Mandag eftermiddag den 7. juni 1926 blev en gammel
mand kørt ned af en sporvogn på Barcelonas
hovedstrøg Gran Via de les Corts Catalanes. Han var
laset klædt med underbukser, der var holdt sammen af
sikkerhedsnåle, og bar ingen dokumenter, kun et Ny
Testamente. Manden blev indlagt med kvæstelser på et
nærliggende hospital. Først dagen efter gik det op
for lægerne, at den gamle bums, som sporvognsføreren
troede var fuld, var byens berømteste søn, Antoni
Gaudí.
Han var, som han plejede, på vej fra Sagrada
Família-byggepladsen til sit daglige usle
aftenmåltid, der kunne bestå af et salatblad dyppet
i mælk, som han indtog hos præsten Mossen Gil Parés.
Denne boede i, hvad der dengang var fattigkvarteret
bag domkirken i middelalderbydelen Barri Gòtic, men
som nu er et elegant fodgængerkvarter af smalle
stræder, specialbutikker og cafeer. Parés boede på
Plaça Sant Filip Neri, i dag en idyllisk oase få
skridt fra, hvor Deres udsendte boede i Hotel Neri,
indrettet i et palæ fra 1700-tallet.
Gaudí døde tre dage senere efter at have modtaget
den sidste olie og viaticum, rejsebrødet, nadveren
til de døende, det mindste måltid til den længste
rejse af alle. Han ville aldrig frivilligt være død
uden sakramenterne, for hans fromhed og trosliv var
grundlaget for hans tilværelse og hans kunst.
For Gaudí som for mange katolikker i ældre tid, ikke
mindst i Spanien, betød kristendom afsavn,
ligegyldighed med egen komfort, fattigdom og smerte.
Derfor gik Gaudí klædt som bums, barberede sig kun
sjældent for at spare vand og sæbe og var så dårligt
påklædt, at selv de rigtige bumser nægtede at
modtage hans aflagte tøj. Hans fodtøj var selvgjorte
sandaler af læder og strågræs. Derfor var han
ligeglad med egne smerter, og derfor besøgte han
hospitaler for at se døende modtage den sidste olie
og »se det øjeblik, hvor sjælen bydes velkommen af
Den Hellige Familie«.
Allerede på hans tid var det et trosliv, der syntes
at stamme direkte fra Middelalderen og nærmere
bestemt fra Frans af Assisi (1171-1226) og hans
tiggermunke. Josep Ràfols, der blev Gaudís første
biograf, skrev i sin nekrolog, at »en afgrund
skiller menigmand af i dag fra en mand som ham, for
menigmand af i dag forstår ikke fattigdom, især ikke
frivillig fattigdom, som livsmål«.
»Forfaldet begynder, når mennesket glemmer at se på
naturen,« sagde Gaudí til sin ven José Matamala.
Sætningen kan gøre det ud for el Modernismes
principerklæring. Den var et oprør mod al tidligere
arkitektur og især mod nyklassicismens rette
vinkler, mørke interiører og kølige marmor i
naturens og lysets navn. Hospital de Sant Pau og
Domènechs andet mesterværk, Palau de la Música
Catalana, musikpalæet, begge fuldført omkring 1907,
er i rødsten afbrudt af mosaikker og sten i lyse
farver.
Hospitalet består af et antal adskilte pavilloner og
større bygninger, alle dekoreret med farverige
mosaikker. Den bærende tanke var, at patienterne
skal føle sig omsorgsfuldt omfavnet af behagelige
omgivelser; hospitalet, som ligger midt i storbyen,
skal være en grøn oase, der virkningsfuldt illuderer
fredfyldt natur. Dets formål er helbredelse, og det
formål tjenes i el Modernismes ånd ikke kun
medicinsk, men netop også arkitektonisk. Bygningerne
skal selv være del af helbredelsen ved at føre
menneskene tilbage til naturen eller rettere til den
harmoni og lykke, som menneskene ifølge modernismen
vil føle, når de genopdager naturen omkring sig og
tager den ind. Et besøg den dag i dag bekræfter, at
princippet virker. Stedet ånder fred, omsorg og
harmoni.
Musikpalæet blev bekostet af en sangforening;
sådanne blomstrede i perioden og var endnu en
udløber af la Renaixença. Det ligger indeklemt
mellem husblokke i den gamle by, for der boede
foreningens medlemmer. For at opfylde modernismens
bud om at bringe lys ind i bygninger måtte Domènech
derfor gribe til forskellige kneb. Den smule lys,
der trænger ned i de smalle gader, udnyttes til det
yderste af talrige vinduer øverst oppe, mange med
farvet glas, og af den enorme lysekrone af farvet
krystal, der dominerer auditoriet. Lysekronen
genspejler lyset fra ruderne i rødt, blåt, gult og
grønt og giver den besøgende en fornemmelse af, at
selve luften i rummet består af en slags blødt,
diset lys, der opmuntrer og giver ro.
