Artikler i KONTRAST
Artikler  i DOCUMENT:
- Benedikt XVI: et mislykket pontifikat?
- Charles III, troens forsvarer?
- De faldnes Dal
- To kvinder
- USA: er løbet kørt?
Artikler fra Morgenavisen Jyllands-Posten, Berlingske Tidende, Politiken
B Befrieren Abraham Lincoln
C Carl Pedersen: Det andet USA
D Da Jesus blev syndebuk
- Den lille verden
- Den mystiske Spengler
- Den nysgerrige
- Den (u)undgåelige krig
- Det sidste tabu
- Det urolige klima
- Deus Io volt
E En halv nation nægter at dø
- En retssag om ligbrænding
- En tilståelsessag
- Et afgørende øjeblik
- Et ikon falder
- Europas digter
F Fantastiske former
- Fordrivelser og politik
G Grækernes store krig
- Guds værk?
H Hellige spor
- HILLARY - EN AMERIKANSK HISTORIE
- Hitler i vidneskranken
- Hvad nu hvis?
L Leopardens Sicilien
M Massakren i Rom og den sorte legende
- Mit segl derunder
- Moral, ansvar og den 9. april
O Omvendte verdener
- Overleveren
P Pionér- og pragtværk om Johannes Jørgensen
R Romerkirkens '68
S Slaget ved Kursk - myten om Prokhorovka
- Sådan greb Hitler magten
u Usandsynligt rig
v Vendepunktet
- Veteranen og diktatoren
Æ "Æresdrab" før og nu
Et afgørende øjeblik
Af DAVID GRESS
At attentatet mod Hitler den 20. juli 1944 slog fejl, fik katastrofale følger for Tyskland og Europa.
Krigens sidste ni måneder medførte ufattelige tab af menneskeliv og kolossale ødelæggelser. Attentatmændenes motiver er imidlertid ofte blevet misforstået af eftertiden.

Da Claus greve Schenk von Stauffenberg lidt over middag en lummerhed østprøjsisk sommerdag for 60 år siden anbragte sin bombe i Førerhovedkvarteret ved Rastenburg, håbede han ikke på at ændre krigens udfald. Det Tyske Rige havde tabt, og tyskerne måtte se nederlag, besættelse og landafståelser i møde. De allierede havde allerede i princippet besluttet at fordele Tysklands østlige tredjedel, herunder det Østprøjsen, hvor Hitler havde sit hovedkvarter, mellem Polen og Sovjetunionen. Indbyggerne skulle fordrives eller udryddes og resten af Tyskland opdeles i besættelseszoner.

Stauffenberg og de mere realistiske af 20. juli-mændene håbede på to ting. De ville slå den, de kaldte »menneskehedens største forbryder«, Adolf Hitler, ihjel. Det ville i sig selv være en moralsk handling, som ville vise omverdenen, at det var tyskerne selv, der magtede at styrte tyrannen. Det kunne måske også skaffe Tyskland bedre vilkår ved en fred, end hvis det var de allierede, der skulle føre krigen til ende. Dernæst ønskede 20. juli-mændene at styrte det nationalsocialistiske regime og etablere en legitim overgangsregering for at afvikle det nazistiske terrorregimente og bede om øjeblikkelig våbenstilstand.

Attentatet mislykkedes. Krigen fortsatte ni måneder endnu. I de ni måneder blev flere tyske byer ødelagt ved luftangreb end i alle foregående. Af syv millioner tyske soldater og civile, som krigen dræbte, omkom over halvdelen efter 20. juli.

Selvom Tyskland ved en fred i 1944 var blevet lemlæstet og besat, som det skete i 1945, ville millioner på begge sider og smukke gamle byer som Darmstadt, Nürnberg eller Breslau have overlevet.
Den 20. juli 1944 er derfor en tragisk dato i Europas historie. Da den var omme, stod det uomgængeligt fast, at krigen ville fortsætte, mere ødelæggende end nogensinde, indtil Hitler begik selvmord i Berlins ruiner 30. april 1945. Det stod fast, at Sovjetunionen ville rykke sin totalitære magt frem til midten af Europa. Det stod fast, at nazistyret ville myrde eller sulte hundredtusinder flere lejrfanger og tvangsarbejdere ihjel, og at det tyske folk efter krigen ville stå med en byrde af politisk og moralsk skyld uden sidestykke. En skyld, mange tyskere i de første, svære efterkrigsår ikke accepterede, men som i årtiernes løb på dunkel og skæbnesvanger vis har forkvaklet nationalfølelse og livsvilje.

