I 1920'erne underviste i Rom en fritænkende
præst med meninger som Thorkild Grosbølls.
Også han fik ørerne i maskinen, men den
romerske inkvisition var mindre nådig end
Lise-Lotte Rebel. Her er historien om
Ernesto Buonaiuti.
Gud er ikke en person, sagde han, men en
kosmisk kraft, der gennemsyrer alt. Han
mente, at den officielle kirke havde
forvrænget og forfalsket den nytestamentlige
forkyndelse. Han anerkendte ikke Jesus som
Guds søn, men som »Guds røst i vor
samvittighed, den røst, der afslører os for
os selv«. Sand åbenbaring var ikke
forbeholdt de kristne, sagde han, men er
»vedvarende og allestedsnærværende«. Gud kan
ikke bevises rationelt; at hævde at kunne
det er »farisæisk bogstavtroskab«.
Intet dogme, ikke engang det, at Kristi
legeme fortæres i nadveren, har eksisteret
fra apostlenes tid. Nadveren var oprindelig
blot det »symbolske udtryk for det
broderskab, der ventede menigheden i
Gudsriget«. Kristendommen er intet andet end
det at opleve et »altomfattende åndeligt
fællesskab«.
Som al religion består kristendommen af
menneskers erfaring, ikke af åbenbarede
dogmer; al lære har udviklet sig, derfor er
udvikling påkrævet, fordi læren er størknet
i gold rationalisme og reaktion.
Det foregående er ikke citater af Thorkild
Grosbøll, men af den mand, der i den
katolske kirke er hans nærmeste parallel,
præsten og religionshistorikeren Ernesto
Buonaiuti (1881-1946). Så rasende blev
Vatikanet på Buonaiuti, at det fik indsat to
særlige paragraffer i Lateranpagterne, der i
februar 1929 ordnede forholdet mellem kirken
i Italien og den italienske stat.
Den ene paragraf bestemte, at ingen præst
kunne få eller forblive i et offentligt
embede uden tilladelse af sin biskop.
Buonaiuti var universitetsprofessor og
således offentligt ansat, og han var
stemplet som kætter. Vatikanet forlangte i
hans tilfælde, og kun i hans, at han ikke
fik lov at undervise. Derimod fortsatte han
indtil 1931 som forskningsprofessor, hvilket
gav ham tid til at skrive endnu flere
kætterske værker.
Den anden paragraf var smålig. Den forbød
præster at bære præstedragt offentligt, hvis
det var blevet dem forbudt af kirkelige
overordnede, og truede overtrædere med samme
straf som den, der bar uniform uden at have
ret til det. Buonaiuti bar herefter kun
præstedragt i sit hjem og i udlandet;
offentligt klædte han sig som en
protestantisk gejstlig.
Det vakte opsigt: Buonaiuti skrev, at folk
syntes mere optaget af, hvorfor han
pludselig lignede en protestant, end af »min
indre lidelse og mine forpinte og pinefulde
idealer«.
Bestemmelsen, som han sammenlignede med at
få kødet flået af knoglerne, ramte ham
hårdt. Han troede ikke på, hvad kirken
foreskrev. Derfor klamrede han sig des
stærkere til den katolske opfattelse, at
præsteordinationens sakramente sætter et
»uudsletteligt mærke« i personligheden. Han
ville være præst, bare af en særlig slags,
kaldet til at forandre kirken og verden. Det
lykkedes ham også, tyve år efter hans død.
Ernesto Buonaiuti var romer først og sidst,
født og opvokset i kvarteret omkring
Augustus-mausoleet. Som internationalt
anerkendt forsker fik han mange tilbud fra
udlandet og erkendte, at han utvivlsomt
kunne leve et sikrere, materielt rigere og
friere liv i USA.
Han ville ikke væk fra Rom, selv ikke efter
at han i tilgift til den kirkelige
forfølgelse også tiltrak sig fascisternes
mishag. Han var blandt de 12
universitetslærere af over 1.200, der i 1931
nægtede at sværge en ed på at ville oplære
»borgere lydige mod fædrelandet og det
fascistiske styre«. Det kostede ham
professoratet, men »jeg holder alligevel
fast i mit religionsvidenskabelige program,
som vil være en fornyelsens kraft her i
katolicismens centrum, lige der hvor de mest
reaktionære kræfter udfolder sig«, skrev han
og definerede sit program som »helt og
endegyldigt at indføre de
religionsvidenskabelige forskningsmetoder i
Italien med alt, hvad de medfører«.