Der er naturligvis et paradoks i, at modernisterne
dyrkede naturens farver og lys, og det er, at de for
at genskabe naturens former og forene mennesket med
naturen måtte opfinde den måske mest ejendommelige
og udspekulerede arkitektur nogen sinde.
Er
der noget, der ikke er naturligt i betydningen
umiddelbart, er det huse og palæer som dem, Gaudí og
hans kolleger byggede. Og dog forstår man, hvad de
mente med at se på naturen, at bruge naturens former
og bringe lys inden døre. Gaudís huse har få
synlige, lige linjer bortset fra gulvfladerne. Alt
fremstår rundt, krumt, ovalt eller spiralformet.
Overalt er der lys, for eksempel ved at såvel Casa
Batlló som Casa Milà, hans to kendteste
privatboliger, bygget 1904-12 og beliggende hver på
sin side af Passeig de Gràcia, er bygget omkring
skakter, der er åbne oventil og med vinduer ind i
alle etagerne. Det er store huse på seks etager, og
dog er der få dunkle kroge. Kontrasten til tidligere
tiders arkitektoniske udtryk er total.
Man kan kalde el Modernismes naturdyrkelse for
poetisk naturalisme, for dens bygninger er mere end
megen anden arkitektur bevidst digtning i sten. Det
er en legende og humoristisk digtning, der drager og
fastholder beskueren. I offentlige bygninger som
Hospital de Sant Pau eller Gaudís kirker hersker
naturligvis også alvor, men selv her mærker man
utvetydigt den bestandige dialog med lyset og med
naturen, som i La Sagrada Famílias enorme, lyse
søjler, der øverst, mange meter over beskueren,
forgrener sig som kolossale træer i en paradisisk
skov, et minde om Edens have.
De
kendteste modernistbygninger ligger i kvarteret
Eixample, hvilket betyder udvidelse. Det blev anlagt
omkring forrige århundredskifte og består af
hundredevis af nogenlunde ens karreer. Det unikke i
Eixample er, at dette karrébyggeri ikke virker goldt
og ensformigt, tværtimod. Også her er der lys og
natur. Det er der, fordi kvarteret gennemskæres af
brede alleer, men også fordi karreerne ikke er
firkantede, men ottekantede. Alle fire hjørner er
skåret af, så hvert gadekryds bliver en lille plads,
naturligvis beplantet med træer.
Kubisten Pablo Picasso, næste generations største
spanske kunstnernavn, var fascineret af Gaudí, men
hele hans kunst var også et opgør med el Modernisme.
I en karikatur fra 1902 har Picasso vist den
skæggede, lasede Gaudí, der siger til en mand: »Jeg
må tale med Dem om meget vigtige ting, om Gud og
kunst.« »Ja, ja, men mine børn sulter,« svarer
manden. Picasso kunne som kommunist og ateist kun
nære foragt for Gaudís fromhed og fattigdomskult.
Gaudís privatboliger var tegnet for rigmænd, hans
kirker for alle Guds børn, men måske mest de
fattige. Det er der intet underligt i; kun rigmænd
kunne og kan betale arkitekter og opføre store
privatboliger. Vi kan takke Barcelonas rigmænd for
Casa Batlló og Casa Milà, sidstnævnte oftest kaldt
La Pedrera, stenbruddet, oprindelig et folkeligt
øgenavn.
Den rigeste mand i Spanien på Gaudís tid var
tekstilfabrikanten Eusebi Güell. Han blev Gaudís
mæcen i 1882 og forblev det i 32 år. Ud over Palau
Güell, familiens hus fra 1888, var Gaudís mest
interessante konstruktion for mæcenen den kirke, han
tegnede til arbejderbebyggelsen Colónia Güell. Den
ligger lidt uden for byen.
Colónia Güell skulle huse fabrikkens arbejdere og
holde dem borte fra ”de tre a'er”, der lurede i
storbyen: ateisme, anarkisme og alkohol.
Bebyggelsen, som blev opført af forskellige
modernister, var udtryk for Güells katolsk
inspirerede sociale samvittighed og ansvarsfølelse.
Arbejderbyen skulle skabe et katolsk
ideal-minisamfund i et beskyttet, beroligende rum
fuldt - igen - af lys og naturens farver og former.
Naturligvis skulle den have en kirke, så arbejderne
kunne få den åndelige føde, der skulle styrke dem
mod fristelser og føre dem til evigt liv.
Kirken, som kun delvis blev færdig, fordi Güell
lukkede for kassen i 1914, er en juvel, der for
mange er det absolut fornemste og reneste udtryk for
Gaudís visioner. Interiøret er et rundt rum oplyst
af farvede ruder, hvis lys genspejles af lyse søjler
og mosaikker, og hvis bærende konstruktion er Gaudís
favorit, nemlig parabolbuen. Holder man en meterlang
kæde foran sig med hænderne i ens højde og lader den
falde, danner kæden en omvendt parabolbue. Denne
konstruktion forekommer overalt hos Gaudí.
