|
Af David Gress |
I 1521 udgav kong Henrik VIII af England sit
latinske skrift Assertio septem sacramentorum
adversus Martinum Lutherum eller ”hævdelse af de
syv sakramenter mod Martin Luther”. I det forklarede
og forsvarede den teologisk dannede konge den
katolske kirkes lære om de syv sakramenter og
argumenterede imod Luthers lære om, at der kun
fandtes to sakramenter, og at messen ikke var et
soningsoffer.
Så velformuleret var kongens bog, at pave Leo X
skænkede ham titlen Fidei defensor, troens
forsvarer. Ganske vist besluttede kongen få år
efter, at han ikke længere ville overholde den
katolske kirkes lære, men gifte sig med Anne Boleyn,
og få år efter igen, at kirken i England ikke skulle
være del af den katolske kirke, men blive til en ny,
anglikansk kirke med kongen og ikke paven som
jordisk overhoved.
Det hindrede dog ikke hverken Henrik eller hans
efterfølgere til dags dato at føre betegnelsen
Fidei defensor som del af deres officielle
titulatur. Det fremgår ikke mindst af alle britiske
mønter, hvorpå der står Elizabeth II Dei Gra.
Reg. Fid. Def., ”Elizabeth II af Guds nåde
dronning, troens forsvarer”.
Hvis Elizabeth virkelig var troens forsvarer og
besad Guds nåde, hvordan kan det så ske, at hendes
land i tiden mellem hendes kroning i 1953 og død for
nylig gik fra at være et altovervejende
protestantisk, kristent land til at være ét af de
mest afkristnede lande i det allerede afkristnede
Vesteuropa? Giver titlen ”troens forsvarer” nogen
mening længere? Og hvordan vil Charles III forvalte
sin arv?
For godt tyve år siden gav den daværende prins af
Wales et interview, hvori han sagde, at han som
konge ikke ville opfatte sig som troens
forsvarer, men som ”forsvarer af tro”. Han trak lidt
i land i et senere interview fra 2015, men
understregede, at monarken naturligvis ikke længere
kunne være forsvarer af nogen bestemt tro, fordi
Storbritannien var blevet multireligiøst, men
snarere forsvarer af alles tro, af selve retten til
at tro og leve forskelligt.
Han citerede sin mor, dronning Elizabeth, for ved
sit diamantjubilæum i 2012 at have sagt til en
forsamling af religiøse ledere, at Den Anglikanske
Kirkes rolle ikke længere var at hævde dennes egen
tro, men alles ret til fri religionsudøvelse.
Man kan spekulere over, hvilke forandringer i
samfundet førte dronning og søn til disse
tilkendegivelser af respekt for ikke-anglikanere.
Dog kun i kort tid. Charles har nemlig ved flere
lejligheder udtrykt stor beundring for én
ikke-kristen religion, nemlig islam.
Charles har efter eget udsagn lært sig klassisk
arabisk for at kunne læse Koranen i originalen. Han
har betegnet islam som indehaver af “ét af de
rigeste skatkamre af ansamlet visdom og åndelig
viden, som menneskeheden har adgang til”. Han har
sagt, at dette skatkammer trues af “vestlig
materialisme”.
Det er velkendt, at den nye konge har to
lidenskaber, at forsvare klassisk arkitektur og at
agitere for det grønne vanvid, klimakrisehysteriet
eller hvad man vil kalde det. Og ifølge ham hænger
de to lidenskaber nøje sammen. At forsvare klassiske
værdier i arkitektur og anden kunst er en del af at
forsvare hele den skabte verden. ”Den ubekvemme
sandhed er, at vi deler denne planet med resten af
Skabningen af en meget god grund, som er, at vi ikke
kan eksistere for os selv uden det fint
afbalancerede net af liv omkring os. Islam har
altid lært dette, og at overhøre dette budskab er at
misligholde vor kontrakt med Skabningen” (min
fremh.).
Her er ikke stedet at gendrive kongens i bedste fald
naive opfattelse af muslimers nænsomme omgang med
Skabningen. Den er så himmelråbende langt fra
virkeligheden for ikke mindst kvinder, vantro og
hunde, for ikke at tale om det naturlige miljø, i
muslimsk dominerede lande, at den ikke kan bero på
iagttagelser eller fornuft, men snarere på en dybt
romantisk, mytisk opfattelse af islam, som kong
Charles deler med en hel del britiske islamo- og
arabofile opdagelsesrejsende, digtere og tænkere.
Her er derimod stedet at spørge, hvordan en så
romantisk islamofil konge kan eller vil honorere sit
ansvar som troens forsvarer. Vil han eksempelvis
turde aflægge samme kroningsløfter som sin mor i
1953?
Den britiske kroningsceremoni er enestående som den
sidste stadig eksisterende. Kun i England krones
monarken som for tusind år siden. Kun der salves han
og modtager krone, rigsæble og scepter. Kun der skal
han besvare de højtidelige spørgsmål, som
ærkebiskoppen af Canterbury stillede Elizabeth i
1953:
”Vil du til det yderste af dine kræfter håndhæve
Guds love og den sande bekendelse til evangeliet?
Vil du til det yderste af dine kræfter i Det
Forenede Kongerige opretholde den protestantiske
reformerte religion, som er indstiftet ved lov?”
Hvortil Elizabeth svarede ja.
Vi kan roligt konstatere, at Elizabeth ingenlunde
holdt disse løfter. Hendes rige er stort set
afkristnet, og få ved længere, hvad ”Guds love” vil
sige. Hendes egen tro var vel stærk, men privat. Den
skulle ikke forstyrre eller forarge nogen, slet ikke
muslimer. Denne blufærdighed hindrede dog ikke
ateister og antimonarkister i at hovere over hendes
død.
Kunne hun have gjort noget for at hindre landets
forvandling fra et respektabelt, velfungerende
samfund til det nuværende farlige, usikre og takket
være en fanatisk energipolitik snart fattige? Det er
emnet for et andet indlæg. Her skal blot lyde det
korte svar ”ja, hvis hun havde villet”.
Hendes begravelse var dog en storslået begivenhed.
To millioner skal have besøgt hendes båre i
Westminster Hall og en tilsvarende mægtig skare stod
langs gader og veje, da kisten blev kørt fra
Westminster til Windsor. Synet kunne friste til at
mene, at meget dog endnu er solidt i England eller
med digteren Alfred Lord Tennysons ord, at tho’
much is taken, much abides, ”skønt meget er
taget, forbliver meget”. Det var det gamle,
genkendeligt protestantiske England fra 1953, der
drog sit sidste åndedræt den dag.
