Artikler i KONTRAST
Artikler  i DOCUMENT:
- Benedikt XVI: et mislykket pontifikat?
- Charles III, troens forsvarer?
- De faldnes Dal
- To kvinder
- USA: er løbet kørt?
Artikler fra Morgenavisen Jyllands-Posten, Berlingske Tidende, Politiken
B Befrieren Abraham Lincoln
C Carl Pedersen: Det andet USA
D Da Jesus blev syndebuk
- Den lille verden
- Den mystiske Spengler
- Den nysgerrige
- Den (u)undgåelige krig
- Det sidste tabu
- Det urolige klima
- Deus Io volt
E En halv nation nægter at dø
- En retssag om ligbrænding
- En tilståelsessag
- Et afgørende øjeblik
- Et ikon falder
- Europas digter
F Fantastiske former
- Fordrivelser og politik
G Grækernes store krig
- Guds værk?
H Hellige spor
- HILLARY - EN AMERIKANSK HISTORIE
- Hitler i vidneskranken
- Hvad nu hvis?
L Leopardens Sicilien
M Massakren i Rom og den sorte legende
- Mit segl derunder
- Moral, ansvar og den 9. april
O Omvendte verdener
- Overleveren
P Pionér- og pragtværk om Johannes Jørgensen
R Romerkirkens '68
S Slaget ved Kursk - myten om Prokhorovka
- Sådan greb Hitler magten
u Usandsynligt rig
v Vendepunktet
- Veteranen og diktatoren
Æ "Æresdrab" før og nu
07.05.2006 KL. 03:00
Hellige spor
Eksperterne strides stadig om et 4,4 meter langt stykke stof, der opbevares i en krypt i Torino. Vi har talt med retsmedicineren Pierluigi Baima Bollone, der har fået lov til at forske mest i mysteriet - og som er overbevist om, at Jesus har været svøbt ind i klædet efter sin død
AF DAVID GRESS JYLLANDS-POSTENS UDSENDTE MEDARBEJDER
Torino
Dan Browns roman Da Vinci Mysteriet fremstiller en undertrykt sandhed om kristendommen.
Den har solgt 43 millioner eksemplarer. Mange har forklaret succesen med, at folk efterspørger skandalehistorier om den katolske kirke. Den forklaring går ikke dybt nok, siger andre, som peger på, at fantasier som Browns appellerer til ønsket om at finde en endegyldig sandhed om kristendommen. Traditionelt har mange katolikker søgt det ønske opfyldt ved at valfarte til relikvier, som er påståede fysiske levn af hellige personer og begivenheder.
Et af de mest berømte relikvier er det, der er kendt på italiensk som "la santa sindone", det hellige ligklæde. For mange er la sindone det ligklæde, som Jesu legeme blev viklet ind i efter korsfæstelsen langfredag og hvoraf han, som kristendommen siger, stod op til livet igen påskemorgen. Skeptikere tror derimod, at klædet er produceret kort før det år, det først optræder sikkert i kilderne, nemlig i Nordfrankrig omkring 1356.
Klædet er 4,4 m langt og 1,1 m bredt. Det fremvises offentligt i den katolske kirkes jubelår og ved andre særlige lejligheder. Der er ingen grund til at skynde sig til Torino, hvis man vil se det; næste jubelår er 2025. En reproduktion i fuld størrelse samt en udstilling relateret til klædet, dets historie og udforskning kan ses på Museo della Sindone i krypten under Sudario-kirken. Ligklædeforskning eller sindonologi er en international aktivitet med hundreder af forskere indblandet.
Ser man på klædet med det blotte øje, aner man mod den ene ende omridset af et ansigt og i øvrigt en række blodpletter. Ser man nærmere efter, aner man aftrykket af liget af en ca. 180 cm høj mand, der har været indsvøbt på langs med fødderne mod enderne, hovedet mod midten og armene over kors. Blodpletterne optræder især omkring pande, ryg, håndled, fødder og højre side.
Gåder
Som afbildning udviser billedet den mærkværdighed, at aftrykket af fremspringende dele af ansigt og krop forekommer mørkere end det omgivende stof. Det tager sig med andre ord ud som et fotografisk negativ. Det blev tydeligt, da negativerne af de første fotografier, taget i 1898, præsenterede en afbildning med lysnuancer, som man finder dem i naturen: Fremspringende partier var lyse og bagudliggende mørke.
Fra 1969 har man inddraget moderne videnskaber som fysik, kemi, biologi og retsmedicin i studiet af klædet. I 1973 fandt biologerne pollenrester af planter hjemmehørende i det østlige middelhavsområde, hvilket sandsynliggjorde, at klædet i længere tid havde befundet sig der. Analyse af fotografier afslørede i 1977 mærker på øjenlågene muligvis efterladt af romerske mønter fra Jesu tid.
I 1978 fik 44 forskere og teknikere fra tre laboratorier lov at udtage og undersøge fibre af stoffet. De udviste rester af menneskeblod, og undersøgelser af afbildningen viste, at den ikke bestod af farvestoffer, endvidere at aftrykket af kroppen mangler under blodpletterne, hvilket tyder på, at pletterne af blod opstod først og ikke samtidig med kropsaftrykket.
Det er en vigtig pointe for tilhængere af ægtheden, idet de hævder, at kropsaftrykket opstod i det ubegribelige øjeblik, da genopstandelsen fandt sted, hvorimod blodet blev afsat af liget, mens Jesus var død. Det kan videnskaben ikke udtale sig om. Den kan derimod sige, at aftrykket fremkom ved en udtørrende iltning af stoffets overfladefibre og i kraft af en endnu ukendt proces.
I 1988 leverede laboratorierne resultaterne af en radiokulstofdatering. Den gav et oprindelsestidspunkt omkring 1325. For skeptikerne afgjorde det sagen. Klædet er et kunstfærdigt falsum, selvom heller ikke skeptikerne kan forklare, hvordan aftrykket opstod, eller hvor pollenresterne eller mønten kom fra. Nogle forskere har hævdet, at dateringen er upålidelig, blandt andet fordi prøven var taget fra et hjørne af klædet, der udviste andre atypiske træk.
En troende forsker
Vi talte i Torino med retsmedicineren Pierluigi Baima Bollone, der har skrevet fire bøger om ligklædet og i 1998 organiserede den hidtil største internationale konference om klædet. En femte bog udkommer til efteråret.
Baima, som den rørige og aktive 69-årige kalder sig, er som troende overbevist om, at klædet er autentisk og som videnskabsmand nysgerrig efter at udforske dets mysterier. Han har i 30 år været den førende retsmediciner i regionen Piemonte, hvor Torino ligger. Han er professor ved universitetet og ved det katolske Gradenigo-hospital. Vi talte med ham en sen eftermiddag på hans kontor.
Er la sindone Jesu ligklæde?
