Sådan greb
Hitler magten
-
skæbne
eller tilfælde |
MORGENAVISEN Jyllands-Posten 03.02.2008
Af David Gress
|
 |
SA-enheder marcherede i
timevis gennem Brandenburger
Tor i Berlin, da Hitler blev
udnævnt rigskansler den 30.
januar 1933. Herfra indledte
Hitler sin totale
magtovertagelse.
Foto:
AP |
|
Det kunne være gået anderledes.
Adolf Hitler kunne have endt sine dage som en
ensom, forbitret fantast.
Eller som den arkitekt, han påstod han altid
helst ville være.
I stedet gav et sammenspil af omstændigheder
ham magten i Tyskland for netop 75 år siden, den 30.
januar 1933.
Krise i partiet
Det så ikke godt ud for Tysklands
Nationalsocialistiske Arbejderparti (NSDAP), også
kaldet Hitlerbewegung (Hitlerbevægelsen) i
slutningen af 1932.
Ved rigsdagsvalget i november mistede partiet
en million stemmer og 34 mandater og havde nu kun
196 af rigsdagens 608.
Nazisternes modpol, Tysklands Kommunistiske
Parti (KPD), var derimod gået frem fra 89 til 100
mandater.
Partikassen var tom.
De tyske industriledere havde aldrig været specielt
glade for Hitler.
Enkelte industrifyrster havde dog støttet
hans bevægelse med klækkelige beløb.
De havde tilladt storstilede valgkampe,
herunder den første flyvende valgkamp i sommeren
1932.
Hitler fløj kryds og tværs over et Tyskland, der var
meget større end i dag, idet det rakte fra
Königsberg i Preussen (i dag Kaliningrad) og Breslau
i Schlesien (i dag Wroclaw) til Flensborg, Aachen og
Freiburg, og lod sig fotografere bøjet mod
flyvinduet som en ny profet, der fra himlen bringer
et frelsens budskab til sit forjættede land.
|
|
|
Sidst på året syntes sejren dog længere væk
end nogen sinde.
Pengemændene slog kassen i, da partiet
mistede stemmer.
Partiføreren i Berlin, Joseph Goebbels,
overvejede selvmord.
Partiledelsen var splittet.
En stærk fraktion omkring brødrene Otto og
Gregor Strasser kritiserede Hitler for
at kræve alt eller intet.
Skulle NSDAP være med til at styre
Tyskland, kunne det ifølge dem kun ske
ved at samarbejde med de andre såkaldt
nationale kræfter og især ved at lokke
arbejderne væk fra Socialdemokratiet
(SPD). |
Verdenskrisen
Det
havde ellers set så godt ud.
Ved rigsdagsvalget i 1930 nidoblede NSDAP sit
mandattal og blev rigsdagens næststørste parti
efter SPD. Værre
for det skrøbelige tyske demokrati var, at de
antidemokratiske partier, nazisterne og
kommunisterne, sammen med en række mindre højrepartier
nu havde flere mandater end de demokratiske partier.
Det gjorde det umuligt at danne en fungerende
demokratisk regering.
Rigspræsidenten, den gamle feltmarskal Paul
von Hindenburg, udnævnte derpå en kommissorisk
regering under Heinrich Brüning, en sober og seriøs
leder fra det katolske Centrumsparti.
Brünings
opgave var uoverkommelig.
Han skulle styre mod en rigsdag, hvor
nazister og kommunister kunne blokere enhver
beslutning. Hans
regering måtte se til, mens den økonomiske
verdenskrise, der begyndte i USA i 1930, førte til
det ene bankkrak efter det andet og efterhånden til
en arbejdsløshed på over 20 pct.
Skatteprovenuet tørrede ind, mens nøden
voksede. Det
var i de store landbrugsområder i øst, i
Brandenburg, Pommern og Preussen, at elendigheden
var størst. Østpreussen,
som siden 1919 havde været geografisk afskåret fra
det øvrige Tyske Rige ved den såkaldte polske
korridor, der omfattede fristaden Danzig (i dag
Gdansk), var aldrig kommet sig økonomisk siden Første
Verdenskrig. Godsejere
og bønder råbte på hjælp, men der var ikke meget
at få af de slunkne offentlige kasser, og ingen
investorer, der ville sætte penge i de fattige og
industrielt underudviklede østprovinser.
|
|
 |
|
 |
Partiets
store sommer
I
april 1932 skulle tyskerne vælge ny rigspræsident.
Den 85-årige Hindenburg stillede nødtvungent
op igen, eftersom hans støttepartier ikke kunne
enes om en anden kandidat, der kunne håbe på valg.
Hitler stillede også op, fordi han håbede
med ét slag at tilrane sig den magt, han ventede på.