For det er aldeles sikkert, at den nye, antikristne
og islamofile elite vil gøre Charles’ kroning til
enten en farce ved at bruge, men samtidig foragte og
latterliggøre det overleverede ritual eller en
forkyndelse af grøn multireligion ved at indføre et
nyt og politisk korrekt ritual.
Man kan næppe heller forestille sig den nuværende
yderst politisk korrekte, sleske og rygradsløse
ærkebiskop af Canterbury, Justin Welby, stille
kongen de ovennævnte spørgsmål. Welby har undskyldt
for at være hvid og har sikkert døjet under
begravelsen, fordi ritualet anvendte de gamle bønner
og citerede fra den gamle, rungende
bibeloversættelse fra 1611, som traditionelt
tænkende englændere stadig kalder Den Autoriserede
Version, fordi den for indtil en hundrede år siden
var den eneste tilladte i anglikanske kirker. I dag
anvendes den kun i få kirker, fordi den forarger
flertallet af progressive præster.
Den eneste hindring på den vej, altså til misbrug
eller erstatning af ceremonien, er selve hoffets
ceremonimester, jarlen af Norfolk, hvis slægt har
haft embedet siden 1672. Pudsigt nok er slægten
Howard, hvortil jarlerne af Norfolk hører, katolsk,
idet den i kraft af sin rang og indflydelse kunne
undgå forfølgelse, dengang regenterne var strengt
protestantiske. Man har dog aldrig hørt den
nuværende 18. jarl af Norfolk omtale som heltemodig
eller gjort af martyrstof. Han vil formentlig
organisere den ceremoni, man befaler ham til.
|
|
To kvinder |
Af David Gress |
At de fleste
højere læreanstalter i den vestlige verden er blevet til ulækre sumpe af
moralsk, politisk og økonomisk korruption, er velkendt. Længst
fremskreden er korruptionen i USA. Her har de ledende universiteter i
mange år ikke været styret af folk, der respekterede, hvad viden og fri
forskning er, men af bureaukrater, der fremmer DEI: ”diversity, equity,
inclusion”, hvor man må huske, at ”diversity” i denne sammenhæng ikke
betyder mangfoldighed, men ensretning. |
Et foreløbigt
lavmål fandt korruptionen i Harvard Universitys nu afgåede rektor
Claudine Gay. Hun var indkaldt til en høring i Kongressen, fordi det
republikanske flertal i Repræsentanternes Hus havde bemærket, at
tusinder pro-Hamas-studenter på en række universiteter, herunder
Harvard, efter Hamas-massakren den 7. oktober 2023 krævede Palæstina
”fra floden til havet”, hvilket svarer til at forlange, at Israel skal
udslettes som jødisk stat og de jødiske indbyggere myrdes eller
fordrives. |
Hvis en hvid
student skulle driste sig til at forlange respekt for den vestlige
civilisation eller ønske, at universitetet holdt op med at diskriminere
mod hvide mænd, ville rektor Gay omgående have fået vedkommende
bortvist. Sådanne krav ville udgøre ”hadsk tale” og kunne få ikke-hvide
studenter til at mærke angst. Når det kom til de jødehadende studenters
meget højlydte og utvetydige ”hadske tale”, kunne rektor Gay imidlertid
ikke se nogen grund til at håndhæve universitetets regler mod den slags.
”Det kommer an på sammenhængen”, messede hun. At jødiske studenter måske
kunne føle en helt konkret angst, ragede hende en høstblomst. |
Rektor Gay
blev ansat, fordi hun var sort kvinde. Hendes ph.d.-afhandling er, som
det skulle vise sig efter høringen, fuld af plagiater, og hendes
publikationsliste er så tynd, at enhver anden, som ikke er sort kvinde,
med en så tynd liste ville have svært ved at blive ansat ved et
tredjerangs kommune-college. |
Harvard anser
sig selv for at være USA’s fineste universitet, og det tror mange
stadig, det er, så en eksamen herfra giver adgang til de bedste
stillinger ikke mindst i finansverdenen. Herfra kommer også de største
donorer til Harvard. En af dem hedder Bill Ackman. Han har givet 50 mio.
USD, men efter høringen erklærede han, at han ville indstille sine
gaver, fordi universitetet ikke reagerede på
pro-Hamas-demonstrationerne, og i øvrigt kræve, at Gay gik af. Det var
Ackman, der fik sat fokus på Gays plagiater ikke kun i afhandlingen, men
i hendes få artikler. |
Ackmans
initiativ lykkedes, for så vidt som Gay gik af som rektor under højlydte
klager om racisme, men beholder sit professorat i statskundskab til en
årsløn på 900.000 USD. Imidlertid er Harvard egentlig lige glad med selv
de største donorer. Universitetet har en så kolossal formue (ca. 50 mia.
USD i 2022 eller en tredjedel af en dansk finanslov), at det kan undvære
såvel donorer som studiegebyrer. |
Derfor vil
Ackmans udmelding højst have signalværdi. DEI-manien fortsætter, fordi
der er så mange, der har interesse i den. De store universiteter har
langt flere DEI-folk og andre administratorer ansat end undervisere. På
Stanford, der gerne ser sig som vestkystens Harvard, arbejder således
over 10.000 administratorer mod 2.300 undervisere og forskere. |
Sammen med
Gay deltog to andre rektorer for ledende universiteter i
kongreshøringen. Begge var kvinder. Den ene var Liz Magill fra
University of Pennsylvania, der ligesom Harvard er del af the Ivy
League, ligaen af de syv fineste universiteter på østkysten. Magill
trådte selv uopfordret tilbage efter høringen, hvorunder heller ikke hun
var i stand til klart at stemple ”Palæstina fra floden til havet” som
hadsk tale. |
På University
of Pennsylvania eller Penn, som det kaldes, finder vi imidlertid en
kvinde af en ganske anden støbning end Claudine Gay. Hun er
bemærkelsesværdig, fordi hun opfører sig, som man før i tiden kunne
forvente det af en ordentlig lærd. At det er så enestående i vore dage,
er symptom på korruptionen. Hun besidder desuden en egenskab, der vel
kun kendetegner ret få lærde, og det er mod. |
Hun hedder
Amy Wax og er en seriøs forsker med lang publikationsliste inden for
socialpolitik, økonomi og jura. I en samtale med den i øvrigt sorte
økonom Glenn Loury sagde professor Wax, at “jeg ikke tror, at jeg nogen
sinde har set en sort student bestå i øverste fjerdedel af en årgang og
meget, meget sjældent i øverste halvdel.” Fakultetets dekan svarede, at
“sorte studenter har bestået øverst i en årgang på Penn Law”, men da man
bad om beviser herfor, nægtede dekanen at udlevere oplysningerne. |
Dette og
lignende udsagn om raceforskelle og andre betændte emner i det
amerikanske samfund fik dekanen til i foråret 2018 at indskrænke Wax’s
rettigheder som underviser. I et møde med studenter, hvoraf 4.000 havde
skrevet under på, at hun skulle fyres, sagde han, at “hendes
tilstedeværelse her gør mig vred ... at hun stadig arbejder her, er
noget rigtig skidt”. |
Dekanen havde
altså taget parti mod Wax’s ytringsfrihed sammen med de fleste andre af
Wax’s kolleger. Sorte aktivister krævede hende naturligvis fyret.