»Det kan jeg som videnskabsmand ikke besvare éntydigt. Hvis det ikke er autentisk, er det dog 700 år gammelt og bevis for en vedholdende hengivelse. Hvis det er autentisk, er det ikke blot genstand for hengivelse, men får udover sin religiøse betydning også værdien af et enestående arkæologisk levn.«
»Man må se på hver type indicier for sig. Et er, at et ligklæde af denne type var ukendt i Europa i middelalderen. Det opfylder derimod de normer, der gjaldt i jødedommen for behandlingen af døde på Jesu tid.«
»Det næste er, at vi på klædet har aftrykket af en død mand med mærker af tortur, der svarer til beretningerne i de fire evangelier, dog med interessante nuancer. For eksempel har manden i klædet blødt fra håndleddene, mens en troende forestiller sig Jesus med søm gennem håndfladerne, som vi ser det på alle krucifikser. Det er imidlertid en fysisk umulig korsfæstelse. Håndfladerne kan ikke bære kroppens vægt. Blod fra håndleddene ligner derfor følgen af en faktisk foregået korsfæstelse. Blodtypen bestemte jeg i 1983 til at være type AB.«
»Dertil kommer pollenresterne og aftrykkets ejendommelige karakter af fotografisk negativ. De undersøgelser, jeg forestod, viste også, at aftrykket er tredimensionalt. Det er altså ikke en tegning, men noget andet. I 1996 viste jeg, at mønterne på begge øjenlåg stammede fra år 29.«
»Ligklædet var heller ikke ukendt før 1356. På mønter fra kejser Justinian II's tid (685-711) finder vi noget, der ligner klædet, med aftrykket af et ansigt. Et håndskrift i Ungarn fra 1120, Pray-håndskriftet, har en afbildning af klædet. Dertil kommer nogle skriftlige meldinger om et "ikke menneskeskabt klæde" med aftryk af Jesu legeme, som skal have befundet sig i Edessa i Lilleasien og senere i Konstantinopel i 500-1200-tallet.«
DNA på Jesus?
De er selv troende. Hvordan forholder De Dem til vidnesbyrd, der taler imod ægtheden?
»Som videnskabsmand. De vidnesbyrd er lige så gyldige som de andre, blot af en anden art. Radiokulstofdateringen er det vigtigste. Et andet er, at evangeliernes vidnesbyrd er tvetydige. Et apokryft evangelium (som ikke er med i Bibelen, red.) fortæller dog, at ligklædet efter Jesu opstandelse blev givet til ypperstepræstens tjener i Jerusalem. Ægthedstilhængerne mener, det derfra kom til Syrien, Lilleasien og endelig Konstantinopel, hvorfra korsfarere efter 1204 bragte det til Frankrig.«
Hvorfra stammer Deres interesse for la sindone?
»Min specialitet er blodanalyser, som har været grundlaget for min retsmedicinske praksis. I 1978 fik jeg lov til at udtage prøver til blodtypebestemmelse, og jeg viste, at det var menneskeblod af type AB. Det anser jeg ikke som bevis for andet, end at der har ligget et menneskelig i klædet.«
»En DNA-prøve, som mange forlanger, vil være forurenet af berøringer af søstrene, der reparerede klædet efter branden i Chambéry i 1532, inden det i 1578 kom til Torino. Rester af dem vil være umulige at sondre fra de originale rester.«
Får vi nogensinde et svar?
»Jeg håber det. Indtil nu må jeg sige, at skeptikerne ikke overbeviser mig, for de ser kun på to slags indicier, nemlig dateringen og den manglende sikre omtale af dette klæde før 1356. Før vi kan stille indicierne ordentligt op mod hinanden, må vi forstå, hvorfor de hidtidige prøver har givet så tvetydige resultater. Det er det, jeg forsøger det i min nye bog.«
Hvad betyder ligklædet for en troende som Dem?
»For en kristen er ligklædet afbildningen af en død, der har lidt meget. Er det Jesus, er det naturligvis vigtigt, fordi kristendommen er en historisk religion, der hævder en historisk oprindelse. Materielle rester som dette og andre relikvier har altid spillet en stor rolle for os, for vi er jo egentlig materialister. Kødet er ligeså vigtigt som ånden.«
»Uanset hvad det er, er klædet dog et vidnesbyrd, ikke et bevis. Kristendommens virkelige mirakel er der ingen, der har forklaret så godt som Deres landsmand Søren Kierkegaard.«
Europa: Fordrivelser og politik
18. august 2006 Jyllands-Posten
David Gress
I Tyskland har en ny udstilling om fordrevne folkeslag pustet liv i debatten om de mere end 20 millioner tyskere, der blev forvist fra deres hjem i Østeuropa efter Anden Verdenskrig. »Flugten og fordrivelserne skyldtes krigen, men de var ikke gengæld for tyske krigsforbrydelser. De var et kynisk planlagt led i befæstelsen af den nye kommunistiske orden i Østeuropa,« mener Erika Steinbach, formand for Forbundet af Fordrevne.
BERLIN
Den mest bevægende genstand på udstillingen Tvungne veje om fordrivelser i det 20. århundredes Europa, der åbnede i Berlin i sidste uge, står i udstillingens sidste rum.
Det er en næsten meterhøj skibsklokke af bronze. Det er klokken fra Wilhelm Gustloff, et tidligere krydstogtskib, som 30. januar 1945 afgik fra Gotenhafen, det nuværende polske Gdynia, medførende op mod 10.000 civile flygtninge og sårede soldater. De var blandt de mange millioner indbyggere i de østlige dele af Det tyske Rige, som i de sidste måneder af krigen forsøgte at flygte fra den fremrykkende sovjetiske hær.
Få timer efter afgangen blev Wilhelm Gustloff torpederet af en sovjetisk ubåd og gik ned i 18 graders kulde. Næsten 9.000 omkom i den iskolde Østersø i verdenshistoriens største skibskatastrofe. Den sovjetiske kommandør, der få uger senere sænkede endnu et tungt lastet flygtningeskib, blev udnævnt til helt af Sovjetunionen og fik for nylig et mindesmærke i Kaliningrad, det tidligere tyske Königsberg.
De hjemstavnsfordrevne
Gustloff-katastrofen var en lille episode i det store drama, der i krigens sidste måneder udspillede sig i områderne Østprøjsen, Pommern og Schlesien, hvorfra den indfødte befolkning desperat flygtede vestpå af berettiget frygt for, hvad der ventede dem, når Den Røde Hær kom.
Over 14 millioner tyskere bosat i landsdele, der af de Allierede var tilkendt Polen og Sovjetunionen, måtte forlade deres hjem enten i krigens sidste måneder eller i de første år derefter. Hertil kom andre seks millioner, der boede i Polen og andre østeuropæiske lande. Hen ved to millioner blev myrdet af russere, polakker og tjekker eller omkom på flugten.