Det glippede.
Hindenburg vandt med sikkert flertal.
Kort
efter gav Brüning op, og Hindenburg udnævnte en
anden Centrumspolitiker, Franz von Papen, til
rigskansler. Papen
ønskede en stærk, national regering med udvidede
beføjelser, som ikke var afhængig af en rigsdag,
der intet kunne beslutte.
Han mente, at Hitlers bevægelse kunne være
et nyttigt redskab for en sådan regering, men at
betingelsen naturligvis måtte være, at Hitler kun
spillede en underordnet rolle.
Han måtte gerne agitere og samle masserne,
men han skulle ikke have den egentlige magt.
Papen
fik udskrevet rigsdagsvalg i juni.
Nazisterne mere end fordoblede deres
mandattal. Det
var partiets store sommer.
Hele Tyskland begyndte at gå i brunt, de
nazistiske stormtroppers farve.
Hagekorsfanen, som med sin røde farve
mindede så slående om kommunisternes, sås overalt.
Ordene i den nazistiske kampsang Horst Wessel
Lied, ”snart vajer hagekors i alle gader”,
syntes at blive virkelighed.
”Mod Hitler ser i håb nu millioner,
slaveriets tid er snart forbi”.
Renteslaveriet
Med
slaveri mente nazisterne, at tyskerne var underlagt
international økonomisk tvang.
Det var især i form af Versaillestraktatens
strafbestemmelser, som pålagde Tyskland at betale
milliarder af guldmark i krigsskadeserstatning efter
Første Verdenskrig, i medfør af traktatens påstand
om, at Tyskland bar skylden for krigen.
Aldrig før havde nogen fredstraktat pålagt
kun den ene part skylden, idet det netop var
meningen med fredstraktater, at de så bort fra
ansvar for at sikre freden.
Men de allierede forhandlere i Paris i 1919
var hævngerrige, Tyskland var smadret, og der var,
troede de, penge at hente.
Så
nazisterne havde en pointe, bortset fra, at kløgtigt
tysk diplomati under Brüning havde udvirket, at
erstatningsraterne i 1932 stort set blev nedsat til
nul. Den
af Hitler foragtede tyske republik havde scoret et
stort kup, som den dog ringe anerkendelse fik for.
I
virkeligheden klagede nazisterne over, hvad vi
kalder globalisering.
De troede, at erstatningskravene holdt renten
høj, lammede investeringer og øgede ledigheden.
I virkeligheden var renteniveauet afhængigt
af andre og større faktorer.
I den situation, verdenskrisen udløste, stod
det ikke i nogen regerings magt at sænke renten
uden at udløse inflation, og den ville ingen tysker
opleve igen. I
1923 faldt kursen til 4,2 billioner mark for en
dollar, og hundredtusinder mistede deres opsparing.
Værre
blev det, at nazisterne gav ”den internationale jødedom”
skylden for ”renteslaveriet”.
Det var ikke kapitalmarkederne, men
ondsindede, dunkle kræfter, der i skikkelse af jødiske
finans- og bankfolk holdt tyskerne fanget i krise og
armod. Det
skulle der gøres op med.
Når nazisterne sang om frihed, hvad de
gjorde med ildhu, var det frihed for det mytiske
”renteslaveri” og for det ”jødiske åg”, de
mente.
|
|
|
KPD’s
rolle
Kommunisterne
hjalp Hitler til magten.
Det gjorde de ved sammen med nazisterne at gøre
rigsdagen uarbejdsdygtig.
De gjorde det ved systematisk at bekæmpe
republikken og dens autoritet.
Det skete ikke kun i ord, men også med vold.
Den
senere DDR-leder Walter Ulbricht og andre
kommunister optrådte på møder sammen med
nazisterne. Et
billede viser ham på et podium sammen med Joseph
Goebbels. De
to kunne udmærket tale sammen, når det gjaldt at
hetze mod socialdemokraterne eller republikken, også
selvom nazister og kommunister lystigt pryglede løs
på hinanden, når lejlighed bød sig.
Der
fandtes folk, der ønskede en forening af nazisme og
kommunisme. Det
var imidlertid aldrig KPD’s hensigt.
Partiet adlød den linie, som Moskva udstak.
Den gik ud på, at socialdemokraterne var
hovedfjenden, og at man skulle lade nazisterne komme
til magten, for det ville føre til en revolutionær
situation, så kommunisterne selv kunne overtage
Tyskland. Hvis
man i mellemtiden hjalp nazisterne hist og pist, var
det i orden. Således
samarbejdede de to partier om at udløse en strejke
i Berlins transportvæsen i sommeren 1932.
Det var ikke mærkeligt, at den slags skræmte
de fleste tyskere.