Buonaiuti havde en anden grund til at blive
i Rom, og det var hans mor, Luisa, der
levede indtil 1941. Hun var en kvinde af
stærk, men enkel tro og lydig mod kirken,
som kun en katolik fra før 1960 kunne være
det. At kirken fordømte hendes søn, var
hende en gåde og en tragedie.
I 1926 sendte pave Pius XI
franciskanerpateren Agostino Gemelli til
Buonaiuti for at mægle i den konflikt, som i
realiteten for længst var uløselig.
Buonaiuti bad fire universitetskolleger
deltage i mødet, for han stolede ikke på
Gemelli og ville have vidner på, hvad der
blev sagt. Mens Gemelli søgte dels at smigre
og dels at presse Buonaiuti til at frasige
sig sine kætterske meninger, hulkede og bad
moder Luisa i et tilstødende værelse.
At Buonaiuti så længe fastholdt, at han var
en god kristen, bare på en bedre og mere
moderne måde, end Rom ville tillade,
skyldtes, at han ikke ville gøre sin mor
mere ulykkelig, end hun var. I de få år, han
overlevede hende, nærmede han sig åbenlyst
den liberale panteisme, han i sit inderste
var nået frem til allerede som ung.
Den begavede og sjæleligt labile dreng mødte
sit kald en decemberaften i 1894 i San
Rocco-kirken. Menigheden sang litaniet for
ugen efter Mariæ Ubesmittede Undfangelses
fest, hvori Maria tiltales som »tårn af
elfenben, pagtens ark«. Drengen så på
Madonna-statuen i de blafrende kerters skær.
»En skælven løb gennem mine lemmer. Det kom
mig for, at billedet af Maria over alteret
smilede til mig med en særlig gunst. Hvor få
glæder og hvor lidt ømhed havde fulgt min
tarvelige barndom og min ensomme opvækst!«.
Ernesto ville være præst, men da han kom på
præsteskole, mødte han ikke Madonnas gunst,
men goldt terperi, kyniske kammerater og
uforstående lærere. Den katolske kirke i
1890'erne var i forsvarsposition over for
næsten alt i den omgivende verden,
demokrati, liberalisme, socialisme,
menneskerettigheder, fritænkeri og sidst,
men ikke mindst den italienske stat, der
havde udslettet pavestaten, kirkens sidste
rest af territorial magt.
For kirken under Pius IX, der døde 1878, var
alle disse ting djævelens påfund, som
distraherede menneskene fra Gud og hans bud,
undergravede hierarki og moral og førte
samfundet mod undergangen. Pius'
efterfølger, Leo XIII, besluttede en
modoffensiv. Da den ikke længere kunne være
en politisk, eftersom kirken var uden
magtmidler, måtte den være teologisk.
Modoffensiven bestod i at gøre
dominikanermunken Thomas Aquinas' lære og
metode endegyldige som norm for katolsk
kristendom. Det var både genialt og
skæbnesvangert. Thomas (1225-1274) ville
forene kristendom og fornuft og gøre
kristendommen rationelt forklarlig,
forståelig og uangribelig. Det gjorde han
ved at indføre Aristoteles' logiske og
deduktive principper og metoder i den
kristne teologi.
Det geniale var, at Leos nythomisme gjorde
kristendommen til en logisk forsvarlig
tankebygning på linje med de moderne
ideologier som liberalisme og socialisme.
Det skæbnesvangre var, at nythomismen
underkuede det åndelige, mystiske, dynamiske
hjerte i kristendommen. I det nythomistiske
univers er alle dogmer beviselige, rationelt
forklarlige og uforanderlige, fordi
forandring ikke kan rummes i den
aristoteliske logik.
Hvis kirkens lære altid har været den samme,
er der ingen plads til det princip, som var
den verdslige videnskabs store idol i
Buonaiutis ungdom, nemlig
udviklingsprincippet. I over 100 år havde
protestantiske gejstlige skrevet kirke- og
dogmehistorie ud fra det synspunkt, at
kirken som institution bestod af mennesker
og derfor udviklede sig ligesom alle andre
historiske fænomener.