Ansvar, ære og pligt

Den 20. juli rejser spørgsmål, som eftertiden aldrig kan eller bør blive færdig med, så længe der er mennesker, der tager Europas historie alvorligt. Det er imidlertid sin sag at tale retfærdigt om 20. juli i en verden, der som Europa og Tyskland i de sidste årtier har hengivet sig til en dennesidig materialisme, hvor begreber som ansvar, ære og pligt har mistet vægt og af mange anses for skalkeskjul for egoisme og undertrykkelse. Få har siden 1950'erne villet se, at Stauffenberg, Henning von Tresckow og de andre ledere af den militære sammensværgelse mod Hitler var troende kristne, og at det var deres kristne samvittighed, der drev dem til handling. Da Tresckow på sin kommandopost på Østfronten fik at vide, at attentatet var slået fejl, tog han for at komme Hitlers bødler i forkøbet sit eget liv efter at have skrevet, at »et menneskes moralske værd begynder der, hvor han er rede til at sætte livet ind for sin overbevisning.« Da få i dag forstår, hvad en kristen samvittighed er, bliver 20. juli ofte i vor kyniske tid opfattet som nogle få opportunistiske officerers håb om at slippe ud af en krig, som de støttede, så længe den gik godt for Tyskland. Det er en fortolkning, der stammer fra Hitler selv.

Et eksempel er filmen "Stauffenberg", som ZDF udsendte i februar i år. Den tillægger Stauffenberg antisemitiske og pronazistiske ytringer tidligt i krigen og fremstiller ham som tvivlende og usikker på, om han burde planlægge et attentat. Den insinuerer, at han besluttede at slå Hitler ihjel, fordi han var bange for følgerne af nederlag, og ikke fordi han fandt, at hans ære, pligt og samvittighed krævede det. Filmen gør med andre ord Stauffenberg til en omskiftelig opportunist, et typisk postmoderne menneske uden overbevisning og indre kraft, hvilket er både uretfærdigt og uhistorisk.

Om selve den forfærdelige dag og om, hvorfor attentatet slog fejl, skriver Jyllands-Postens Tysklands-korrespondent, Kent Olsen, på søndag. Resten af dette essay behandler to andre spørgsmål, nemlig Hitlers hævn over attentatmændene og spørgsmålet om, hvorvidt attentatet kunne være lykkedes, og hvad der så ville være sket.

Stauffenberg, Mertz von Quirnheim, Werner von Haeften og Friedrich Olbricht, der ledede kupforsøget fra hærens hovedkvarter i Berlin, blev skudt ved midnat den 20. juli, ligene brændt og asken smidt i Landwehrkanalen. Hærens tidligere generalstabschef Ludwig Beck, der var udset til at være fungerende rigspræsident, forsøgte at skyde sig selv, men kunne ikke, og fik derpå nådeskud af en soldat. Derpå gik jagten ind på de øvrige sammensvorne og deres familier. Hitler dekreterede, at de anholdte skulle stilles for den såkaldte Folkedomstol, der siden 1934 havde pådømt alt, hvad nazistyret opfattede som undergravende virksomhed. Folkedomstolens præsident var siden 1942 den "rasende Roland", juristen Roland Freisler. Han var overbevist nationalsocialist og havde udmærket sig ved fælde dødsdomme over folk, der blot havde udtalt sig kritisk om Hitler eller tvivlet på tysk sejr i krigen. Det er vidnesbyrd om, at der selv i Nazityskland fandtes rester af juridisk anstændighed, at mange af hans dødsdomme blev omstødt af Rigsretten.

Hundreder af dødsdomme

Det gjaldt ikke dødsdommene over 20. juli-folkene og deres medhjælpere. Hitler forlangte, at de dømte skulle henrettes »som slagtekvæg« senest to timer efter, at dommen var afsagt. En af de anklagede var Ulrich Wilhelm greve Schwerin von Schwanenfeld. Her er et uddrag af protokollen:

Schwerin: »Jeg tænkte på de mange mord.«

Freisler: »MORD!!!???«

Schwerin: »Herhjemme og i udlandet.«

Freisler: »De er en lumpen usling! Går De ikke til af Deres gemenhed? Ja eller nej! Går De til? Ja eller nej! Svar mig tydeligt!«

Schwerin: »Nej.«

Freisler: »De kan heller ikke gå til. De er ikke andet end en elendig stymper, som har mistet enhver selvagtelse.«

Fra juli 1944 til januar 1945 afsagde Folkedomstolen hundreder af dødsdomme over 20. juli-folkene. Myrderiet sluttede brat den 3. februar 1945, da Freisler under et luftangreb var på vej i retten. En bombe ramte bygningen, en tonstung lægte styrtede ned fra loftet, ramte Freisler og dræbte ham øjeblikkeligt. Fabian von Schlabrendorff, som i 1943 sammmen med Tresckow havde forsøgt at slå Hitler ihjel ved at anbringe en bombe i det fly, der skulle bringe Føreren fra Østfronten til Rastenburg, skulle til domsforhandling, som givetvis var endt med dødsdom, hvis ikke skæbnen var kommet i forkøbet. Således blev Schlabrendorff en af de få overlevende af dem, der 42 gange forsøgte at slå Hitler ihjel.

