Artikler i KONTRAST
Artikler  i DOCUMENT:
- Benedikt XVI: et mislykket pontifikat?
- Charles III, troens forsvarer?
- De faldnes Dal
- To kvinder
- USA: er løbet kørt?
Artikler fra Morgenavisen Jyllands-Posten, Berlingske Tidende, Politiken
B Befrieren Abraham Lincoln
C Carl Pedersen: Det andet USA
D Da Jesus blev syndebuk
- Den lille verden
- Den mystiske Spengler
- Den nysgerrige
- Den (u)undgåelige krig
- Det sidste tabu
- Det urolige klima
- Deus Io volt
E En halv nation nægter at dø
- En retssag om ligbrænding
- En tilståelsessag
- Er østrigerne tyskere eller ej?
- Et afgørende øjeblik
- Et ikon falder
- Europas digter
F Fantastiske former
- Fordrivelser og politik
G Grækernes store krig
- Guds værk?
H Hellige spor
- HILLARY - EN AMERIKANSK HISTORIE
- Hitler i vidneskranken
- Hvad nu hvis?
L Leopardens Sicilien
M Massakren i Rom og den sorte legende
- Mit segl derunder
- Moral, ansvar og den 9. april
O Omvendte verdener
- Oprør mod en fastlåst kirke
- Overleveren
P Pionér- og pragtværk om Johannes Jørgensen
R Romerkirkens '68
S Slaget ved Kursk - myten om Prokhorovka
- Sådan greb Hitler magten
u Usandsynligt rig
v Vendepunktet
- Veteranen og diktatoren
Æ "Æresdrab" før og nu
Kronik af David Gress. Politiken 18.5.2004.
Oprør mod en fastlåst kirke

I 1920'erne underviste i Rom en fritænkende præst med meninger som Thorkild Grosbølls. Også han fik ørerne i maskinen, men den romerske inkvisition var mindre nådig end Lise-Lotte Rebel. Her er historien om Ernesto Buonaiuti.

Gud er ikke en person, sagde han, men en kosmisk kraft, der gennemsyrer alt. Han mente, at den officielle kirke havde forvrænget og forfalsket den nytestamentlige forkyndelse. Han anerkendte ikke Jesus som Guds søn, men som »Guds røst i vor samvittighed, den røst, der afslører os for os selv«. Sand åbenbaring var ikke forbeholdt de kristne, sagde han, men er »vedvarende og allestedsnærværende«. Gud kan ikke bevises rationelt; at hævde at kunne det er »farisæisk bogstavtroskab«.

Intet dogme, ikke engang det, at Kristi legeme fortæres i nadveren, har eksisteret fra apostlenes tid. Nadveren var oprindelig blot det »symbolske udtryk for det broderskab, der ventede menigheden i Gudsriget«. Kristendommen er intet andet end det at opleve et »altomfattende åndeligt fællesskab«.

Som al religion består kristendommen af menneskers erfaring, ikke af åbenbarede dogmer; al lære har udviklet sig, derfor er udvikling påkrævet, fordi læren er størknet i gold rationalisme og reaktion.

Det foregående er ikke citater af Thorkild Grosbøll, men af den mand, der i den katolske kirke er hans nærmeste parallel, præsten og religionshistorikeren Ernesto Buonaiuti (1881-1946). Så rasende blev Vatikanet på Buonaiuti, at det fik indsat to særlige paragraffer i Lateranpagterne, der i februar 1929 ordnede forholdet mellem kirken i Italien og den italienske stat.

Den ene paragraf bestemte, at ingen præst kunne få eller forblive i et offentligt embede uden tilladelse af sin biskop. Buonaiuti var universitetsprofessor og således offentligt ansat, og han var stemplet som kætter. Vatikanet forlangte i hans tilfælde, og kun i hans, at han ikke fik lov at undervise. Derimod fortsatte han indtil 1931 som forskningsprofessor, hvilket gav ham tid til at skrive endnu flere kætterske værker.