Også blandt katolikkerne var der enkelte
præster, der ville studere kirkens og
dogmernes udvikling. De ville blandt andet
vise, at forestillingen om den hierarkiske
kirke med paven som Kristi stedfortræder
ikke lige præcis var det, Jesus mente, eller
at læren om, at Maria var jomfru, først
optræder århundreder senere.
For romerkirken var det omkring 1900 en
uforskammet udfordring, at også dens egne
præster nu begyndte at tvivle på, at kirkens
hele lærebygning var evigt uforanderlig.
Støttet af nythomisterne fordømte pave Pius
X i 1907 dem, han kaldte 'modernisterne', de
lærde præster, der påtog sig at anvende
verdslige videnskabelige metoder på de
hellige ting. Fremover skulle enhver præst
ved sin ordination sværge
'anti-modernist-eden'.
I dette af nythomisme gennemsyrede dokument
svor kandidaten, at »Gud med vished kan
erkendes af fornuftens naturlige lys«, at
profetier og mirakler er virkelige og sande,
at kirken er »direkte oprettet på korteste
tid af Kristus«, at kirkens lære er
overleveret uforandret fra apostlene, og at
kandidaten »forkaster den kætterske
udviklingslære«.
Buonaiuti var hele sit voksenliv radikal
modstander af disse teser og af kirkens krav
om, at en præst, der ville være
videnskabsmand, skulle underkaste sig
kirkens autoritet i sit faglige arbejde og
rette sig efter anvisninger, som hierarkiet
måtte pålægge ham. I denne modsætning ligger
kimen til Buonaiutis kirkekamp.
Den begyndte hurtigt, for don Ernesto, som
hans præsteidentitet lød, var ufatteligt
produktiv, et bevis for, at cølibat kan være
stærkt befordrende for forskning. Allerede i
1920'rne redigerede han tidsskrifter, skrev
avisindlæg, afhandlinger og bøger, ledte
studiekredse og korresponderede med venner
og kolleger i ind- og udland.
Han fik også tid til at drive den religions-
og kirkehistoriske forskning, der i 1913
skaffede den kun 32-årige Italiens eneste
professorat i kristendomshistorie og det for
næsen af andre fremstormende kapaciteter som
Adolfo Omodeo og Luigi Salvatorelli. Omodeo
tilgav ham aldrig.
Blandt de bøger, unge don Ernesto skrev, var
'Breve af en modernistisk præst'. I den
forsvarede han modernisternes faglighed og
hævdede det liberale princip om forskningens
frihed. Don Ernesto håbede, at Pius X's mere
frisindede efterfølger Benedikt XV ville se
gennem fingre med ham, men han gjorde
regning uden værterne. Det var jesuitterne,
der anså sig for at være den rette tros
vogtere, og desuden den magtfulde Pietro
Gasparri, der styrede Vatikanet.
Gasparri suspenderede don Ernesto a divinis,
det vil sige, at han ikke måtte udøve sit
præstekald. Efter lange forhandlinger gik
don Ernesto i 1916 med til at sværge
anti-modernist-eden for at få lov til at
fortsætte som præst. Han svor mod bedre
vidende og med den tavse forudsætning, at da
eden var udtænkt af »utilregnelige
personer«, var han ikke moralsk bundet af
den.
Det sidste viser et karaktertræk hos
Buonaiuti, der slår skår i den martyrglorie,
hans tilhængere har sat på ham, men samtidig
gør ham menneskelig. Han mente, og som
historiker med god ret, at han kæmpede
frihedens sag. Han var imidlertid også
forfængelig. Han, don Ernesto, havde som den
første indset, hvad kristendommen egentlig
gik ud på, og det var en kosmisk bevægelse
mod lys og sandhed, som det gjaldt om at
spore i historien og i nutiden hævde mod en
forstenet og 'utilregnelig' kirke.
Våbenstilstanden kunne ikke vare. I 1921
offentliggjorde don Ernesto i en milanesisk
avis indholdet af en fortrolig samtale med
Gasparri. Han gjorde det, fordi han ville
tvinge kirkehierarkiet til en fastere
holdning mod fascisterne, men det var et
dumt fejltrin. I 1924 trak han i land ved at
skrive til pave Pius XI, at han
»uforbeholdent« forkastede modernismen. Det
havde han det dårligt med og skrev til en
kollega, at »hvis jeg adlyder, betyder det
afslutningen på al min faglige aktivitet«.