Og i betragtning af, hvad der skete i
Sovjetunionen, hvor Stalins styre i netop disse år
myrdede og sultede millioner, er det heller ikke mærkeligt,
at mange tyskere, såvel borgerlige som landmænd og
arbejdere, så hen i håb til Hitler i den tro, at
han og hans bevægelse var det eneste sikre værn
mod rød terror.
Forstår man ikke denne tankegang, forstår
man ikke nazisternes magtovertagelse.
|
|
 |
|
 |
Sidste
akt
I
december 1932 tilbød Papen Gregor Strasser at blive
vicekansler. Det
kom Hitler for øre og var grunden til, at han et år
efter lod Strasser myrde.
Det knagede i partiet.
Hindenburg afskedigede Papen og udnævnte
general Kurt von Schleicher til kansler.
Denne ønskede heller ikke Hitler til magten,
men i løbet af nogle uger kom han og andre højrekræfter
til den beslutning, at det var bedst at give Hitler
nogle regeringsposter, for så ville hans
stormtropper holde sig i ro, og så ville man måske
med nazisternes mandater kunne få en
saneringspolitik i gang.
Man
tilbød Hitler nogle ministerier.
Han sagde nej tak.
Rigskansler ville han være.
Alt eller intet.
Hindenburg
vægrede. Han
kunne ikke, sagde han, over for sin samvittighed og
det tyske folk forsvare at udnævne en mand til
kansler, hvis holdning til anderledestænkende var
brutal og umenneskelig.
Men Hindenburg var gammel, og han havde en søn,
godsejeren Oskar, der var pronazist og håbede på
store tilskud til sin kriseramte ejendom.
”Rigspræsidentens i forfatningen ikke
forudsete søn”, som folkeviddet kaldte ham, fik
sin far overbevist.
Og den 30. januar udnævnte den gamle soldat
så den 43-årige østrigske korporal, Adolf Hitler,
der kun havde været tysk statsborger i nogle måneder,
til regeringschef i Europas største og stærkeste
land.
Hele
natten marcherede titusinder af uniformerede,
syngende stormtropper i fakkeltog gennem
Brandenburger Tor.
Resten
er historie.
|
|
|
|
Omvendte verdener |
26.02.2006
Af DAVID GRESS
|
Forfattere har travlt med at
omskrive verdenshistoriens gang, og
læserne er så glade for de
historiske spekulationer, at den
klassiske science fiction-roman
udkonkurreres. Historikeren David
Gress ser på fænomenet.
Hvis ingen endnu har skrevet
historien om et moderne Danmark
under nazistisk styre, er det
egentlig sært.
Der findes
hundredevis af historier, der
foregår i verdener, hvor tyskerne
vandt Anden Verdenskrig.
Blandt de mest kendte er
romanerne "Fædrelandet" (1984) af
Robert Harris og "Besejret og besat"
(1978) af Len Deighton. Blandt de
bedste er "Manden i den store
fæstning" (1962) af Philip K. Dick
og novellen "Weihnachtsabend" (1972)
af Keith Roberts.
I sidstnævnte inviteres en
britisk SS-officer til julefest på
et landsted i det besatte England.
Han ledsages af en ung kvinde, som
han ved planlægger at myrde den
tyske SS-fører, der ejer landstedet.
Mordet skal udløse et militærkup mod
nazipartiet, men jeg skal ikke røbe
det videre forløb. Det, der gør
novellen uforglemmelig, er den
uhyggelige stemning, som blander
hedensk tysk magi i nazistisk dragt
og aristokratisk landliv med en
julemorgenjagt, der har menneskeligt
bytte.
Beretninger, der foregår i
verdener, der engang i fortiden tog
en anden drejning end den, vi lever
i, er eksempler på ukroni, der er
græsk og betyder tid, der ikke er.
Ukroniske beretninger kan være af to
slags. Den ene slags ligner regulær
historieskrivning, men beskriver
altså en alternativ historie, som
man kalder det, en historie, der
ikke fandt sted. Den anden slags er
skønlitterær, og ukronisk fiktion er
i dag en af de mest fremtrædende
undergenrer af den fantastiske
litteratur.
Sådan har det ikke altid været.
For godt 40 år siden, da jeg selv
begyndte at læse science fiction i
stor stil, handlede genren om
rumfart og fremtid, også selv om
langtfra alle fremtiderne var frie
eller lykkelige. Atomkrige,
diktaturer og menneskeslægtens
uddøen var hyppige emner.
Ukroniske fortællinger var ikke
ukendte. Ingen ringere end den
senere britiske premierminister
Winston Churchill udgav i 1931 et
alternativ-historisk essay med
titlen "Hvis Lee ikke havde vundet
slaget ved Gettysburg". I vor verden
tabte sydstatsgeneralen Robert E.
