Af
DAVID GRESS
MORGENAVISEN Jyllands-Posten
13.03.2008
|
Barcelonas
arkitektur, der stammer fra byens berømteste søn,
Antoni Gaudí, og hans kolleger, gør den catalanske
hovedstad enestående i Verden.
|
Barcelona I årene 1870-1920
gav stilretningen ”el Modernisme” Barcelona det
uforlignelige præg, der gør byen enestående i
verden. Modernisme var det catalanske ord for det,
der andetsteds hedder Jugendstil eller Art Nouveau.
Blot var ...
|
Barcelona |
I
årene 1870-1920 gav stilretningen ”el Modernisme”
Barcelona det uforlignelige præg, der gør byen
enestående i verden. Modernisme var det catalanske
ord for det, der andetsteds hedder Jugendstil eller
Art Nouveau. Blot var catalansk modernisme ikke kun
en stilretning, men kulminationen af en omfattende
kulturel og politisk bevægelse for fornyelse af
catalansk digtning, åndsliv og national identitet,
den såkaldte catalanske renæssance, la Renaixença. |
Den internationalt mest kendte modernist er Antoni
Gaudí, der virkede fra 1873 til 1926, og hvis
biograf Gijs van Hensbergen kalder ham verdens mest
berømte arkitekt nogen sinde. Gaudí er dog ikke en
typisk modernist; den etiket passer bedre på de to
andre store arkitekter fra perioden, Lluís Domènech
i Muntaner og Josep Puig i Cadafalch. For de to var
arkitekturens formål at forene menneske, ånd og den
fysiske naturs former og stemning, og derfor er
Domènechs Hospital de Sant Pau med dets pavilloner
og mosaikker måske modernismens fornemste
frembringelse. |
|
|
|
De
to var optaget af Cataloniens romanske og gotiske
fortid, mens Gaudí fandt inspiration ikke kun i
naturen og historien, men i sin tro og i sin
meditation over arkitektens og billedhuggerens evige
udfordring:
at omsætte ånd til sten. Gaudís vision var kosmisk
og religiøs. For ham skulle den catalanske
renæssance føre til en arkitektur, der ville gøre
Catalonien til midtpunktet i en verdensomspændende
genfødsel af kristendommen, og han ville i al sin
ydre ydmyghed og fattigdom være den genfødsels
katalysator. |
Mandag eftermiddag den 7. juni 1926 blev en gammel
mand kørt ned af en sporvogn på Barcelonas
hovedstrøg Gran Via de les Corts Catalanes. Han var
laset klædt med underbukser, der var holdt sammen af
sikkerhedsnåle, og bar ingen dokumenter, kun et Ny
Testamente. Manden blev indlagt med kvæstelser på et
nærliggende hospital. Først dagen efter gik det op
for lægerne, at den gamle bums, som sporvognsføreren
troede var fuld, var byens berømteste søn, Antoni
Gaudí.
Han var, som han plejede, på vej fra Sagrada
Família-byggepladsen til sit daglige usle
aftenmåltid, der kunne bestå af et salatblad dyppet
i mælk, som han indtog hos præsten Mossen Gil Parés.
Denne boede i, hvad der dengang var fattigkvarteret
bag domkirken i middelalderbydelen Barri Gòtic, men
som nu er et elegant fodgængerkvarter af smalle
stræder, specialbutikker og cafeer. Parés boede på
Plaça Sant Filip Neri, i dag en idyllisk oase få
skridt fra, hvor Deres udsendte boede i Hotel Neri,
indrettet i et palæ fra 1700-tallet.
Gaudí døde tre dage senere efter at have modtaget
den sidste olie og viaticum, rejsebrødet, nadveren
til de døende, det mindste måltid til den længste
rejse af alle. Han ville aldrig frivilligt være død
uden sakramenterne, for hans fromhed og trosliv var
grundlaget for hans tilværelse og hans kunst.
For Gaudí som for mange katolikker i ældre tid, ikke
mindst i Spanien, betød kristendom afsavn,
ligegyldighed med egen komfort, fattigdom og smerte.