Nu ville han ikke give efter mere: »Jeg går
min forfærdelige, men uafvendelige skæbne i
møde«. Efter flere provokerende artikler og
forelæsninger fra don Ernestos hånd faldt i
1926 det endelige slag, ekskommunikationen
vitando, som indebærer, at ingen katolik må
have noget samkvem med den forstødte.
Italienerne er heldigvis et hyklerisk folk,
så paven sørgede for, at en uangribeligt
from og rettroende munk, don Orione, fik lov
at tilse don Ernesto og høre hans
skriftemål. Den udstødte præst fik endog, i
strid med a divinis-dommen, lov til at sige
messe i sit hjem og derved dagligt udføre
den gerning, der er hjertet i en katolsk
præsts sjæleliv. Det værdsatte don Ernesto,
selv om han ikke delte kirkens lære om, hvad
der sker i messen.
Da han i 1931 nægtede at sværge eden til
Mussolini-styret, faldt imidlertid også den
verdslige magts hammer. Buonaiuti mistede
sit professorat og måtte derefter ernære sig
og sin mor ved foredrag, ofte for
protestantiske grupper, og bøger.
I 1933 udkom hans bestseller, 'Romerkirken'.
Her konfronterer don Ernesto romerkirkens
påstand om at være et »fuldkomment samfund«,
societas perfecta, med den historiske
sandhed, som ifølge ham er, at kirken har
»lammet evangeliets budskab med sine
politiske forviklinger og sin teologiske
rationalisme«. Han opfordrer kirken til at
gå i dialog med det virkelige samfund, et
bud, som 2. Vatikanerkoncil i 1960'erne
gjorde til sit.
I 1944 vendte demokratiet tilbage til
Italien, og don Ernesto krævede at blive
genindsat i sit professorat. Det blev han
ikke. I hans og kun i hans tilfælde valgte
den demokratiske italienske regering at
fastholde Lateranpagtens
anti-Buonaiuti-paragraf. Så dybt stak
mistilliden til ham i de
kristelig-demokratiske politikere.
»Verden venter sin frelse fra andre steder
end kirken og vil få den«, skrev han i 1945.
På sit dødsleje nægtede don Ernesto for
sidste gang at »tro og fordømme det, som
Kristi kirke tror og fordømmer«. Han havde
forladt den. Hans testamente var den 2.000
sider store 'Kristendommens historie',
uforlignelig, kritisabel, inspirerende.
I 1978 i Rom hilste jeg på Buonaiutis elev
Raffaello Morghen og læste om don Ernesto i
'Ernesto Buonaiuti storico del
cristianesimo', Rom 1978.
Giordano Bruno Guerris biografi 'Eretico e
profeta', Milano 2001, har inspireret denne
kronik. |
|
17.05.2004 KL. 03:00 |
Er
østrigerne tyskere eller ej? |
Historien viser, at det er der ikke et
entydigt svar på, skriver dagens kronikør i
forsøget på at afklare begreberne. |
AF DAVID GRESS, PH.D., HISTORIKER, ÅRHUS |
Bella gerant alii! Tu, felix Austria, nube! »Lad andre føre krige! Du,
lykkelige Østrig, gift dig!« Verset kom mig i hu, da jeg læste, hvad
Hans Hauge skrev i kronikken 20/4 om, at Østrig var et underligt land.
Det sære ved Østrig sammenlignet med Danmark, skriver han, er, at det
ikke er en nationalstat, men det, der er tilbage af en slægtsejendom,
nemlig slægten Habsburgs arvelige fyrstendømme i landene omkring
floderne Donau, Enns og Inn. ȯstrigerne er en stat og ikke en nation,
for østrigerne er tyskere«, skriver Hauge. Det er både rigtigt og
forkert. |
Østrigerne i dag hævder, at de er en
nation for sig, og det skyldes frem for alt en mand, der blev født 1889
samme dag, som Hauges kronik udkom, nemlig Adolf Hitler. Han var enig
med Hauge i, at østrigerne var tyskere, og derfor var hans første større
internationale aktion at indlemme sin hjemstavn Østrig i sit tyske rige.
