Et afgørende øjeblik |
16.07.2004
Af DAVID GRESS
|
At attentatet mod Hitler den 20.
juli 1944 slog fejl, fik
katastrofale følger for Tyskland og
Europa.
Krigens sidste ni måneder medførte
ufattelige tab af menneskeliv og
kolossale ødelæggelser.
Attentatmændenes motiver er
imidlertid ofte blevet misforstået
af eftertiden.
Da Claus greve
Schenk von Stauffenberg lidt over
middag en lummerhed østprøjsisk
sommerdag for 60 år siden anbragte
sin bombe i Førerhovedkvarteret ved
Rastenburg, håbede han ikke på at
ændre krigens udfald. Det Tyske Rige
havde tabt, og tyskerne måtte se
nederlag, besættelse og
landafståelser i møde. De allierede
havde allerede i princippet
besluttet at fordele Tysklands
østlige tredjedel, herunder det
Østprøjsen, hvor Hitler havde sit
hovedkvarter, mellem Polen og
Sovjetunionen. Indbyggerne skulle
fordrives eller udryddes og resten
af Tyskland opdeles i
besættelseszoner.
Stauffenberg og de mere
realistiske af 20. juli-mændene
håbede på to ting. De ville slå den,
de kaldte »menneskehedens største
forbryder«, Adolf Hitler, ihjel. Det
ville i sig selv være en moralsk
handling, som ville vise omverdenen,
at det var tyskerne selv, der
magtede at styrte tyrannen. Det
kunne måske også skaffe Tyskland
bedre vilkår ved en fred, end hvis
det var de allierede, der skulle
føre krigen til ende. Dernæst
ønskede 20. juli-mændene at styrte
det nationalsocialistiske regime og
etablere en legitim
overgangsregering for at afvikle det
nazistiske terrorregimente og bede
om øjeblikkelig våbenstilstand.
Attentatet mislykkedes. Krigen
fortsatte ni måneder endnu. I de ni
måneder blev flere tyske byer
ødelagt ved luftangreb end i alle
foregående. Af syv millioner tyske
soldater og civile, som krigen
dræbte, omkom over halvdelen efter
20. juli.
|
|
 |
|
Selvom Tyskland ved en
fred i 1944 var blevet lemlæstet og besat, som det
skete i 1945, ville millioner på begge sider og
smukke gamle byer som Darmstadt, Nürnberg eller Breslau have overlevet.
Den 20. juli 1944 er derfor en
tragisk dato i Europas historie. Da
den var omme, stod det uomgængeligt
fast, at krigen ville fortsætte,
mere ødelæggende end nogensinde,
indtil Hitler begik selvmord i
Berlins ruiner 30. april 1945. Det
stod fast, at Sovjetunionen ville
rykke sin totalitære magt frem til
midten af Europa. Det stod fast, at
nazistyret ville myrde eller sulte
hundredtusinder flere lejrfanger og
tvangsarbejdere ihjel, og at det
tyske folk efter krigen ville stå
med en byrde af politisk og moralsk
skyld uden sidestykke. En skyld,
mange tyskere i de første, svære
efterkrigsår ikke accepterede, men
som i årtiernes løb på dunkel og
skæbnesvanger vis har forkvaklet
nationalfølelse og livsvilje. |
Ansvar, ære og pligt
Den 20. juli rejser spørgsmål,
som eftertiden aldrig kan eller bør
blive færdig med, så længe der er
mennesker, der tager Europas
historie alvorligt. Det er
imidlertid sin sag at tale
retfærdigt om 20. juli i en verden,
der som Europa og Tyskland i de
sidste årtier har hengivet sig til
en dennesidig materialisme, hvor
begreber som ansvar, ære og pligt
har mistet vægt og af mange anses
for skalkeskjul for egoisme og
undertrykkelse. Få har siden
1950'erne villet se, at
Stauffenberg, Henning von Tresckow
og de andre ledere af den militære
sammensværgelse mod Hitler var
troende kristne, og at det var deres
kristne samvittighed, der drev dem
til handling. Da Tresckow på sin
kommandopost på Østfronten fik at
vide, at attentatet var slået fejl,
tog han for at komme Hitlers bødler
i forkøbet sit eget liv efter at
have skrevet, at »et menneskes
moralske værd begynder der, hvor han
er rede til at sætte livet ind for
sin overbevisning.« Da få i dag
forstår, hvad en kristen
samvittighed er, bliver 20. juli
ofte i vor kyniske tid opfattet som
nogle få opportunistiske officerers
håb om at slippe ud af en krig, som
de støttede, så længe den gik godt
for Tyskland. Det er en fortolkning,
der stammer fra Hitler selv.