Derfor gik Gaudí klædt som bums, barberede sig kun
sjældent for at spare vand og sæbe og var så dårligt
påklædt, at selv de rigtige bumser nægtede at
modtage hans aflagte tøj. Hans fodtøj var selvgjorte
sandaler af læder og strågræs. Derfor var han
ligeglad med egne smerter, og derfor besøgte han
hospitaler for at se døende modtage den sidste olie
og »se det øjeblik, hvor sjælen bydes velkommen af
Den Hellige Familie«.
Allerede på hans tid var det et trosliv, der syntes
at stamme direkte fra Middelalderen og nærmere
bestemt fra Frans af Assisi (1171-1226) og hans
tiggermunke. Josep Ràfols, der blev Gaudís første
biograf, skrev i sin nekrolog, at »en afgrund
skiller menigmand af i dag fra en mand som ham, for
menigmand af i dag forstår ikke fattigdom, især ikke
frivillig fattigdom, som livsmål«.
»Forfaldet begynder, når mennesket glemmer at se på
naturen,« sagde Gaudí til sin ven José Matamala.
Sætningen kan gøre det ud for el Modernismes
principerklæring. Den var et oprør mod al tidligere
arkitektur og især mod nyklassicismens rette
vinkler, mørke interiører og kølige marmor i
naturens og lysets navn. Hospital de Sant Pau og
Domènechs andet mesterværk, Palau de la Música
Catalana, musikpalæet, begge fuldført omkring 1907,
er i rødsten afbrudt af mosaikker og sten i lyse
farver.
Hospitalet består af et antal adskilte pavilloner og
større bygninger, alle dekoreret med farverige
mosaikker. Den bærende tanke var, at patienterne
skal føle sig omsorgsfuldt omfavnet af behagelige
omgivelser; hospitalet, som ligger midt i storbyen,
skal være en grøn oase, der virkningsfuldt illuderer
fredfyldt natur. Dets formål er helbredelse, og det
formål tjenes i el Modernismes ånd ikke kun
medicinsk, men netop også arkitektonisk. Bygningerne
skal selv være del af helbredelsen ved at føre
menneskene tilbage til naturen eller rettere til den
harmoni og lykke, som menneskene ifølge modernismen
vil føle, når de genopdager naturen omkring sig og
tager den ind. Et besøg den dag i dag bekræfter, at
princippet virker. Stedet ånder fred, omsorg og
harmoni.
Musikpalæet blev bekostet af en sangforening;
sådanne blomstrede i perioden og var endnu en
udløber af la Renaixença. Det ligger indeklemt
mellem husblokke i den gamle by, for der boede
foreningens medlemmer. For at opfylde modernismens
bud om at bringe lys ind i bygninger måtte Domènech
derfor gribe til forskellige kneb. Den smule lys,
der trænger ned i de smalle gader, udnyttes til det
yderste af talrige vinduer øverst oppe, mange med
farvet glas, og af den enorme lysekrone af farvet
krystal, der dominerer auditoriet. Lysekronen
genspejler lyset fra ruderne i rødt, blåt, gult og
grønt og giver den besøgende en fornemmelse af, at
selve luften i rummet består af en slags blødt,
diset lys, der opmuntrer og giver ro.
Der er naturligvis et paradoks i, at modernisterne
dyrkede naturens farver og lys, og det er, at de for
at genskabe naturens former og forene mennesket med
naturen måtte opfinde den måske mest ejendommelige
og udspekulerede arkitektur nogen sinde.
Er
der noget, der ikke er naturligt i betydningen
umiddelbart, er det huse og palæer som dem, Gaudí og
hans kolleger byggede. Og dog forstår man, hvad de
mente med at se på naturen, at bruge naturens former
og bringe lys inden døre. Gaudís huse har få
synlige, lige linjer bortset fra gulvfladerne. Alt
fremstår rundt, krumt, ovalt eller spiralformet.
Overalt er der lys, for eksempel ved at såvel Casa
Batlló som Casa Milà, hans to kendteste
privatboliger, bygget 1904-12 og beliggende hver på
sin side af Passeig de Gràcia, er bygget omkring
skakter, der er åbne oventil og med vinduer ind i
alle etagerne. Det er store huse på seks etager, og
dog er der få dunkle kroge. Kontrasten til tidligere
tiders arkitektoniske udtryk er total.