Dekanen beklagede, at “det vil tage måneder” at skaffe sig af med hende.
Han sagde ikke ”det kan tage måneder”, men ”det vil tage måneder”. Sagen
skulle altså være afgjort. |
Det var den
ikke. Wax er, hvad man i USA kalder tenured professor, hvilket vil sige
med en fra fakultetets side uopsigelig ansættelse på livstid. I gamle
dage var det stort set kun, hvis en tenured begik underslæb, at man
kunne fyre ham. I vore dage kan selv en tenured professor fyres for de
forkerte meninger, og dekanen og hans kolleger mente åbenbart, at Wax
med sine bramfri udtalelser ikke bare om sorte studerende, men om
masseindvandring, familiens betydning for et frit samfund og andre sager
havde gjort sig umulig. Netop den egenskab, der førhen udmærkede
forskere ved de bedste universiteter, nemlig evnen til danne sig sine
egne, velbegrundede meninger og give udtryk for dem, var nu
fyringsgrund. |
Trods det
massive pres har Amy Wax ikke gjort, hvad dekanen åbenbart håber, nemlig
at give op og afstå sin ret som tenured for derefter at blive helt væk.
Hun har slået igen, somme tider så provokerende, at man fornemmer en god
portion tør humor hos hende. I 2021 og 2023 inviterede hun således Jared
Taylor til at tale til hendes elever. Det var i sig selv i vore dages
universitetsklima ret modigt. Taylor er forhadt af eliterne i medier og
politik, fordi han taler åbent om raceforskelle og om, at det gamle,
frie og hovedsagelig hvide USA er blevet erstattet af noget grimmere og
mere tyrannisk. |
Efter det
andet seminar blev Taylor og Wax overfuset på gangen uden for af
studenter, der råbte om racisme og om, at Wax skulle fyres. Taylor
fortæller: |
”De fleste
ville være løbet ned ad gangen bort fra mængden. Ikke Amy Wax … Hun tog
sin telefon frem og gik lige hen til den ene skrigende demonstrant efter
den anden og tog billeder af deres ansigter og de skilte, de holdt. Hun
gik fra den ene ende af gruppen til den anden og tilbage, ikke mere end
en halv meter fra folk, der råbte på hendes død.” |
Taylor
påpeger, at hvis han havde reageret sådan, ville der ikke ske ham noget.
Han kunne tage væk. Wax havde kontor på samme gang og alle aktivisterne
vidste, hvem og hvor hun var. |
Amy Wax, som
foruden at skulle slås med sit eget fakultet, med nationale medier og
med rasende sorte aktivister har døjet med kræft i de senere år, er
ifølge ikke kun Jared Taylor Amerikas modigste lærde. |
Der er forskel på folk. |
|
|
De faldnes Dal |
Af David Gress |
I august 2008 afholdt Center for European
Renewal, en løs sammenslutning af konservative tænkere, sit årlige møde
et sted, jeg havde hørt om, men aldrig besøgt, nemlig det arkitektoniske
kompleks Valle de los Caídos, De faldnes Dal, 40 km nordvest for Madrid
for foden af Guadarrama-bjergene. Siden 1960 har der i stedets bygninger
befundet sig et benediktinerkloster, hvor vi blev indkvarteret. Æresgæst
på mødet var den nu afdøde engelske filosof Roger Scruton. |
Bebyggelsen er, som billedet ovenfor
viser, i bogstaveligste facon monumental. Klostergården måler 300 x 150
m. Hvad man ikke kan se udefra er, at man inde i bjerget bag klostret
har udhugget en 262 m lang underjordisk kryptkirke, hvis loftshøjde når
41 m. Over den østvendte indgang til kryptkirken ses en 12 m lang
pietas, altså Jomfru Maria, der omfavner sin døde søn, udført i granit
af Juan de Ávalos. |
|
 |
|
 |
Over hele
komplekset troner et 150 m højt kors. Helheden udgør, som historikeren
Pío Moa har skrevet, “formentlig det mest storslåede, harmoniske og
inspirerede monument af sin art fra det 20. århundrede”. |
Under kirken,
i dens mure og i dalen foran ligger begravet op mod 40.000 faldne i Den
spanske Borgerkrig (1936-39) og det fra begge sider, deraf stedets navn. |
Det eneste,
jeg vidste om komplekset, da jeg så det i 2008 var, at det havde noget
med borgerkrigen og Francisco Franco (1892-1975) at gøre. Jeg vidste for
eksempel ikke, at Franco var bisat i kirken sammen med José Antonio
Primo de Rivera (1903-36), lederen af det lille Falangistparti, og som
de røde myrdede, kort efter borgerkrigen var brudt ud. |
Efter
middagen den første aften kom jeg i snak med Scruton. Vores samtale
faldt naturligt nok på det imponerende sted, vi befandt os, og på dets
og Spaniens historie. På et tidspunkt sagde Scruton, at hvis han havde
været spanier i 1936 og havde oplevet, hvad der skete i landet, ville
han uden tøven have sluttet sig til Franco og hans oprørere, der kaldte
sig de nationale. |
En sådan
bemærkning kunne endnu i 2008 give mig lidt af et chok, for var Franco
ikke en skurk på linje med om ikke Adolf Hitler, så dog Benito
Mussolini? Næppe, hvis Scruton kunne udtrykke forståelse for ham. Her
var altså noget, der kaldte på nærmere undersøgelse, som jeg påbegyndte
straks efter hjemkomsten og endnu ikke er færdig med, selv om
hovedtrækkene i borgerkrigens og Francos virkelige og ikke forfalskede
historie forholdsvis hurtigt stod klare for mig takket være de spanske
værker, jeg forsynede mig med, da vi efter mødet var et par dage i
Madrid. |
Hvilke
værker, det drejede sig om, og hvordan jeg, der dengang næppe kunne et
ord spansk, fandt frem til dem, er en anden historie, som kan fortælles
ved lejlighed. Her skal blot siges, at de fleste af de værker om
borgerkrigen, som man dengang som nu ville finde i en normal boghandel
som den, jeg besøgte, nemlig Casa del Libro på Gran Vía, fortæller, hvad
jeg senere skulle forstå er en fordrejet historie, hvor Franco og hans
side, der kaldte sig de nationale, er nogle fascistiske skurke og hans
modstandere gode og demokratiske. Sådanne bøger undgik jeg mirakuløst