Det skete i 1938 under næsten udelt jubel fra østrigernes side. |
Da krigen i 1945 var tabt og Hitlerstyrets
ugerninger kom for en dag, var der få østrigere tilbage, der kunne huske
glædesrusen fra 1938 og få, der ville kalde sig tyskere. Nu kunne det
ikke gå hurtigt nok med at genoprette et selvstændigt Østrig, der med
held fremstillede sig for verden som Hitlers første offer. Vittige
hoveder har siden påpeget, at det østrigske mesterstykke i
efterkrigstiden har været at få verden til at tro, at østrigeren Hitler
intet havde med det rigtige Østrig at gøre, mens rhinlænderen Ludwig van
Beethoven var østriger. |
Hvad er de så, disse østrigere? Lad mig
for at spore et svar tage læseren på en historisk ekskursion til landene
omkring Donau, Enns og Inn. |
Østrig fødtes som Det tyske Riges
sydøstlige grænseland. Mod vest og nord gled det uden skarpe skel over i
Bayern og Bøhmen; mod syd og øst derimod løb sprog- og kulturgrænsen til
de ungarsk og slavisk befolkede egne. I 955 invaderede ungarerne de
tyske lande i det mest ødelæggende fremmede felttog mod Mellemeuropa før
mongolernes i 1241. De blev besejret på Lechfeld i Bayern af kong Otto
I, der senere som kejser oprettede markgrevskabet Østrig for at sætte
skik på styringen af rigets udsatte, sydøstlige del. I 1156 ophøjede
Frederik Barbarossa det til arveligt hertugdømme. Det blev senere delt i
to: Østrig vest og øst for Enns. |
I 1246 uddøde den herskende
Babenberger-slægt, hvorpå kong Ottokar II af Bøhmen lagde krav på
landet. I 1273 valgte de tyske kurfyrster Rudolf af Habsburg til konge i
Det tyske Rige; Ottokar var én af dem, men nægtede at anerkende Rudolf.
Opgøret endte med, at Rudolf besejrede og dræbte Ottokar i slaget ved
Dürnkrut sydøst for Wien i 1278. Hermed var Rudolf ubestridt hersker i
Tyskland. Han inddrog derpå hertugdømmet Østrig og gav det til sine
sønner. Det var strategisk slægtstænkning af format. |
Rudolf var selv herre over nogle områder i
Elsass og i Aargau i Schweiz, hvor stamborgen Habsburg stadig ligger.
Ifølge et gammelt sagn kommer navnet Habsburg af Habichtsburg, som
betyder Høgsborg. Sandheden er dog snarere, at ordet Habs- var beslægtet
med det senere tyske Hafen og betød anløbssted på en flod. Borgen
Habsburg ligger ved floden Aare, hvor der lå et toldsted længe før,
familiens storhedstid tog sin begyndelse. Habsburg skal da betyde ”borg
ved anløbssted”. |
Den snilde, Rudolf som andenrangs fyrste
havde brugt til at blive valgt til konge, brugte han nu til at sikre
sine efterkommere en husmagt, altså skatskyldige arvelande, der passede
sig for en slægt, der var rykket frem i forreste række af de tyske
fyrstehuse. |
Østrig var det eneste land, der var til
rådighed. Rudolf forstod at gribe chancen, fordi han vidste, at
Habsburgerne ikke fremover ville kunne deltage i konkurrencen om Europas
fornemste verdslige magtstilling - Det tyske Riges konge og kejser -
uden de ressourcer, som store og rige arvelande kunne give. |
Fra 1278 har Habsburgerne hjemme i Østrig,
og østrigerne anser Rudolf for landets første grundlægger. Det stemmer,
hvis man husker, at Østrig ligesom Sachsen, Bøhmen og Brandenburg var en
præmie i Det tyske Riges samling af hovedlande og ikke en selvstændig
stat. Det passer imidlertid også, at Habsburgerne ved at blive arvelige
fyrster i netop denne provins gradvist fremmede en lokalpatriotisme, der
igennem århundrederne bidrog til, at indbyggerne i Østrig identificerede
sig mere med dynastiet og mindre med de øvrige tyske lande. |
Rudolfs sønner blev ikke valgt til konge,
men efter at have prøvet et par andre dynastier vendte kurfyrsterne i
1438 endegyldigt tilbage til Habsburgerne. De forenede herefter
husmagten over Østrig med forventningen om altid at blive valgt til
konge i Det tyske Rige. Med kongeværdigheden fulgte også retten til at
blive kronet til romersk kejser og dermed til kristenhedens verdslige
overhoved af paven i Rom. |
Den fyrste, verset om at gifte sig var
rettet til, var Maximilian (1459-1519). Han ville være kejser af gavn
som af navn; som Europas "sidste ridder" ville han samle kristenheden
mod tyrkerne og skabe et mægtigt og civiliseret rige. For at gøre dette
muligt valgte han den eneste gangbare vej, nemlig det strategiske
ægteskab. Det gjorde han med uforlignelig kraft og virkning. |
I 1477 indledte han som 18-årig familien
Habsburgs anden store geografiske rokade ved at ægte Maria, eneste barn
af Karl den Dristige, hertug af Burgund, der netop var faldet i kamp mod
schweizerne ved Nancy. Den burgundiske gren af det franske kongehus
styrede et bælte med nogle af Europas rigeste lande fra Nordsøen til
Alperne. Maximilians ægteskab med Maria betød, at den franske konge ikke
uden videre kunne inddrage sin fætters fede len, men måtte se deres
rigdomme overgå til Habsburgerne. Det tilgav han aldrig, og Frankrig og
Tyskland var ærkefjender i århundreder derefter. |
I 1478 fødte Maria sønnen Filip, senere
kaldet den Smukke. Faderen gjorde ham til arvelig hertug af Burgund og
markerede derved, at Habsburgerne nu også hørte hjemme i Nederlandene.
