Artikler i KONTRAST
Artikler  i DOCUMENT:
- Benedikt XVI: et mislykket pontifikat?
- Charles III, troens forsvarer?
- De faldnes Dal
- To kvinder
- USA: er løbet kørt?
Artikler fra Morgenavisen Jyllands-Posten, Berlingske Tidende, Politiken
B Befrieren Abraham Lincoln
C Carl Pedersen: Det andet USA
D Da Jesus blev syndebuk
- Den lille verden
- Den mystiske Spengler
- Den nysgerrige
- Den (u)undgåelige krig
- Det sidste tabu
- Det urolige klima
- Deus Io volt
E En halv nation nægter at dø
- En retssag om ligbrænding
- En tilståelsessag
- Et afgørende øjeblik
- Et ikon falder
- Europas digter
F Fantastiske former
- Fordrivelser og politik
G Grækernes store krig
- Guds værk?
H Hellige spor
- HILLARY - EN AMERIKANSK HISTORIE
- Hitler i vidneskranken
- Hvad nu hvis?
L Leopardens Sicilien
M Massakren i Rom og den sorte legende
- Mit segl derunder
- Moral, ansvar og den 9. april
O Omvendte verdener
- Overleveren
P Pionér- og pragtværk om Johannes Jørgensen
R Romerkirkens '68
S Slaget ved Kursk - myten om Prokhorovka
- Sådan greb Hitler magten
u Usandsynligt rig
v Vendepunktet
- Veteranen og diktatoren
Æ "Æresdrab" før og nu
Charles III, troens forsvarer?

Artikler  fra DOCUMENT

Af David Gress

I 1521 udgav kong Henrik VIII af England sit latinske skrift Assertio septem sacramentorum adversus Martinum Lutherum eller ”hævdelse af de syv sakramenter mod Martin Luther”. I det forklarede og forsvarede den teologisk dannede konge den katolske kirkes lære om de syv sakramenter og argumenterede imod Luthers lære om, at der kun fandtes to sakramenter, og at messen ikke var et soningsoffer.

Så velformuleret var kongens bog, at pave Leo X skænkede ham titlen Fidei defensor, troens forsvarer. Ganske vist besluttede kongen få år efter, at han ikke længere ville overholde den katolske kirkes lære, men gifte sig med Anne Boleyn, og få år efter igen, at kirken i England ikke skulle være del af den katolske kirke, men blive til en ny, anglikansk kirke med kongen og ikke paven som jordisk overhoved.

Det hindrede dog ikke hverken Henrik eller hans efterfølgere til dags dato at føre betegnelsen Fidei defensor som del af deres officielle titulatur. Det fremgår ikke mindst af alle britiske mønter, hvorpå der står Elizabeth II Dei Gra. Reg. Fid. Def., ”Elizabeth II af Guds nåde dronning, troens forsvarer”.

Hvis Elizabeth virkelig var troens forsvarer og besad Guds nåde, hvordan kan det så ske, at hendes land i tiden mellem hendes kroning i 1953 og død for nylig gik fra at være et altovervejende protestantisk, kristent land til at være ét af de mest afkristnede lande i det allerede afkristnede Vesteuropa? Giver titlen ”troens forsvarer” nogen mening længere? Og hvordan vil Charles III forvalte sin arv?

For godt tyve år siden gav den daværende prins af Wales et interview, hvori han sagde, at han som konge ikke ville opfatte sig som troens forsvarer, men som ”forsvarer af tro”. Han trak lidt i land i et senere interview fra 2015, men understregede, at monarken naturligvis ikke længere kunne være forsvarer af nogen bestemt tro, fordi Storbritannien var blevet multireligiøst, men snarere forsvarer af alles tro, af selve retten til at tro og leve forskelligt.

Han citerede sin mor, dronning Elizabeth, for ved sit diamantjubilæum i 2012 at have sagt til en forsamling af religiøse ledere, at Den Anglikanske Kirkes rolle ikke længere var at hævde dennes egen tro, men alles ret til fri religionsudøvelse.

Man kan spekulere over, hvilke forandringer i samfundet førte dronning og søn til disse tilkendegivelser af respekt for ikke-anglikanere. Dog kun i kort tid. Charles har nemlig ved flere lejligheder udtrykt stor beundring for én ikke-kristen religion, nemlig islam.

Charles har efter eget udsagn lært sig klassisk arabisk for at kunne læse Koranen i originalen. Han har betegnet islam som indehaver af “ét af de rigeste skatkamre af ansamlet visdom og åndelig viden, som menneskeheden har adgang til”. Han har sagt, at dette skatkammer trues af “vestlig materialisme”.

Det er velkendt, at den nye konge har to lidenskaber, at forsvare klassisk arkitektur og at agitere for det grønne vanvid, klimakrisehysteriet eller hvad man vil kalde det. Og ifølge ham hænger de to lidenskaber nøje sammen. At forsvare klassiske værdier i arkitektur og anden kunst er en del af at forsvare hele den skabte verden. ”Den ubekvemme sandhed er, at vi deler denne planet med resten af Skabningen af en meget god grund, som er, at vi ikke kan eksistere for os selv uden det fint afbalancerede net af liv omkring os. Islam har altid lært dette, og at overhøre dette budskab er at misligholde vor kontrakt med Skabningen” (min fremh.).

Her er ikke stedet at gendrive kongens i bedste fald naive opfattelse af muslimers nænsomme omgang med Skabningen. Den er så himmelråbende langt fra virkeligheden for ikke mindst kvinder, vantro og hunde, for ikke at tale om det naturlige miljø, i muslimsk dominerede lande, at den ikke kan bero på iagttagelser eller fornuft, men snarere på en dybt romantisk, mytisk opfattelse af islam, som kong Charles deler med en hel del britiske islamo- og arabofile opdagelsesrejsende, digtere og tænkere.

Her er derimod stedet at spørge, hvordan en så romantisk islamofil konge kan eller vil honorere sit ansvar som troens forsvarer. Vil han eksempelvis turde aflægge samme kroningsløfter som sin mor i 1953?

Den britiske kroningsceremoni er enestående som den sidste stadig eksisterende. Kun i England krones monarken som for tusind år siden. Kun der salves han og modtager krone, rigsæble og scepter. Kun der skal han besvare de højtidelige spørgsmål, som ærkebiskoppen af Canterbury stillede Elizabeth i 1953:

”Vil du til det yderste af dine kræfter håndhæve Guds love og den sande bekendelse til evangeliet? Vil du til det yderste af dine kræfter i Det Forenede Kongerige opretholde den protestantiske reformerte religion, som er indstiftet ved lov?” Hvortil Elizabeth svarede ja.