Politisk anvarlige

Det var imidlertid lykkedes Freisler at myrde flere hundrede af, hvad man uden tøven kan kalde Tysklands bedste mænd. Mange med adelige navne, som derved for sidste gang, som i skæret af en blodrød solnedgang, hævdede den prøjsiske adels bedste traditioner. Mange uden, som derved viste, at sammensværgelsen ikke var, hvad Hitler og nazipropagandaen hævdede, et komplot af »samvittighedsløse, ærgerrige officerer«, men et bredt forgrenet net af politisk ansvarlige mennesker.

En af dem var Leipzigs tidligere overborgmester Carl Friedrich Goerdeler, som var udset til rigskansler. Han blev taget på flugten i august 1944, men fik lov at leve nogle måneder, mens han skrev rapporter til Freisler om sammensværgelsens planer og mål.

Efter krigen indgav Freislers enke krav om enkepension og henviste til, at Freisler havde håndhævet gældende ret og derfor ikke var krigsforbryder. Det blev afvist af krigsforbryderdomstolen i Nürnberg, nærmere bestemt af den amerikanske dommer Robert Kempner, der var jødisk flygtning fra Tyskland, med den kølige bemærkning, at Freisler fik en høj dommergage og derfor havde haft rigeligt råd til at spare op til egen pension.

De allierede troede på Hitlers påstand om et snævert komplot af feje officerer. New York Times sammenlignede komplottet med et opgør blandt mafiabosser. Winston Churchill, som i 1938 havde forsøgt at presse sin regering til at støtte de tyske generaler, som dengang ville styrte Hitler, kaldte affæren for en udrensning blandt Det 3. Riges dignitarer. Værre er, at så mange i Tyskland og Europa også synes at have overtaget Hitlers version, nemlig at det drejede sig om nogle få opportunister som med udsigt til nederlaget ville hytte deres eget skind.

Hvad nu hvis...?

Kunne attentatet være lykkedes? Og hvad ville der så være sket?

Anden Verdenskrig var så katastrofal og tilføjede Europa og verden så dybe og ubodelige sår, at fristelsen til at forestille sig en alternativ historie er uimodståelig. Alternativ eller kontrafaktisk historie er endvidere kommet til ære og værdighed efter i mange år at have været foragtet blandt fagfolk og henvist til science fiction-litteraturen. Det har især været Den amerikanske Borgerkrig, der har lokket spekulanter på banen, ofte i skikkelse af fremragende "historier," der beskriver den alternative verden, der ville være vokset frem, hvis bestemte begivenheder var faldet anderledes ud, end de gjorde.

Nu er turen også kommet til 20. juli. I 2001 udkom "Der 21. Juli" af den tyske historiker Christian von Ditfurth. Bomben går af, Hitler dør. Men hermed begynder først problemerne. Kupmagerne var et lille mindretal. Trods krigens ødelæggelser var det store flertal af tyskere fortsat loyale mod Føreren; allerhøjst beskyldte de hans undergivne for at begå fejl. I Heinrich Himmlers SS-formationer besad styret en væbnet styrke på over en million mand, som næppe uden videre ville give magten fra sig, især hvis det betød en ende på nazistyret, militært nederlag og et retsopgør. En ting var at slå Føreren ihjel og lade sammensvorne officerer afvæbne SS i Berlin og Paris. En anden var at neutralisere de store SS-enheder ved fronterne og forhindre SS, politi, Hitlerjugend og andre partiorganisationer i at modsætte sig kuppet med magt. Det sandsynlige udfald var ikke en hurtig ende på krigen, men borgerkrig og en ny legende om, at officererne ved at slå Hitler ihjel havde forhindret "den endelige sejr," som så mange tyskere stadig troede på.