Et eksempel er filmen
"Stauffenberg", som ZDF udsendte i
februar i år. Den tillægger
Stauffenberg antisemitiske og
pronazistiske ytringer tidligt i
krigen og fremstiller ham som
tvivlende og usikker på, om han
burde planlægge et attentat. Den
insinuerer, at han besluttede at slå
Hitler ihjel, fordi han var bange
for følgerne af nederlag, og ikke
fordi han fandt, at hans ære, pligt
og samvittighed krævede det. Filmen
gør med andre ord Stauffenberg til
en omskiftelig opportunist, et
typisk postmoderne menneske uden
overbevisning og indre kraft,
hvilket er både uretfærdigt og
uhistorisk.
Om selve den forfærdelige dag og
om, hvorfor attentatet slog fejl,
skriver Jyllands-Postens
Tysklands-korrespondent, Kent Olsen,
på søndag. Resten af dette essay
behandler to andre spørgsmål, nemlig
Hitlers hævn over attentatmændene og
spørgsmålet om, hvorvidt attentatet
kunne være lykkedes, og hvad der så
ville være sket.
|
|
 |
|
Stauffenberg, Mertz von
Quirnheim, Werner von Haeften og
Friedrich Olbricht, der ledede
kupforsøget fra hærens hovedkvarter
i Berlin, blev skudt ved midnat den
20. juli, ligene brændt og asken
smidt i Landwehrkanalen. Hærens
tidligere generalstabschef Ludwig
Beck, der var udset til at være
fungerende rigspræsident, forsøgte
at skyde sig selv, men kunne ikke,
og fik derpå nådeskud af en soldat.
Derpå gik jagten ind på de øvrige
sammensvorne og deres familier.
Hitler dekreterede, at de anholdte
skulle stilles for den såkaldte
Folkedomstol, der siden 1934 havde
pådømt alt, hvad nazistyret
opfattede som undergravende
virksomhed. Folkedomstolens
præsident var siden 1942 den
"rasende Roland", juristen Roland
Freisler. Han var overbevist
nationalsocialist og havde udmærket
sig ved fælde dødsdomme over folk,
der blot havde udtalt sig kritisk om
Hitler eller tvivlet på tysk sejr i
krigen. Det er vidnesbyrd om, at der
selv i Nazityskland fandtes rester
af juridisk anstændighed, at mange
af hans dødsdomme blev omstødt af
Rigsretten.Hundreder af dødsdomme
Det gjaldt ikke dødsdommene over
20. juli-folkene og deres
medhjælpere. Hitler forlangte, at de
dømte skulle henrettes »som
slagtekvæg« senest to timer efter,
at dommen var afsagt. En af de
anklagede var Ulrich Wilhelm greve
Schwerin von Schwanenfeld. Her er et
uddrag af protokollen:
Schwerin: »Jeg tænkte på de mange
mord.«
Freisler: »MORD!!!???«
Schwerin: »Herhjemme og i
udlandet.«
Freisler: »De er en lumpen
usling! Går De ikke til af Deres
gemenhed? Ja eller nej! Går De til?
Ja eller nej! Svar mig tydeligt!«
Schwerin: »Nej.«
Freisler: »De kan heller ikke gå
til. De er ikke andet end en elendig
stymper, som har mistet enhver
selvagtelse.«
Fra juli 1944 til januar 1945
afsagde Folkedomstolen hundreder af
dødsdomme over 20. juli-folkene.
Myrderiet sluttede brat den 3.
februar 1945, da Freisler under et
luftangreb var på vej i retten. En
bombe ramte bygningen, en tonstung
lægte styrtede ned fra loftet, ramte
Freisler og dræbte ham
øjeblikkeligt. Fabian von
Schlabrendorff, som i 1943 sammmen
med Tresckow havde forsøgt at slå
Hitler ihjel ved at anbringe en
bombe i det fly, der skulle bringe
Føreren fra Østfronten til
Rastenburg, skulle til
domsforhandling, som givetvis var
endt med dødsdom, hvis ikke skæbnen
var kommet i forkøbet. Således blev
Schlabrendorff en af de få
overlevende af dem, der 42 gange
forsøgte at slå Hitler ihjel.
Politisk anvarlige
Det var imidlertid lykkedes
Freisler at myrde flere hundrede af,
hvad man uden tøven kan kalde
Tysklands bedste mænd. Mange med
adelige navne, som derved for sidste
gang, som i skæret af en blodrød
solnedgang, hævdede den prøjsiske
adels bedste traditioner. Mange
uden, som derved viste, at
sammensværgelsen ikke var, hvad
Hitler og nazipropagandaen hævdede,
et komplot af »samvittighedsløse,
ærgerrige officerer«, men et bredt
forgrenet net af politisk ansvarlige
mennesker.