Den anden paragraf var smålig. Den forbød præster at bære præstedragt offentligt, hvis det var blevet dem forbudt af kirkelige overordnede, og truede overtrædere med samme straf som den, der bar uniform uden at have ret til det. Buonaiuti bar herefter kun præstedragt i sit hjem og i udlandet; offentligt klædte han sig som en protestantisk gejstlig.

Det vakte opsigt: Buonaiuti skrev, at folk syntes mere optaget af, hvorfor han pludselig lignede en protestant, end af »min indre lidelse og mine forpinte og pinefulde idealer«.

Bestemmelsen, som han sammenlignede med at få kødet flået af knoglerne, ramte ham hårdt. Han troede ikke på, hvad kirken foreskrev. Derfor klamrede han sig des stærkere til den katolske opfattelse, at præsteordinationens sakramente sætter et »uudsletteligt mærke« i personligheden. Han ville være præst, bare af en særlig slags, kaldet til at forandre kirken og verden. Det lykkedes ham også, tyve år efter hans død.

Ernesto Buonaiuti var romer først og sidst, født og opvokset i kvarteret omkring Augustus-mausoleet. Som internationalt anerkendt forsker fik han mange tilbud fra udlandet og erkendte, at han utvivlsomt kunne leve et sikrere, materielt rigere og friere liv i USA.

Han ville ikke væk fra Rom, selv ikke efter at han i tilgift til den kirkelige forfølgelse også tiltrak sig fascisternes mishag. Han var blandt de 12 universitetslærere af over 1.200, der i 1931 nægtede at sværge en ed på at ville oplære »borgere lydige mod fædrelandet og det fascistiske styre«. Det kostede ham professoratet, men »jeg holder alligevel fast i mit religionsvidenskabelige program, som vil være en fornyelsens kraft her i katolicismens centrum, lige der hvor de mest reaktionære kræfter udfolder sig«, skrev han og definerede sit program som »helt og endegyldigt at indføre de religionsvidenskabelige forskningsmetoder i Italien med alt, hvad de medfører«.

Buonaiuti havde en anden grund til at blive i Rom, og det var hans mor, Luisa, der levede indtil 1941. Hun var en kvinde af stærk, men enkel tro og lydig mod kirken, som kun en katolik fra før 1960 kunne være det. At kirken fordømte hendes søn, var hende en gåde og en tragedie.

I 1926 sendte pave Pius XI franciskanerpateren Agostino Gemelli til Buonaiuti for at mægle i den konflikt, som i realiteten for længst var uløselig. Buonaiuti bad fire universitetskolleger deltage i mødet, for han stolede ikke på Gemelli og ville have vidner på, hvad der blev sagt. Mens Gemelli søgte dels at smigre og dels at presse Buonaiuti til at frasige sig sine kætterske meninger, hulkede og bad moder Luisa i et tilstødende værelse.

At Buonaiuti så længe fastholdt, at han var en god kristen, bare på en bedre og mere moderne måde, end Rom ville tillade, skyldtes, at han ikke ville gøre sin mor mere ulykkelig, end hun var. I de få år, han overlevede hende, nærmede han sig åbenlyst den liberale panteisme, han i sit inderste var nået frem til allerede som ung.

Den begavede og sjæleligt labile dreng mødte sit kald en decemberaften i 1894 i San Rocco-kirken. Menigheden sang litaniet for ugen efter Mariæ Ubesmittede Undfangelses fest, hvori Maria tiltales som »tårn af elfenben, pagtens ark«. Drengen så på Madonna-statuen i de blafrende kerters skær. »En skælven løb gennem mine lemmer. Det kom mig for, at billedet af Maria over alteret smilede til mig med en særlig gunst. Hvor få glæder og hvor lidt ømhed havde fulgt min tarvelige barndom og min ensomme opvækst!«.