A-bombe over Minsk

I Ditfurths kontrafaktiske historie ved Himmler godt, at Stauffenberg planlægger et attentat. Han lader det ske, for i modsætning til Hitler vil han godt indrømme, at krigen er tabt. For at redde sin egen magtstilling foreslår Himmler derfor Stauffenberg et kompromis, som Stauffenberg er nødt til at gå ind på for at forhindre en borgerkrig, som kun kan påføre det tyske folk mere skade og ikke vil standse de allieredes fremrykning. Kompromiset hedder "en national forsoningsregering," der nok har Goerdeler som rigskansler, men også nazister i ledende roller. Krigen fortsætter, men fordi den nu føres militært ansvarligt, trækker den ud, indtil det i foråret 1945 lykkes Tyskland at producere en atombombe. Den kastes over Minsk, hvorefter de allierede går med til våbenstilstand.

Tyskland får et styre, der ser mere tåleligt ud, men under overfladen har Himmler og SS den virkelige magt. Nazismen antager et mere menneskeligt ansigt, men bliver ikke udryddet. Ti år efter krigen forsøger Himmler at alliere sig med Sovjetunionen mod USA og .... Her vil jeg ikke afsløre mere for ikke at fratage læseren nydelsen af at læse Ditfurths bog, der også er en spændende kriminalroman og bygger på et indgående kendskab til tysk folkekarakter og til det nazistiske magtsystem.

Attentat uden en chance

Ved 50-års dagen for 20. juli holdt den fremragende, britiske militær- og socialhistoriker Michael Howard et foredrag om attentatet i Cambridge. Han gennemgik grundene til, at det slog fejl, konkluderede, at det aldrig havde store chancer for at lykkes, og at selv om det var lykkedes ville krigens udfald og Tysklands skæbne næppe være blevet anderledes. Han kan have ret. På den anden side må man være forsigtig med at konkludere, at der selv i juli 1944 ikke var reelle alternativer til det tragiske forløb, der fulgte. Det er nemlig lige så uhistorisk som at reducere Stauffenberg til opportunist og vendekåbe.

De millioner af døde på begge sider i de ni måneder, krigen fortsatte; de ufattelige ødelæggelser; de barbariske fordrivelser af tyve millioner tyskere fra det østlige Tyskland og Østeuropa; alt dette kunne måske være undgået, hvis Stauffenberg ikke i sin forvirring havde fjernet den anden af de to sprængladninger fra sin mappe den skæbnesvangre julidag i Rastenburg. Alene chancen for at redde noget af dette betød, at chancen måtte tages. Plus selvfølgelig den kristne samvittighed, som bød nogle få anstændige og modige mænd at handle mod vold og uret.

Vendepunktet
Af David Gress

”Det ligner et blodbad dernede.  Hvad fanden foregår der?”
Uidentificeret helikopterpilot over My Lai, 16. marts 1968

Blodbadet i landsbyen My Lai i Quang Ngai-provinsen kom for mange til at stå som Vietnamkrigens moralske vendepunkt.  Mændene i kompagni C, 1. bataljon af 23. amerikanske infanteridivision, omkring 100 hidtil normale unge soldater, myrdede på kort tid mellem 300 og 500 ubevæbnede civilister.  ”Jeg så ingen i live, da vi forlod landsbyen”, fortalte en deltager senere.

Massakren kom først for en dag, da en soldat året efter skrev breve til præsident Richard Nixon og andre politiske og militære ledere.  Det førte til krigsretssager i 1970 mod løjtnant Michael Calley, hans chef, kaptajn Ernest Medina, og en række andre.  Kun Calley blev idømt livsvarigt fængsel for mord, men blev kort efter benådet af Nixon under henvisning til, at Calley havde handlet efter ordre og var overbevist om, at landsbyen var fuld af kommunistiske partisaner.

Året efter chokerede den senere præsidentkandidat John Kerry offentligheden med påstande om, at amerikanske soldater havde begået snesevis af massakrer som den i My Lai.  Senatet undersøgte påstandene, der syntes at bekræfte det i hele den vestlige offentlighed udbredte indtryk, at amerikanerne var blodtørstige imperialister.  Imidlertid fandt man intet hold i nogen af dem.  My Lai var og forblev et enestående tilfælde.

Det var der få, der dengang troede.  Meningsdannere i USA og Europa skabte i de år en forståelse af krigen, der trods at den er modbevist af seriøse historikere, fortsat dominerer den offentlige mening.  For nogle var krigen en forfærdelig fejltagelse, ”den forkerte krig på det forkerte sted og det forkerte tidspunkt”, som man sagde.  Den var en fejltagelse, fordi nordvietnameserne først og fremmest førte en national befrielseskamp og ikke var kommunister ude på magt og udryddelse af anderledestænkende.  For andre, og det vil sige venstrefløjen og naturligvis Sovjetunionen og Kina, var krigen et kynisk imperialistisk overgreb på uskyldige mennesker, udført for at demonstrere amerikansk magt, myrde uskyldige og afskrække modstand.