Det var kun optakten. Habsburgernes tredje og største rokade ventede. |
Også i Spanien levede der en pige, der var
eneste arving til et mægtigt land, og det i dobbelt forstand. Juana var
datter af Ferdinand og Isabella, der selv var de eneste arvinger til de
to store spanske kongeriger Aragon og Kastilien. Foreningen af de to
skabte kongeriget Spanien. Dets skæbne levede nu i Juana, og da
Maximilian i 1496 hjemførte hende til sin søn Filip, var det ikke kun
Spanien, han havde med, men også det Nye Spanien hinsides Atlanten. |
På få år havde Maximilian svunget sig op
fra at være arvehertug af Østrig til at være patriark over et rige der
strakte sig fra Vestindien over Nederlandene til Wien. Sandelig, lad de
andre slås! |
Filip, der har eftermæle af at have været
den klogeste af alle Habsburgerne, døde 1506 af at drikke for meget
koldt vand på en hed dag. Heldigvis var der endnu en gang en sidste
arving, og det var unge prins Karl, hertug af Burgund, konge af Spanien,
og efter farfaderens død i 1519 hertug af Østrig, tysk konge og
forventelig romersk kejser. |
Så bange var Frans I af Frankrig for Karls
mægtige rige, der omklamrede Frankrig fra nord, øst og syd, at han selv
stillede op til kejservalget, selvom ingen fransk kandidat nogensinde
havde vundet. Han håbede, at nogle af kurfyrsterne ville dele hans frygt
for en kejser, hvis vældige udenrigske besiddelser ville gøre ham
uafhængig af fyrster og Rigsdag. |
Karl svarede igen med en valgpropaganda,
der har umiskendeligt nationale toner. "Det hellige [romerske] Riges
magt, ære og værdighed blev skænket den tyske nation for 700 år siden",
skrev Karls spindoktorer med hentydning til år 800, da paven kronede
frankerkongen Karl, der i deres propaganda blev til tysker, til romersk
kejser. De mobiliserede den gamle forestilling om, at der i verden kun
fandtes ét rige, det romerske, som gik i arv til den tyske nation, fordi
tyskerne var de tapreste og værdigste af alle kristenhedens folk.