Ernesto ville være præst, men da han kom på præsteskole, mødte han ikke Madonnas gunst, men goldt terperi, kyniske kammerater og uforstående lærere. Den katolske kirke i 1890'erne var i forsvarsposition over for næsten alt i den omgivende verden, demokrati, liberalisme, socialisme, menneskerettigheder, fritænkeri og sidst, men ikke mindst den italienske stat, der havde udslettet pavestaten, kirkens sidste rest af territorial magt.

For kirken under Pius IX, der døde 1878, var alle disse ting djævelens påfund, som distraherede menneskene fra Gud og hans bud, undergravede hierarki og moral og førte samfundet mod undergangen. Pius' efterfølger, Leo XIII, besluttede en modoffensiv. Da den ikke længere kunne være en politisk, eftersom kirken var uden magtmidler, måtte den være teologisk.

Modoffensiven bestod i at gøre dominikanermunken Thomas Aquinas' lære og metode endegyldige som norm for katolsk kristendom. Det var både genialt og skæbnesvangert. Thomas (1225-1274) ville forene kristendom og fornuft og gøre kristendommen rationelt forklarlig, forståelig og uangribelig. Det gjorde han ved at indføre Aristoteles' logiske og deduktive principper og metoder i den kristne teologi.

Det geniale var, at Leos nythomisme gjorde kristendommen til en logisk forsvarlig tankebygning på linje med de moderne ideologier som liberalisme og socialisme. Det skæbnesvangre var, at nythomismen underkuede det åndelige, mystiske, dynamiske hjerte i kristendommen. I det nythomistiske univers er alle dogmer beviselige, rationelt forklarlige og uforanderlige, fordi forandring ikke kan rummes i den aristoteliske logik.

Hvis kirkens lære altid har været den samme, er der ingen plads til det princip, som var den verdslige videnskabs store idol i Buonaiutis ungdom, nemlig udviklingsprincippet. I over 100 år havde protestantiske gejstlige skrevet kirke- og dogmehistorie ud fra det synspunkt, at kirken som institution bestod af mennesker og derfor udviklede sig ligesom alle andre historiske fænomener.

Også blandt katolikkerne var der enkelte præster, der ville studere kirkens og dogmernes udvikling. De ville blandt andet vise, at forestillingen om den hierarkiske kirke med paven som Kristi stedfortræder ikke lige præcis var det, Jesus mente, eller at læren om, at Maria var jomfru, først optræder århundreder senere.

For romerkirken var det omkring 1900 en uforskammet udfordring, at også dens egne præster nu begyndte at tvivle på, at kirkens hele lærebygning var evigt uforanderlig. Støttet af nythomisterne fordømte pave Pius X i 1907 dem, han kaldte 'modernisterne', de lærde præster, der påtog sig at anvende verdslige videnskabelige metoder på de hellige ting. Fremover skulle enhver præst ved sin ordination sværge 'anti-modernist-eden'.

I dette af nythomisme gennemsyrede dokument svor kandidaten, at »Gud med vished kan erkendes af fornuftens naturlige lys«, at profetier og mirakler er virkelige og sande, at kirken er »direkte oprettet på korteste tid af Kristus«, at kirkens lære er overleveret uforandret fra apostlene, og at kandidaten »forkaster den kætterske udviklingslære«.

Buonaiuti var hele sit voksenliv radikal modstander af disse teser og af kirkens krav om, at en præst, der ville være videnskabsmand, skulle underkaste sig kirkens autoritet i sit faglige arbejde og rette sig efter anvisninger, som hierarkiet måtte pålægge ham. I denne modsætning ligger kimen til Buonaiutis kirkekamp.

Den begyndte hurtigt, for don Ernesto, som hans præsteidentitet lød, var ufatteligt produktiv, et bevis for, at cølibat kan være stærkt befordrende for forskning. Allerede i 1920'rne redigerede han tidsskrifter, skrev avisindlæg, afhandlinger og bøger, ledte studiekredse og korresponderede med venner og kolleger i ind- og udland.