Tet

I februar 1968 myrdede kommunisterne mellem 2-6000 civilister i Vietnams gamle hovedstad Hue.  Det var en langt større massakre end My Lai og langtfra unik.  Da kommunisterne i 1975 endelig besatte hele Sydvietnam, indledte de forfølgelser mod mulige eller opdigtede fjender, som kostede flere hundrede tusinde livet.  Det var imidlertid massakrer, som fandt sted uden vestlig opmærksomhed.  Faktisk var der næsten ingen, der interesserede sig for dem.  Kun amerikanerne kunne være skurke, og kommunisterne kunne kun være gode.

Såvel My Lai som Hue-massakrerne fandt sted under de operationer, der blev kendt som Tet-offensiven.  Den brød ud 30. januar 1968 under den vietnamesiske Tet-højtid.  Amerikanske og sydvietnamesiske tropper holdt våbenhvile og forventede, at de kommunistiske Vietcong-partisaner og den nordvietnamesiske hær ville overholde våbenhvilen, som de havde gjort i tidligere år.

Det gjorde de ikke i 1968.  Vietcong-partisaner invaderede Saigon og andre storbyer, hvor de aldrig hidtil havde vist sig.  Hele verden så tv-klippene fra den amerikanske ambassade, hvor man tydeligt hørte våbenlarm og så kamphandlinger.  Hvis amerikanerne ikke engang kunne garantere sikkerhed i hjertet af Saigon, tænkte mange, måtte krigen da være tabt.  En forestilling, amerikanske medier med CBS-ankermanden Walter Cronkite i spidsen gjorde alt for at bestyrke.  Tet-offensiven blev det tidspunkt, da USA tabte krigen i kampen om den offentlige mening.  My Lai-massakren bekræftede blot det indtryk, mange allerede havde af en amerikansk ledelse, der enten var dum eller ondsindet eller begge dele.

En af de få journalister, som siden øvede selvkritik over dækningen af Tet, var Washington Posts Peter Braestrup, der selv havde været marinesoldat i Koreakrigen.  Han påpegede i sin bog ”Big Story” fra 1977, at den amerikanske kommando i flere måneder havde advaret om, at noget stort var i gære fra Vietcongs side.  Det stred mod den udbredte tro på, at Tet kom som et chok og afslørede fatale mangler i amerikansk efterretningsvæsen og beredskab.

Han påpegede også, at Tet var en katastrofe for Vietcong, hvilket var direkte modsat af, hvad alle udenforstående fik at vide af medierne i 1968 og siden.  Vietcong’erne eksponerede sig ved deres infiltration i byerne og mistede 80.000 af deres bedste folk.  20.000 andre opgav kampen og gik over til sydvietnameserne, endnu en ting, som få vestlige medier bemærkede, eftersom de var fast overbevist om, at det korrupte sydvietnamesiske styre umuligt kunne konkurrere med de renfærdige og retfærdige kommunister om folkets gunst.

Tet-kampene blussede op indtil august.  Da de endte, var ingen by taget fra Saigon-styret, men Vietcong var ødelagt.  Fra da af spillede de kun en perifer rolle i krigen.  Det var nu det nordvietnamesiske regimes regulære hær, der leverede soldaterne, udkæmpede slagene og erobrede Saigon i 1975.

Nogle har ment, at det nordvietnamesiske regime i Hanoi under partileder Ho Chi Minh og hæren under general Vo Nguyen Giap bevidst lod Vietcong eksponere sig for at lade dem massakrere, så de ikke kunne spille nogen rolle i det fremtidige kommunistiske styre.  En sådan adfærd ville være ganske karakteristisk for et kommunistregime.  Vietcong’erne var sydvietnamesere, der traditionelt var mere åbne for omverdenen og især mindre loyale mod Sovjetunionen og Kina end Hanoi-styrets mænd.

Operationer

Allerede 31. januar havde 10.000 Vietcong og nordvietnamesere fordrevet svage amerikanske og sydvietnamesiske styrker fra Hue.  Sidstnævnte gik omgående til modangreb med en vietnamesisk division og tre svage amerikanske marinebataljoner, i alt 2500 mand.  Mod overmagten på fire mod én lykkedes det amerikanere og vietnamesere at generobre Hue på fire uger.