En af dem var Leipzigs tidligere
overborgmester Carl Friedrich
Goerdeler, som var udset til
rigskansler. Han blev taget på
flugten i august 1944, men fik lov
at leve nogle måneder, mens han
skrev rapporter til Freisler om
sammensværgelsens planer og mål.
Efter krigen indgav Freislers
enke krav om enkepension og henviste
til, at Freisler havde håndhævet
gældende ret og derfor ikke var
krigsforbryder. Det blev afvist af
krigsforbryderdomstolen i Nürnberg,
nærmere bestemt af den amerikanske
dommer Robert Kempner, der var
jødisk flygtning fra Tyskland, med
den kølige bemærkning, at Freisler
fik en høj dommergage og derfor
havde haft rigeligt råd til at spare
op til egen pension.
De allierede troede på Hitlers
påstand om et snævert komplot af
feje officerer. New York Times
sammenlignede komplottet med et
opgør blandt mafiabosser. Winston
Churchill, som i 1938 havde forsøgt
at presse sin regering til at støtte
de tyske generaler, som dengang
ville styrte Hitler, kaldte affæren
for en udrensning blandt Det 3.
Riges dignitarer. Værre er, at så
mange i Tyskland og Europa også
synes at have overtaget Hitlers
version, nemlig at det drejede sig
om nogle få opportunister som med
udsigt til nederlaget ville hytte
deres eget skind.
Hvad nu hvis...?
Kunne attentatet være lykkedes?
Og hvad ville der så være sket?
Anden Verdenskrig var så
katastrofal og tilføjede Europa og
verden så dybe og ubodelige sår, at
fristelsen til at forestille sig en
alternativ historie er uimodståelig.
Alternativ eller kontrafaktisk
historie er endvidere kommet til ære
og værdighed efter i mange år at
have været foragtet blandt fagfolk
og henvist til science
fiction-litteraturen. Det har især
været Den amerikanske Borgerkrig,
der har lokket spekulanter på banen,
ofte i skikkelse af fremragende
"historier," der beskriver den
alternative verden, der ville være
vokset frem, hvis bestemte
begivenheder var faldet anderledes
ud, end de gjorde.
Nu er turen også kommet til 20.
juli. I 2001 udkom "Der 21. Juli" af
den tyske historiker Christian von
Ditfurth. Bomben går af, Hitler dør.
Men hermed begynder først
problemerne. Kupmagerne var et lille
mindretal. Trods krigens
ødelæggelser var det store flertal
af tyskere fortsat loyale mod
Føreren; allerhøjst beskyldte de
hans undergivne for at begå fejl. I
Heinrich Himmlers SS-formationer
besad styret en væbnet styrke på
over en million mand, som næppe uden
videre ville give magten fra sig,
især hvis det betød en ende på
nazistyret, militært nederlag og et
retsopgør. En ting var at slå
Føreren ihjel og lade sammensvorne
officerer afvæbne SS i Berlin og
Paris. En anden var at neutralisere
de store SS-enheder ved fronterne og
forhindre SS, politi, Hitlerjugend
og andre partiorganisationer i at
modsætte sig kuppet med magt. Det
sandsynlige udfald var ikke en
hurtig ende på krigen, men
borgerkrig og en ny legende om, at
officererne ved at slå Hitler ihjel
havde forhindret "den endelige
sejr," som så mange tyskere stadig
troede på.
A-bombe over Minsk
I Ditfurths kontrafaktiske
historie ved Himmler godt, at
Stauffenberg planlægger et attentat.
Han lader det ske, for i modsætning
til Hitler vil han godt indrømme, at
krigen er tabt. For at redde sin
egen magtstilling foreslår Himmler
derfor Stauffenberg et kompromis,
som Stauffenberg er nødt til at gå
ind på for at forhindre en
borgerkrig, som kun kan påføre det
tyske folk mere skade og ikke vil
standse de allieredes fremrykning.
Kompromiset hedder "en national
forsoningsregering," der nok har
Goerdeler som rigskansler, men også
nazister i ledende roller. Krigen
fortsætter, men fordi den nu føres
militært ansvarligt, trækker den ud,
indtil det i foråret 1945 lykkes
Tyskland at producere en atombombe.
Den kastes over Minsk, hvorefter de
allierede går med til
våbenstilstand.
Tyskland får et styre, der ser
mere tåleligt ud, men under
overfladen har Himmler og SS den
virkelige magt. Nazismen antager et
mere menneskeligt ansigt, men bliver
ikke udryddet. Ti år efter krigen
forsøger Himmler at alliere sig med
Sovjetunionen mod USA og .... Her
vil jeg ikke afsløre mere for ikke
at fratage læseren nydelsen af at
læse Ditfurths bog, der også er en
spændende kriminalroman og bygger på
et indgående kendskab til tysk
folkekarakter og til det nazistiske
magtsystem.