Man kan kalde el Modernismes naturdyrkelse for
poetisk naturalisme, for dens bygninger er mere end
megen anden arkitektur bevidst digtning i sten. Det
er en legende og humoristisk digtning, der drager og
fastholder beskueren. I offentlige bygninger som
Hospital de Sant Pau eller Gaudís kirker hersker
naturligvis også alvor, men selv her mærker man
utvetydigt den bestandige dialog med lyset og med
naturen, som i La Sagrada Famílias enorme, lyse
søjler, der øverst, mange meter over beskueren,
forgrener sig som kolossale træer i en paradisisk
skov, et minde om Edens have.
De
kendteste modernistbygninger ligger i kvarteret
Eixample, hvilket betyder udvidelse. Det blev anlagt
omkring forrige århundredskifte og består af
hundredevis af nogenlunde ens karreer. Det unikke i
Eixample er, at dette karrébyggeri ikke virker goldt
og ensformigt, tværtimod. Også her er der lys og
natur. Det er der, fordi kvarteret gennemskæres af
brede alleer, men også fordi karreerne ikke er
firkantede, men ottekantede. Alle fire hjørner er
skåret af, så hvert gadekryds bliver en lille plads,
naturligvis beplantet med træer.
|
Kubisten Pablo Picasso, næste generations største
spanske kunstnernavn, var fascineret af Gaudí, men
hele hans kunst var også et opgør med el Modernisme.
I en karikatur fra 1902 har Picasso vist den
skæggede, lasede Gaudí, der siger til en mand: »Jeg
må tale med Dem om meget vigtige ting, om Gud og
kunst.« »Ja, ja, men mine børn sulter,« svarer
manden. Picasso kunne som kommunist og ateist kun
nære foragt for Gaudís fromhed og fattigdomskult.
Gaudís privatboliger var tegnet for rigmænd, hans
kirker for alle Guds børn, men måske mest de
fattige. Det er der intet underligt i; kun rigmænd
kunne og kan betale arkitekter og opføre store
privatboliger. Vi kan takke Barcelonas rigmænd for
Casa Batlló og Casa Milà, sidstnævnte oftest kaldt
La Pedrera, stenbruddet, oprindelig et folkeligt
øgenavn.
Den rigeste mand i Spanien på Gaudís tid var
tekstilfabrikanten Eusebi Güell. Han blev Gaudís
mæcen i 1882 og forblev det i 32 år. Ud over Palau
Güell, familiens hus fra 1888, var Gaudís mest
interessante konstruktion for mæcenen den kirke, han
tegnede til arbejderbebyggelsen Colónia Güell. Den
ligger lidt uden for byen.
Colónia Güell skulle huse fabrikkens arbejdere og
holde dem borte fra ”de tre a'er”, der lurede i
storbyen: ateisme, anarkisme og alkohol.
Bebyggelsen, som blev opført af forskellige
modernister, var udtryk for Güells katolsk
inspirerede sociale samvittighed og ansvarsfølelse.
Arbejderbyen skulle skabe et katolsk
ideal-minisamfund i et beskyttet, beroligende rum
fuldt - igen - af lys og naturens farver og former.
Naturligvis skulle den have en kirke, så arbejderne
kunne få den åndelige føde, der skulle styrke dem
mod fristelser og føre dem til evigt liv.
Kirken, som kun delvis blev færdig, fordi Güell
lukkede for kassen i 1914, er en juvel, der for
mange er det absolut fornemste og reneste udtryk for
Gaudís visioner. Interiøret er et rundt rum oplyst
af farvede ruder, hvis lys genspejles af lyse søjler
og mosaikker, og hvis bærende konstruktion er Gaudís
favorit, nemlig parabolbuen. Holder man en meterlang
kæde foran sig med hænderne i ens højde og lader den
falde, danner kæden en omvendt parabolbue. Denne
konstruktion forekommer overalt hos Gaudí.
|
La
Sagrada Famílía |
Planen for Temple Expiatori de la Sagrada Família,
Bodstemplet for Den Hellige Familie, går tilbage til
en religiøs forening, der ønskede at opføre en kirke
som udtryk for det kristne folks bodsvilje. Det var
en meget katolsk tanke, som måtte tiltale Gaudí, og
han blev da også værkets chefarkitekt, allerede året
efter grundstenen var lagt, nemlig i 1883.
|
Han fuldførte inden sin død den østvendte facade,
kaldet Fødselsfacaden, fordi den fremstiller Kristi
fødsel. I 2008 står tillige den vestvendte facade,
Passionsfacaden, klar i Josep Subirachs' udførelse.