Kommunisterne var som altid gået målrettet til værks mod enhver, der i kraft af viden, uddannelse eller personlighed kunne true deres magt.  Det gjaldt embedsmænd, venner af amerikanerne og civilister, der ikke mødte op til forhør, kritiserede besættelsen eller udviste en ”dårlig holdning” til Vietcong.  I Hues katolske kvarter Phucam blev alle våbenføre mænd over 15 år massakreret.  En Vietcong-officer fortalte senere, at kommunisterne ”var særlig opsat på at myrde de mennesker i Phucam, fordi katolikkerne blev anset for udpræget fjendtligsindede”.

Der er ikke påvist nogen sammenhæng mellem de tusindvis af myrdede i Hue og kompagni C’s massakre i My Lai, men det står fast, at amerikanske soldater var rystet af Tet-offensiven og mere nervøse end ellers.  Operationen mod My Lai var del af en modoffensiv mod Vietcong og var rettet mod fire landsbyer, der angiveligt husede en Vietcong-bataljon.  Det amerikanske kompagni skulle ”gå aggressivt til værks, finde fjenden og udrydde ham”.  Soldaterne parerede ordre, bortset fra, at Vietcong var forsvundet.  Det, der derpå skete, gav dem en uvurderlig propagandasejr, der ganske skjulte deres egne langt større forbrydelser.

Krigen der ikke vil forsvinde

I 1995 skrev historikeren Walter McDougall, der som én af få akademikere ikke var skulket fra sin værnepligt, men aftjente den i Vietnam, et essay om krigens langtidsvirkninger.  ”Alle amerikanere af min generation” – han er født 1948 – ”ved, at der ikke er nogen hjemsendelse fra den krig”.  Den ”vietnamiserede Amerika” på mange måder.  En var, at hæren blev professionaliseret, da værnepligten blev afskaffet i 1972 af en regering, der gav efter for demonstrationer og hadpropaganda.  En anden, at Tet, My Lai og det endelige nederlag indledte Kongressens, lovgivningsmagtens, langvarige og fremgangsrige offensiv mod præsidentembedet, som aldrig siden har haft den magt, det havde i 1960’erne.  En tredje var, at hæren i løbet af krigen blev racemæssigt integreret som aldrig før.

Andre virkninger er mindre håndgribelige, men desto mere udbredte.  Populærkulturen, film, popmusik og triviallitteratur drejede 180 grader.  Hvor patriotisme, loyalitet og stolthed førhen var selvfølgeligheder, var emnerne nu kritik, mistænksomhed, foragt for magthaverne og politisk korrekthed.  Politikerne led af ”Vietnamsyndromet”, den paniske angst for, at ethvert udenrigspolitisk militært engagement må være kortvarigt, for den offentlige mening vil ikke tolerere tab og langvarig krig.  Et syndrom, som Irak-krigen ikke ganske har fjernet, tværtimod.

Der er ingen hjemsendelse fra den krig.

Kronik: Massakren i Rom og den sorte legende
Af David Gress, professor, forfatter, p.t. Århus
En tysk massakre på civile i denne martsuge for 60 år siden i Rom rystede den italienske offentlighed mere end nogen anden krigshandling. I årtier var den for alle italienere symbol på nazisternes brutalitet.
Med rette. Hvad skete der egentlig? spørger kronikøren og giver et bud på et svar baseret på den nyeste forskning.

Fosse Ardeatine er nogle tufstenshuler i udkanten af Rom ved den antikke vej til Ardea. Her skød SS-mænd den 24. marts 1944 335 indsatte fra Regina Coeli-fængslet, hvorpå de smed ligene i hulerne og sprængte indgangen til. Massakren på disse "frihedens martyrer" skete som repressalie for et attentat dagen før i Via Rasella i det centrale Rom. Her dræbte en bombe 33 tyske soldater og et antal civile.

Den tyske militære øverstbefalende i Italien, Albert Kesselring, som gav grønt lys for massakren, kom i 1946 for krigsret i Italien. Han udtalte, at hvis de ansvarlige for attentatet havde meldt sig selv, ville han ikke have godkendt massakren. Han fastholdt, at massakren var lovlig under Haag-reglerne for krigsførelse, som tillader en besættelsesmagt at henrette gidsler som repressalie for partisanangreb. Den tyske Gestapo-chef i Rom, SS-major Herbert Kappler, der udvalgte dem, der blev slået ihjel i Fosse Ardeatine, blev i 1948 i Rom idømt livsvarigt fængsel. En af hans underordnede, Erich Priebke, blev så sent som 1996 dømt for sin medvirken i en omstridt retssag.

I årtier efter krigen var massakren i Fosse Ardeatine det punkt, hvor de tysk-nazistiske okkupanter viste deres sande ansigt. Forhistorien i Via Rasella gled i baggrunden. Massakren blev til en myte, der skygger for den historiske virkelighed, som attentatet afslører. En virkelighed med nuancer, som eftertiden ikke gerne har set.