Attentat uden en chance
Ved 50-års dagen for 20. juli
holdt den fremragende, britiske
militær- og socialhistoriker Michael
Howard et foredrag om attentatet i
Cambridge. Han gennemgik grundene
til, at det slog fejl, konkluderede,
at det aldrig havde store chancer
for at lykkes, og at selv om det var
lykkedes ville krigens udfald og
Tysklands skæbne næppe være blevet
anderledes. Han kan have ret. På den
anden side må man være forsigtig med
at konkludere, at der selv i juli
1944 ikke var reelle alternativer
til det tragiske forløb, der fulgte.
Det er nemlig lige så uhistorisk som
at reducere Stauffenberg til
opportunist og vendekåbe.
De millioner af døde på begge
sider i de ni måneder, krigen
fortsatte; de ufattelige
ødelæggelser; de barbariske
fordrivelser af tyve millioner
tyskere fra det østlige Tyskland og
Østeuropa; alt dette kunne måske
være undgået, hvis Stauffenberg ikke
i sin forvirring havde fjernet den
anden af de to sprængladninger fra
sin mappe den skæbnesvangre julidag
i Rastenburg. Alene chancen for at
redde noget af dette betød, at
chancen måtte tages. Plus
selvfølgelig den kristne
samvittighed, som bød nogle få
anstændige og modige mænd at handle
mod vold og uret. |
|
Vendepunktet |
Af
David Gress |
”Det ligner et blodbad dernede.
Hvad fanden foregår der?”
Uidentificeret
helikopterpilot over My Lai, 16. marts 1968
Blodbadet
i landsbyen My Lai i Quang Ngai-provinsen kom for
mange til at stå som Vietnamkrigens moralske
vendepunkt. Mændene
i kompagni C, 1. bataljon af 23. amerikanske
infanteridivision, omkring 100 hidtil normale unge
soldater, myrdede på kort tid mellem 300 og 500
ubevæbnede civilister.
”Jeg så ingen i live, da vi forlod
landsbyen”, fortalte en deltager senere.
Massakren
kom først for en dag, da en soldat året efter
skrev breve til præsident Richard Nixon og andre
politiske og militære ledere.
Det førte til krigsretssager i 1970 mod løjtnant
Michael Calley, hans chef, kaptajn Ernest Medina, og
en række andre.
Kun Calley blev idømt livsvarigt fængsel
for mord, men blev kort efter benådet af Nixon
under henvisning til, at Calley havde handlet efter
ordre og var overbevist om, at landsbyen var fuld af
kommunistiske partisaner.
Året
efter chokerede den senere præsidentkandidat John
Kerry offentligheden med påstande om, at
amerikanske soldater havde begået snesevis af
massakrer som den i My Lai.
Senatet undersøgte påstandene, der syntes
at bekræfte det i hele den vestlige offentlighed
udbredte indtryk, at amerikanerne var blodtørstige
imperialister.
Imidlertid fandt man intet hold i nogen af
dem. My
Lai var og forblev et enestående tilfælde.
Det
var der få, der dengang troede.
Meningsdannere i USA og Europa skabte i de år
en forståelse af krigen, der trods at den er
modbevist af seriøse historikere, fortsat dominerer
den offentlige mening.
For nogle var krigen en forfærdelig
fejltagelse, ”den forkerte krig på det forkerte
sted og det forkerte tidspunkt”, som man sagde.
Den var en fejltagelse, fordi
nordvietnameserne først og fremmest førte en
national befrielseskamp og ikke var kommunister ude
på magt og udryddelse af anderledestænkende.
For andre, og det vil sige venstrefløjen og
naturligvis Sovjetunionen og Kina, var krigen et
kynisk imperialistisk overgreb på uskyldige
mennesker, udført for at demonstrere amerikansk
magt, myrde uskyldige og afskrække modstand.
Tet
I
februar 1968 myrdede kommunisterne mellem 2-6000
civilister i Vietnams gamle hovedstad Hue.
Det var en langt større massakre end My Lai
og langtfra unik.
Da kommunisterne i 1975 endelig besatte hele
Sydvietnam, indledte de forfølgelser mod mulige
eller opdigtede fjender, som kostede flere hundrede
tusinde livet.
Det var imidlertid massakrer, som fandt sted
uden vestlig opmærksomhed.
Faktisk var der næsten ingen, der
interesserede sig for dem.
Kun amerikanerne kunne være skurke, og
kommunisterne kunne kun være gode.