Hele bygningsværket ventes indviet i 2026,
hundredåret for Gaudís død, og fuldført 2041.
Fødselsfacaden indeholder de eneste menneskelige
figurer, Gaudí har fremstillet. Han var pinligt
nøjagtig med gengivelserne. For eksempel besøgte han
hospitaler for at tage afstøbninger af døde
spædbørn, så han kunne gengive Barnemordet i
Bethlehem naturalistisk. Dog er naturligheden også
her i fantasiens og overdådighedens tjeneste, og det
hele ifølge Gaudí i troens.
|
Efter kirken i Colónia Güell arbejdede Gaudí kun på
Sagrada Família. Da kirken udelukkende var bekostet
af frivillige gaver, tiggede han ofte om almisser
til byggeriet på gaden. Jo særere og mere laset han
blev, jo oftere blev han taget for en tigger, mens
folk, der kendte ham, ofte skiftede fortov for ikke
at blive konfronteret med bøn om penge.
|
I
1906 besøgte den berømte filosof Miguel de Unamuno
Barcelona for at deltage i en kongres for det
catalanske sprog. Gaudí, som var ærkecatalaner, gik
ud fra, at Unamuno kunne catalansk, men det kunne
han ikke. Han traskede rundt i det, der var bygget
af kirken, og sagde frem for sig: »No me gusta!«,
»Jeg bryder mig ikke om det«. Bag ham trissede Gaudí,
der gentog ordene på catalansk: »No li agrada!«
Besøget endte dog ikke i ren katastrofe. De to
herrer fik en lang snak, som Gaudí dog pludselig
afbrød, da klokkerne kaldte til aftenbøn.
|
|
Antoni Gaudí i Cornet
|
Fødes 25. juni
1852. |
Færdiguddannet
som arkitekt 1878. |
Første større værk, Casa Vicens,
1883. |
Overtager projektet La Sagrada
Família, 1883.
|
Palau Güell, 1888.
|
Faster så strengt i fastetiden, at han
næsten dør, 1894
|
Casa Calvet, 1898.
|
Begynder projekteringen af havebyen
Parc Güell, 1900. Der bliver dog kun bygget tre huse, herunder
to af Gaudí, resten af arealet er park med skulpturer af Gaudí.
|
Restaurerer domkirken i Palma de
Mallorca,
1903-13.
|
Flytter til hus i Parc Güell, 1905. |
Casa Batlló, 1906.
|
Casa Milà, La Pedrera, 1906-09. |
Kirken i Colónia Güell, 1908-14.
|
Den Tragiske Uge: gadekampe i
Barcelona mellem anarkister, socialister og ordensmagten
koster over 100 livet. Talrige
kirker, klostre og katolske skoler nedbrændes, 1909.
|
Det første af de planlagte 12
aposteltårne på Sagrada Família står færdigt, 1925.
|
Dør 10. juni 1926
|
Krypten i Sagrada Família plyndres af de røde; Gaudís arkiver og
modeller ødelagt, 1936.
|
Saligkåringsproces for Gaudí åbnet i
Barcelona i 1992 med udgangspunkt i hans levned, værk og
fromhed. Efter at have indsamlet materiale og godkendt processen
overdrog ærkebiskoppen af Barcelona sagen til Rom i 2003,
hvilket sandsynligvis betyder, at Gaudí saligkåres i nær
fremtid. |
|
|
|
|
Asketen, arkitekten, skulptøren, mystikeren og
patrioten Gaudí døde i 1926. Sagrada Família
fuldføres af andre og bekostes stadigvæk kun af
gaver. Hver entré føjer således en sten til
helheden. Gaudí selv ligger begravet i en lille
kirke, der er anlagt ved siden af den stores krypt.