Tyskerne har dermed ret til riget, som "garanterer, at den tyske nation
beholder sin frihed". |
Karl V fik som kejser vrøvl med en
opsætsig augustinermunk ved navn Martin Luther. Det ligner en skæbnens
ironi, at Habsburgerne netop i øjeblikket for deres allerstørste triumf
løb ind i oprør og borgerkrig på hjemmefronten. Luther fik hurtigt mange
fyrster med sig, og Karl sled sig op i sine evige forsøg på med magt
eller diplomati at etablere sin suverænitet som kejser i riget. |
Heller ikke paven fik han det godt med,
fordi paven var franskvenlig. I 1527 slap Karls feltherrer de kejserlige
landsknægte løs mod selve Rom, der blev plyndret og skændet som aldrig
før eller siden. Heraf kan den nordiske læser få et dramatisk billede i
Mika Waltaris panoramiske roman Mikael Låddenfod. |
Det blev en pyrrhussejr. Paverne havde
aldrig siden tillid til tyskerne, og selvom Habsburgerne var Europas
mægtigste katolske herskerhus, var det kun modstræbende, at paverne
fremover allierede sig med dem. |
Karl delte den dynastiske arv mellem sine
sønner. Den ene, Filip, fik Spanien, Amerika og Burgund; den anden,
Ferdinand, fik Østrig, Ungarn, der var indgået i arvelandene i 1526, og
kravet på den tyske krone. De to grene af slægten samarbejdede tit mod
Frankrig og protestanterne, men det var ikke det, Maximilian havde
forestillet sig. Den sidste ridders drøm forblev en drøm. |
I 1618 udløste de religiøse og politiske
modsætninger i Det tyske Rige historiens værste borgerkrig, den vi
kalder Trediveårskrigen. En tredjedel af befolkningen omkom; velstand,
kultur og handel blev sat 200 år tilbage. Endnu en gang sandede det sig,
at Habsburgere havde mere held i giftermål end i krig. |
Østrig slap forholdsvis nådigt. Det var
endnu en grund til, at Habsburgernes arvehovedstad Wien blev rigets
midtpunkt; her lå hoffet, her lå den øverste rigsret og her lå
rigskammeret, altså finansministeriet. Landene omkring Donau, Enns og
Inn var stadig lande i Det tyske Rige, men de var også på vej til at
blive en politisk og økonomisk enhed for sig. |
1740 døde den sidste mandlige habsburger.
Endnu en gang afhang et riges skæbne af en pige, men hvilken pige. Maria
Theresia, Østrigs anden grundlægger, arvede hertugdømmerne Østrig, men
kunne ikke formelt vælges til tysk konge og kejser. For at råde bod
herpå blev hun gift med hertug Frans af Lothringen. Han var hende en god
gemal og havde udpræget økonomisk sans, men det vigtigste, han gjorde,
var at videregive sin leptosome fysik til dynastiet, der efter Maria
Theresia holdt op med at bestå af undersætsige folk med store hager for
i stedet at bestå af høje tynde folk. |
Maria og Frans fik 16 børn, hvoraf 10 blev
voksne; to blev kejsere og et, Marie Antoinette, dronning af Frankrig
indtil de revolutionære halshuggede hende i 1793. Maria var en from,
streng og sparsommelig hersker, men hun undgik ikke krig. |
Det tyske Rige var en højt udviklet
forbundsstat, måske forud for sin tid, for dets regler og love, der
oprindelig var indført for at sikre freden mellem protestanter og
katolikker, hindrede en stærk centralmagt i at udvikle sig. Det
udnyttede de øvrige tyske fyrster, især Frederik II af Preussen, til at
føre krig dels indbyrdes og dels mod Habsburgerne. |
I 1806 opløste Napoleon Det tyske Rige, og
Habsburgerne kaldte sig derefter arvelige kejsere af Østrig og konger af
Ungarn. Det var de indtil 1918; de sidste 100 års habsburgervælde i Wien
styrkede østrigernes fornemmelse af, at de var en særlig slags tyskere.
Efter 1806 vendte de sig mere mod syd og øst, mod de ungarske og
slaviske dele af Habsburgernes lande. De gamle hertugdømmer Østrig var i
denne periode blot det vigtigste af monarkiets tysktalende lande. |
Da sejrherrerne i 1919 lemlæstede det
habsburgske rige, stod Østrig tilbage som en fattig randprovins. Dets
eneste chance var at tilslutte sig Tyskland, der også var besejret, men
immervæk større og rigere end Østrig. Hermed ville den tyske nation, som
blev delt, da riget blev opløst i 1806, genforenes. Det ønskede næsten
alle østrigere. Det stemte da også overens med princippet om folkenes
selvbestemmelse, som de Allierede hævdede at have ført krigen for, men
de Allierede sagde nej. Det forbitrede østrigerne og forklarer, hvorfor
Hitler blev så jublende modtaget i Wien i 1938. |
Er østrigerne tyskere eller ej? Historien
viser, at svaret ikke er entydigt. Lad mig slutte med et andet mundheld
fra Habsburgernes storhedstid: A E I O U, Austriae est imperare orbi
universo, det tilkommer Østrig at herske over hele verden. |
Maximilian smiler fra sin himmel. |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|