nok, selv om jeg naturligvis har beskæftiget mig med deres argumenter. |
Et besøg som
mit i De faldnes Dal i 2008 kan ikke længere gennemføres. Ganske vist
kan man for nu stadig bo på klostret, men man kan ikke besøge Francos og
José Antonios grave. Den socialistiske spanske regering fjernede Francos
rester i 2019 og José Antonios i 2023. Samme regering truer også med at
nedlægge klostret, altså fordrive dets omkring 20 munke, og lukke den
tilknyttede skole. Det kan imidlertid vise sig at blive indviklet,
hvorfor regeringen da heller ikke til dato er skredet til handling. |
Hvad er det
ved De faldnes Dal, som provokerer de spanske magthavere så voldsomt, at
de mere end 80 år efter borgerkrigen begik, hvad mange vil kalde
ligskænding ved at fjerne Francos og José Antonios rester, samtidig med,
at man truer med at fordrive nogle sagesløse munke? For at forstå det må
vi begynde med monumentets forfalskede historie, altså den historie, der
nu er officiel statsdoktrin i Spanien og derfor doceres i skolerne, og
som også visse ellers hæderlige historikere i andre lande er faldet for
(at de uhæderlige er faldet for den, siger sig selv). |
Denne
historie siger i den primitive form, hvori den optræder i medier og
undervisning, og som mange derfor accepterer, at komplekset blev anlagt
af Franco-styret som et kolossalt, fysisk tegn på dets sejr over de
progressive og demokratiske kræfter i landet. Kæmpekorset og den vældige
kryptkirke skulle vise styrets autoritære, katolske identitet og være et
dagligt bevis på, at taberne netop havde tabt og nu skulle ydmyges. |
Historien
siger endvidere, at monumentet blev anlagt af 20.000 politiske
straffefanger, hvoraf mange blev torteret, og mange omkom i
arbejdsulykker. Disse straffefanger tilhørte det gode, progressive og
oplyste Spanien, som Franco-styret ville udviske. Det var derfor kun
naturligt, at da de gode og progressive kræfter kom til magten efter
Francos død i 1975, måtte de efter evne tage revanche. Ifølge historien
består denne revanche ikke i at hævne sig, men i at afsløre
Franco-styrets forbrydelser og give borgerkrigens tabere oprejsning. |
Denne
historie indeholder en kerne af sandhed. De faldnes Dal er ubestrideligt
i første række et monument for de nationales sejr. Men sejr over hvad og
hvem? Ifølge den gængse historie brød krigen ud, fordi Franco indledte
et uberettiget oprør mod den spanske republiks legitime, folkevalgte
regering. Regeringens progressive politik på områder som skolevæsen og
fordeling af jord til jordløse landarbejdere provokerede de reaktionære,
katolske kræfter i landet, som derfor forsøgte et kup med Franco i
spidsen for at bremse udviklingen mod mere demokrati. |
Var oprøret
uberettiget? Var regeringen i 1936 legitim og folkevalgt? Svaret på
begge spørgsmål er nej. |
Et oprør er
uberettiget, hvis regeringen er legitim og opretholder lov og orden. Men
regeringen var hverken legitim eller folkevalgt. Nyere undersøgelser har
bevist, hvad mange længe har mistænkt, nemlig at resultaterne af
parlamentsvalget i februar 1936 i flere valgkredse var forfalskede.
Dette bedrag betød, at folkefronten af centrumvenstrepartier takket være
valgloven opnåede stort flertal i Kongressen (andetkammeret i det
spanske parlament, Las Cortes). |
Regeringen
opretholdt heller ikke lov og orden. Tværtimod fik de mest radikale
kræfter i socialistpartiet og blandt de i Catalonien og Andalusien
talstærke anarkister frit lejde til at plyndre, røve og myrde virkelige
eller formodede fjender, herunder især katolikker, igennem hele foråret
1936. Hvad Franco og hans folk gjorde oprør imod i juli, var ikke nogen
legitim, demokratisk valgt regering, men en sammenslutning af
revolutionære, der ønskede et sovjetisk, ateistisk og ikke et
demokratisk Spanien. |
De faldnes
Dal er derfor et monument over en sejr over de totalitære, der ønskede
at gøre det af med Spaniens kristne kultur og opløse nationen, idet
folkefrontsstyret også støttede separatistbevægelserne i Catalonien og
Baskerlandet. Under krigen var folkefronten de facto allieret med Josef
Stalins Sovjetunion, hvorfor Franco også med rette anså de nationales
sejr som en stor triumf over stalinismen, den eneste sådanne triumf, den
frie verden nogen sinde skulle opleve. |
Mere end et
monument for en sejr er De faldnes Dal imidlertid også et monument for
fred. De nationales sejr indledte en fredsperiode, som Spanien ikke
havde oplevet magen til siden 1700-tallet. De besejrede forsøgte med få
undtagelser ikke at genstarte borgerkrigen. Da Sovjet sidst i 1940rne
med hjælp fra de lokale kommunister forsøgte at få en oprørsbevægelse i
gang, døde den ud af mangel på støtte blandt folket. |
Komplekset i
De faldnes Dal blev opført mellem 1940-59. Arbejdsstyrken omfattede op
til 6.000 mand, hvoraf 2.000 (og ikke 20.000) politiske fanger, mest i
den tidligere periode. Antallet af omkomne i arbejdsulykker i hele
perioden var 14, hvilket er ekstraordinært lavt for et projekt af dettes
enorme omfang, og det i en tid og et land, hvor der ikke var mulighed
for avancerede tekniske beskyttelsesforanstaltninger. |
Grunden til,
at andelen af politiske fanger faldt markant efter 1943, er, at hver
politisk fange fik eftergivet fem til seks dage af sin straf for hver
dag, han arbejdede i Dalen. Eftersom gennemsnitsstraffen for en politisk
dømt var seks år, betød det, at han ville blive fri efter cirka et års
arbejde. |
Disse
politiske fanger var ikke uskyldsrene demokrater, men kommunister,
anarkister og andre radikale, som i mange tilfælde havde begået blodige