Graven blev skændet af de røde under borgerkrigen i
1936. Ved samme lejlighed myrdede de Gaudís ven,
Mossen Gil Parés, sammen med talrige andre præster
og brændte alle Gaudís papirer. Derfor har vi få af
hans ytringer og endnu færre af hans tegninger og
planer.
Hvem var han? Særling? Mystiker? Catalansk patriot?
Hellig mand? Han var alle de ting og samtidig alle
tiders mærkeligste arkitekt. Hans værker viser
hvorfor. |
Læs mere og Gaudí og modernismen |
Gijs van Hensbergen: Gaudï
HarperCollins 2001. Illustreret. Ca.
12 pund. |
Velskrevet, letlæst biografi, der forklarer Gaudí,
så godt det kan lade sig gøre, og sætter ham ind i
hans samtid politisk, religiøst og kunstnerisk.
Hensbergen mestrer biografens vanskeligste opgave,
som er at forklare og forstå uden at identificere
sig for meget med sin genstand. Bogen er også fuld
af oplysninger om den kulturelle og politiske
situation i Catalonien og Spanien, som er uundværlig
baggrund for at forstå Gaudí og de bevægelser, han
var del af. |
Juan-Eduardo Cirlot: Gaudí. Una introducción a su
arquitectura.
Triangle.
|
Gennemillustreret optryk af klassisk tekst fra 1966
med fokus på bygningsværkerne som udtryk for »hans
sjæls skjulte voldsomhed og hellige kraft« og på
deres enestående karakter. Originalen er på
castiliansk (spansk) og er oversat til engelsk,
fransk, tysk, italiensk og catalanask. Fås i to
udgaver, en billigbogsversion til 10 euro og en
indbundet luksusudgave til 46 euro med endnu flere
illustrationer. |
Barcelona på
arslonga.dk |
|
|
|
|
 |
KÅRING -
Kardinaler og biskopper forsamlet i
Vatikanet under ledelse af pave
Johannes Paul II beslutter sig i
2002 for at kanonisere Josemaria
Escrivá de Balaguer til helgen. |
|
|
23.12.2005
Af
DAVID GRESS
|
Opus Dei provokerer, fascinerer og
frastøder, blandt andet ved at leve
efter gammeldags disciplinregler.
Medlemmerne er loyale mod paven, og
de seneste pavers sympati for
bevægelsen viser, at den har Vatikanets velvilje og ses som en
gyldig model for katolsk liv i det
moderne videns- og
informationssamfund.
Vi
begynder med nogle tal.
|
Opus
Dei eller Guds værk, som ordene
betyder, er en katolsk organisation
med 86.000 medlemmer, hvoraf godt
halvdelen er kvinder. 1.850 er
præster. Resten består af tre
grupper. Den største,
supernumerarierne, omfatter omkring
60.000, mens numerarierne udgør
17.000 og de tilknyttede omkring
7.000. |
Betegnelserne er ikke valgt, fordi
de lyder mærkelige, men af den
modsatte grund. De stammer fra den
spanske universitetsverden, hvor en
numerario er en fastansat
lektor og en supernumerario
det, vi ville kalde en ekstern
lektor. |
Opus Dei opstod i Spanien, og 40
pct. af medlemmerne er den dag i dag
spanske. Herefter er landene med de
fleste medlemmer Mexico, Argentina,
Italien, USA, Filippinerne og
Colombia. Sverige siden 1984 og
Finland siden 1987 er de eneste
nordiske lande, hvor Opus Dei eller
Værket, som medlemmerne
kalder det, har medlemmer |
|
|
|
Mistænksomme myndigheder
Medlemskategorierne afspejler,
hvor engageret medlemmet er i
organisationen.
Supernumerarierne bor i eget hjem
og er typisk gift. Numerarier lever
i Opus Dei-huse og i cølibat.
Nogle er ansat i organisationen,
men de fleste har normale job. Det
er numerariernes ansvar at drive
huset og tilbyde områdets
supernumerarier åndelig og teologisk
vejledning.