Såvel
My Lai som Hue-massakrerne fandt sted under de
operationer, der blev kendt som Tet-offensiven.
Den brød ud 30. januar 1968 under den
vietnamesiske Tet-højtid.
Amerikanske og sydvietnamesiske tropper holdt
våbenhvile og forventede, at de kommunistiske
Vietcong-partisaner og den nordvietnamesiske hær
ville overholde våbenhvilen, som de havde gjort i
tidligere år.
Det
gjorde de ikke i 1968.
Vietcong-partisaner invaderede Saigon og
andre storbyer, hvor de aldrig hidtil havde vist
sig. Hele
verden så tv-klippene fra den amerikanske ambassade,
hvor man tydeligt hørte våbenlarm og så
kamphandlinger.
Hvis amerikanerne ikke engang kunne garantere
sikkerhed i hjertet af Saigon, tænkte mange, måtte
krigen da være tabt.
En forestilling, amerikanske medier med CBS-ankermanden
Walter Cronkite i spidsen gjorde alt for at bestyrke.
Tet-offensiven blev det tidspunkt, da USA
tabte krigen i kampen om den offentlige mening.
My Lai-massakren bekræftede blot det indtryk,
mange allerede havde af en amerikansk ledelse, der
enten var dum eller ondsindet eller begge dele.
En
af de få journalister, som siden øvede selvkritik
over dækningen af Tet, var Washington Posts Peter
Braestrup, der selv havde været marinesoldat i
Koreakrigen. Han
påpegede i sin bog ”Big Story” fra 1977, at den
amerikanske kommando i flere måneder havde advaret
om, at noget stort var i gære fra Vietcongs side.
Det stred mod den udbredte tro på, at Tet
kom som et chok og afslørede fatale mangler i
amerikansk efterretningsvæsen og beredskab.
Han
påpegede også, at Tet var en katastrofe for
Vietcong, hvilket var direkte modsat af, hvad alle
udenforstående fik at vide af medierne i 1968 og
siden. Vietcong’erne
eksponerede sig ved deres infiltration i byerne og
mistede 80.000 af deres bedste folk.
20.000 andre opgav kampen og gik over til
sydvietnameserne, endnu en ting, som få vestlige
medier bemærkede, eftersom de var fast overbevist
om, at det korrupte sydvietnamesiske styre umuligt
kunne konkurrere med de renfærdige og retfærdige
kommunister om folkets gunst.
Tet-kampene
blussede op indtil august.
Da de endte, var ingen by taget fra Saigon-styret,
men Vietcong var ødelagt.
Fra da af spillede de kun en perifer rolle i
krigen. Det
var nu det nordvietnamesiske regimes regulære hær,
der leverede soldaterne, udkæmpede slagene og
erobrede Saigon i 1975.
Nogle
har ment, at det nordvietnamesiske regime i Hanoi
under partileder Ho Chi Minh og hæren under general
Vo Nguyen Giap bevidst lod Vietcong eksponere sig
for at lade dem massakrere, så de ikke kunne spille
nogen rolle i det fremtidige kommunistiske styre.
En sådan adfærd ville være ganske
karakteristisk for et kommunistregime.
Vietcong’erne var sydvietnamesere, der
traditionelt var mere åbne for omverdenen og især
mindre loyale mod Sovjetunionen og Kina end Hanoi-styrets
mænd.
Operationer
Allerede
31. januar havde 10.000 Vietcong og nordvietnamesere
fordrevet svage amerikanske og sydvietnamesiske
styrker fra Hue.
Sidstnævnte gik omgående til modangreb med
en vietnamesisk division og tre svage amerikanske
marinebataljoner, i alt 2500 mand.
Mod overmagten på fire mod én lykkedes det
amerikanere og vietnamesere at generobre Hue på
fire uger.
Kommunisterne
var som altid gået målrettet til værks mod enhver,
der i kraft af viden, uddannelse eller personlighed
kunne true deres magt.
Det gjaldt embedsmænd, venner af
amerikanerne og civilister, der ikke mødte op til
forhør, kritiserede besættelsen eller udviste en
”dårlig holdning” til Vietcong.
I Hues katolske kvarter Phucam blev alle våbenføre
mænd over 15 år massakreret.
En Vietcong-officer fortalte senere, at
kommunisterne ”var særlig opsat på at myrde de
mennesker i Phucam, fordi katolikkerne blev anset
for udpræget fjendtligsindede”.
Der
er ikke påvist nogen sammenhæng mellem de
tusindvis af myrdede i Hue og kompagni C’s
massakre i My Lai, men det står fast, at
amerikanske soldater var rystet af Tet-offensiven og
mere nervøse end ellers.