Vi kan roligt konstatere, at Elizabeth ingenlunde holdt disse løfter. Hendes rige er stort set afkristnet, og få ved længere, hvad ”Guds love” vil sige. Hendes egen tro var vel stærk, men privat. Den skulle ikke forstyrre eller forarge nogen, slet ikke muslimer. Denne blufærdighed hindrede dog ikke ateister og antimonarkister i at hovere over hendes død.

Kunne hun have gjort noget for at hindre landets forvandling fra et respektabelt, velfungerende samfund til det nuværende farlige, usikre og takket være en fanatisk energipolitik snart fattige? Det er emnet for et andet indlæg. Her skal blot lyde det korte svar ”ja, hvis hun havde villet”.

Hendes begravelse var dog en storslået begivenhed. To millioner skal have besøgt hendes båre i Westminster Hall og en tilsvarende mægtig skare stod langs gader og veje, da kisten blev kørt fra Westminster til Windsor. Synet kunne friste til at mene, at meget dog endnu er solidt i England eller med digteren Alfred Lord Tennysons ord, at tho’ much is taken, much abides, ”skønt meget er taget, forbliver meget”. Det var det gamle, genkendeligt protestantiske England fra 1953, der drog sit sidste åndedræt den dag.

For det er aldeles sikkert, at den nye, antikristne og islamofile elite vil gøre Charles’ kroning til enten en farce ved at bruge, men samtidig foragte og latterliggøre det overleverede ritual eller en forkyndelse af grøn multireligion ved at indføre et nyt og politisk korrekt ritual.

Man kan næppe heller forestille sig den nuværende yderst politisk korrekte, sleske og rygradsløse ærkebiskop af Canterbury, Justin Welby, stille kongen de ovennævnte spørgsmål. Welby har undskyldt for at være hvid og har sikkert døjet under begravelsen, fordi ritualet anvendte de gamle bønner og citerede fra den gamle, rungende bibeloversættelse fra 1611, som traditionelt tænkende englændere stadig kalder Den Autoriserede Version, fordi den for indtil en hundrede år siden var den eneste tilladte i anglikanske kirker. I dag anvendes den kun i få kirker, fordi den forarger flertallet af progressive præster.

Den eneste hindring på den vej, altså til misbrug eller erstatning af ceremonien, er selve hoffets ceremonimester, jarlen af Norfolk, hvis slægt har haft embedet siden 1672. Pudsigt nok er slægten Howard, hvortil jarlerne af Norfolk hører, katolsk, idet den i kraft af sin rang og indflydelse kunne undgå forfølgelse, dengang regenterne var strengt protestantiske. Man har dog aldrig hørt den nuværende 18. jarl af Norfolk omtale som heltemodig eller gjort af martyrstof. Han vil formentlig organisere den ceremoni, man befaler ham til.