Han fik også tid til at drive den religions- og kirkehistoriske forskning, der i 1913 skaffede den kun 32-årige Italiens eneste professorat i kristendomshistorie og det for næsen af andre fremstormende kapaciteter som Adolfo Omodeo og Luigi Salvatorelli. Omodeo tilgav ham aldrig.

Blandt de bøger, unge don Ernesto skrev, var 'Breve af en modernistisk præst'. I den forsvarede han modernisternes faglighed og hævdede det liberale princip om forskningens frihed. Don Ernesto håbede, at Pius X's mere frisindede efterfølger Benedikt XV ville se gennem fingre med ham, men han gjorde regning uden værterne. Det var jesuitterne, der anså sig for at være den rette tros vogtere, og desuden den magtfulde Pietro Gasparri, der styrede Vatikanet.

Gasparri suspenderede don Ernesto a divinis, det vil sige, at han ikke måtte udøve sit præstekald. Efter lange forhandlinger gik don Ernesto i 1916 med til at sværge anti-modernist-eden for at få lov til at fortsætte som præst. Han svor mod bedre vidende og med den tavse forudsætning, at da eden var udtænkt af »utilregnelige personer«, var han ikke moralsk bundet af den.

Det sidste viser et karaktertræk hos Buonaiuti, der slår skår i den martyrglorie, hans tilhængere har sat på ham, men samtidig gør ham menneskelig. Han mente, og som historiker med god ret, at han kæmpede frihedens sag. Han var imidlertid også forfængelig. Han, don Ernesto, havde som den første indset, hvad kristendommen egentlig gik ud på, og det var en kosmisk bevægelse mod lys og sandhed, som det gjaldt om at spore i historien og i nutiden hævde mod en forstenet og 'utilregnelig' kirke.

Våbenstilstanden kunne ikke vare. I 1921 offentliggjorde don Ernesto i en milanesisk avis indholdet af en fortrolig samtale med Gasparri. Han gjorde det, fordi han ville tvinge kirkehierarkiet til en fastere holdning mod fascisterne, men det var et dumt fejltrin. I 1924 trak han i land ved at skrive til pave Pius XI, at han »uforbeholdent« forkastede modernismen. Det havde han det dårligt med og skrev til en kollega, at »hvis jeg adlyder, betyder det afslutningen på al min faglige aktivitet«.

Nu ville han ikke give efter mere: »Jeg går min forfærdelige, men uafvendelige skæbne i møde«. Efter flere provokerende artikler og forelæsninger fra don Ernestos hånd faldt i 1926 det endelige slag, ekskommunikationen vitando, som indebærer, at ingen katolik må have noget samkvem med den forstødte.

Italienerne er heldigvis et hyklerisk folk, så paven sørgede for, at en uangribeligt from og rettroende munk, don Orione, fik lov at tilse don Ernesto og høre hans skriftemål. Den udstødte præst fik endog, i strid med a divinis-dommen, lov til at sige messe i sit hjem og derved dagligt udføre den gerning, der er hjertet i en katolsk præsts sjæleliv. Det værdsatte don Ernesto, selv om han ikke delte kirkens lære om, hvad der sker i messen.

Da han i 1931 nægtede at sværge eden til Mussolini-styret, faldt imidlertid også den verdslige magts hammer. Buonaiuti mistede sit professorat og måtte derefter ernære sig og sin mor ved foredrag, ofte for protestantiske grupper, og bøger.

I 1933 udkom hans bestseller, 'Romerkirken'. Her konfronterer don Ernesto romerkirkens påstand om at være et »fuldkomment samfund«, societas perfecta, med den historiske sandhed, som ifølge ham er, at kirken har »lammet evangeliets budskab med sine politiske forviklinger og sin teologiske rationalisme«. Han opfordrer kirken til at gå i dialog med det virkelige samfund, et bud, som 2. Vatikanerkoncil i 1960'erne gjorde til sit.