Resten måtte opbygge nye liv i, hvad der var tilbage af Tyskland. De, der endte i det senere DDR, måtte ikke offentligt tale om deres skæbne, fordi det ikke behagede de kommunistiske magthavere. De, der endte i Vesttyskland, mødte ofte modvilje hos de fastboende, men fik dog lov at organisere sig i Forbundet af Hjemstavnsfordrevne, i dag Forbundet af Fordrevne. I 1950 stiftedes forbundet ved et stort offentligt møde, hvorunder de fordrevne på den ene side krævede anerkendelse af, at de havde lidt uret, og at denne uret var en forbrydelse mod menneskerettigheder, som alle stormagter var forpligtet til at overholde. De forpligtede sig imidlertid også, og det var imponerende så få år efter tragedien, til på den anden side at søge forsoning med dem, der fordrev dem, og alene at bruge fredelige midler i deres kamp for retfærdighed.
Formand og hadeobjekt
Siden 1993 hedder Forbundets formand Erika Steinbach. Den nu 63-årige, høje og slanke blondine måtte selv som toårig med sin mor forlade det vestprøjsiske Rahmel, hvor hendes far var officer i Værnemagten. Efter at have uddannet sig som violinist gik Steinbach 1974 ind i politik i CDU, det kristelig-demokratiske parti, angiveligt provokeret af en vis Joschka Fischers udskejelser som voldelig venstreradikal aktivist. Fischer blev selv senere sin generations mest karismatiske tyske politiker og var udenrigsminister under Gerhard Schröder 1998-2005.
Blandt de mestendels farveløse tyske politikere brillerer Steinbach med sin kontante facon og sine skarpe meninger. Hun har været hadeobjekt for venstrefløjen, som anklager hende for at fokusere på tyskeres lidelser uden at indrømme, at de lidelser kun fandt sted, fordi Adolf Hitlers tyske regime havde udløst Anden Verdenskrig.
»Det er rigtigt, at vi tyskere udløste krigen,« siger Steinbach.
»Men dels kan jeg ikke se, hvorfor vi derfor ikke må beskæftige os med de 20 millioner civile tyskere, som blev berøvet alt, hvad de ejede, hjem, arbejde, ejendom og for mange livet selv. Og dels havde polakkerne længe inden krigen planer om et Storpolen, der skulle omfatte det halve Tyskland. Flugten og fordrivelserne skyldtes krigen, men de var ikke gengæld for tyske krigsforbrydelser. De var et kynisk planlagt led i befæstelsen af den nye kommunistiske orden i Østeuropa.«
Tværpolitisk samarbejde
I 2000 fandt Steinbach sammen med den nu afdøde socialdemokratiske politolog Peter Glotz. Han var selv fordreven fra Sudeterlandet, det tysksprogede område i Tjekkoslovakiet, hvis magthavere i 1945 brutalt fordrev de tre millioner indbyggere. De to stiftede Centret mod Fordrivelser i Wiesbaden. Det er dette Center, som har arrangeret udstillingen i Berlin.
Udstillingen omhandler ikke kun fordrivelsen af tyskere, men skal give et indblik i alle større fordrivelser i det 20. århundrede, belyse deres fælles træk og sammenhængene mellem dem.
»Som formand for Forbundet af Fordrevne taler jeg deres og deres efterkommeres sag, og det vil i dag sige at minde om deres historie og at fastholde, at det, de led, var uret. Som leder af Centret mod Fordrivelser ønsker jeg at udbrede kendskabet til alle fordrivelser og at anspore til forskning i deres årsager, forløb og virkninger. Det har naturligvis også et aktuelt sigte, nemlig at erklære, at fordrivelser altid er uretfærdige, og at gøre, hvad vi kan, for at bekæmpe dem i fremtiden.«
Barneskoen
Udstillingen Tvungne veje består af tre rum. I det første fortæller en fortløbende vægfrise kortfattet historien om de store fordrivelser og etniske udrensninger i de sidste 100 år. Hver episode illustreres med fotografier og få, enkle genstande. Midt i rummet er anbragt podier, hvor tilskuerne på billedskærme kan se øjenvidner og historikere fortælle om fordrivelserne.
En af genstandene er en barnesko. Den stammer fra den moderne histories første store folkemord i 1915-1917, hvorunder den tyrkiske regering fordrev og myrdede op mod en million armenere. Påskuddet var, at armenerne var spioner for russerne, der var i krig med Osmannerriget, men islamisk had til kristne spillede også en rolle, og armenerne er verdens ældste kristne folk.
Barneskoen blev fundet af en tysk fotograf i den syriske ørken. Tyrkerne havde sendt hundredtusinder af armenere ud i ørkenen med besked om at finde vej til de syriske havne. Skoen gik i arv i fotografens familie.
»Vi kan kun gisne om, hvorvidt barnet omkom elendigt af tørst i ørkenen, eller om det nåede til havet og måske til Amerika og døde i en høj alder efter et langt og rigt liv,« siger udstillingens kurator, Wilfried Rogasch.
»Det er sådanne tanker, vi vil sætte i gang hos tilskuerne. Fordrivelser er ikke abstrakte hændelser. Det er menneskelige tragedier. Dem vil vi anskueliggøre, ikke for at fordømme, men for at forstå.«
Polsk velvilje og modstand
Tvungne veje var fra begyndelsen et omstridt initiativ. Selvom udstillingen ikke giver fordrivelsen af tyskerne særlig plads, mente mange, at fordi Erika Steinbach stod bag, så måtte udstillingens skjulte dagsorden være at fremme de hjemstavnsfordrevnes angiveligt farlige dagsorden.
Den polske premierminister Jaroslaw Kaczynski udtalte, at udstillingen var »et meget dårligt og betænkeligt initiativ.« Normalt ville polsk kritik have vundet stor genklang på den tyske venstrefløj, som altid er lynhurtig til at fordømme alt, der kan fortolkes som en relativering af tysk skyld for Anden Verdenskrig. I de progressives optik kan tyskerne kun være skurke, aldrig ofre, og den, der fremhæver dem som ofre, må mistænkes for at have skumle, nynazistiske eller nationalistiske hensigter.
Denne gang prellede kritikken imidlertid af. Kaczynski er polsk nationalist og lægger ikke skjul på sit antityske sindelag. De progressive er imod nationalisme af enhver art, også polsk. Derfor fik hans udbrud den usædvanlige virkning at få mange socialdemokrater i Tyskland til at slutte op om udstillingen.
»Det er stadig svært for mange polakker at tale om, hvad der skete i det, der i dag er det vestlige Polen og dengang var det østlige Tyskland. Faktisk er det langt sværere for polakkerne at tale om det, end det er for os. Her i Tyskland er vi endelig ved at nå dertil, at fordrivelserne ikke længere er tabu eller forbeholdt højrefløjen«, siger Wilfried Rogasch.