To kvinder
Af David Gress
At de fleste højere læreanstalter i den vestlige verden er blevet til ulækre sumpe af moralsk, politisk og økonomisk korruption, er velkendt. Længst fremskreden er korruptionen i USA. Her har de ledende universiteter i mange år ikke været styret af folk, der respekterede, hvad viden og fri forskning er, men af bureaukrater, der fremmer DEI: ”diversity, equity, inclusion”, hvor man må huske, at ”diversity” i denne sammenhæng ikke betyder mangfoldighed, men ensretning.
Et foreløbigt lavmål fandt korruptionen i Harvard Universitys nu afgåede rektor Claudine Gay. Hun var indkaldt til en høring i Kongressen, fordi det republikanske flertal i Repræsentanternes Hus havde bemærket, at tusinder pro-Hamas-studenter på en række universiteter, herunder Harvard, efter Hamas-massakren den 7. oktober 2023 krævede Palæstina ”fra floden til havet”, hvilket svarer til at forlange, at Israel skal udslettes som jødisk stat og de jødiske indbyggere myrdes eller fordrives.
Hvis en hvid student skulle driste sig til at forlange respekt for den vestlige civilisation eller ønske, at universitetet holdt op med at diskriminere mod hvide mænd, ville rektor Gay omgående have fået vedkommende bortvist. Sådanne krav ville udgøre ”hadsk tale” og kunne få ikke-hvide studenter til at mærke angst. Når det kom til de jødehadende studenters meget højlydte og utvetydige ”hadske tale”, kunne rektor Gay imidlertid ikke se nogen grund til at håndhæve universitetets regler mod den slags. ”Det kommer an på sammenhængen”, messede hun. At jødiske studenter måske kunne føle en helt konkret angst, ragede hende en høstblomst.
Rektor Gay blev ansat, fordi hun var sort kvinde. Hendes ph.d.-afhandling er, som det skulle vise sig efter høringen, fuld af plagiater, og hendes publikationsliste er så tynd, at enhver anden, som ikke er sort kvinde, med en så tynd liste ville have svært ved at blive ansat ved et tredjerangs kommune-college.
Harvard anser sig selv for at være USA’s fineste universitet, og det tror mange stadig, det er, så en eksamen herfra giver adgang til de bedste stillinger ikke mindst i finansverdenen. Herfra kommer også de største donorer til Harvard. En af dem hedder Bill Ackman. Han har givet 50 mio. USD, men efter høringen erklærede han, at han  ville indstille sine gaver, fordi universitetet ikke reagerede på pro-Hamas-demonstrationerne, og i øvrigt kræve, at Gay gik af. Det var Ackman, der fik sat fokus på Gays plagiater ikke kun i afhandlingen, men i hendes få artikler.
Ackmans initiativ lykkedes, for så vidt som Gay gik af som rektor under højlydte klager om racisme, men beholder sit professorat i statskundskab til en årsløn på 900.000 USD. Imidlertid er Harvard egentlig lige glad med selv de største donorer. Universitetet har en så kolossal formue (ca. 50 mia. USD i 2022 eller en tredjedel af en dansk finanslov), at det kan undvære såvel donorer som studiegebyrer.
Derfor vil Ackmans udmelding højst have signalværdi. DEI-manien fortsætter, fordi der er så mange, der har interesse i den. De store universiteter har langt flere DEI-folk og andre administratorer ansat end undervisere. På Stanford, der gerne ser sig som vestkystens Harvard, arbejder således over 10.000 administratorer mod 2.300 undervisere og forskere.
Sammen med Gay deltog to andre rektorer for ledende universiteter i kongreshøringen. Begge var kvinder. Den ene var Liz Magill fra University of Pennsylvania, der ligesom Harvard er del af the Ivy League, ligaen af de syv fineste universiteter på østkysten. Magill trådte selv uopfordret tilbage efter høringen, hvorunder heller ikke hun var i stand til klart at stemple ”Palæstina fra floden til havet” som hadsk tale.
På University of Pennsylvania eller Penn, som det kaldes, finder vi imidlertid en kvinde af en ganske anden støbning end Claudine Gay. Hun er bemærkelsesværdig, fordi hun opfører sig, som man før i tiden kunne forvente det af en ordentlig lærd. At det er så enestående i vore dage, er symptom på korruptionen. Hun besidder desuden en egenskab, der vel kun kendetegner ret få lærde, og det er mod.
Hun hedder Amy Wax og er en seriøs forsker med lang publikationsliste inden for socialpolitik, økonomi og jura. I en samtale med den i øvrigt sorte økonom Glenn Loury sagde professor Wax, at “jeg ikke tror, at jeg nogen sinde har set en sort student bestå i øverste fjerdedel af en årgang og meget, meget sjældent i øverste halvdel.” Fakultetets dekan svarede, at “sorte studenter har bestået øverst i en årgang på Penn Law”, men da man bad om beviser herfor, nægtede dekanen at udlevere oplysningerne.
Dette og lignende udsagn om raceforskelle og andre betændte emner i det amerikanske samfund fik dekanen til i foråret 2018 at indskrænke Wax’s rettigheder som underviser. I et møde med studenter, hvoraf 4.000 havde skrevet under på, at hun skulle fyres, sagde han, at “hendes tilstedeværelse her gør mig vred ... at hun stadig arbejder her, er noget rigtig skidt”.
Dekanen havde altså taget parti mod Wax’s ytringsfrihed sammen med de fleste andre af Wax’s kolleger. Sorte aktivister krævede hende naturligvis fyret. Dekanen beklagede, at “det vil tage måneder” at skaffe sig af med hende. Han sagde ikke ”det kan tage måneder”, men ”det vil tage måneder”. Sagen skulle altså være afgjort.
Det var den ikke. Wax er, hvad man i USA kalder tenured professor, hvilket vil sige med en fra fakultetets side uopsigelig ansættelse på livstid. I gamle dage var det stort set kun, hvis en tenured begik underslæb, at man kunne fyre ham. I vore dage kan selv en tenured professor fyres for de forkerte meninger, og dekanen og hans kolleger mente åbenbart, at Wax med sine bramfri udtalelser ikke bare om sorte studerende, men om masseindvandring, familiens betydning for et frit samfund og andre sager havde gjort sig umulig. Netop den egenskab, der førhen udmærkede forskere ved de bedste universiteter, nemlig evnen til danne sig sine egne, velbegrundede meninger og give udtryk for dem, var nu fyringsgrund.
Trods det massive pres har Amy Wax ikke gjort, hvad dekanen åbenbart håber, nemlig at give op og afstå sin ret som tenured for derefter at blive helt væk. Hun har slået igen, somme tider så provokerende, at man fornemmer en god portion tør humor hos hende. I 2021 og 2023 inviterede hun således Jared Taylor til at tale til hendes elever. Det var i sig selv i vore dages universitetsklima ret modigt. Taylor er forhadt af eliterne i medier og politik, fordi han taler åbent om raceforskelle og om, at det gamle, frie og hovedsagelig hvide USA er blevet erstattet af noget grimmere og mere tyrannisk.