Lee slaget ved Gettysburg i 1863 i
Den amerikanske Borgerkrig, og USA
vandt krigen over oprørerne.
Churchills titel har derfor kun
mening i en fiktiv verden, nemlig
én, hvor Lee og sydstaterne havde
vundet, og hvor det ville være en
spændende leg at gætte, hvad der
ville være sket, hvis han havde
tabt. Churchill anvender et
raffineret kneb, som vi kan kalde
dobbelt ukroni. Han gør den fiktive
verden til den egentlige og spørger
ud fra denne, hvordan verden ville
se ud, hvis den samme begivenhed,
som er den fiktive verdens grundlag,
var faldet ud, som den faktisk
gjorde i virkeligheden.
|
 |
Dobbelt ukroni
Det mest geniale eksempel på
dobbelt ukroni forekommer i Dicks
"Manden i den store fæstning". Her
er USA delt i en tysk og en japansk
besættelseszone. Tyskerne fører
racekrig i Afrika og har koloniseret
planeten Mars. Romanen følger nogle
personer fra det japanskbesatte
Californien, der lever liv, hvis
normalitet læseren ikke et øjeblik
betvivler. De japanske overherrer er
rimelig tolerante og viser sig at
være ivrige samlere af antikviteter
især fra Den amerikanske Borgerkrig.
For at betjene denne interesse
opstår en falsificeringsindustri.
Den giver Dicks personer anledning
til at filosofere over, hvad
historie er, og det i ubesværet
samtaleform på et niveau, der sætter
mere i gang hos læseren end nogen
litterærfaglig debat om "tekst" og
"virkelighed".
Det dobbelt-ukroniske fif består
i, at der i romanen forekommer en
forfatter, Hawthorne Abendsen, der
har skrevet en science fiction-roman
med titlen "Græshoppen ligger
tungt", og hvis præmis er, at de
allierede vandt Anden Verdenskrig,
dog ikke på samme måde som i vor
verden. Den store fæstning, hvor han
bor, ligger i Colorado, og tyskerne
vil have ham slået ihjel, fordi
romanens popularitet kan blive
farlig for dem.
Dicks bog er ikke blot et af den
ukroniske genres højdepunkter i
nyere tid, men også en raffineret
meditation med de enkleste midler
over emnerne tid, virkelighed,
historie og kreativitet. Ud over at
være en spændingsroman er dens
filosofiske pointe, at ingen
historie er den eneste
videnskabelige og virkelige. Alt er
relativt.
Før han skrev sin novelle om et
tyskbesat England, havde Keith
Roberts i 1968 udsendt
novellecyklusen "Pavane". Dens
ukroniske præmis er, at Den
uovervindelige Armada fra Spanien i
1588 faktisk erobrede England. I
bogen, som af mange anses som den
bedste ukroniske fortælling
nogensinde, holder den katolske
kirke 1960'ernes England i et hårdt
greb. Al teknologi ud over
dampmaskinen fordømmes som kætteri,
der blodigt forfølges. Kommunikation
foregår via signalmaster, der
betjenes af Signalmændenes
hemmelighedsfulde orden. Handlingen
i novellerne, der spænder over flere
generationer, er henlagt til Dorset
i det sydvestlige England, hvis
vejrlig, landskab og karakter er
deres egentlige hovedperson. Det er
et enklere, fattigere og mere
folketomt England, Roberts
beskriver, og man er lige ved at
tro, at han foretrak det, indtil man
læser novellen om Inkvisitionens
tortur af kættere og om den geniale
tegner, broder John, der bliver
indkaldt for at tegne pinslerne,
bliver sindssyg, men derefter
starter en oprørsbevægelse.
Oprøret breder sig med midtpunkt
i den store fæstning Corfe, som i
den sidste novelle tilhører den unge
Eleanor, der nedstammer såvel fra
gammel adel som fra
damptransportdynastiet Strange. Det
viser sig, at Signalmændene kan mere
end blot betjene signalmaster, og at
den forbudte teknologiske viden ikke
for altid lader sig undertrykke. Det
viser sig også, at bag overfladen
virker urgamle, magiske kræfter fra
en fjern fortid; alfer og feer er
levende i det England, der sukker
under romerkirkens åg.
Inden slutningen vil den
opmærksomme læser have lagt mærke
til et par ejendommelige forhold,
der ikke helt synes at passe med den
ukroniske forudsætning, altså at
historien tog en anden drejning i
1588. Jeg skal så absolut ikke røbe
forklaringen, som ikke anfægter, at
"Pavane" er et mesterværk i genren.