Planen for Temple Expiatori de la Sagrada Família,
Bodstemplet for Den Hellige Familie, går tilbage til
en religiøs forening, der ønskede at opføre en kirke
som udtryk for det kristne folks bodsvilje. Det var
en meget katolsk tanke, som måtte tiltale Gaudí, og
han blev da også værkets chefarkitekt, allerede året
efter grundstenen var lagt, nemlig i 1883.
Han fuldførte inden sin død den østvendte facade,
kaldet Fødselsfacaden, fordi den fremstiller Kristi
fødsel. I 2008 står tillige den vestvendte facade,
Passionsfacaden, klar i Josep Subirachs' udførelse.
Hele bygningsværket ventes indviet i 2026,
hundredåret for Gaudís død, og fuldført 2041.
Fødselsfacaden indeholder de eneste menneskelige
figurer, Gaudí har fremstillet. Han var pinligt
nøjagtig med gengivelserne. For eksempel besøgte han
hospitaler for at tage afstøbninger af døde
spædbørn, så han kunne gengive Barnemordet i
Bethlehem naturalistisk. Dog er naturligheden også
her i fantasiens og overdådighedens tjeneste, og det
hele ifølge Gaudí i troens.
Efter kirken i Colónia Güell arbejdede Gaudí kun på
Sagrada Família. Da kirken udelukkende var bekostet
af frivillige gaver, tiggede han ofte om almisser
til byggeriet på gaden. Jo særere og mere laset han
blev, jo oftere blev han taget for en tigger, mens
folk, der kendte ham, ofte skiftede fortov for ikke
at blive konfronteret med bøn om penge.
I
1906 besøgte den berømte filosof Miguel de Unamuno
Barcelona for at deltage i en kongres for det
catalanske sprog. Gaudí, som var ærkecatalaner, gik
ud fra, at Unamuno kunne catalansk, men det kunne
han ikke. Han traskede rundt i det, der var bygget
af kirken, og sagde frem for sig: »No me gusta!«,
»Jeg bryder mig ikke om det«. Bag ham trissede Gaudí,
der gentog ordene på catalansk: »No li agrada!«
Besøget endte dog ikke i ren katastrofe. De to
herrer fik en lang snak, som Gaudí dog pludselig
afbrød, da klokkerne kaldte til aftenbøn.
|
Antoni Gaudí i Cornet
Fødes 25. juni
1852.
Færdiguddannet
som arkitekt 1878.
Første større værk, Casa Vicens,
1883.
Overtager projektet La Sagrada
Família, 1883.
Palau Güell, 1888.
Faster så strengt i fastetiden, at han
næsten dør, 1894
Casa Calvet, 1898.
Begynder projekteringen af havebyen
Parc Güell, 1900. Der bliver dog kun
bygget tre huse, herunder to af
Gaudí, resten af arealet er park med
skulpturer af Gaudí.
Restaurerer domkirken i Palma de
Mallorca, 1903-13.
Flytter til hus i Parc Güell, 1905.
Casa Batlló, 1906.
Casa Milà, La Pedrera, 1906-9.
Kirken i Colónia Güell, 1908-14.
Den Tragiske Uge: gadekampe i
Barcelona mellem anarkister,
socialister og ordensmagten
koster over 100 livet. Talrige
kirker, klostre og katolske skoler
nedbrændes, 1909.
Det første af de planlagte 12
aposteltårne på Sagrada Família står
færdigt, 1925.
Dør 10. juni 1926
Krypten i Sagrada Família plyndres af
de røde; Gaudís arkiver og modeller
ødelagt, 1936.
Saligkåringsproces for Gaudí åbnet i
Barcelona i 1992 med udgangspunkt i
hans levned, værk og fromhed. Efter
at have indsamlet materiale og
godkendt processen overdrog
ærkebiskoppen af Barcelona sagen til
Rom i 2003, hvilket sandsynligvis
betyder, at Gaudí saligkåres i nær
fremtid.
|
|
|
Asketen, arkitekten, skulptøren, mystikeren og
patrioten Gaudí døde i 1926. Sagrada Família
fuldføres af andre og bekostes stadigvæk kun af
gaver. Hver entré føjer således en sten til
helheden. Gaudí selv ligger begravet i en lille
kirke, der er anlagt ved siden af den stores krypt.
Graven blev skændet af de røde under borgerkrigen i
1936. Ved samme lejlighed myrdede de Gaudís ven,
Mossen Gil Parés, sammen med talrige andre præster
og brændte alle Gaudís papirer. Derfor har vi få af
hans ytringer og endnu færre af hans tegninger og
planer.
Hvem var han? Særling? Mystiker? Catalansk patriot?
Hellig mand? Han var alle de ting og samtidig alle
tiders mærkeligste arkitekt. Hans værker viser
hvorfor. |