Efter det andet seminar blev Taylor og Wax overfuset på gangen uden for af studenter, der råbte om racisme og om, at Wax skulle fyres. Taylor fortæller:
”De fleste ville være løbet ned ad gangen bort fra mængden. Ikke Amy Wax … Hun tog sin telefon frem og gik lige hen til den ene skrigende demonstrant efter den anden og tog billeder af deres ansigter og de skilte, de holdt. Hun gik fra den ene ende af gruppen til den anden og tilbage, ikke mere end en halv meter fra folk, der råbte på hendes død.”
Taylor påpeger, at hvis han havde reageret sådan, ville der ikke ske ham noget. Han kunne tage væk. Wax havde kontor på samme gang og alle aktivisterne vidste, hvem og hvor hun var.
Amy Wax, som foruden at skulle slås med sit eget fakultet, med nationale medier og med rasende sorte aktivister har døjet med kræft i de senere år, er ifølge ikke kun Jared Taylor Amerikas modigste lærde.
Der er forskel på folk.
De faldnes Dal
Af David Gress
I august 2008 afholdt Center for European Renewal, en løs sammenslutning af konservative tænkere, sit årlige møde et sted, jeg havde hørt om, men aldrig besøgt, nemlig det arkitektoniske kompleks Valle de los Caídos, De faldnes Dal, 40 km nordvest for Madrid for foden af Guadarrama-bjergene. Siden 1960 har der i stedets bygninger befundet sig et benediktinerkloster, hvor vi blev indkvarteret. Æresgæst på mødet var den nu afdøde engelske filosof Roger Scruton.
Bebyggelsen er, som billedet ovenfor viser, i bogstaveligste facon monumental. Klostergården måler 300 x 150 m. Hvad man ikke kan se udefra er, at man inde i bjerget bag klostret har udhugget en 262 m lang underjordisk kryptkirke, hvis loftshøjde når 41 m. Over den østvendte indgang til kryptkirken ses en 12 m lang pietas, altså Jomfru Maria, der omfavner sin døde søn, udført i granit af Juan de Ávalos.
Over hele komplekset troner et 150 m højt kors. Helheden udgør, som historikeren Pío Moa har skrevet, “formentlig det mest storslåede, harmoniske og inspirerede monument af sin art fra det 20. århundrede”.
Under kirken, i dens mure og i dalen foran ligger begravet op mod 40.000 faldne i Den spanske Borgerkrig (1936-39) og det fra begge sider, deraf stedets navn.
Det eneste, jeg vidste om komplekset, da jeg så det i 2008 var, at det havde noget med borgerkrigen og Francisco Franco (1892-1975) at gøre. Jeg vidste for eksempel ikke, at Franco var bisat i kirken sammen med José Antonio Primo de Rivera (1903-36), lederen af det lille Falangistparti, og som de røde myrdede, kort efter borgerkrigen var brudt ud.
Efter middagen den første aften kom jeg i snak med Scruton. Vores samtale faldt naturligt nok på det imponerende sted, vi befandt os, og på dets og Spaniens historie. På et tidspunkt sagde Scruton, at hvis han havde været spanier i 1936 og havde oplevet, hvad der skete i landet, ville han uden tøven have sluttet sig til Franco og hans oprørere, der kaldte sig de nationale.
En sådan bemærkning kunne endnu i 2008 give mig lidt af et chok, for var Franco ikke en skurk på linje med om ikke Adolf Hitler, så dog Benito Mussolini? Næppe, hvis Scruton kunne udtrykke forståelse for ham. Her var altså noget, der kaldte på nærmere undersøgelse, som jeg påbegyndte straks efter hjemkomsten og endnu ikke er færdig med, selv om hovedtrækkene i borgerkrigens og Francos virkelige og ikke forfalskede historie forholdsvis hurtigt stod klare for mig takket være de spanske værker, jeg forsynede mig med, da vi efter mødet var et par dage i Madrid.
Hvilke værker, det drejede sig om, og hvordan jeg, der dengang næppe kunne et ord spansk, fandt frem til dem, er en anden historie, som kan fortælles ved lejlighed. Her skal blot siges, at de fleste af de værker om borgerkrigen, som man dengang som nu ville finde i en normal boghandel som den, jeg besøgte, nemlig Casa del Libro på Gran Vía, fortæller, hvad jeg senere skulle forstå er en fordrejet historie, hvor Franco og hans side, der kaldte sig de nationale, er nogle fascistiske skurke og hans modstandere gode og demokratiske. Sådanne bøger undgik jeg mirakuløst nok, selv om jeg naturligvis har beskæftiget mig med deres argumenter.
Et besøg som mit i De faldnes Dal i 2008 kan ikke længere gennemføres. Ganske vist kan man for nu stadig bo på klostret, men man kan ikke besøge Francos og José Antonios grave. Den socialistiske spanske regering fjernede Francos rester i 2019 og José Antonios i 2023. Samme regering truer også med at nedlægge klostret, altså fordrive dets omkring 20 munke, og lukke den tilknyttede skole. Det kan imidlertid vise sig at blive indviklet, hvorfor regeringen da heller ikke til dato er skredet til handling.
Hvad er det ved De faldnes Dal, som provokerer de spanske magthavere så voldsomt, at de mere end 80 år efter borgerkrigen begik, hvad mange vil kalde ligskænding ved at fjerne Francos og José Antonios rester, samtidig med, at man truer med at fordrive nogle sagesløse munke? For at forstå det må vi begynde med monumentets forfalskede historie, altså den historie, der nu er officiel statsdoktrin i Spanien og derfor doceres i skolerne, og som også visse ellers hæderlige historikere i andre lande er faldet for (at de uhæderlige er faldet for den, siger sig selv).
Denne historie siger i den primitive form, hvori den optræder i medier og undervisning, og som mange derfor accepterer, at komplekset blev anlagt af Franco-styret som et kolossalt, fysisk tegn på dets sejr over de progressive og demokratiske kræfter i landet. Kæmpekorset og den vældige kryptkirke skulle vise styrets autoritære, katolske identitet og være et dagligt bevis på, at taberne netop havde tabt og nu skulle ydmyges.
Historien siger endvidere, at monumentet blev anlagt af 20.000 politiske straffefanger, hvoraf mange blev torteret, og mange omkom i arbejdsulykker. Disse straffefanger tilhørte det gode, progressive og oplyste Spanien, som Franco-styret ville udviske. Det var derfor kun naturligt, at da de gode og progressive kræfter kom til magten efter Francos død i 1975, måtte de efter evne tage revanche. Ifølge historien består denne revanche ikke i at hævne sig, men i at afsløre Franco-styrets forbrydelser og give borgerkrigens tabere oprejsning.
Denne historie indeholder en kerne af sandhed. De faldnes Dal er ubestrideligt i første række et monument for de nationales sejr. Men sejr over hvad og hvem? Ifølge den gængse historie brød krigen ud, fordi Franco indledte et uberettiget oprør mod den spanske republiks legitime, folkevalgte regering. Regeringens progressive politik på områder som skolevæsen og fordeling af jord til jordløse landarbejdere provokerede de reaktionære, katolske kræfter i landet, som derfor forsøgte et kup med Franco i spidsen for at bremse udviklingen mod mere demokrati.