overgreb, herunder mord og voldtægt, på sagesløse, ikke mindst kristne
og kvinder. At Franco-styret lod langt de fleste af disse voldsmænd
afsone deres straf i Dalen snarere end ved en garrote (den spanske
henrettelsesmetode) er ikke just tegn på, at dette styre var specielt
umenneskeligt. |
Forsoningen
mellem krigens to fløje begyndte ifølge Pío Moa allerede i 1940rne og
var stort set fuldbyrdet, da Franco døde i 1975. I de følgende år
gennemførte Franco-styrets folk under fredelige former og almindelig
tilfredshed overgangen til demokrati, stadfæstet ved en folkeafstemning
i 1976. |
Denne
forsoning var imidlertid en torn i øjet på den hårde venstrefløj og
blandt de baskiske og catalanske separatister, der ikke ønskede et
velfungerende demokrati, men snarere at vende tilbage til republikkens
klassekamp og konfrontationer. I lang tid nød disse kræfter ringe
indflydelse, men de gnavede sig støt og stædigt ind på mediernes
redaktioner, på universiteterne og på kulturen. |
Deres
evindeligt gentagne budskab var, at Franco-styret var ondskaben selv, og
at det spanske demokrati for at overleve måtte kappe alle historiske og
personlige bånd til det. De fortolkede i øvrigt begrebet demokrati
nøjagtig som deres beundrede forgængere i folkefronten under krigen,
nemlig som et skindemokrati kontrolleret af socialister og separatister. |
Det
eksisterende spanske demokrati må ifølge disse folk, som i dag består af
ledelsen i det regerende socialistparti PSOE og af de fleste
journalister og universitetsfolk, på ingen måde forstås som, hvad det
er, nemlig resultatet af den lange periode af fred efter 1939 og af
forsoningen mellem de to fløje. Det gælder om at kriminalisere
Franco-styret og dets gerninger. Resultatet af disse anstrengelser er de
to love om historisk og demokratisk erindring af 2007 og 2022, og som
snarere burde hedde love om historisk forfalskning. Formålet med disse
love er at kriminalisere meninger og handlinger, der kan betegnes som
Franco-venlige, og at fremme en forståelse af Spaniens nyeste historie
og af dets demokrati, hvorefter demokratiet opstod i kamp mod arven
efter Franco og i kontinuitet med republikken og folkefronten, hvis
egentlige beskaffenhed jeg har antydet. |
Og nu er vi
tilbage ved De faldnes Dal, fordi loven om demokratisk erindring af 2022
indeholder paragraffer, hvorefter Dalen skal omdannes til et center for
”historisk erindring”, klostret nedlægges og kryptkirken nationaliseres.
Alt i Dalen, der minder om dens oprindelige formål – at samtidig være et
monument for sejr og fred – eller minder om stedets dybt katolske og
nationale betydning, skal udviskes. |
Den eneste
hindring på socialistregeringens vej til disse mål er ikke det
konservative parti Partido Popular (PP), fordi dettes ledelse er lige så
indsovset i den forfalskede historie som socialisterne. Allerede i 2000
erklærede PP-lederen José María Aznar, at Francos oprør den 18. juli
1936 var forkert. Dermed trak han tæppet væk under dem, der ville holde
fast ved, at oprøret var velbegrundet og Franco-styret ikke et
hensynsløst diktatur, men derimod det demokratiske Spaniens
forudsætning. |
Den eneste
hindring er Vatikanet, fordi kryptkirken ifølge et paveligt dekret af
1958 er en pavelig basilika, hvis status kun kan ændres efter aftale
mellem den spanske stat og pavestolen. Eftersom pavestolen imidlertid i
dag indehaves af en mand, hvis politiske holdninger ligger tæt på den
spanske folkefronts i 1936 og socialisternes i dag, er det formentlig
kun en stakket frist, før Vatikanet giver grønt lys for den helligbrøde,
det vil være at omdanne kryptkirken til et tempel for en forfalsket
historie. Men man kan håbe. |
Om Dalens situation efter loven om demokratisk erindring:
https://europeanconservative.com/articles/news/spanish-pm-plans-to-expel-monks-from-valley-of-the-fallen/
Pío Moas beskrivelse af Dalen som monument for sejr og
fred:
https://www.piomoa.es/?p=20920
Kirkens og klostrets hjemmeside:
https://valledeloscaidos.es/
Jeg kan naturligvis ikke i et indlæg som dette
argumentere i detaljer for det, jeg skriver. Det må ske andetsteds eller
i andre indlæg |
|
|
USA:
er løbet kørt? |
Af David Gress |
|
Takket være
Documents næsten daglige dækning af amerikansk politik er dets læsere
bedre orienteret om USA end de mange i Norden, der stadig tror, at deres
regimetro og statsstøttede massemedier bringer reel oplysning og ikke
blot propaganda for det Demokratiske parti. Disse læsere ved, at
alliancen af Dyb Stat og eliter i medier, i uddannelserne, i
finansverdenen, i politik, i retsvæsenet, i militæret og overalt i
kulturen og statsapparatet fører en ubønhørlig kamp for at forvandle det
overleverede USA til en slags tredjeverdensland befolket af undersåtter
manipuleret af højere kaster, der selv bor sikkert bag befæstede mure og
aldrig behøver at frygte genvalg. Det reelle demokrati vil være
afskaffet til fordel for et styre som i Kina, dog betydelig mindre
effektivt, og dette styre vil elitens medlemmer med søvngængeragtig
sikkerhed altid kalde ”our democracy”. Processen er, som læserne her
ved, langt fremskreden. |
Det, at
eliterne fører kampen næsten uden seriøs modstand og det, at de er
stedse mere åbenmundede om, hvad de vil, altså at ødelægge resterne af
det historiske USA, dets kultur og dets folk, rejser to spørgsmål. |
Det første
er, om kampens udfald allerede er afgjort, altså om vi inden længe vil
kunne tage endegyldigt afsked med det USA, de ældre af os stadig husker,
det produktive, dynamiske, frihedselskende og generøse USA, der satte