»Det betyder ikke, at det var let at få polakkerne til at udlevere genstande til den del af udstillingen, der omhandler tyskerne. Det var et meget sejt træk. Det var et kup, da vi fik lov at låne skibsklokken fra Gustloff, men det tog flere år. Den var blevet hentet op af den polske kystvagt i 1979, men intet polsk museum ville have dette minde om 9.000 tyskeres død. Den hang på en restaurant i Gdynia.«
Günter Grass' historie
En vigtig grund til, at fordrivelsen af tyskerne ikke længere er tabu for de progressive, er, at nationaldigteren og nobelpristageren Günter Grass, der i årtier var venstrefløjens politiske samvittighed, i 2002 udsendte en roman om Gustloff-tragedien, hvori han tog parti for de uskyldiges lidelser. Det er værd at nævne netop nu, da Grass med sin sædvanlige sans for timing i forhold til udgivelsen af en selvbiografi har afsløret, at han som 17-årig var soldat i Waffen-SS. Grass stammer selv fra Danzig, det nu polske Gdansk, og han er derfor selv del af den historie, han hidtil har betragtet så strengt fordømmende.
Erika Steinbach lægger ikke skjul på, at udstillingen i Berlin har et bredere sigte.
»Fællesnævneren for fordrivelserne er, at magthavere ønsker at skaffe sig af med uønskede befolkningsgrupper. Ofte er ofrene for den ene fordrivelse bødlerne i en anden. Over 30 forskellige folkeslag har i de sidste 100 år helt eller delvis mistet deres hjem, for det meste under grusomme former.«
»Den historie ønsker vi at slå fast i offentligheden, i den historiske forskning og i den kulturelle bevidsthed, både den tyske og den europæiske. Derfor håber vi, at denne udstilling vil blive udgangspunkt for et permanent center for erindring, forskning og møder her i Berlin.«
Dette ønske er ikke faldet i god jord hos hovedstadens rød-grønne bystyre, som har afvist at stille faciliteter til rådighed. Et løfte om hjælp kom imidlertid under åbningsceremonierne om aftenen den 10. august. Fremmødet var fornemt. Blandt talerne var den ungarske jødiske forfatter György Konrád, der har mistet slægtninge i Auschwitz, og hvis person var en slags garant for udstillingens berettigelse.
Den politisk mest afgørende tale var den, som Forbundsdagens formand Norbert Lammert holdt. Han mindede om, at den nu regerende koalition af socialdemokrater og kristelige demokrater i deres regeringsgrundlag har lovet at støtte et synligt tegn i Berlin til minde om fordrivelserne. Det skete i hundredevis af journalisters og forskeres påhør.
»Jeg anser en sådan erklæring for et bindende tilsagn«, siger Steinbach.
Fakta: De tyske fordrivelser er verdenshistoriens største etniske udrensning.
I 1945 boede op mod 20 millioner tyskere i østlige provinser af Tyskland inden for grænserne af 1919, Østprøjsen, Pommern, Schlesien (ca. 14 millioner), dertil i Polen (ca. en million), Sudeterlandet (Bøhmens randområder, ca. tre millioner), Ungarn, Jugoslavien og Rumænien (ca. to millioner).
De tyske østprovinser blev på Teheran-konferencen 1943 tilkendt Polen med undtagelse af det nordlige Østprøjsen med hovedstaden Königsberg, som gik til Sovjetunionen. Sovjet beholdt til gengæld det østlige Polen, som det havde fået i aftalen med Hitlertyskland i august 1939. Polakkerne herfra skulle flyttes til de nye polske provinser. Disse såvel som Königsberg-området skulle ryddes for indfødte. Dette skete dels ved flugt inden Den Røde Hærs ankomst og dels ved udvisning.
De allierede garanterede på Potsdam-konferencen 1945, at det skulle ske under humane former. Det blev ikke overholdt. To millioner omkom på flugten eller under fordrivelserne. I fredsfilosoffen Immanuel Kants hjemby Königsberg sultede russerne de indfødte så hårdt, at der forekom kannibalisme. Alle væsentlige bygninger fra og mindesmærker om provinsernes tyske identitet blev udslettet.
De ca. 18 millioner overlevende fordrevne fra øst-Tyskland og Østeuropa måtte klare sig som de bedst kunne i Forbundsrepublikken og DDR. I førstnævnte organiserede de sig i Forbundet af Fordrevne (www.bund-der-vertriebenen.de). I DDR var omtale af fordrivelserne forbudt, fordi de kommunistiske magthavere ikke tillod diskussion af de nye grænser og befolkningsforhold. Også i Vesttyskland overtog venstrefløjen det synspunkt, at det var provokerende over for Sovjetunionen overhovedet at nævne fordrivelserne endsige hævde, at de var uretfærdige.
Fakta: Læs videre
Det fundamentale værk om de tyske fordrivelser er Dokumentation der Vertreibung der Deutschen aus Ost-Mitteleuropa, red. Theodor Schieder, otte bind, 1954-1961, Deutscher Taschenbuch Verlag, nyoptryk 2006.
Gustloff-katastrofen og andre episoder af fordrivelserne er omtalt i John Toland, De sidste hundrede dage af Den anden Verdenskrig, Lademann 1967.
Elizabeth B. Walter, Barefoot in the Rubble, Pannonia 2000, er en sjælden engelsksproget erindring om fordrivelserne oplevet af ofrene, i dette tilfælde en tysk pige fra Jugoslavien.
Günter Grass, I krebsegang, Gyldendal 2003.
Fordrivelsernes folkeretlige og moralsk-politiske aspekter er fint sammenfattet af den amerikanske FN-jurist Alfred M. De Zayas i A Terrible Revenge: The Ethnic Cleansing of the East European Germans, 2. udg., Palgrave 2006. På hans hjemmeside, www.alfreddezayas.com, findes yderligere materiale om de store fordrivelser i 1900-tallet, om krig og fred og om folkeret. De Zayas er en usædvanlig jurist, der også er dybt bevandret i tysk litteratur og skriver digte og aforismer.
Den største tyske by i det tabte land var Breslau, i dag Wroclaw. Microcosm, Jonathan Cape 2002, af Norman Davies og Roger Moorhouse er en såvel oplysningsmættet som levende bog om byens dramatiske historie, hvis absolutte nulpunkt var 1945, da de indfødte måtte ud, og polakkerne kom ind. Forfatterne minder om, at Breslau også var den måske vigtigste tysk-jødiske kulturby, indtil nazisterne kom til magten i 1933.
Hitler i vidneskranken
8. januar 2000 Politiken
David Gress
Den engelske historiker David Irving sagsøger i næste uge den amerikanske religionsforsker Deborah Lipstadt for at have kaldt ham en »Holocaust-benægter«. Hvad er det? Hvem er David Irving? Hvad er den historiske sandhed om mordet på jøderne i Anden Verdenskrig?
For tyve år siden udlovede den britiske historiker David Irving en dusør på 1.000 pund til den, der kunne fremlægge dokumentarisk bevis for, at Nazitysklands fører Adolf Hitler kendte til eller beordrede massemordet på de europæiske jøder under Anden Verdenskrig. Ingen har til dato meldt sig.