Borgerkrigen
At sydstaterne vandt Den
amerikanske Borgerkrig er en anden
af ukronikernes yndlingspræmisser.
Klassikeren var længe "Bring the
Jubilee af Ward Moore" (1953). Lee
vandt ved Gettysburg, og romanen
følger en ung mand i de fattige og
underkuede nordstater nogle årtier
efter. I en præcis spejling af den
virkelige historie er det Syden, der
er rig og mægtig. Historien er
imidlertid ikke gennemført ukroni,
for den kulminerer med, at
hovedpersonen rejser tilbage i tiden
og derved ændrer sin egen, altså
fiktive, historie, således at vor
egen historie kommer på plads.
"Bring the Jubilee" rører ikke ved
Dicks tema, at historien er flydende
og relativ. Den er rent eventyr, som
ender godt, altså med, at den
rigtige historie genopstår.
I 1994 gjorde Harry Turtledove
Moore rangen stridig. Turtledove er
vor tids mest sælgende ukroniske
forfatter og har produceret en god
halv snes titler i genren. Hans
bedste er "Guns of the South", der i
modsætning til mange andre af hans
bøger ikke er del af nogen serie. I
den opnår sydstaterne og general
Lee, der i foråret 1864 står uden
udsigt til sejr, en afgørende
våbenteknisk fordel, som er bogens
ukroniske præmis. Den giver dem
sejr; Abraham Lincoln tager
sørgmodigt sin afsked som præsident,
da Washington kapitulerer, og rejser
tilbage til Illinois for at
genoptage sin advokatbestalling.
Bogens styrke er, at den ved
siden af den ukroniske præmis, hvis
konsekvenser nøje beskrives, giver
et indgående og nuanceret billede
af, hvordan det var at være soldat
og borger i den krig. Historikeren
James McPherson har sagt, at hvis
han skulle anbefale én bog om,
hvordan det var at være amerikaner
dengang, ville han anbefale "Guns of
the South", som altså handler om en
borgerkrig, der ikke sluttede som i
virkeligheden.
Turtledove har også skevet en
stor serie om en alternativ
historie, hvor Syden vandt
borgerkrigen. Den har ingen
forbindelse til "Guns of the South",
men begynder i 1862 med, at det ikke
lykkedes USA at standse Lee i slaget
ved Antietam. Serien beskriver
gennem en række personer og deres
efterkommere de konsekvenser, det
ville få, hvis Nordamerika var
opdelt i fjendtlige stormagter. Det
ville blandt andet føre til en
socialistisk bevægelse i USA, og i
serien er socialistpartiet det ene
af de to store partier.
Første bind foregår i 1880'erne
og beskriver USA's mislykkede forsøg
på revanche. De næste tre omhandler
den skyttegravskrig, der opstår, når
USA og Sydstaterne i Første
Verdenskrig kæmper på forskellige
sider. Midt under krigen gør de
sorte i Syden oprør og opretter en
kortvarig sort sovjetrepublik i
South Carolina. Syden taber
imidlertid krigen, og en arbejdsløs
veteran grundlægger en fascistisk og
racistisk revanchebevægelse, der i
1941 og efter endnu tre bind fører
til endnu en krig mellem staterne,
som i skrivende stund er uafsluttet,
da Turtledove endnu mangler to bind
af serien.
Hvorfor?
Hvorfor er ukroniske fortællinger
blevet så populære, at genren i dag
langt hen har udkonkurreret den
traditionelle fremtidsorienterede
science fiction? Samme spørgsmål
rejser sig med hensyn til den
fantastiske litteratur, der i årtier
stort set bestod af "Ringenes Herre"
og ikke ret meget andet af kvalitet.
Såvel ukroni-genren som den
fantastiske genre er eksploderet i
de senere år. Mit gæt er, at det har
noget at gøre med, at den gamle
science fiction, også den, der ikke
var særlig optimistisk, trods alt
forudsatte et teknologisk
fremskridt, herunder rumfart, som er
blevet væk. Vi har ikke kolonier på
andre planeter, og ingen regner
længere med, at vi i forudsigelig
fremtid vil besøge andre
solsystemer. Vi kan stadig ikke
bygge robotter, der kan vaske op
eller skifte ble. Vore it-systemer
kan stadig ikke løse livets gåde.
Fremtidens udfordringer hedder ikke
opdagelser af fremmede verdener, men
kamp mod terror og kulturelle
konfrontationer.
I en sådan verden har publikum
trang til andre visioner. De gamle
er for provokerende, fordi de minder
om en verden, vi åbenbart hverken
kan eller vil opnå.