Operationen mod My Lai var del af en
modoffensiv mod Vietcong og var rettet mod fire
landsbyer, der angiveligt husede en Vietcong-bataljon.
Det amerikanske kompagni skulle ”gå
aggressivt til værks, finde fjenden og udrydde
ham”. Soldaterne
parerede ordre, bortset fra, at Vietcong var
forsvundet. Det,
der derpå skete, gav dem en uvurderlig
propagandasejr, der ganske skjulte deres egne langt
større forbrydelser.
Krigen
der ikke vil forsvinde
I
1995 skrev historikeren Walter McDougall, der som én
af få akademikere ikke var skulket fra sin
værnepligt,
men aftjente den i Vietnam, et essay om krigens
langtidsvirkninger.
”Alle amerikanere af min generation” –
han er født 1948 – ”ved, at der ikke er nogen
hjemsendelse fra den krig”.
Den ”vietnamiserede Amerika” på mange
måder.
En var, at hæren blev professionaliseret, da
værnepligten blev afskaffet i 1972 af en regering,
der gav efter for demonstrationer og hadpropaganda.
En anden, at Tet, My Lai og det endelige
nederlag indledte Kongressens, lovgivningsmagtens,
langvarige og fremgangsrige offensiv mod
præsidentembedet,
som aldrig siden har haft den magt, det havde i
1960’erne. En
tredje var, at hæren i løbet af krigen blev racemæssigt
integreret som aldrig før.
Andre
virkninger er mindre håndgribelige, men desto mere
udbredte. Populærkulturen,
film, popmusik og triviallitteratur drejede 180
grader. Hvor
patriotisme, loyalitet og stolthed førhen var
selvfølgeligheder,
var emnerne nu kritik, mistænksomhed, foragt for
magthaverne og politisk korrekthed.
Politikerne led af ”Vietnamsyndromet”,
den paniske angst for, at ethvert udenrigspolitisk
militært engagement må være kortvarigt, for den
offentlige mening vil ikke tolerere tab og langvarig
krig. Et
syndrom, som Irak-krigen ikke ganske har fjernet,
tværtimod.
Der
er ingen hjemsendelse fra den krig.
|
|
Kronik:
Massakren i Rom og den
sorte legende |
25.03.2004
Af David Gress, professor,
forfatter, p.t. Århus
|
En tysk massakre på civile i denne
martsuge for 60 år siden i Rom
rystede den italienske offentlighed
mere end nogen anden krigshandling.
I årtier var den for alle italienere
symbol på nazisternes brutalitet.
Med rette. Hvad skete der egentlig?
spørger kronikøren og giver et bud
på et svar baseret på den nyeste
forskning.
Fosse Ardeatine er
nogle tufstenshuler i udkanten af
Rom ved den antikke vej til Ardea.
Her skød SS-mænd den 24. marts 1944
335 indsatte fra Regina
Coeli-fængslet, hvorpå de smed
ligene i hulerne og sprængte
indgangen til. Massakren på disse
"frihedens martyrer" skete som
repressalie for et attentat dagen
før i Via Rasella i det centrale
Rom. Her dræbte en bombe 33 tyske
soldater og et antal civile.
Den tyske militære
øverstbefalende i Italien, Albert
Kesselring, som gav grønt lys for
massakren, kom i 1946 for krigsret i
Italien. Han udtalte, at hvis de
ansvarlige for attentatet havde
meldt sig selv, ville han ikke have
godkendt massakren. Han fastholdt,
at massakren var lovlig under
Haag-reglerne for krigsførelse, som
tillader en besættelsesmagt at
henrette gidsler som repressalie for
partisanangreb. Den tyske
Gestapo-chef i Rom, SS-major Herbert
Kappler, der udvalgte dem, der blev
slået ihjel i Fosse Ardeatine, blev
i 1948 i Rom idømt livsvarigt
fængsel. En af hans underordnede,
Erich Priebke, blev så sent som 1996
dømt for sin medvirken i en omstridt
retssag.
I årtier efter krigen var
massakren i Fosse Ardeatine det
punkt, hvor de tysk-nazistiske
okkupanter viste deres sande ansigt.
Forhistorien i Via Rasella gled i
baggrunden. Massakren blev til en
myte, der skygger for den historiske
virkelighed, som attentatet
afslører. En virkelighed med
nuancer, som eftertiden ikke gerne
har set.
Modstandskampen i Italien hørte
under CLN, Den Nationale
Befrielseskomité. CLN var et
samarbejde mellem de fire ledende
antifascistiske partier, kommunister
(PCI), socialister, azionister
(radikalliberale) og kristelige
demokrater. CLN skulle udover at
lede den politiske og væbnede
modstand være det besatte Italiens
ansigt udadtil, både overfor de
allierede og overfor den legitime
italienske regering under kong
Vittorio Emmanuele III. og med
marskal Pietro Badoglio som
regeringschef. Efter kapitulationen
i september 1943 havde den haft sæde
i det befriede Syditalien, mens den
ventede på at de allierede skulle
befri Rom.