Derimod har Irving i bøger, artikler og foredrag hævdet, at Hitler formentlig intet kendte til den udryddelse, som nationalsocialisterne selv kaldte »den endelige løsning på jødespørgsmålet«, og som eftertiden omtaler som Holocaust eller Shoah. Har Irving også hævdet, at Holocaust aldrig fandt sted? Derom handler en retssag, som Irving har anlagt. Den begynder i næste uge i London og påregnes at vare i tre måneder. I løbet af de tre måneder vil begge parter naturligvis forsøge at få ret. Men de vil også med eller mod deres vilje gøre brug af historien for at få ret. Hitler og hans ofre, der aldrig konfronterede hinanden i levende live, kommer posthumt i vidneskranken i London.
Retssagen handler også om alt muligt andet. Har Irving lov til at kalde sig historiker? Det kan lyde som pedanteri om en mand, der godt nok aldrig fuldførte en højere uddannelse, men som har skrevet over tredive bøger om Tyskland og Anden Verdenskrig og som ifølge John Keegan, vor tids førende krigshistoriker og selv forfatter af hovedværker om verdenskrigene, »ved mere end nogen anden om de dokumentariske kilder til Anden Verdenskrig og de tyske ledere«. Det er imidlertid ikke pedantisk. Hvis retten godkender Irvings beskrivelse af sig selv som historiker, må den tage stilling til, om han har lidt tab ved de injurier, han påstår sig ramt af. Den må også tage stilling til substansen bag sagen. Hvad vil det sige at benægte Holocaust? Har Irving gjort det? Må man sige, at han har gjort det? Også hvis det skader hans renommé og mulighed for at udøve sin levevej?
FRA HITLERS PERSPEKTIV
I 1993 udgav Deborah Lipstadt, der er professor i religion ved Emory University i Georgia, USA, en bog med titlen At Fornægte Holocaust: Det Voksende Angreb På Sandhed Og Erindring. Bogen beskriver, hvordan en række personer, der spænder fra erklærede nynazister til islamiske fundamentalister, med stigende frimodighed bestrider den kendsgerning, der tilsyneladende stod fastere end nogen anden fra det tyvende århundredes historie: Nemlig at fem til seks millioner jøder i de tyskbesatte dele af Europa blev myrdet under Anden Verdenskrig som led i en bevidst plan fra tysk-nazistisk side, der sigtede på at udrydde alle jøder under tysk kontrol.
Hvor mange, der omkom hvor og hvordan, kunne man strides om; det afgørende var, at Hitler og hans regime havde lagt en plan for massemord, som de gjorde alt for at gennemføre. Blandt de personer, der ifølge Lipstadt benægter Holocaust, er englænderen David Irving. Han er en nu 61-årig freelance-historiker, der har specialiseret sig i at opstøve alle levende og skriftlige kilder til det nazistiske Tyskland og dets krigsførelse.
Han begyndte allerede omkring 1960, da han som 22-årig tog arbejde på et tysk stålværk for at lære sproget. Hans første bog fra 1963 handlede om de Allieredes bombekrig mod de tyske byer. I de følgende år mødte han alle de overlevende fra den nazistiske ledelse og begyndte et myreflittigt arbejde med at indsamle skriftlige kilder om Nazityskland af enhver art.
Andre historikere har ret i, at Irvings kendskab til primærkilderne er uovertruffen. I 1977 udgav Irving sin mest solgte bog, Hitlers Krig. Den fik fremragende anmeldelser og citeres stadig. Den er dog på flere måder en ejendommelig bog. Den er skrevet på grundlag af et uforligneligt kildekendskab, men Irving bruger kun oplysninger, som Hitler selv besad på det givne tidspunkt. Desuden er den skrevet fra Hitlers perspektiv, i en grad så den med nogen ret er blevet kaldt for en apologi for Hitler. Bogen efterlader et indtryk af en mand, der gjorde sit bedste for Tyskland, men som blev besejret ikke kun af overmægtige fjender, men af sammensværgelser, uduelighed og inkompetence blandt hans egne.
I dette noget usædvanlige billede af den nazistiske diktator ligger kimen til Irvings senere genvordigheder samt til de fejltrin, han kan have begået i sin holdning til det spørgsmål, der er grundlag for retssagen: om Holocaust fandt sted eller ej.
Sagen, David Irving mod Deborah Lipstadt og Penguin Books, er en injuriesag. Det er ingen bagatel i engelsk ret. Irving har tidligere forhindret historikeren John Lukacs i at udgive sin bog Historiens Hitler i Storbritannien, fordi Lukacs i den kalder Irving for uvederhæftig. I USA kan man skrive næsten hvad som helst om offentlige personer, bare det sker i god tro og tjener den almene oplysning. Så brede rammer gør det næsten umuligt for en kendt person at få erstatning for selv grove injurier.
Det er anderledes i England. Her gælder sandhedsbeviset og det begge veje. Hvis de påståede injurier er sande, er der ingen erstatning, og sagsøger betaler omkostningerne. Hvis de er usande, kan sagsøger, altså Irving, få erstatning, hvis retten finder, at injurierne har skadet hans renommé og hans muligheder for at udøve sin levevej.
I sit klagemål siger Irving, at han i 35 år har levet af sit historiske forfatterskab, og at hans muligheder for at ernære sig på denne måde har lidt skade, efter at Lipstadt har kaldt ham en Holocaust-benægter. Han medgiver, at dette er nedsættende; ja, hans klagemål falder til jorden, hvis han ikke kan bevise, at det er skadeligt for en forsker at blive kaldt Holocaust-benægter.
Endvidere siger han, at Lipstadt og hendes forlag har publiceret hendes bog og dermed beskyldningerne mod ham »hensynsløst og ondskabsfuldt«. Det er juridiske kodeord, der betyder, at Lipstadt og Penguin Books handlede i ond tro, altså at de vidste, at det, hun skrev, var løgn, og at hun gjorde det bevidst for at skade Irvings karriere.
HITLERTIDENS FASCINATION
Retssagen handler om andet end David Irving og hans modstandere. På overfladen handler den om, hvad man har lov at skrive på tryk om andre. Bag overfladen handler den om, hvad en, der vil kalde sig historiker, kan tillade sig at skrive om Anden Verdenskrig og Hitlers og nationalsocialisternes massemord på de europæiske jøder. Længere inde endnu handler den om historikerens ansvar over for dem, han skriver om og dem, han skriver for.
Ingen af delene er uden interesse herhjemme, hvor vi netop nu er ved at finde alle mulige lig i lasten fra 1940’erne. Hvorfor Hitlertiden er blevet så fascinerende nu så mange år efter, er et godt spørgsmål. Svaret har formentlig noget med den almindelige moralisering af politik og historie at gøre, der tog fart efter Den kolde Krig. Uanset hvad svaret er, vil retssagen, der påregnes at vare ved i tre måneder, levere righoldigt stof til debatten.