De tilknyttede er endelig folk,
der af professionelle eller
familiære grunde ikke lever i et
Opus Dei-hus, men som i øvrigt
ligesom numerarierne lever i cølibat
og overlader det meste af deres
indtægt til organisationen.
Ron Hathaway er en amerikansk
kirurg med speciale i genopretning
af ansigtsknogler hos børn, der er
ofre for ulykker eller sygdom. Han
valgte tilknytningen og cølibatet,
så han kunne stå »helt til rådighed«
for sine patienter og bruge sine
kræfter på at slås med overordnede
og forsikringsselskaber, der »ikke
har mine patienters bedste
interesser på hjerte«. Uden
familieansvar kan han løbe større
faglige og professionelle risici.
Numerarier er ofte vellønnede,
for de fleste er akademikere. Det
kan give problemer. De amerikanske
skattemyndigheder har for eksempel
svært ved at forstå, at en person,
der tjener, hvad der svarer til
halvanden mio. kr., giver 1,2 mio.
til velgørenhed.
En sort legende
Det billede, som millioner af
udenforstående har af Opus Dei, er
mere kulørt. I Dan Browns thriller
"Da Vinci mysteriet" er Opus Dei en
orden af fanatiske munke, der i
blind lydighed mod reaktionære og
korrupte kirkefyrster snigmyrder
kritikere og modstandere og bruger
deres fritid på at piske sig selv
til blods.
Browns blodige fanatikere føjer
sig til rækken af sorte legender om
den katolske kirke, der er så gamle
som kristendommen selv. Det er et
ejendommeligt træk ved den liberale
og progressive vestlige kultur, at
den er både frastødt og fascineret
af katolicismen. Intet sælger bedre
end angivelige afsløringer af, hvad
kirken egentlig er ude på. Det viser
sig altid at være undertrykkelse.
Godt øje til Vatikanets penge
I den mindre kulørte afdeling
finder vi kritikere som den
canadiske journalist Robert
Hutchinson, der kalder Værket for
»en verden af svig og forstillelse,
tæt pakket med hellige bedragere og
styret af skrupelløse interesser«.
Den italienske journalist
Ferruccio Pinotti sætter navn på
disse interesser. Hans bog "Stærke
kræfter" handler om baggrunden for
krakket i Banco Ambrosiano i 1982 og
bankdirektøren Roberto Calvis
mystiske død i London, som de
britiske myndigheder for nylig har
erkendt var mord.
Hos Pinotti er Opus Dei en
magtfuld konservativ kraft, der
søger at sætte sig på Vatikanets
finanser for med dem at fremme en
antikommunistisk dagsorden.
Den polske pave Johannes Paul II
ville støtte de polske arbejdere,
der truede det kommunistiske styre.
Det skræmte de fleste kardinaler,
der ikke ønskede at provokere
Sovjetunionen. Ifølge Pinotti blev
Opus Dei pavens allierede, hvilket
paven erkendte ved at gøre en række
Opus Dei-præster til kardinaler.
Pinotti har ret i, at Opus Deis
ledere var antikommunister. Om han
har ret i sine formodninger om, at
organisationen sneg sig ind i
Vatikanet for at fremme en
politisk og økonomisk dagsorden, er
mindre sikkert.
En forståelse af, hvad Opus Dei
er for et fænomen, kan ikke begynde
med sensationsromaner eller
insinuationer. Til formålet har vi
nu i John Allens sobre bog den
første fyldige beretning, der
hverken stammer fra Opus Dei selv
eller fra dets modstandere.
Skrøbelig identitet
I 1982 ophøjede paven
organisationen til et »personligt
prælatur«. Det betyder, at Værket
ledes af sin egen biskop med sæde i
Rom og verdensomspændende myndighed
over medlemmerne, dog kun hvad angår
organisationens interne forhold. I
den sorte legende er det blevet til,
at paven med denne beslutning skabte
en organisation af blindt lydige
soldater.