Den ukroniske genre spænder fra
det litterære til det uprætentiøst
underholdende. Dens renæssance kan
have mange, også ikke så lykkelige
årsager, men det er ingen grund til
ikke at nyde dens resultater. |
 |
Leopardens Sicilien |
26.05.2006
Af DAVID GRESS Jyllands-Postens
udsendte medarbejder
|
Sicilien byder sig til med eventyr
og historie, når man som litterær
turist følger i sporene på Giuseppe
Tomasi di Lampedusa, forfatteren til
romanen "Leoparden".
palermo
Vi er gamle, Chevalley,
meget gamle. Vi har nu i femogtyve
århundreder på vore skuldre båret
vægten af mangeartede strålende
civilisationer.«
Med de ord forsøger don Fabrizio
Salina, hovedpersonen i Giuseppe
Tomasi di Lampedusas roman
"Leoparden" (1959), at forklare grev
Chevalley, en velmenende gæst fra
Norditalien, hvorfor Sicilien er
såvel det mest tragiske som det mest
gudbenådede af lande. Scenen er én
af bogens centrale og foregår på
Salina-slægtens landsted Donnafugata.
Romanen begynder med
garibaldinernes landgang på Sicilien
i forsommeren 1860, der førte til
Bourbon-kongedømmets fald og
Siciliens indlemmelse i det forenede
Italien. Don Fabrizio forudser, at
hans egen generation, de sidste
leoparder, vil blive efterfulgt af
opportunister, af »sjakaler og
hyæner«. Fyrsten har lige så
illusionsløst sørget for at få sin
arving, nevøen Tancredi, gift med
den uadelige og udannede, men smukke
Angelica. Hun er parvenuen Calogero
Sedaras enearving, og Sedaras penge
skal gøre det muligt for Tancredi at
forfølge en diplomatisk karriere i
det nye Italien. Såvel den mafiøse
Sedara som Tancredi er hver på sin
vis opportunist og repræsentant for
sjakalerne, men, som don Fabrizio
siger, så vil de alle, leoparder
såvel som sjakaler, anse sig selv
for guder. Sicilianerne ved, de er
guder, derfor hverken magter eller
ønsker de, at noget skal forandres.
|
Leoparden
Tomasi di Lampedusa skrev om sin
roman, at »den viser en siciliansk
adelsmand i en krisetid, hvordan han
reagerer, og hvordan familiens
forfald forstærkes indtil den næsten
totale opløsning. Alt det er set
indefra med en vis medfølelse og
uden skadefryd. Det er overflødigt
at sige, at fyrsten af Salina er
fyrsten af Lampedusa, min oldefar
Giulio Fabrizio. Alt er virkeligt:
hans højde, hans matematiske
interesser, hans fingerede
brutalitet, hans skeptiske livssyn,
hans hustru, hans tyske mor, hans
afvisning af Chevalleys tilbud om en
plads i Senatet. Pater Pirrone (huspræsten,
red.) er også autentisk. Jeg tror,
jeg har gjort begge lidt klogere,
end de var. Fysisk og i sit naturel
er Tancredi min nevø Giò. Angelica
ved jeg ikke hvem er, men navnet
Sedara minder om Favara.«
|
|
 |
|
Favara er en by nær Palma di
Montechiaro, der var det oprindelige
centrum for slægten Tomasis godser
og magt. »Jeg er især glad for de to
sidste kapitler,« fortsatte Tomasi,
»det om don Fabrizio, der dør ensom,
selvom han havde hustru og syv børn,
og det om kontrollen af relikvierne,
som sætter slutsegl på det hele og
er fuldstændig autentisk og bevidnet
af mig. Sicilien er, hvad det er, i
1860, før, siden og altid. Jeg tror,
at helheden ikke er uden en vis
melankolsk digterkraft.« |
Da bogen udkom i 1959, skulle
litteraturen stå til venstre og være
revolutionær. "Leoparden" stod ikke
til venstre, og derfor blev den
afvist af flere forlag, før den
udkom, og blev en sensation, der kun
blev yderligere forstærket af
Luchino Viscontis prægtige film, som
nu endelig fås komplet på dvd, med
Burt Lancaster, Alain Delon og
Claudia Cardinale i hovedrollerne.
"Leoparden" provokerede, fordi dens
hovedperson er en fyrste, som tilmed
fremstilles sympatisk, og fordi
denne fyrste både accepterer og
begræder sin stands og sin verdens
uafvendelige undergang og ikke nærer
mindste illusion om, at de
forandringer, han oplever, vil føre
til et retfærdigere eller bedre
samfund. |
Santa Margherita
Så længe latifundierne,
storgodserne, overlevede på
Vest-Sicilien, og det vil sige
indtil 1950'erne, opretholdt de
ledende adelsslægter, der havde
behersket øen siden 1300-tallet, to
residenser, den ene i Palermo, hvor
man dansede og forlystede sig
vinteren igennem, og en anden på
landet i de seks måneder, hvor den
nådesløse sol kvæler al energi.