Var oprøret uberettiget? Var regeringen i 1936 legitim og folkevalgt? Svaret på begge spørgsmål er nej.
Et oprør er uberettiget, hvis regeringen er legitim og opretholder lov og orden. Men regeringen var hverken legitim eller folkevalgt. Nyere undersøgelser har bevist, hvad mange længe har mistænkt, nemlig at resultaterne af parlamentsvalget i februar 1936 i flere valgkredse var forfalskede. Dette bedrag betød, at folkefronten af centrumvenstrepartier takket være valgloven opnåede stort flertal i Kongressen (andetkammeret i det spanske parlament, Las Cortes).
Regeringen opretholdt heller ikke lov og orden. Tværtimod fik de mest radikale kræfter i socialistpartiet og blandt de i Catalonien og Andalusien talstærke anarkister frit lejde til at plyndre, røve og myrde virkelige eller formodede fjender, herunder især katolikker, igennem hele foråret 1936. Hvad Franco og hans folk gjorde oprør imod i juli, var ikke nogen legitim, demokratisk valgt regering, men en sammenslutning af revolutionære, der ønskede et sovjetisk, ateistisk og ikke et demokratisk Spanien.
De faldnes Dal er derfor et monument over en sejr over de totalitære, der ønskede at gøre det af med Spaniens kristne kultur og opløse nationen, idet folkefrontsstyret også støttede separatistbevægelserne i Catalonien og Baskerlandet. Under krigen var folkefronten de facto allieret med Josef Stalins Sovjetunion, hvorfor Franco også med rette anså de nationales sejr som en stor triumf over stalinismen, den eneste sådanne triumf, den frie verden nogen sinde skulle opleve.
Mere end et monument for en sejr er De faldnes Dal imidlertid også et monument for fred. De nationales sejr indledte en fredsperiode, som Spanien ikke havde oplevet magen til siden 1700-tallet. De besejrede forsøgte med få undtagelser ikke at genstarte borgerkrigen. Da Sovjet sidst i 1940rne med hjælp fra de lokale kommunister forsøgte at få en oprørsbevægelse i gang, døde den ud af mangel på støtte blandt folket.
Komplekset i De faldnes Dal blev opført mellem 1940-59. Arbejdsstyrken omfattede op til 6.000 mand, hvoraf 2.000 (og ikke 20.000) politiske fanger, mest i den tidligere periode. Antallet af omkomne i arbejdsulykker i hele perioden var 14, hvilket er ekstraordinært lavt for et projekt af dettes enorme omfang, og det i en tid og et land, hvor der ikke var mulighed for avancerede tekniske beskyttelsesforanstaltninger.
Grunden til, at andelen af politiske fanger faldt markant efter 1943, er, at hver politisk fange fik eftergivet fem til seks dage af sin straf for hver dag, han arbejdede i Dalen. Eftersom gennemsnitsstraffen for en politisk dømt var seks år, betød det, at han ville blive fri efter cirka et års arbejde.
Disse politiske fanger var ikke uskyldsrene demokrater, men kommunister, anarkister og andre radikale, som i mange tilfælde havde begået blodige overgreb, herunder mord og voldtægt, på sagesløse, ikke mindst kristne og kvinder. At Franco-styret lod langt de fleste af disse voldsmænd afsone deres straf i Dalen snarere end ved en garrote (den spanske henrettelsesmetode) er ikke just tegn på, at dette styre var specielt umenneskeligt.
Forsoningen mellem krigens to fløje begyndte ifølge Pío Moa allerede i 1940rne og var stort set fuldbyrdet, da Franco døde i 1975. I de følgende år gennemførte Franco-styrets folk under fredelige former og almindelig tilfredshed overgangen til demokrati, stadfæstet ved en folkeafstemning i 1976.
Denne forsoning var imidlertid en torn i øjet på den hårde venstrefløj og blandt de baskiske og catalanske separatister, der ikke ønskede et velfungerende demokrati, men snarere at vende tilbage til republikkens klassekamp og konfrontationer. I lang tid nød disse kræfter ringe indflydelse, men de gnavede sig støt og stædigt ind på mediernes redaktioner, på universiteterne og på kulturen.
Deres evindeligt gentagne budskab var, at Franco-styret var ondskaben selv, og at det spanske demokrati for at overleve måtte kappe alle historiske og personlige bånd til det. De fortolkede i øvrigt begrebet demokrati nøjagtig som deres beundrede forgængere i folkefronten under krigen, nemlig som et skindemokrati kontrolleret af socialister og separatister.
Det eksisterende spanske demokrati må ifølge disse folk, som i dag består af ledelsen i det regerende socialistparti PSOE og af de fleste journalister og universitetsfolk, på ingen måde forstås som, hvad det er, nemlig resultatet af den lange periode af fred efter 1939 og af forsoningen mellem de to fløje. Det gælder om at kriminalisere Franco-styret og dets gerninger. Resultatet af disse anstrengelser er de to love om historisk og demokratisk erindring af 2007 og 2022, og som snarere burde hedde love om historisk forfalskning. Formålet med disse love er at kriminalisere meninger og handlinger, der kan betegnes som Franco-venlige, og at fremme en forståelse af Spaniens nyeste historie og af dets demokrati, hvorefter demokratiet opstod i kamp mod arven efter Franco og i kontinuitet med republikken og folkefronten, hvis egentlige beskaffenhed jeg har antydet.
Og nu er vi tilbage ved De faldnes Dal, fordi loven om demokratisk erindring af 2022 indeholder paragraffer, hvorefter Dalen skal omdannes til et center for ”historisk erindring”, klostret nedlægges og kryptkirken nationaliseres. Alt i Dalen, der minder om dens oprindelige formål – at samtidig være et monument for sejr og fred – eller minder om stedets dybt katolske og nationale betydning, skal udviskes.
Den eneste hindring på socialistregeringens vej til disse mål er ikke det konservative parti Partido Popular (PP), fordi dettes ledelse er lige så indsovset i den forfalskede historie som socialisterne. Allerede i 2000 erklærede PP-lederen José María Aznar, at Francos oprør den 18. juli 1936 var forkert. Dermed trak han tæppet væk under dem, der ville holde fast ved, at oprøret var velbegrundet og Franco-styret ikke et hensynsløst diktatur, men derimod det demokratiske Spaniens forudsætning.
Den eneste hindring er Vatikanet, fordi kryptkirken ifølge et paveligt dekret af 1958 er en pavelig basilika, hvis status kun kan ændres efter aftale mellem den spanske stat og pavestolen. Eftersom pavestolen imidlertid i dag indehaves af en mand, hvis politiske holdninger ligger tæt på den spanske folkefronts i 1936 og socialisternes i dag, er det formentlig kun en stakket frist, før Vatikanet giver grønt lys for den helligbrøde, det vil være at omdanne kryptkirken til et tempel for en forfalsket historie. Men man kan håbe.