I realiteten var det for at sikre
en problematisk identitet. Opus Dei
var altid bange for at blive
omdannet enten til en munkeorden,
hvor lægfolk ikke kunne blive
fuldgyldige medlemmer, eller til en
ren lægmandsorganisation uden
præster. Med den nye status sikredes
organisationens unikke profil. John
Allen skriver:
»Der er meget, man ikke kan
forstå om Opus Dei - at det holder
fast på sin særlige karakter, at det
holder distance til munkeordener og
læge bevægelser, at det er
nøjeregnende med sin kirkeretlige
status, at det tørster efter
kirkelig anerkendelse - hvis ikke
man forstår, at dets identitet er
meget skrøbelig.«
Helligheden i det daglige liv
Men hvad vil Opus Dei da, hvis
det ikke handler om at snigmyrde
Vatikanets fjender eller sætte sig
på kirkens finanser?
Organisationen blev grundlagt i
Spanien i 1928 af en ung præst,
Josemaría Escrivá de Balaguer, som
blev helgenkåret i 2002. Han er
utvivlsomt blandt forrige
århundredes mest omstridte
personligheder. For organisationens
fjender var han en kynisk bedrager,
en reaktionær, en ven af fascister
og undertrykkere, kvindehader og
antisemit.
Det lykkes rimelig godt for John
Allen at fremstille hans dramatiske
historie så køligt som muligt. Selv
erklærede Escrivá, at han den 2.
oktober 1928 modtog et syn, hvori
han »så Opus Dei, som Herren ønskede
det, og som det skulle blive, ned
gennem århundrederne«.
Det, Escrivá så eller opfandt,
var en organisation af troende af en
helt ny slags. Hidtil havde præster
og munke været anset for at være
mere hellige og mere fuldkomne end
andre. Det var de ikke, sagde
Escrivá. Enhver kristen er i lige
høj grad kaldet til hellighed. Den
opnås ikke kun i præstestanden, men
kan og skal for de fleste opnås i
det daglige liv.
Arbejde som bøn
Det var kernen i Escrivás
forkyndelse. Hele livet, ikke kun
det kirkelige i streng forstand, er
den arena, hvor mennesker kaldes til
at forfølge deres guddommelige
bestemmelse. Århundreders overdrevne
respekt for præster som en særligt
udvalgt kaste havde overskygget
denne for Escrivá kristne sandhed.
Han skrev:
»Bliv hellig - det kan du, alle
kan det, hvis de stoler på den Guds
hjælp, som ikke vil svigte, eftersom
det er hans erklærede vilje, at alle
skal blive fuldkomne - ved at
fortsætte dit sædvanlige liv. Bliv,
hvor du er, i hvert fald i det ydre,
med dit arbejde og dine faglige
pligter. Husk, at i troens
perspektiv har alle erhverv stor
værdi, uanset hvor ydmyge de kan
tage sig ud, fordi den værdi
afhænger af Guds kærlighed til de
mennesker, der udfører dem. Gud
kræver ingen mærkelig adfærd: Du kan
kaldes til heltedåd, men i dit
indre, mens dit ydre forbliver
normalt. Bed altid, men uden at
udstille dig, gør dit arbejde til
bøn.«
Gør dit arbejde til bøn. For en
protestant vil der være noget både
velkendt og fremmed i denne lære.
Det velkendte er, at ethvert
arbejde er lige værdigt for Gud. Den
kristnes pligt er at leve »i kald og
stand« i denne verden, hvor ingen er
mere hellig end den anden.
Den fysiske verdens betydning
Det fremmede er, at Escrivá gør
det moderne arbejdsliv i et udviklet
samfund til den troendes arena i et
katolsk perspektiv. Hvor
protestanterne vil sige, at alle er
lige hellige, fordi alle har
syndernes forladelse, vil Escrivá
tilføje, at troen skal udleves i
handling, og at denne handling har
til formål at gøre hellig. I den
protestantiske optik kan du ikke
forbedre dig ved gode gerninger. Hos
Escrivá er det netop formålet. Det
sker bare ikke ved, at du bliver
præst eller munk, men i den
dagligdag, du befinder dig i.