Lipstadts egen holdning er ikke fri for ironi. Hun kalder sig progressiv og har langet hårdt ud efter amerikanske jøder, der ikke har, hvad hun anser for de rigtige meninger. Nogle af de mest ihærdige Holocaust-benægtere findes imidlertid blandt såkaldt progressive. I kølvandet på franske tænkere som Michel Foucault er mange af slagsen kommet for skade at mene, at der ikke findes nogen historisk sandhed, men at al historie er et produkt af historikerens samtid og ikke mindst af magtstrukturer.
Hvis sandhed er en funktion af magt, giver det ingen mening at tale om Holocaust-benægtere, for så er Holocaust kun en opfindelse, der tjener visse interesser. Yderpunkterne mødes åbenbart, for dette postmoderne standpunkt, at alle historiske ”sandheder” kun er til for at tjene interesser, er præcis det, Lipstadt beskylder Irving for at mene: At Holocaust er noget, jøderne har fundet på for at vinde sympati og pådutte Tyskland en ufortjent skyld for derigennem at kunne afpresse tyskerne enorme beløb i erstatning.
HITLER ELLER GOEBBELS
Det er vigtigt at skelne mellem to slags påstande. Irving har aldrig benægtet, at han tvivler på den sædvanlige fremstilling af Holocaust. Han mener ikke, at det kan bevises, at Hitler kendte til nogen plan om massemord. Den almindelige opfattelse blandt historikere er, at Hitler traf den endelige beslutning om at udrydde alle jøder i Europa engang i efteråret 1941, og at beslutningen blev udmøntet i en operativ plan på det såkaldte Wannsee- møde i januar 1942. Mødelederen var den 37-årige SS-general Reinhard Heydrich, der havde Førerens fulde fortrolighed.
Ifølge referatet af mødet forklarede Heydrich, at Føreren havde besluttet den endelige løsning af jødespørgsmålet, som skulle finde sted ved at gennemtrevle Europa fra vest mod øst og sende alle jøder til tvangsarbejde eller »passende behandling« i lejre såsom Auschwitz i det besatte Polen. Sammenhængen, og hvad man i øvrigt ved om nazistisk sprogbrug, lader ingen tvivl tilbage om, at »passende behandling« betød henrettelse.
Irving bagatelliserer mødereferatet fra Wannsee som et ubrugeligt bevis for Hitlers ansvar, da Hitler ikke optræder personligt, og referatet derfor højst kan bevise, hvad andre har ment, at Hitler ønskede. Selv citerer han gerne et dokument dateret få uger senere, hvorefter Hitler skal have ønsket at »udskyde afgørelsen af jødespørgsmålet til efter krigen er slut«.
Det er med dette dokument, at Irving sandsynligvis vil føre Adolf Hitler som vidne for, at hans egne meninger er legitime. For Irving vil givetvis i retten hævde, at han aldrig har benægtet Holocaust som sådan, kun at Hitler var ansvarlig. Hvis ikke Hitler, hvem så?
I sin biografi om propagandaminister Joseph Goebbels har Irving beskyldt denne for at være Det 3. Riges onde ånd. Hvis nogen lod jøder myrde, var det nok Goebbels, som satte det i værk bag Hitlers ryg. Irving har siden 1977-bogen om Hitler mere og mere åbenlyst benægtet Hitlers skyld i noget som helst og i stedet tilsværtet hans medarbejdere og fjender.
I en af sine senere bøger fremstiller Irving den britiske premierminister Winston Churchill som 1940’ernes største skurk, fordi han ikke sluttede fred med Tyskland og i stedet førte en krig, der fik katastrofale følger. Tyskland blev besejret, og Sovjetunionen blev Europas stormagt. England mistede sit imperium og blev underkastet amerikansk overherredømme. Svaghed og ynkelig selvmedlidenhed har siden kendetegnet de vestlige og især det britiske samfund.
Udtalelser af denne art findes i rigt mål på det website, Irving i flere år har opretholdt.
PERSONA NON GRATA
Men hvad med den egentlige benægtelse af Holocaust? Irving hævder, at han jo ikke er Holocaust-forsker, men en historiker, der i første række interesserer sig for topnazister og for Anden Verdenskrig. Så hans officielle svar er, at Holocaust ikke er hans bord.
Det er bare ikke hele sagen. Irvings senere bøger har gjort ham til persona non grata blandt etablerede forskere og til offer for diskrimination, når han har ønsket at fremføre sine synspunkter eller få sine bøger udgivet. Det er ubestrideligt. Lige så ubestrideligt er det, at disse oplevelser har affødt eller bestyrket hans lyst til provokation, og at denne lyst er gået til eller over den streg, der hedder Holocaust-benægtelse.
Et vigtigt og for Irving lidet smigrende indicium er, at han har forsvaret den såkaldte Leuchterrapport, der påstår, at det ikke var fysisk muligt at myrde mennesker i massevis med Zyklon B-gas i Auschwitz.
Om retssagens forløb kan vi kun gisne, da begge parter holder kortene tæt til kroppen. Men jeg fik dog en udtalelse fra en talsmand for American Jewish Committee, der bekoster Lipstadts forsvar (Irving fører selv sin sag, da han ikke har råd til de engelske advokaters millionsalærer). Ifølge denne talsmand, der ikke ønsker at navngive sig, har Irving ikke en chance. »Vi har masser af dokumentation for, at han har sagt præcis det, han påstår, han ikke har sagt. Han har benægtet Holocaust. Det kan han ikke løbe fra, og vi vil slå ham i hovedet med beviser, når han mindst venter det«.
Talsmanden ville ikke komme nærmere ind på, hvilke beviser det drejer sig om. Han tilføjede imidlertid: »Ernst Zündel i Toronto sælger bånd med foredrag af Irving. De er ret interessante i den her sammenhæng«. Om Zündel er der ingen tvivl. Han er en notorisk forfægter af tesen om, at Holocaust, altså påstanden om, at nazisterne myrdede seks millioner jøder, er løgn. Hvis han distribuerer bånd med Irvings foredrag, kan det meget vel være, fordi Irving her af uforsigtighed eller irritation lader ane, hvad han måske i virkeligheden mener om Holocaust: At påstanden om de seks millioner døde er resultatet af en jødisk sammensværgelse, der er iværksat for at skade tyskerne og ikke mindst David Irving.
Hvis Irving taber sagen og for alvor bliver stemplet som i bedste fald excentriker og i værste fald nynazist, vil det være synd. Manden har ydet væsentlige bidrag til Anden Verdenskrigs historie. Han har, hvilket ganske vist er sagen uvedkommende, gennemlevet en stor personlig tragedie i sin nærmeste familie. Intet i hans bedste arbejder lægger op til, at Holocaust er løgn. Hvis han har sagt det - og det ved vi endnu ikke - er det et fejltrin, han aldrig vil blive tilgivet.