Modstandskampen i Italien hørte under CLN, Den Nationale Befrielseskomité. CLN var et samarbejde mellem de fire ledende antifascistiske partier, kommunister (PCI), socialister, azionister (radikalliberale) og kristelige demokrater. CLN skulle udover at lede den politiske og væbnede modstand være det besatte Italiens ansigt udadtil, både overfor de allierede og overfor den legitime italienske regering under kong Vittorio Emmanuele III. og med marskal Pietro Badoglio som regeringschef. Efter kapitulationen i september 1943 havde den haft sæde i det befriede Syditalien, mens den ventede på at de allierede skulle befri Rom.

Fra starten indtog PCI den ledende rolle i CLN. Partiet var bedre organiseret og motiveret, det nød stor prestige som det mest konsekvent antifascistiske parti, og det var bedre i stand til at udbygge sin organisation under besættelsen. PCI havde sin egen dagsorden og sin egen taktik. Mens de andre partier ville genindføre det liberale demokrati, så kommunisterne frem til at indføre deres eget diktatur efter sovjetisk model. Mens de andre partier især satsede på at skaffe oplysning om tyske planer og bevægelser, på illegale aviser og på at sabotere fabrikker og jernbaner, satsede PCI især på vold.

PCI's stærkeste våben i byerne var de såkaldte Patriotiske Aktionsgrupper eller GAP, Gruppi di Azione Patriottica. Deres formål var ved mord og terror at fremkalde modterror. Hvis den tyske besættelse blev voldelig nok, ville den ifølge PCI fremkalde en folkelig opstand.

Den militære situation i marts 1944 var, at tyskerne holdt de allierede stangen ved Gustav-linien syd for Rom. I januar havde amerikanerne landsat tropper bag fronten ved Anzio tæt på Rom, men en tysk modoffensiv satte en stopper for håbet om hurtigt at befri hovedstaden. Alligevel beordrede PCI-ledelsen i Rom det, der skulle blive krigens blodigste gadeattentat mod tyske tropper ikke bare i Italien, men i hele Europa.

Kl. 15.52 den 23. marts detonerede en GAP-kommando på ni partisaner i den snævre Via Rasella 18 kg trotyl, mens et kompagni på 150 tyske politisoldater passerede gaden. 27 døde straks, seks til i de følgende timer. Rosario Bentivegna, som tændte lunten, hævdede siden, at tyskerne var svært bevæbnede SS-mænd. Det var de ikke; det drejede sig om sydtyrolske reservister. Sydtyrol var del af Italien siden 1919, men blev indlemmet i Stortyskland i 1943. Mange af dem var italienske statsborgere, og adskillige havde tjent i den italienske hær. De var sat til vagttjeneste i Rom, fordi de ikke ville til fronten.

De overlevende tyrolere blev bedt om, men nægtede at medvirke til massakren ved Fosse Ardeatine. Som katolikker kunne de ikke deltage i en blodhævn. I stedet blev de forflyttet til Albano, hvorfra en del deserterede; resten blev sendt til østfronten, hvor de faldt.

Hvorfor ønskede de romerske kommunister at sprænge bomben i Via Rasella? For at "incitere tyskerne til repressalier for at provokere den dovne romerske befolkning til handling." Attentatet var ikke rettet mod tyskerne, men mod det brede flertal, der ikke brød sig om tyskere, men som af mange grunde undlod voldelige provokationer og udviste det, som PCI nedsættende kaldte "attendismo", vent-og-se-holdningen. Gappisterne var studenter og unge, barnløse akademikere, overbeviste kommunister, der troede på den politiske og moralske værdi af blodige handlinger. For dem var "attendismo" borgerlig fejhed. Den skulle vaskes bort i blod.

I de 24 timer, der fulgte på attentatet, foregik et hektisk spil om, hvad der skulle ske, som aldrig er fuldt klarlagt. Tyskerne, både Kesselring, Kappler og Roms kommandant Kurt Mältzer, rasede. Mältzer ankom beruset til åstedet og ville i sin brandert sprænge hele kvarteret i luften med alle dets beboere. Soldater var allerede ved at lægge sprængstof ud, da Kappler fik ham fra det. Fra Tyskland forlangte Hitler, at 50 italienere skulle skydes for hver død tysker. Det syntes både Kesselring og Kappler var urimeligt. Meningen var at skræmme italienerne, ikke til at gøre opstand, men til at forholde sig i ro. Kappler påtog sig at udvælge ti ofre for hver død soldat og beordrede politimesteren i Rom, Filippo Caruso, til at hjælpe sig. Ofrene skulle tages blandt de indsatte i Regina Coeli, hvis direktør var Donato Carretta. Han var hemmeligt medlem af PCI.