mænd på Månen på under ti år og gjorde hundreder af millioner
almindelige mennesker rige, frie og lykkelige. Er spillet helt ude for
dette USA, som daglig bliver vanskeligere at huske? |
Det andet er,
hvordan det kunne komme så vidt. Ifølge den gamle amerikanske
selvopfattelse repræsenterede nationens grundlæggelse som bevidnet i
Uafhængighedserklæringen af 4. juli 1776 og forfatningen af 1787 noget
aldrig før eller siden set i den menneskelige historie. Borgere trådte
frivilligt sammen og vedtog på grundlag af fornuft og erfaring reglerne
for en ny, fri nation grundet på princippet eller påstanden om, at alle
mennesker er skabt lige. |
Det hørte med
til den gamle selvopfattelse, at denne grundlæggelse var permanent. Den
ville aldrig blive ophævet. Den kunne forbedres, som da slaveriet blev
forbudt i 1865, men den kunne aldrig fortabes. Så stærk var den bygning,
the Founders (grundlæggerne) rejste i årene omkring 1776-1787, at ingen
storm kunne vælte den. Lighed, frihed og folkestyre var de tre søjler,
hvorpå USA hvilede, og de var stærkere end nogen anden politisk kraft. |
Hvis nu det
gamle USA, der hvilede på de tre søjler, vitterligt er på vej væk, havde
den gamle opfattelse uret. Grundlæggelsens principper er helt indlysende
ikke stærke nok til at bremse angrebene, for slet ikke at tale om at
vinde kampen mod de eliter, der effektivt arbejder på at afskaffe det
gamle USA. Uanset generationer af amerikanere troede, at grundlæggelsen
var evig, og at the Founders vitterligt med den havde indledt en ny æra
i verdenshistorien, viser det sig, at den ikke er evig, men måske vil
dele alle andre samfundssystemers skæbne, som er en gang at gå under. |
En spydig
iagttager vil måske tilføje, at hvis USA er ved at forsvinde, var
grundlæggelsen ikke så solid endda. Den resulterende samfundsorden
varede jo kun omkring 200 år, før den begyndte at smuldre. Det er ikke
længe sammenlignet med det kinesiske monarkis 2000 år eller det
ægyptiskes 3000. |
Svaret på det
andet spørgsmål, hvordan det kunne komme så vidt, er da måske, at der i
den oprindelige bygning fandtes skjulte skavanker, hvis skadelige
virkninger stedse tydeligere viser sig. Svaret på det første, om kampens
udfald allerede er afgjort, er da måske, at hvis ikke de, der ønsker at
bevare det overleverede USA, tager sig gevaldigt sammen og nådesløst
identificerer disse skavanker for at udbedre dem, er USA fortabt. |
Det er
umuligt at besvare de to spørgsmål uden også at komme ind på spørgsmålet
om, hvem der i givet fald skal gøre modstand mod eliterne. Hvem står for
det overleverede USA? Hvem er de berettigede arvtagere til
grundlæggelsen? Eller sagt på en anden måde: hvem er i grunden
amerikanerne? |
I en række indlæg vil jeg
i kommende uger udbygge de to svar, jeg her har givet i ultrakort form.
Jeg vil fortælle om personer, argumenter, traditioner og institutioner
fra den front, som ikke er en rigtig front, men som består af folk, der
finder det synd, at det overleverede USA er på vej væk. Nogle af dem
tror, det står til at redde, andre, at løbet er kørt. |
|
Blandt
sidstnævnte er den ovenfor afbildede Angelo Codevilla. Den
italienskfødte Codevilla var i årtier blandt de skarpeste strategiske og
sikkerhedspolitiske hjerner i landet. Som mange europæiske indvandrere
før ham blev han amerikansk hyperpatriot. Jeg lærte ham at kende på
Hoover Institution ved Stanford University, hvor han virkede i 1985-95,
og senere på Boston University. Selv hans ideologiske fjender, som var
legio, måtte indrømme, at hans lærdom og argumentationsevner var
imponerende. |
Fra vor tid
som kolleger husker jeg bedst, at han nærede total foragt for CIA, som
han betragtede som en plejeanstalt for andenrangsdiplomater, at han var
en veltalende forkæmper for et antimissilforsvar og ikke mindst, at han
definerede fjenden som ”den, hvis svækkelse fremmer vor overlevelse”.
Blandt hans lærere på Claremont Graduate University i Sydcalifornien var
en vis Harry Jaffa, og via Jaffa havde Codevilla tilknytning til den
såkaldte Leo Strauss-skole i politisk tænkning. Jaffa og Strauss-skolen
skal vi møde igen. |
I 2010 trådte
Angelo, som jeg kalder ham, for alvor ind i debatten om, hvorvidt USA er
dødsdømt og i så fald hvorfor. I et essay i American Spectator betitlet
”The Ruling Class”, og som samme år blev til en bog, beskrev han,
hvordan det amerikanske samfund i løbet af de foregående tre-fire årtier
og i accelererende fart siden omkring 1990 var blevet delt i, hvad han
kaldte ”den herskende klasse”, de ovenfor nævnte eliter, og ”the Country
Class”, alle de andre. |
Kernen i Angelos analyse af ”den herskende
klasse” var, at denne klasse, som er ”uddannet på renommerede
universiteter og overbevist om sin egen ovelegenhed, har alt at vinde
ved at hæve skatter og udvide statens greb. Denne klasse hævder, at den
ved bedst og øger bestandig sin magt over alle facetter af livet i
Amerika fra familie- og ægteskabsforhold til miljøpolitik, våben og
Vorherre ... Denne herskende klasse repræsenterer ikke flertallet af
amerikanere, som sætter pris på selvstyre.” |
I 2010 mente
Angelo endnu, at der fandtes et modstandsdygtigt flertal uden for den
herskende klasse. I 2018 var han blevet mere pessimistisk. I et
essay
i The American Mind skrev han: |
”Fordi et
flertal af amerikanere ikke længere deler grundlæggende holdninger og
gensidig tillid, fordi de ikke anser hinanden for værdige til lige
agtelse, ligger de offentlige og private væremåder, som en gang skabte
vor republik, nu hinsides noget fornuftigt håb om at kunne genskabes.