BLÅ BOG: DAVID IRVING
Den kontroversielle britiske historiker David Irving blev født 24. marts 1938 i Essex. Straks efter sin skolegang begyndte han at læse teknologi på Imperial College på London University, men brød af og rejste til Tyskland, hvor han fik arbejde som stålarbejder hos Phoenix-Rheinrohr AG i Ruhr-distriktet. Hjemme i London begyndte han at læse økonomi og statskundskab på University College og London School of Economics uden dog at færdiggøre nogen af studierne. I april 1963 havde han nemlig udgivet sin første bog, The Destruction of Dresden, som blev en international bestseller, der gjorde ham økonomisk uafhængig. Nu fulgte en lang række bøger og artikler om Nazityskland, der befæstede hans ry som ekspert på Anden Verdenskrig og det nazistiske Tyskland. Hans omdømme som historisk forfatter tog først en alvorlig kovending i 1977, da han udgav sin berygtede bog, Hitler's War, hvori han bl.a. skriver, at det ikke var Hitler, der gav ordre til udryddelsen af jøderne.
Kendt af en bred offentlighed blev han ikke mindst i 1983, da han afslørede, at den udgave af Hitlers dagbøger, som det tyske ugeblad Stern var i færd med at publicere, var en ren forfalskning. Til den mere kuriøse ende af David Irvings bedrifter hører også hans påvisning af, at det var en skuespiller fra BBC’s børnetime, der i 1940 ved flere lejligheder holdt Winston Churchills berømte taler.
David Irving driver fra sit hjem i Duke Street i Londons Mayfair-kvarter forlaget Focal Point Publications, der har lagt navn til adskillige kontroversielle udgivelser - bl.a. den såkaldte Leuchterrapport fra 1989, hvori det hævdes, at det var fysisk umuligt, at gaskamrene i Auschwitz og Majdanek kunne have aflivet det antal jøder, som der ellers er enighed blandt historikere om. I fjor udsendte David Irving andet bind af sit nyeste værk, Churchill's War, og har bebudet, at han er ved at have nye biografier om Adolf Eichmann og Heinrich Himmler klar.
05.03.2006
Hvad nu hvis?
Traditionelle faghistorikere har anset alternativ historie for useriøst tidsspilde. Den virkelige historie var, mente historikerne, styret af anonyme kræfter, som ikke tillod nogen enkelt person eller begivenhed at spille en afgørende rolle.
AF DAVID GRESS
Når nogle faghistorikere nu godt tør skrive alternativ historie, spørger de, om ikke personer og begivenheder alligevel kan være lige så vigtige som sociale strukturer og anonyme kræfter.
I sommeren 1676 førte kong Christian V 15.000 mand i land i Skåne for at generobre den østlige tredjedel af riget, som hans far ved freden i Roskilde 1658 havde afstået til svenskerne. Efter få uger var landet bortset fra Malmø ryddet for svenske og i oktober, da man ikke længere forventede nogen svensk aktion før næste forår, gik hæren i vinterkvarter ved Lund.
Trods den fremskredne årstid krydsede svenske kong Karl XI imidlertid den 24. oktober den gamle grænse med en lige så stærk hær. Hans plan var hurtigt at undsætte det belejrede Malmø og fremtvinge en afgørelse med danskerne.
Fra begyndelsen var den svenske invasion af Skåne plaget af uheld. Skånske frivillige, de såkaldte snaphaner, blokerede de svenske forsyningslinjer og kunne endda ved et brillant kup ved Løsholte i Nordskåne konfiskere hele den svenske krigskasse. Svenskernes forsøg på at nærme sig Malmø blev forhindret af regn og mudder, som gjorde det umuligt at krydse åerne, især da danskerne havde brudt alle broer af. Sidst i november havde svenskerne hverken mad, penge eller tag over hovedet, for Malmø kunne de ikke komme frem til. Den sultne, forkomne og sygdomsplagede hær var på nippet til at gå helt i opløsning. Karls generaler anbefalede, at man hurtigst muligt gik tilbage til Sverige for at redde stumperne og undgå en katastrofe.
Uventet nederlag
Som vi ved, skete det ikke. Vejret blev svenskernes redning. Først i december slog det om til hård frost, og Karl førte hæren, der var skrumpet til 8.000 mand, over den nu tilfrosne Kævlingeå til angreb på de overlegne danske. Resultatet blev Slaget ved Lund, det blodigste i Nordens historie. De danske mistede henved 5.000, svenskerne 4.000 mand. Den svenske sejr blev afgørende for krigens forløb. Karls stædige vilje til at sejre eller dø snarere end give op gav ham efter sejren en mytisk status blandt svenskerne.
På danskerne virkede det uventede nederlag omvendt. Selv om hæren blev forstærket igen og forblev i Skåne, var den og dens anførere moralsk knækket af, hvad der forekom at være svenskernes næsten overnaturlige evne til at sejre under de umuligste forhold. En overtro bredte sig i hæren om, at svenskerne under Karl var uovervindelige. Den overtro bidrog til, at hæren det følgende år to gange lod sig bringe i situationer, som køligt overblik kunne have undgået, og som førte til endnu to svenske sejre. Derefter opgav danskerne at vinde krigen, og Skåne blev svensk.
Sidste søndag skrev jeg her om ukroni, "tid, der ikke er", og om de to former for ukronisk fortælling, den skønlitterære og den, der kaldes alternativ eller kontrafaktisk historie. Slaget ved Lund egner sig fortrinligt som præmis for en alternativ historie, fordi slagets udfald så åbenlyst afhang af omstændigheder, der let kunne have været anderledes, nemlig vejret, kongens personlighed og hans beslutning om at gå i kamp trods de dårlige odds. En god ukronisk præmis skal være konkret og letforståelig og skal kunne have store følger.
Alternativ historie har i modsætning til ukronisk fiktion form som normal historie, altså en udredning og analyse af forskellige faktorer, som altså blot ikke forekom i virkeligheden.
Hypotesen om Slaget ved Lund med dansk sejr blev taget op i et essay i 1999 i samleværket "Tänk om", som også indeholder alternative historier om en tysk sejr i Anden Verdenskrig og om et USA, hvor præsident John Kennedy ikke blev snigmyrdet i 1963. Formålet med sidstnævnte essay er at spørge, om USA også under en Kennedy, der levede videre, ville have ført krig i Vietnam. Eftersom Vietnamkrigen var forudsætningen for den kolossale kulturrevolution, som har forvandlet USA i de senere årtier, er det en fristende opgave at spørge, hvordan USA ville have set ud uden den krig.
"Kongen er skudt!"
Den alternativ-historiske ukroni blomstrer i disse år. Derfor kan det undre, at få har brugt slaget ved Lund som afsæt for en alternativ historie. En af dem er imidlertid en specialist i emnet, nemlig Malmøs stadsarkivar Göran Larsson i det netop omtalte essay fra 1999 med titlen "Hvordan Sydsverige igen blev Østdanmark".
Han går ud fra, at frostvejret kom, og at Karl den 4. december om morgenen indledte sit angreb på danskerne præcis som i virkeligheden. Dog peger han på, at de svenske generaler var utrygge ved situationen, og at kongen selv vidste, at det meget vel kunne ende galt. Det er bevidnet, at Karl aftenen inden slaget klart udtrykte, at han agtede at sejre eller dø.