Om Dalens situation efter loven om demokratisk erindring:

https://europeanconservative.com/articles/news/spanish-pm-plans-to-expel-monks-from-valley-of-the-fallen/

Pío Moas beskrivelse af Dalen som monument for sejr og fred:

https://www.piomoa.es/?p=20920

Kirkens og klostrets hjemmeside:

https://valledeloscaidos.es/

Jeg kan naturligvis ikke i et indlæg som dette argumentere i detaljer for det, jeg skriver. Det må ske andetsteds eller i andre indlæg

USA: er løbet kørt?
Af David Gress
Takket være Documents næsten daglige dækning af amerikansk politik er dets læsere bedre orienteret om USA end de mange i Norden, der stadig tror, at deres regimetro og statsstøttede massemedier bringer reel oplysning og ikke blot propaganda for det Demokratiske parti. Disse læsere ved, at alliancen af Dyb Stat og eliter i medier, i uddannelserne, i finansverdenen, i politik, i retsvæsenet, i militæret og overalt i kulturen og statsapparatet fører en ubønhørlig kamp for at forvandle det overleverede USA til en slags tredjeverdensland befolket af undersåtter manipuleret af højere kaster, der selv bor sikkert bag befæstede mure og aldrig behøver at frygte genvalg. Det reelle demokrati vil være afskaffet til fordel for et styre som i Kina, dog betydelig mindre effektivt, og dette styre vil elitens medlemmer med søvngængeragtig sikkerhed altid kalde ”our democracy”. Processen er, som læserne her ved, langt fremskreden.
Det, at eliterne fører kampen næsten uden seriøs modstand og det, at de er stedse mere åbenmundede om, hvad de vil, altså at ødelægge resterne af det historiske USA, dets kultur og dets folk, rejser to spørgsmål.
Det første er, om kampens udfald allerede er afgjort, altså om vi inden længe vil kunne tage endegyldigt afsked med det USA, de ældre af os stadig husker, det produktive, dynamiske, frihedselskende og generøse USA, der satte mænd på Månen på under ti år og gjorde hundreder af millioner almindelige mennesker rige, frie og lykkelige. Er spillet helt ude for dette USA, som daglig bliver vanskeligere at huske?
Det andet er, hvordan det kunne komme så vidt. Ifølge den gamle amerikanske selvopfattelse repræsenterede nationens grundlæggelse som bevidnet i Uafhængighedserklæringen af 4. juli 1776 og forfatningen af 1787 noget aldrig før eller siden set i den menneskelige historie. Borgere trådte frivilligt sammen og vedtog på grundlag af fornuft og erfaring reglerne for en ny, fri nation grundet på princippet eller påstanden om, at alle mennesker er skabt lige.
Det hørte med til den gamle selvopfattelse, at denne grundlæggelse var permanent. Den ville aldrig blive ophævet. Den kunne forbedres, som da slaveriet blev forbudt i 1865, men den kunne aldrig fortabes. Så stærk var den bygning, the Founders (grundlæggerne) rejste i årene omkring 1776-1787, at ingen storm kunne vælte den. Lighed, frihed og folkestyre var de tre søjler, hvorpå USA hvilede, og de var stærkere end nogen anden politisk kraft.
Hvis nu det gamle USA, der hvilede på de tre søjler, vitterligt er på vej væk, havde den gamle opfattelse uret. Grundlæggelsens principper er helt indlysende ikke stærke nok til at bremse angrebene, for slet ikke at tale om at vinde kampen mod de eliter, der effektivt arbejder på at afskaffe det gamle USA. Uanset generationer af amerikanere troede, at grundlæggelsen var evig, og at the Founders vitterligt med den havde indledt en ny æra i verdenshistorien, viser det sig, at den ikke er evig, men måske vil dele alle andre samfundssystemers skæbne, som er en gang at gå under.
En spydig iagttager vil måske tilføje, at hvis USA er ved at forsvinde, var grundlæggelsen ikke så solid endda. Den resulterende samfundsorden varede jo kun omkring 200 år, før den begyndte at smuldre. Det er ikke længe sammenlignet med det kinesiske monarkis 2000 år eller det ægyptiskes 3000.
Svaret på det andet spørgsmål, hvordan det kunne komme så vidt, er da måske, at der i den oprindelige bygning fandtes skjulte skavanker, hvis skadelige virkninger stedse tydeligere viser sig. Svaret på det første, om kampens udfald allerede er afgjort, er da måske, at hvis ikke de, der ønsker at bevare det overleverede USA, tager sig gevaldigt sammen og nådesløst identificerer disse skavanker for at udbedre dem, er USA fortabt.
Det er umuligt at besvare de to spørgsmål uden også at komme ind på spørgsmålet om, hvem der i givet fald skal gøre modstand mod eliterne. Hvem står for det overleverede USA? Hvem er de berettigede arvtagere til grundlæggelsen? Eller sagt på en anden måde: hvem er i grunden amerikanerne?
I en række indlæg vil jeg i kommende uger udbygge de to svar, jeg her har givet i ultrakort form. Jeg vil fortælle om personer, argumenter, traditioner og institutioner fra den front, som ikke er en rigtig front, men som består af folk, der finder det synd, at det overleverede USA er på vej væk. Nogle af dem tror, det står til at redde, andre, at løbet er kørt.
Blandt sidstnævnte er den ovenfor afbildede Angelo Codevilla. Den italienskfødte Codevilla var i årtier blandt de skarpeste strategiske og sikkerhedspolitiske hjerner i landet. Som mange europæiske indvandrere før ham blev han amerikansk hyperpatriot. Jeg lærte ham at kende på Hoover Institution ved Stanford University, hvor han virkede i 1985-95, og senere på Boston University. Selv hans ideologiske fjender, som var legio, måtte indrømme, at hans lærdom og argumentationsevner var imponerende.
Fra vor tid som kolleger husker jeg bedst, at han nærede total foragt for CIA, som han betragtede som en plejeanstalt for andenrangsdiplomater, at han var en veltalende forkæmper for et antimissilforsvar og ikke mindst, at han definerede fjenden som ”den, hvis svækkelse fremmer vor overlevelse”. Blandt hans lærere på Claremont Graduate University i Sydcalifornien var en vis Harry Jaffa, og via Jaffa havde Codevilla tilknytning til den såkaldte Leo Strauss-skole i politisk tænkning. Jaffa og Strauss-skolen skal vi møde igen.
I 2010 trådte Angelo, som jeg kalder ham, for alvor ind i debatten om, hvorvidt USA er dødsdømt og i så fald hvorfor. I et essay i American Spectator betitlet ”The Ruling Class”, og som samme år blev til en bog, beskrev han, hvordan det amerikanske samfund i løbet af de foregående tre-fire årtier og i accelererende fart siden omkring 1990 var blevet delt i, hvad han kaldte ”den herskende klasse”, de ovenfor nævnte eliter, og ”the Country Class”, alle de andre.