Tomasi di Lampedusa havde selv som
barn oplevet dette liv. Hans mor var
en Filangeri di Cutò, og hans
Donnafugata, skrev Tomasi, »er som
by Palma, som slot er det Santa
Margherita.«
Byen Santa Margherita er
grundlagt omkring 1500 af Antonio
Corbera på resterne af en arabisk
klippefæstning og omgiver
Filangeri-paladset, der er således
beskrevet af forfatteren:
»Beliggende midt i byen ved det
skyggefulde torv omfattede det hen
ved 300 større eller mindre rum,
modtagelsessaloner, opholdsstuer,
festsale, tjenestefolkenes boliger,
tre kolossale gårdspladser, stalde,
et teater, privatkapeller, en meget
smuk have og en stor plantage.« For
den indadvendte og følsomme dreng
var slottet den inspiration, der
grundlagde hans forfatterskab.
Slottet kan beses og indgår i dag i
Parco Letterario Tomasi di Lampedusa
(se boks).
At Santa Margherita i Tomasis
fantasi var knyttet til mindet om
moderen bekræftes af vandet, en
uvurderlig ressource på Sicilien og
symbol på kvindelighed og
frugtbarhed. Nær paladset strømmer
en underjordisk kanal, der er
forudsætningen for den frodige park,
som under den brændende sol danner
en overraskende og skyggefuld oase
og dermed ét af Siciliens
fortryllende steder. |
|
 |
|
Navnet Donnafugata, der synes at
betyde "flygtende" eller rettere
"på-flugt-slagne kvinde", er ikke
tilfældigt valgt. I 1812 modtog
slottet et fornemt flygtningepar,
nemlig kong Ferdinand IV af
Napoli-Sicilien og hans dronning
Maria Carolina. De var først flygtet
fra Napoli, da Napoleons general
Joachim Murat erobrede byen, og
måtte også opgive Palermo, fordi den
britiske kommandant, der var udsendt
for at forsvare Sicilien mod
franskmændene, ikke tålte
kongeparrets intriger, der
undergravede den britiske
ekspeditionsstyrkes effektivitet.
Dronningen blev modtaget i Santa
Margherita af fyrsten Niccolò
Filangeri di Cutò, som i den
anledning ombyggede hele paladset i
Louis XVI-stil. Det var mindet om
dronningens anden flugt fra Palermo
til Santa Margherita, der
inspirerede Tomasi til det navn, han
gav leopardens sommerresidens. |
Sundhedens kilde
Her slutter historien ikke, for
der findes faktisk et Donnafugata på
Sicilien. Det har bare intet med
Tomasi di Lampedusa at gøre og
betyder heller ikke flygtende
kvinde. Det virkelige Donnafugata er
en smukt beliggende landsby på det
yderste sydøstlige Sicilien, i et
landskab, en kultur og en historie,
der ganske adskiller sig fra dem,
der er rammen om Tomasi di
Lampedusas liv og virke. Landsbyen,
der består af det flotte slot og
meget lidt andet, ligger på en 300 m
høj bakke med udsigt over
Ippari-floddalen og i klart vejr
over Gela-bugten mod Malta.
Navnet Donnafugata er som så
meget på Sicilien af arabisk
oprindelse og er en forvanskning af
Ain as-Jafat, der betyder sundhedens
kilde. Ligesom romanens Donnafugata
har det virkelige et elegant slot
fra 1600-tallet. Det er ét af de
fineste og bedst bevarede adelige
landsteder på øen og blev udbygget i
gotisk-venetiansk stil for 100 år
siden af baron Corrado Arezzo de
Spucches. Det indre kan beses og
repræsenterer ganske udmærket det
landliv, den sicilianske adel
dyrkede indtil for få generationer
siden. Blandt de 122 rum er de
fornemste en spejlsal, et
billardrum, gemakker til biskoppens
besøg, et kunstgalleri, køkken,
musiksal, rygesal og bibliotek.
Baronen, som var ivrig botaniker,
anlagde også en park, der ligeledes
er åben for publikum. Neden for
slottet findes en café, der
naturligvis hedder "Leoparden", men
det er altså lånte fjer. Nær slottet
findes adskillige muligheder for
ferieophold, oplysninger fås hos
Ragusa kommune (se boks).