Stridighederne vil tiltage, indtil en ny ligevægt indfinder sig blandt
os.” |
Angelo var
gammel nok til at huske de sorte optøjer i 1960’rne og gadekampene
mellem politi og demonstranter ved Demokraternes partikonvent i Chicago
i 1968, som så så drabelige ud, at de fik en amerikansk kommentator til
i dansk fjernsyn at sige, at USA måske var ved at gå i opløsning. Hvis
Angelo i 2018 mente, at brudlinjerne i det amerikanske samfund var
farligere og mere uovervindelige end i 1968, var der grund til at høre
godt efter. |
Videre skrev
han i samme essay: |
”Uopnåelig og
for evig tabt er hele den amerikanske republik, som havde eksisteret i
omkring 200 år efter 1776. Det folk og de hjertets og sindets vaner, der
gjorde den mulig, udgør ikke længere et flertal.” |
Donald Trumps
valgsejr i 2016, som hensatte den herskende klasse i frådende raseri,
kunne optimistisk tolkes som en sejr for the Country Class. Det var den
også kortvarigt, men den herskende klasse var ikke til sinds at opgive
sine landvindinger, ligesom man besluttede, at en begivenhed som Trumps
valgsejr aldrig måtte finde sted igen. Angelo skrev i essayet fra 2018,
at “valgresultater ikke standsede den herskende klasses angreb på dem,
den anså for mindreværdige. ’Modstanden’ [anti-Trumpernes
selvhøjtidelige betegnelse for sig selv] øgede i stedet presset på dem.
Den politiske korrekthed er giftigere end nogen sinde, ytringsfriheden
mere begrænset end nogen sinde. At stå på den forkerte side af de
rigtige mennesker er farligere end nogen sinde.” |
Er den
amerikanske republik ”for evig tabt”? Ikke alle er så pessimistiske. Vi
skal i følgende indlæg møde nogle af dem. |
(Angelo Maria Codevilla
omkom i september 2021 i en bilulykke på vej til sit hjem i Plymouth,
Californien, hvor han og hustruen Anne i årene siden Angelo forlod
Boston University havde drevet en vingård. Min yngste søn Thomas, som er
Annes gudsøn, deltog i mindehøjtideligheden for Angelo i oktober 2021). |
|
|
Benedikt XVI:
et mislykket pontifikat? |
Af David Gress |
Nytårsaftensdag 2022 døde den såkaldte ”pave emeritus” Benedikt XVI,
Joseph Ratzinger, 95 år gammel. Skulle man lytte til mainstreammedierne,
var han en mislykket pave, som var hård mod kritiske teologer, men ikke
turde slå ned på seksuelle misbrug især af unge mænd i katolske sogne og
præsteseminarier rundt omkring i verden. At det i første række handlede
om unge mænd, og at problemet derfor var og er udbredt homoseksualitet
blandt præster, er i øvrigt en sandhed, der sjældent høres. |
Graver man
dybere i kommentarerne, er det især to anker, som flertallet af
progressive kommentatorer fremfører mod Benedikt. Den ene er, at han
unødigt provokerede tilhængere af verdens fredeligste religion, islam,
med sit foredrag i Regensburg i 2006. Tema for foredraget var et, der
hele livet lå Benedikt på hjerte, nemlig forholdet mellem tro og
fornuft. I foredraget citerede paven den byzantinske kejser Manuel II,
der i et skrift fra omkring år 1400 refererede en samtale med den
tyrkiske sultan Bajezid. Denne holdt kejseren som gidsel for at sikre
sit overherredømme over de sidste rester af Det byzantinske Rige. |
Sultanen
ville overbevise kejseren om islams overlegenhed. Kejseren svarede: ”Vis
mig dog, hvad Muhammed har bragt af nyt, og du vil kun se dårlige og
umenneskelige ting, som at han har foreskrevet, at den tro, han
forkyndte, skulle udbredes med sværdet”. Manuel forklarede derpå, at tro
må hvile på fornuft (logos på Manuels græske) og ikke vold. At handle
imod fornuften er ikke Gud velbehageligt, sluttede kejseren. |
Straks efter
foredraget haglede kritikken ned, først og fremmest fra 138 islamiske
skriftlærde, for hvem såvel kejser Manuel som Benedikt ganske havde
misforstået islam. De 138 fik tilløb af et stort hold af europæiske og
amerikanske eksperter, herunder mange katolikker, der beklagede
foredraget og bedyrede, at det ikke gik an selv indirekte at kaste et
kritisk lys på islam, især ikke, når man betænkte den katolske kirkes
store forbrydelser mod islam, hvormed især menes korstogene. Det var i
vid udstrækning de samme kritikere, der i årtier havde fundet alle
mulige fejl ved en katolsk kirke, der nægtede at indordne sig under
deres progressive dagsorden. |
Få spurgte,
om kejseren dengang havde ret, og om Benedikt i 2006 havde ret, når han
hævdede, at kristentro kræver fornuft, og at fornuft og tro derfor er to
piller, der bærer eller rettere bar den europæiske civilisation. |
Den anden
anke mod Benedikt fra det progressive flertal af meningsdannere var, at
han i 2007 liberaliserede brugen af det gamle messeritual på latin, som
forgængeren Paul VI havde afskaffet fra den ene dag til den anden i
næsten alle katolske kirker i hele verden i 1969. Det forudgående 2.