Slaget bestod af fire adskilte episoder, og udfaldet var indtil den sidste af disse ganske usikkert. Det, der gav de hårdt trængte svenskere den afgørende kraft til at sætte det sidste modangreb ind, var, at kongen selv uventet dukkede op med sit rytteri. Det er her, Larsson ændrer historien.
Nogle timer forinden var der sket det højst ejendommelige, at Karl med det svenske rytteri havde forfulgt nogle danske styrker nordpå. Det var ejendommeligt, fordi Karl var den, der havde insisteret på at føre slag, og som derfor var den mest uundværlige. Alligevel fór han afsted i flere timer, hvorunder ingen i hovedstyrken vidste, hvor han var.
Ved 3-tiden vender han imidlertid tilbage. Han har ikke mange ryttere med sig, men rider alligevel i fuld galop direkte mod de danske linjer, der på dette tidspunkt ligger mellem ham og den svenske hovedstyrke. Denne frække, dødsforagtende, men også dumdristige handling overrumpler danskerne. Det lykkes kongen uskadt at trænge igennem de danske og slutte sig til de svenske styrker, som inspireret af kongens heltedåd og af, at han øjensynlig var usårlig, får nyt mod og indleder det afgørende angreb.
Nej, sådan gik det ikke, skriver Larsson. For det var netop dumdristigt at ville ride lige gennem de danske linjer. En deling danske ryttere omringer hurtigt den lille svenske skare, en dragon trækker sin pistol og skyder.
»Herre du milde Gud, kongen er skudt!« lyder det fra en svensk officer. Lynhurtigt breder nyheden sig først i de danske, så til de svenske linjer. De udmattede svenske tropper mister det sidste håb. Danskerne går til angreb over hele linjen, men det er unødvendigt; svenskerne giver sig med det samme. Den korte vinterdag er slut, og det er også slaget ved Lund.
Et sådant udfald, der lå så tæt på, som tænkes kan, ville have fået omfattende følger. For ikke blot ville Karls død og den svenske hærs kapitulation have fjernet den eneste militære trussel mod befrielsen af Skåne, den ville også have omkalfatret de nordiske landes senere historie.
Nordisk monarki
Karl var nemlig barnløs. Han var kun 22 år, hvilket kan forklare hans romantiske dødsforagt. Hans far, den tyskfødte Karl Gustav, havde grundlagt et nyt kongehus i Sverige, men hvis Karl XI var død sønneløs, ville huset være uddødt. Der var ingen anden i Sverige, der havde legitimt krav på tronen, da de gamle kongeslægter var uddøde. Enhver, der herefter ville kræve tronen, ville møde modstand.
I den alternative historie ville der kun have været én mulig løsning på det problem, og den ville være, at det svenske rigsråd stillet over for et forsvars- og kongeløst rige og udsigten til borgerkrig, hvis en svensk skulle kræve tronen, straks sluttede fred med Danmark og derefter tilbød en dansk prins den svenske krone. En dansk konge i Sverige ville immervæk være bedre end kaos eller måske endnu en tysk fyrste som konge, og tyske fyrster ville man have haft nok af.
Larsson finder, at den logiske følge af hans alternative historie er, at Danmark og Sverige igen finder sammen i en politisk union. Var det sket, ville der ikke være ført flere dansk-svenske krige. Hele Nordeuropa ville have fået en anden og mere fredelig udvikling.
Sådan gik det jo ikke, men tankeeksperimenter som Larssons er nyttige, fordi de får os til at overveje, hvilke vendepunkter, der er afgørende og hvorfor. Hans essay er blot et lille eksempel på en bølge af alternativhistorisk litteratur, som nu vokser frem især i USA.
Fakta: Læs videre
Eksempler på alternativ historieskrivning:
Robert Sobel, For Want of a Nail (1973) var en forløber i genren. Værket er en kraftpræstation. Præmissen er, at briterne i 1777 be-sejrede det amerikanske oprør. Bogen er skrevet som et regulært faghistorisk værk med fodnoter, litteraturliste, statistiske tabeller og registre. Men fra side 31 er hver eneste begivenhed, fodnote og sta-tistik fiktiv. Sobel giver os en alternativ verdenshistorie fra 1777-1971, hvor eksempelvis Mexico er en stormagt, der omfatter Cali-fornien, og Sydøstasien er styret af en multinational virksomhed, som ved bogens slutning er ved at blive verdens stærkeste magt. Formentlig det mest gennemførte alternativhistoriske værk, der no-gensinde er skrevet. Genoptrykt 1997 af Greenhill-forlaget, som specialiserer sig i alternativ historie.
Niall Ferguson, Virtual History (Picador 1997). Startskuddet til den nutidige bølge af alternativ historie er denne antologi af artikler, der indledes af den britiskfødte succeshistoriker Ferguson, der sidste år blev headhuntet til Harvard universitetet. Ferguson er kendt for sine velskrevne, stofmættede og originale tolkninger af Første Verdens-krig og USA’s storpolitiske rolle. Virtuel historie er hans betegnelse for den alternative historie. Indlæggene er imidlertid ikke regelrette kontrafaktiske fortællinger, men snarere forsøg på at forstå genren og forklare, hvordan man bærer sig ad med at tænke kontrafaktisk. Det er altså ikke underholdning, men videnskab!
Robert Cowley, What if? (3 bd., Putnam 1999-2003). En række såvel historikere som skønlitterære forfattere leger med et bredt udvalg af kontrafaktiske præmisser for alternativ historie. De spænder fra en præmis om, at perserne vandt over grækerne ved Salamis i 480 f. Kr. til de to klassiske præmisser, sydstatssejr i Den amerikanske Borgerkrig og tysk sejr i Anden Verdenskrig. Uanset hvor tit især den sidste præmis bruges, viser disse indlæg, at den ikke behøver at blive forudsigelig. Et af bindene omfatter udelukkende præmisser om alternativ amerikansk historie, et andet er rent krigshistorisk, det tredje har intet overordnet tema.
Göran Larssons essay om slaget ved Lund står i Lars M. Andersson og Ulf Zander, red., Tänk om (Historiska Media 1999).
Hans Alfredsson, den kendte svenske filminstruktør (Den enfoldige morder, 1982), har også forsøgt sig i genren med Attentatet i Pålsjö Skog (Norstedts 1996), hvor præmissen er, at tyskerne besætter Sverige. Bogen har form af en selvbiografi skrevet mange år efter af en svensk partisan. Alfredsson ønskede med bogen at sende et poli-tisk signal mod nynazisme, men det politiske budskab står ikke i ve-jen for en spændende og sandsynlig historie.
SLAG - Danmark og Sverige har udkæmpet mange slag. Of-te vandt Danmark til søs, men tabte til lands. Hvad nu, hvis det havde været omvendt? Ville Skåne så stadig være dansk? Her er Slaget ved Køge bugt 1. juli 1677, malet af Claus Møinichen.