»Medlemmerne af Opus Dei udlever
det evangeliske budskab ved det
eksempel, de giver deres næste ... i
arbejdslivet, i familien, i
samfundet, ved altid og allevegne at
anstrenge sig for at forbedre sig,«
skrev de kirkelige myndigheder, da
de i 1950 for første gang anerkendte
Opus Dei som en særlig organisation.
Escrivá genoprejste i
virkeligheden et gammelt princip,
nemlig at den fysiske verden
fortjener lige så megen agtelse som
den åndelige. Der er i kristendommen
ingen sondring mellem dem, for
kristne tror på kødets opstandelse,
og kristendommen er derfor af alle
den mest kødelige religion. Det er
denne verden og os i den, der skal
frelses. Ikke ved at forsage den
eller blive munk - skønt det kan
være det rette kald for nogle - men
ved at gøre arbejdet til bøn.
Masochisme med pigge og pisk
Såvidt Escrivás og Opus Deis
selvforståelse. De seriøse kritikere
afviser ikke Escrivás teologi, men
beskylder ham og organisationen for
diktatoriske metoder og et
forkvaklet menneskesyn.
Et amerikansk websted,
www.odan.org, bringer historier
fra frafaldne medlemmer. De
fortæller om indoktrinering, om at
blive tvunget til at sove på det
bare gulv og om torturredskaber som
den såkaldte cilice, et læderbånd
med pigge, som spændes om hoften og
efterlader mærker. Numerarier
forventes at bruge cilicen
regelmæssigt og desuden at revse sig
med disciplinaen, som er en
flerhalet pisk.
For udenforstående er det enten
stof for en psykiater eller til den
sorte legende. Imidlertid er
kropslig mortifikation, som den
slags selv-revselse kaldes, ikke
enestående for Opus Dei, men var før
i tiden almindelig praksis ikke blot
i mange munkeordener, men også
blandt lægfolk. Det provokerende i
Opus Dei er, at organisationen ikke
har fulgt de liberale strømninger i
kirken og forkastet den slags
fysiske prøvelser.
For medlemmerne er det blot endnu
et bevis for, at Værket holder fast
ved den sande katolicisme, der ikke
glemmer, at kødet er kød, og at det
tilhører en falden verden.
Milliardformue
»På intet område er forskellen
på, hvad den ydre verden mener om
Opus Dei, og hvad Opus Dei mener om
sig selv, større end på det
finansielle,« skriver John Allen.
Han satte sig som den første for
systematisk at udregne, hvilke
ressourcer Værket råder over, og
hvordan de bruges.
Opgaven besværliggøres af, at
organisationen ikke har nogen
central styring, i hvert fald ikke
én, som Allen har kunnet få øje på.
Ved at samle tal fra hele verden
nåede han frem til, at Værkets
aktiviteter i 2002 indbragte 822
mio. dollars, og at værdien af
samtlige ejendomme og formuer androg
2,8 mia. dollars.
»Det er ikke småpenge. Men langt
de fleste af ressourcerne tilhører
ikke Opus Dei i andet end overført
betydning, og de fleste af dem
bruges på skoler, hospitaler og
andre sociale tjenester. Og i
sammenligning med andre katolske
grupper er det beskedne beløb.«
Åben konservativisme
Opus Dei er utvivlsomt en
konservativ bevægelse. Den følger
kirkens traditionelle moral- og
samfundslære.
Blandt numerarierne lever kvinder
og mænd adskilt og i cølibat. Det
kan vel være, at Opus-tilhængere i
1980'erne støttede den polske paves
hjælp til polakkerne. De fleste, dog
ikke alle medlemmer, vil også kalde
sig politisk konservative.
Sagen er, at intet af dette er
hemmeligt. Ingen kan være i tvivl
om, hvad Opus Dei står for, hvis de
sætter sig ind i, hvad Escrivá
skrev, og hvad John Allen nu har
redegjort for. Hans bog er desto
mere overbevisende, fordi han selv
er liberal og derfor ikke enig i
alle Opus Deis teologiske
principper.
Organisationen er hverken så
stor, så magtfuld eller så
spændende, som sensationsmagere har
gjort den til. Den er imidlertid et
markant fænomen i det katolske
landskab og ét, hvis betydning vil
vokse i de kommende år. |
|
 |
|
|
|