Fra starten indtog PCI den
ledende rolle i CLN. Partiet var
bedre organiseret og motiveret, det
nød stor prestige som det mest
konsekvent antifascistiske parti, og
det var bedre i stand til at udbygge
sin organisation under besættelsen.
PCI havde sin egen dagsorden og sin
egen taktik. Mens de andre partier
ville genindføre det liberale
demokrati, så kommunisterne frem til
at indføre deres eget diktatur efter
sovjetisk model. Mens de andre
partier især satsede på at skaffe
oplysning om tyske planer og
bevægelser, på illegale aviser og på
at sabotere fabrikker og jernbaner,
satsede PCI især på vold.
PCI's stærkeste våben i byerne
var de såkaldte Patriotiske
Aktionsgrupper eller GAP, Gruppi di
Azione Patriottica. Deres formål var
ved mord og terror at fremkalde
modterror. Hvis den tyske besættelse
blev voldelig nok, ville den ifølge
PCI fremkalde en folkelig opstand.
Den militære situation i marts
1944 var, at tyskerne holdt de
allierede stangen ved Gustav-linien
syd for Rom. I januar havde
amerikanerne landsat tropper bag
fronten ved Anzio tæt på Rom, men en
tysk modoffensiv satte en stopper
for håbet om hurtigt at befri
hovedstaden. Alligevel beordrede
PCI-ledelsen i Rom det, der skulle
blive krigens blodigste gadeattentat
mod tyske tropper ikke bare i
Italien, men i hele Europa.
Kl. 15.52 den 23. marts
detonerede en GAP-kommando på ni
partisaner i den snævre Via Rasella
18 kg trotyl, mens et kompagni på
150 tyske politisoldater passerede
gaden. 27 døde straks, seks til i de
følgende timer. Rosario Bentivegna,
som tændte lunten, hævdede siden, at
tyskerne var svært bevæbnede
SS-mænd. Det var de ikke; det
drejede sig om sydtyrolske
reservister. Sydtyrol var del af
Italien siden 1919, men blev
indlemmet i Stortyskland i 1943.
Mange af dem var italienske
statsborgere, og adskillige havde
tjent i den italienske hær. De var
sat til vagttjeneste i Rom, fordi de
ikke ville til fronten.
De overlevende tyrolere blev bedt
om, men nægtede at medvirke til
massakren ved Fosse Ardeatine. Som
katolikker kunne de ikke deltage i
en blodhævn. I stedet blev de
forflyttet til Albano, hvorfra en
del deserterede; resten blev sendt
til østfronten, hvor de faldt.
Hvorfor ønskede de romerske
kommunister at sprænge bomben i Via
Rasella? For at "incitere tyskerne
til repressalier for at provokere
den dovne romerske befolkning til
handling." Attentatet var ikke
rettet mod tyskerne, men mod det
brede flertal, der ikke brød sig om
tyskere, men som af mange grunde
undlod voldelige provokationer og
udviste det, som PCI nedsættende
kaldte "attendismo",
vent-og-se-holdningen. Gappisterne
var studenter og unge, barnløse
akademikere, overbeviste
kommunister, der troede på den
politiske og moralske værdi af
blodige handlinger. For dem var "attendismo"
borgerlig fejhed. Den skulle vaskes
bort i blod.
I de 24 timer, der fulgte på
attentatet, foregik et hektisk spil
om, hvad der skulle ske, som aldrig
er fuldt klarlagt. Tyskerne, både
Kesselring, Kappler og Roms
kommandant Kurt Mältzer, rasede.
Mältzer ankom beruset til åstedet og
ville i sin brandert sprænge hele
kvarteret i luften med alle dets
beboere. Soldater var allerede ved
at lægge sprængstof ud, da Kappler
fik ham fra det. Fra Tyskland
forlangte Hitler, at 50 italienere
skulle skydes for hver død tysker.
Det syntes både Kesselring og
Kappler var urimeligt. Meningen var
at skræmme italienerne, ikke til at
gøre opstand, men til at forholde
sig i ro. Kappler påtog sig at
udvælge ti ofre for hver død soldat
og beordrede politimesteren i Rom,
Filippo Caruso, til at hjælpe sig.
Ofrene skulle tages blandt de
indsatte i Regina Coeli, hvis
direktør var Donato Carretta. Han
var hemmeligt medlem af PCI.