Vatikanerkoncil, der holdtes fra 1962-65, havde foreskrevet en forsigtig
revision af det gældende ritual. Dette ritual gik i sine væsentlige dele
tilbage til oldkirken; den centrale del af offertoriet, som er messens
kerne, den såkaldte messekanon, går ifølge kirkens tro tilbage til Peter
og Paulus. |
Koncilsfædrene slog fast, at uanset varsomme revisioner af indholdet
skulle latinen bevares i de centrale dele af messen. Da en biskop— på
latin naturligvis – forsigtigt spurgte, om den foreslåede udvidede brug
af folkesproget måske kunne brede sig til hele messen, brød alle de over
tusind tilstedeværende ud i rungende latter. Det gjaldt langt fra kun de
konservative. Selv de fleste af de biskopper, der under og efter
koncilet halsede mest hovedløst rundt efter tidsånden, kunne ikke
forestille sig, at latinen skulle forvises fuldstændig fra
messeritualet. |
Hvordan det
skete, er en lang historie. Her skal blot siges, at koncilet nedsatte et
udvalg til at udarbejde en liturgireform. En lille kreds af radikale
besatte udvalget med mænd, der ønskede den drastiske reform, vi fik. Væk
med al latin i messen, væk med den gregorianske sang, som koncilet havde
garanteret ville bestå uantastet, væk med alle de skriftsteder og andre
tekster i ritualet, som talte klart om synd, død, dom og helvede, væk
med stort set alt, der kaldte på ærefrygt og fordybelse. |
Væk med
messens kanon, som i langt over 1500 år havde været messens ufravigelige
centrum. Den forblev ganske vist som mulighed i det nye ritual, men
anvendes næsten aldrig. I stedet fik vi tre andre offerbønner, hvoraf
den ene blev bikset sammen af to herrer i løbet af en enkelt aften over
en god middag i Trastevere-kvarteret i Rom. |
Det store
flertal af biskopper og præster verden over hyldede eller foregav at
hylde Paul VI’s ritual af 1969. De anvendte og anvender det i hvert fald
loyalt. Det var også det ritual, der mødte undertegnede, da jeg
konverterede i 1975. Noget mere sprogligt fattigt og åndsforladt skal
man lede længe efter. |
Ikke alle var
begejstrede for Paul VI’s sjælløse messe, og disse kritikere havde en
ven i pave Benedikt. I 2007 kom det da så vidt, at Benedikt i skrivelsen
Summorum pontificum bestemte, at ”hvad tidligere slægtled har holdt for
helligt, forbliver helligt ... også for os, og kan ikke pludselig
aldeles forbydes eller endog anses for skadeligt”. Enhver tilstrækkelig
stor gruppe kunne nu ønske en fejring efter det gamle ritual, og det
måtte den lokale biskop ikke forbyde. |
Raseriet var
stort blandt det progressive flertal af biskopper og iagttagere. Det kan
være svært at forstå for udenforstående, men det store flertal af
katolske biskopper vil gerne være venner med tidsånden. De færreste er
konservative. De fleste deler elitens meninger om sager som
energipolitik, corona og masseindvandring og vil helst anses for
ordentlige mennesker i elitens øjne. At det er aldeles ukristeligt
således at halse efter verdens gunst er ikke en tanke, der falder de
fleste af disse kirkefyrster ind. De er siden Paul VI’s dage systematisk
blevet udvalgt på en sådan måde, at konservative marginaliseres, og
progressive får de fleste stillinger såvel som stiftsbiskopper som i den
kirkelige organisation i øvrigt. |
For det
progressive flertal af biskopper, liturgikere og teologer var det gamle
ritual skadeligt, fordi det angiveligt umyndiggjorde menigheden. Paul
VI’s messe skulle være demokratisk og moderne og vise vej til en kirke
med mindre hierarki og mere spontanitet. Resultatet af reformen er
messer som den, en italiensk præst fejrede i sommers i vandet ud for en
badestrand iført badebukser og med en bademadras som alter. |
Da Jorge
Maria Bergoglio blev valgt til pave i 2013 og tog navnet Frans, vejrede
de progressive og radikale morgenluft. Hammeren faldt i sommeren 2021
med skrivelsen Traditionis custodes – ironisk nok stadig udfærdiget på
et latin, som stedse færre i hierarkiet behersker. Skrivelsen ophævede
Benedikts liberalisering af 2007 og gjorde det næsten umuligt for
grupper, der ønskede det, at få eller bevare en tilladelse til at fejre
efter det gamle ritual. |
Hvad tænkte
den endnu levende Benedikt, som havde liberaliseret messefejringen, om,
at Frans nu forbød, hvad han, Benedikt, havde sagt aldrig kunne
forbydes? Det ved vi siden Benedikts død, fordi hans nære medarbejder,
ærkebiskop Georg Gänswein, har fortalt det i en bog, der udkom på
italiensk her i januar. Da han læste Frans’ skrivelse, konstaterede
Benedikt ”et afgørende kursskifte, som han anså for en fejl, fordi det
såede splid, hvor han selv havde forsøgt at skabe fred”, nemlig mellem
tilhængere og rabiate modstandere af den gamle messe. Dette forsøg var
imidlertid på forhånd dømt til at mislykkes, fordi hadet til den gamle
messe er så uforsonligt, hvilket Benedikt aldrig turde forstå. |
Kort efter at
have indskrænket adgangen til den gamle messe til næsten ingenting
gjorde pave Frans noget ganske typisk for sin skrupelløse, ondskabsfulde
og løgnagtige personlighed. Han udtalte på et møde i Bratislava, at når
man nu havde lukket ned for adgangen til det gamle ritual, ”kan man
vende tilbage til Benedikt XVI’s ... sande hensigter”. |
Den udtalelse
gjorde i sandhed Benedikt ked af det, og man forstår hvorfor. Frans
fortæller sine beundrende tilhørere en fræk løgn, som de begærligt
sluger. Løgnen bekræfter fortællingen om Frans som den folkelige,
progressive pave, men inddrager ganske uberettiget Benedikt som allieret
i Frans’ program, som går ud på at forvandle den katolske kirke til en
venstredrejet, islamofil social velfærdsorganisation, hvis formål ikke
er at hjælpe folk, men at få organisationens medlemmer til at føle sig
som gode, overlegne mennesker. |
Benedikt fik
på puklen af meningseliten, fordi han talte sandt om islam, tro og
fornuft, og fordi han tillod det lille mindretal af traditionalister at
få lov til at fejre efter det årtusindgamle ritual. I begge spørgsmål
tabte han tilsyneladende. Frans lefler for islamiske skriftlærde, anser
alle religioner for lige gode (men islam måske for særligt god),
benægter i tale og handling væsentlige kristne trossandheder og følger,
hvor han kan, meningselitens, EU’s, Biden-USA’s og WEF’s dagsordener.
Frans har tilmed lukket ned for den gamle messe i en skrivelse, der nok
er kirkeretligt ugyldig, men som de færreste vil modsætte sig. |
Var
Benedikts pontifikat da mislykket? Den tyske forfatter Martin Mosebach,
der har skrevet en bevægende og lærd bog om den gamle messe og den
nuværende forvirring i kirken, er ikke enig, selv om han kan se, at
sådan må det se ud for et verdsligt blik. Ifølge Mosebach har Benedikt
XVI formuleret den afgørelse, som ingen katolik kan undgå, nemlig: ”Tror
jeg, at apostlenes, martyrernes og kirkefædrenes kirke er Jesu Kristi
kirke, eller tror jeg, at denne gamle kirke er gået under, og at
Helligånden nu åbenbarer sig i tidsånden?” Ifølge Mosebach vil Benedikts
fordring om at træffe afgørelsen efterhånden vise sig at være ”hans
pontifikats egentlige og uforgængelige bedrift”. |
Kilder:
Benedikts foredrag i Regensburg 2006:
https://www.ewtn.com/catholicism/library/regensburg-university-address-12-september--pope-benedict-xvi-6183.
Georg Gänsweins vidnesbyrd om Benedikt og Frans’ angreb på det gamle
ritual.
Martin Mosebach:
https://www.die-tagespost.de/kultur/feuilleton/darin-sieht-mosebach-die-unvergaengliche-leistung-benedikts-art-234798. |
 |
|
|
|