Kernen i Angelos analyse af ”den herskende klasse” var, at denne klasse, som er ”uddannet på renommerede universiteter og overbevist om sin egen ovelegenhed, har alt at vinde ved at hæve skatter og udvide statens greb. Denne klasse hævder, at den ved bedst og øger bestandig sin magt over alle facetter af livet i Amerika fra familie- og ægteskabsforhold til miljøpolitik, våben og Vorherre ... Denne herskende klasse repræsenterer ikke flertallet af amerikanere, som sætter pris på selvstyre.”
I 2010 mente Angelo endnu, at der fandtes et modstandsdygtigt flertal uden for den herskende klasse. I 2018 var han blevet mere pessimistisk. I et essay i The American Mind skrev han:
”Fordi et flertal af amerikanere ikke længere deler grundlæggende holdninger og gensidig tillid, fordi de ikke anser hinanden for værdige til lige agtelse, ligger de offentlige og private væremåder, som en gang skabte vor republik, nu hinsides noget fornuftigt håb om at kunne genskabes. Stridighederne vil tiltage, indtil en ny ligevægt indfinder sig blandt os.”
Angelo var gammel nok til at huske de sorte optøjer i 1960’rne og gadekampene mellem politi og demonstranter ved Demokraternes partikonvent i Chicago i 1968, som så så drabelige ud, at de fik en amerikansk kommentator til i dansk fjernsyn at sige, at USA måske var ved at gå i opløsning. Hvis Angelo i 2018 mente, at brudlinjerne i det amerikanske samfund var farligere og mere uovervindelige end i 1968, var der grund til at høre godt efter.
Videre skrev han i samme essay:
”Uopnåelig og for evig tabt er hele den amerikanske republik, som havde eksisteret i omkring 200 år efter 1776. Det folk og de hjertets og sindets vaner, der gjorde den mulig, udgør ikke længere et flertal.”
Donald Trumps valgsejr i 2016, som hensatte den herskende klasse i frådende raseri, kunne optimistisk tolkes som en sejr for the Country Class. Det var den også kortvarigt, men den herskende klasse var ikke til sinds at opgive sine landvindinger, ligesom man besluttede, at en begivenhed som Trumps valgsejr aldrig måtte finde sted igen. Angelo skrev i essayet fra 2018, at “valgresultater ikke standsede den herskende klasses angreb på dem, den anså for mindreværdige. ’Modstanden’ [anti-Trumpernes selvhøjtidelige betegnelse for sig selv] øgede i stedet presset på dem. Den politiske korrekthed er giftigere end nogen sinde, ytringsfriheden mere begrænset end nogen sinde. At stå på den forkerte side af de rigtige mennesker er farligere end nogen sinde.”
Er den amerikanske republik ”for evig tabt”? Ikke alle er så pessimistiske. Vi skal i følgende indlæg møde nogle af dem.
(Angelo Maria Codevilla omkom i september 2021 i en bilulykke på vej til sit hjem i Plymouth, Californien, hvor han og hustruen Anne i årene siden Angelo forlod Boston University havde drevet en vingård. Min yngste søn Thomas, som er Annes gudsøn, deltog i mindehøjtideligheden for Angelo i oktober 2021).
Benedikt XVI: et mislykket pontifikat?
Af David Gress
Nytårsaftensdag 2022 døde den såkaldte ”pave emeritus” Benedikt XVI, Joseph Ratzinger, 95 år gammel. Skulle man lytte til mainstreammedierne, var han en mislykket pave, som var hård mod kritiske teologer, men ikke turde slå ned på seksuelle misbrug især af unge mænd i katolske sogne og præsteseminarier rundt omkring i verden. At det i første række handlede om unge mænd, og at problemet derfor var og er udbredt homoseksualitet blandt præster, er i øvrigt en sandhed, der sjældent høres.
Graver man dybere i kommentarerne, er det især to anker, som flertallet af progressive kommentatorer fremfører mod Benedikt. Den ene er, at han unødigt provokerede tilhængere af verdens fredeligste religion, islam, med sit foredrag i Regensburg i 2006. Tema for foredraget var et, der hele livet lå Benedikt på hjerte, nemlig forholdet mellem tro og fornuft. I foredraget citerede paven den byzantinske kejser Manuel II, der i et skrift fra omkring år 1400 refererede en samtale med den tyrkiske sultan Bajezid. Denne holdt kejseren som gidsel for at sikre sit overherredømme over de sidste rester af Det byzantinske Rige.
Sultanen ville overbevise kejseren om islams overlegenhed. Kejseren svarede: ”Vis mig dog, hvad Muhammed har bragt af nyt, og du vil kun se dårlige og umenneskelige ting, som at han har foreskrevet, at den tro, han forkyndte, skulle udbredes med sværdet”. Manuel forklarede derpå, at tro må hvile på fornuft (logos på Manuels græske) og ikke vold. At handle imod fornuften er ikke Gud velbehageligt, sluttede kejseren.
Straks efter foredraget haglede kritikken ned, først og fremmest fra 138 islamiske skriftlærde, for hvem såvel kejser Manuel som Benedikt ganske havde misforstået islam. De 138 fik tilløb af et stort hold af europæiske og amerikanske eksperter, herunder mange katolikker, der beklagede foredraget og bedyrede, at det ikke gik an selv indirekte at kaste et kritisk lys på islam, især ikke, når man betænkte den katolske kirkes store forbrydelser mod islam, hvormed især menes korstogene. Det var i vid udstrækning de samme kritikere, der i årtier havde fundet alle mulige fejl ved en katolsk kirke, der nægtede at indordne sig under deres progressive dagsorden.
Få spurgte, om kejseren dengang havde ret, og om Benedikt i 2006 havde ret, når han hævdede, at kristentro kræver fornuft, og at fornuft og tro derfor er to piller, der bærer eller rettere bar den europæiske civilisation.
Den anden anke mod Benedikt fra det progressive flertal af meningsdannere var, at han i 2007 liberaliserede brugen af det gamle messeritual på latin, som forgængeren Paul VI havde afskaffet fra den ene dag til den anden i næsten alle katolske kirker i hele verden i 1969. Det forudgående 2. Vatikanerkoncil, der holdtes fra 1962-65, havde foreskrevet en forsigtig revision af det gældende ritual. Dette ritual gik i sine væsentlige dele tilbage til oldkirken; den centrale del af offertoriet, som er messens kerne, den såkaldte messekanon, går ifølge kirkens tro tilbage til Peter og Paulus.
Koncilsfædrene slog fast, at uanset varsomme revisioner af indholdet skulle latinen bevares i de centrale dele af messen. Da en biskop— på latin naturligvis – forsigtigt spurgte, om den foreslåede udvidede brug af folkesproget måske kunne brede sig til hele messen, brød alle de over tusind tilstedeværende ud i rungende latter. Det gjaldt langt fra kun de konservative. Selv de fleste af de biskopper, der under og efter koncilet halsede mest hovedløst rundt efter tidsånden, kunne ikke forestille sig, at latinen skulle forvises fuldstændig fra messeritualet.