Nogle mener, at PCI planlagde attentatet for at skaffe sig af med rivaler i en fremtidig magtkamp. I månederne inden Via Rasella havde Gestapo taget mange ledende modstandsfolk i Rom. De anholdte omfattede kun få PCI-folk, derimod mange fra den kommunistiske fraktion Bandiera Rossa, Rød Fane, og det meste af en hemmelig militær stab, Centro Militare, som Badoglio-regeringen havde sendt bag fronten for at koordinere spionage og sabotage mod tyskerne i samarbejde med CLN. Det var såmænd Centro Militare, der leverede sprængstoffet, der blev brugt i Via Rasella.

PCI's forhold til den kongelige regering var i marts ikke afklaret. Det blev det tilsyneladende kort efter, da PCI's generalsekretær Palmiro Togliatti kom tilbage fra Moskva og i en berømt tale i Salerno erklærede, at PCI ikke søgte revolution, men ville samarbejde loyalt for at fordrive tyskerne og etablere demokratiet. Vi ved nu, at "vendepunktet i Salerno" var et i Moskva aftalt spil, der skulle narre de øvrige CLN-partier. Det afgørende her er, at PCI-lederne i Rom i tiden inden Salerno anså monarkisterne og Centro Militare som borgerlige rivaler i en magtkamp.

Hvad Bandiera Rossa angik, bestod den af aktivister, der ville overhale PCI venstre om, og ligesom under den spanske borgerkrig anså kommunisterne i Italien ofte sådanne rivaler som værre fjender end fascister. At PCI ville af med de fængslede Bandiera Rossa-ledere er ingen sort legende.

Plottets kerne er, at PCI-lederne fik Caruso og Carretta til at give Kappler navnene på trotskister og monarkister. Listen indeholdt også et par PCI-folk, men de var den pris, partiet betalte for at kamouflere sin rolle i massakren.

Denne sorte legende næres af flere forhold. Dels af, at sådan handlede kommunister ved andre lejligheder under modstandskampen. Endvidere af, at Caruso og Carretta blev myrdet kort efter befrielsen. I Carrettas tilfælde lige før han skulle afgive vidneudsagn i en retssag. En kvinde, der påstod at hun var i slægt med én af de myrdede fra Fosse Ardeatine, løb hen til Carretta og begyndte at overfuse ham. Det antændte de omkringståendes angiveligt spontane harme. Carretta blev smidt i Tiberen, mens han fortvivlet råbte, at han var kommunist og viftede med sit medlemskort. Kvinden viste sig senere intet at have at gøre med nogen af de myrdede.

Legenden bestyrkes endelig af en afsløring, som først kom i 1996. Den er, at det romerske politi, også under tysk besættelse og fascistisk ledelse, beskyttede kommunistiske fanger. Enhver kunne se, at PCI ville spille en fremherskende rolle i efterkrigs-Italien og det uanset om Italien blev sovjetisk lydstat eller et demokrati. Det var derfor fornuftigt at sikre sig venner i partiet.

Den der søger sammensværgelser i italiensk historie, finder dem allevegne, også fordi italienere selv ynder at finde skjulte sammenhænge og dunkle afsløringer. Alligevel holder den sorte legende næppe i fuldt omfang. Kommunister har ganske vist tit handlet, som legenden formoder. Det var dog Kappler, der gjorde listen færdig, og han havde sine egne foretrukne dødskandidater, nemlig "spioner, kommunister og jøder". Det forklarer, hvorfor han valgte de anholdte fra Centro Militare og Bandiera Rossa, for Kappler var ligeglad med, om hans kommunister var PCI-folk eller ej. Om Carretta fik indsmuglet nogle navne for PCIs regning, får vi næppe nogensinde at vide.

Derimod kan vi konstatere, at PCI's formål med attentatet, nemlig at fremkalde åben kamp i Rom, mislykkedes. Romerne var rasende på dem, der havde fået tyskerne til at slå 335 uskyldige ihjel.

I 1957 prøvede efterlevende at føre erstatningssag mod Bentivegna og hans kammerater, men retten afviste med den begrundelse, at attentatet var en legitim krigshandling. Legitimt at myrde 33 uskadelige tyrolske familiefædre for at få tyskerne til at skyde hundreder af ens egne landsmænd? I PCI's øjne ja. Det er, hvad Via Rasella fortæller os, og det er endnu en grund til at være glade for, at PCI ikke fik lov til at herske over Italien.