Endelig er der et tredje
siciliansk Donnafugata, nemlig en
internationalt kendt og præmieret
vinproducent med hjemsted nær
Trápani vest for Palermo. Den har
heller intet med Leoparden at gøre,
men vinene, både de hvide og de
røde, kan absolut anbefales.
|
Palma di Montechiaro
Byen Palma lidt øst for Agrigento
blev grundlagt 1637 af Giulio
Tomasi, kaldet "den hellige hertug",
fordi han foruden at være
bygrundlægger og første hertug af
Palma også var mystiker. For
efterkommeren Tomasi di Lampedusa
repræsenterede byen storgodsernes,
de øde bjerglandskabers og den
solsvedne jords Sicilien, men også
det stærke religiøse element, som
kendetegnede Tomasierne og syntes
knyttet til selve den barske natur.
Han besøgte først byen sent i sit
liv, men hans adoptivsøn og
litterære eksekutor Gioacchino Lanza
Tomasi (Giò) skrev, at han »kom
begejstret hjem (til Palermo, hvor
han boede, red.). I Palma havde han
ikke nævneværdig ejendom, han var
ikke den store lokale feudalherre,
og Tomasierne havde ikke været det i
200 år, men han var dog efterkommer
af fyrster og hellige folk og var
udsprunget af den jord, som takket
være slægtens element af mysticisme
var forskellig fra alle andre
sicilianske storgodser.«
Det religiøse element fandt
udtryk i, at Tomasierne på et
tidspunkt skænkede deres palads til
et nonnekloster, men også i, at de
anså sig forpligtet til at bruge
deres rigdom til at fremme tro og
fromhed i området. Endnu i dag er
den hellige hertug Giulio og hans
efterkommere, søster Maria
Crocefissa, Isabella Domenica Tomasi
og den i 1986 helgenkårede Giuseppe
Maria Tomasi (1649-1713), de mest
berømte og agtede af byens børn
gennem tiderne. Giuseppe Maria var
bibelforsker og udgav en række
banebrydende bibel- og
kirkehistoriske værker, foruden
bønne- og lærebøger i kristendom for
menigmand. I Rom var han del af den
landflygtige og konverterede svenske
dronning Christinas kreds af lærde.
I ham forenedes en ydmyg og oprigtig
kristentro med respekt for lærdom,
en kombination, der bestemt ikke var
typisk for den sicilianske adel.
Også i Palma foranstalter Parco
Tomasi arrangementer (se boks).
Palma ligger nær sydkysten i et
jordskælvsområde, som har givet
landskabet et forrevent og dramatisk
udseende. Som så mange sicilianske
byer klatrer Palma op ad bjergsiden,
og man skal være godt forberedt,
hvis man skal finde det centrale
torv med domkirken højt placeret mod
nord og Tomasi-slægtens gamle palads
forneden mod syd. Her findes også en
café og en restaurant "Leoparden",
og de bærer navnet med en vis ret,
selvom Tomasi di Lampedusa ikke selv
færdedes i byen.
Byen er i øvrigt arkæologisk og
historisk interessant. I
bronzealderen var stedet midtpunkt
for en særpræget kultur, der
forbandt svovludvinding med
tempelbyggeri, og fra bjergmassivet
Montechiaro sydvest for byen
udskibedes for 3500 år siden svovl
til hele det østlige
middelhavsområde. Indtil 1880 havde
Sicilien verdensmonopol på svovl, og
svovlminerne var øens første
industri. |
|
 |
|
Mafiafejder Langtfra alle bysbørn har
honoreret Tomasiernes strenge
fromhed. Mellem 1982 og 1994 var
byen skueplads for en fejde mellem
to mafiagrupper, der kostede næsten
100 livet. Baggrunden var, at en
gruppe uorganiserede voldsmænd,
såkaldte "stiddari", ville have del
i den egentlige mafias forretninger,
der i Agrigento-området hovedsagelig
bestod af ulovlige profitter fra
offentlige entrepriser. Fejden blev
blandet ind i de større fejder, som
de ledende bosser i de større byer
førte mod
hinanden. Derfor blev
den ved. På et tidspunkt var byen inddelt i
fjendtlige kvarterer, hvis bosser holdt sig inden
døre og brugte små drenge til at bringe ordrer og
beskeder frem og tilbage. Fejden sluttede først, da
næsten alle de implicerede var døde.
Litterær turisme med udgangspunkt
i et forfatterskab tiltrækker mange,
hvad Parco Letterario Tomasi di
Lampedusa minder om. Sicilien har i
de sidste 140 år fostret en række
andre forfattere af verdensformat,
de internationalt mest kendte er vel
Luigi Pirandello (1867-1936) og
Leonardo Sciascia (1921-1989), begge
fra Agrigento-området. Deres værker
egner sig ikke så godt som
"Leoparden" til egentlig litterær
turisme, men Pirandellos fødested og
Sciascias hjemby kan dog besøges og
give lyst til fordybelse. |
 |
 |
|
|
|
|
|
|