Nogle mener, at PCI planlagde
attentatet for at skaffe sig af med
rivaler i en fremtidig magtkamp. I
månederne inden Via Rasella havde
Gestapo taget mange ledende
modstandsfolk i Rom. De anholdte
omfattede kun få PCI-folk, derimod
mange fra den kommunistiske fraktion
Bandiera Rossa, Rød Fane, og det
meste af en hemmelig militær stab,
Centro Militare, som
Badoglio-regeringen havde sendt bag
fronten for at koordinere spionage
og sabotage mod tyskerne i
samarbejde med CLN. Det var såmænd
Centro Militare, der leverede
sprængstoffet, der blev brugt i Via
Rasella.
PCI's forhold til den kongelige
regering var i marts ikke afklaret.
Det blev det tilsyneladende kort
efter, da PCI's generalsekretær
Palmiro Togliatti kom tilbage fra
Moskva og i en berømt tale i Salerno
erklærede, at PCI ikke søgte
revolution, men ville samarbejde
loyalt for at fordrive tyskerne og
etablere demokratiet. Vi ved nu, at
"vendepunktet i Salerno" var et i
Moskva aftalt spil, der skulle narre
de øvrige CLN-partier. Det afgørende
her er, at PCI-lederne i Rom i tiden
inden Salerno anså monarkisterne og
Centro Militare som borgerlige
rivaler i en magtkamp.
Hvad Bandiera Rossa angik, bestod
den af aktivister, der ville
overhale PCI venstre om, og ligesom
under den spanske borgerkrig anså
kommunisterne i Italien ofte sådanne
rivaler som værre fjender end
fascister. At PCI ville af med de
fængslede Bandiera Rossa-ledere er
ingen sort legende.
Plottets kerne er, at PCI-lederne
fik Caruso og Carretta til at give
Kappler navnene på trotskister og
monarkister. Listen indeholdt også
et par PCI-folk, men de var den
pris, partiet betalte for at
kamouflere sin rolle i massakren.
Denne sorte legende næres af
flere forhold. Dels af, at sådan
handlede kommunister ved andre
lejligheder under modstandskampen.
Endvidere af, at Caruso og Carretta
blev myrdet kort efter befrielsen. I
Carrettas tilfælde lige før han
skulle afgive vidneudsagn i en
retssag. En kvinde, der påstod at
hun var i slægt med én af de myrdede
fra Fosse Ardeatine, løb hen til
Carretta og begyndte at overfuse
ham. Det antændte de omkringståendes
angiveligt spontane harme. Carretta
blev smidt i Tiberen, mens han
fortvivlet råbte, at han var
kommunist og viftede med sit
medlemskort. Kvinden viste sig
senere intet at have at gøre med
nogen af de myrdede.
Legenden bestyrkes endelig af en
afsløring, som først kom i 1996. Den
er, at det romerske politi, også
under tysk besættelse og fascistisk
ledelse, beskyttede kommunistiske
fanger. Enhver kunne se, at PCI
ville spille en fremherskende rolle
i efterkrigs-Italien og det uanset
om Italien blev sovjetisk lydstat
eller et demokrati. Det var derfor
fornuftigt at sikre sig venner i
partiet.
Den der søger sammensværgelser i
italiensk historie, finder dem
allevegne, også fordi italienere
selv ynder at finde skjulte
sammenhænge og dunkle afsløringer.
Alligevel holder den sorte legende
næppe i fuldt omfang. Kommunister
har ganske vist tit handlet, som
legenden formoder. Det var dog
Kappler, der gjorde listen færdig,
og han havde sine egne foretrukne
dødskandidater, nemlig "spioner,
kommunister og jøder". Det
forklarer, hvorfor han valgte de
anholdte fra Centro Militare og
Bandiera Rossa, for Kappler var
ligeglad med, om hans kommunister
var PCI-folk eller ej. Om Carretta
fik indsmuglet nogle navne for PCIs
regning, får vi næppe nogensinde at
vide.
Derimod kan vi konstatere, at
PCI's formål med attentatet, nemlig
at fremkalde åben kamp i Rom,
mislykkedes. Romerne var rasende på
dem, der havde fået tyskerne til at
slå 335 uskyldige ihjel.
I 1957 prøvede efterlevende at
føre erstatningssag mod Bentivegna
og hans kammerater, men retten
afviste med den begrundelse, at
attentatet var en legitim
krigshandling. Legitimt at myrde 33
uskadelige tyrolske familiefædre for
at få tyskerne til at skyde
hundreder af ens egne landsmænd? I
PCI's øjne ja. Det er, hvad Via
Rasella fortæller os, og det er
endnu en grund til at være glade
for, at PCI ikke fik lov til at
herske over Italien.
|
 |
|
|
|
|
|