Hvordan det skete, er en lang historie. Her skal blot siges, at koncilet nedsatte et udvalg til at udarbejde en liturgireform. En lille kreds af radikale besatte udvalget med mænd, der ønskede den drastiske reform, vi fik. Væk med al latin i messen, væk med den gregorianske sang, som koncilet havde garanteret ville bestå uantastet, væk med alle de skriftsteder og andre tekster i ritualet, som talte klart om synd, død, dom og helvede, væk med stort set alt, der kaldte på ærefrygt og fordybelse.
Væk med messens kanon, som i langt over 1500 år havde været messens ufravigelige centrum. Den forblev ganske vist som mulighed i det nye ritual, men anvendes næsten aldrig. I stedet fik vi tre andre offerbønner, hvoraf den ene blev bikset sammen af to herrer i løbet af en enkelt aften over en god middag i Trastevere-kvarteret i Rom.
Det store flertal af biskopper og præster verden over hyldede eller foregav at hylde Paul VI’s ritual af 1969. De anvendte og anvender det i hvert fald loyalt. Det var også det ritual, der mødte undertegnede, da jeg konverterede i 1975. Noget mere sprogligt fattigt og åndsforladt skal man lede længe efter.
Ikke alle var begejstrede for Paul VI’s sjælløse messe, og disse kritikere havde en ven i pave Benedikt. I 2007 kom det da så vidt, at Benedikt i skrivelsen Summorum pontificum bestemte, at ”hvad tidligere slægtled har holdt for helligt, forbliver helligt ... også for os, og kan ikke pludselig aldeles forbydes eller endog anses for skadeligt”. Enhver tilstrækkelig stor gruppe kunne nu ønske en fejring efter det gamle ritual, og det måtte den lokale biskop ikke forbyde.
Raseriet var stort blandt det progressive flertal af biskopper og iagttagere. Det kan være svært at forstå for udenforstående, men det store flertal af katolske biskopper vil gerne være venner med tidsånden. De færreste er konservative. De fleste deler elitens meninger om sager som energipolitik, corona og masseindvandring og vil helst anses for ordentlige mennesker i elitens øjne. At det er aldeles ukristeligt således at halse efter verdens gunst er ikke en tanke, der falder de fleste af disse kirkefyrster ind. De er siden Paul VI’s dage systematisk blevet udvalgt på en sådan måde, at konservative marginaliseres, og progressive får de fleste stillinger såvel som stiftsbiskopper som i den kirkelige organisation i øvrigt.
For det progressive flertal af biskopper, liturgikere og teologer var det gamle ritual skadeligt, fordi det angiveligt umyndiggjorde menigheden. Paul VI’s messe skulle være demokratisk og moderne og vise vej til en kirke med mindre hierarki og mere spontanitet. Resultatet af reformen er messer som den, en italiensk præst fejrede i sommers i vandet ud for en badestrand iført badebukser og med en bademadras som alter.
Da Jorge Maria Bergoglio blev valgt til pave i 2013 og tog navnet Frans, vejrede de progressive og radikale morgenluft. Hammeren faldt i sommeren 2021 med skrivelsen Traditionis custodes – ironisk nok stadig udfærdiget på et latin, som stedse færre i hierarkiet behersker. Skrivelsen ophævede Benedikts liberalisering af 2007 og gjorde det næsten umuligt for grupper, der ønskede det, at få eller bevare en tilladelse til at fejre efter det gamle ritual.
Hvad tænkte den endnu levende Benedikt, som havde liberaliseret messefejringen, om, at Frans nu forbød, hvad han, Benedikt, havde sagt aldrig kunne forbydes? Det ved vi siden Benedikts død, fordi hans nære medarbejder, ærkebiskop Georg Gänswein, har fortalt det i en bog, der udkom på italiensk her i januar. Da han læste Frans’ skrivelse, konstaterede Benedikt ”et afgørende kursskifte, som han anså for en fejl, fordi det såede splid, hvor han selv havde forsøgt at skabe fred”, nemlig mellem tilhængere og rabiate modstandere af den gamle messe. Dette forsøg var imidlertid på forhånd dømt til at mislykkes, fordi hadet til den gamle messe er så uforsonligt, hvilket Benedikt aldrig turde forstå.
Kort efter at have indskrænket adgangen til den gamle messe til næsten ingenting gjorde pave Frans noget ganske typisk for sin skrupelløse, ondskabsfulde og løgnagtige personlighed. Han udtalte på et møde i Bratislava, at når man nu havde lukket ned for adgangen til det gamle ritual, ”kan man vende tilbage til Benedikt XVI’s ... sande hensigter”.
Den udtalelse gjorde i sandhed Benedikt ked af det, og man forstår hvorfor. Frans fortæller sine beundrende tilhørere en fræk løgn, som de begærligt sluger. Løgnen bekræfter fortællingen om Frans som den folkelige, progressive pave, men inddrager ganske uberettiget Benedikt som allieret i Frans’ program, som går ud på at forvandle den katolske kirke til en venstredrejet, islamofil social velfærdsorganisation, hvis formål ikke er at hjælpe folk, men at få organisationens medlemmer til at føle sig som gode, overlegne mennesker.
Benedikt fik på puklen af meningseliten, fordi han talte sandt om islam, tro og fornuft, og fordi han tillod det lille mindretal af traditionalister at få lov til at fejre efter det årtusindgamle ritual. I begge spørgsmål tabte han tilsyneladende. Frans lefler for islamiske skriftlærde, anser alle religioner for lige gode (men islam måske for særligt god), benægter i tale og handling væsentlige kristne trossandheder og følger, hvor han kan, meningselitens, EU’s, Biden-USA’s og WEF’s dagsordener. Frans har tilmed lukket ned for den gamle messe i en skrivelse, der nok er kirkeretligt ugyldig, men som de færreste vil modsætte sig.
Var Benedikts pontifikat da mislykket? Den tyske forfatter Martin Mosebach, der har skrevet en bevægende og lærd bog om den gamle messe og den nuværende forvirring i kirken, er ikke enig, selv om han kan se, at sådan må det se ud for et verdsligt blik. Ifølge Mosebach har Benedikt XVI formuleret den afgørelse, som ingen katolik kan undgå, nemlig: ”Tror jeg, at apostlenes, martyrernes og kirkefædrenes kirke er Jesu Kristi kirke, eller tror jeg, at denne gamle kirke er gået under, og at Helligånden nu åbenbarer sig i tidsånden?” Ifølge Mosebach vil Benedikts fordring om at træffe afgørelsen efterhånden vise sig at være ”hans pontifikats egentlige og uforgængelige bedrift”.

Kilder:

Benedikts foredrag i Regensburg 2006: https://www.ewtn.com/catholicism/library/regensburg-university-address-12-september--pope-benedict-xvi-6183.

Georg Gänsweins vidnesbyrd om Benedikt og Frans’ angreb på det gamle ritual.

Martin Mosebach: https://www.die-tagespost.de/kultur/feuilleton/darin-sieht-mosebach-die-unvergaengliche-leistung-benedikts-art-234798.