I 1944 vendte demokratiet tilbage til Italien, og don Ernesto krævede at blive genindsat i sit professorat. Det blev han ikke. I hans og kun i hans tilfælde valgte den demokratiske italienske regering at fastholde Lateranpagtens anti-Buonaiuti-paragraf. Så dybt stak mistilliden til ham i de kristelig-demokratiske politikere.

»Verden venter sin frelse fra andre steder end kirken og vil få den«, skrev han i 1945. På sit dødsleje nægtede don Ernesto for sidste gang at »tro og fordømme det, som Kristi kirke tror og fordømmer«. Han havde forladt den. Hans testamente var den 2.000 sider store 'Kristendommens historie', uforlignelig, kritisabel, inspirerende.

I 1978 i Rom hilste jeg på Buonaiutis elev Raffaello Morghen og læste om don Ernesto i 'Ernesto Buonaiuti storico del cristianesimo', Rom 1978. Giordano Bruno Guerris biografi 'Eretico e profeta', Milano 2001, har inspireret denne kronik.

17.05.2004 KL. 03:00
Er østrigerne tyskere eller ej?
Historien viser, at det er der ikke et entydigt svar på, skriver dagens kronikør i forsøget på at afklare begreberne.
AF DAVID GRESS, PH.D., HISTORIKER, ÅRHUS
Bella gerant alii! Tu, felix Austria, nube! »Lad andre føre krige! Du, lykkelige Østrig, gift dig!« Verset kom mig i hu, da jeg læste, hvad Hans Hauge skrev i kronikken 20/4 om, at Østrig var et underligt land. Det sære ved Østrig sammenlignet med Danmark, skriver han, er, at det ikke er en nationalstat, men det, der er tilbage af en slægtsejendom, nemlig slægten Habsburgs arvelige fyrstendømme i landene omkring floderne Donau, Enns og Inn. »Østrigerne er en stat og ikke en nation, for østrigerne er tyskere«, skriver Hauge. Det er både rigtigt og forkert.
Østrigerne i dag hævder, at de er en nation for sig, og det skyldes frem for alt en mand, der blev født 1889 samme dag, som Hauges kronik udkom, nemlig Adolf Hitler. Han var enig med Hauge i, at østrigerne var tyskere, og derfor var hans første større internationale aktion at indlemme sin hjemstavn Østrig i sit tyske rige. Det skete i 1938 under næsten udelt jubel fra østrigernes side.
Da krigen i 1945 var tabt og Hitlerstyrets ugerninger kom for en dag, var der få østrigere tilbage, der kunne huske glædesrusen fra 1938 og få, der ville kalde sig tyskere. Nu kunne det ikke gå hurtigt nok med at genoprette et selvstændigt Østrig, der med held fremstillede sig for verden som Hitlers første offer. Vittige hoveder har siden påpeget, at det østrigske mesterstykke i efterkrigstiden har været at få verden til at tro, at østrigeren Hitler intet havde med det rigtige Østrig at gøre, mens rhinlænderen Ludwig van Beethoven var østriger.
Hvad er de så, disse østrigere? Lad mig for at spore et svar tage læseren på en historisk ekskursion til landene omkring Donau, Enns og Inn.
Østrig fødtes som Det tyske Riges sydøstlige grænseland. Mod vest og nord gled det uden skarpe skel over i Bayern og Bøhmen; mod syd og øst derimod løb sprog- og kulturgrænsen til de ungarsk og slavisk befolkede egne. I 955 invaderede ungarerne de tyske lande i det mest ødelæggende fremmede felttog mod Mellemeuropa før mongolernes i 1241. De blev besejret på Lechfeld i Bayern af kong Otto I, der senere som kejser oprettede markgrevskabet Østrig for at sætte skik på styringen af rigets udsatte, sydøstlige del. I 1156 ophøjede Frederik Barbarossa det til arveligt hertugdømme. Det blev senere delt i to: Østrig vest og øst for Enns.
I 1246 uddøde den herskende Babenberger-slægt, hvorpå kong Ottokar II af Bøhmen lagde krav på landet. I 1273 valgte de tyske kurfyrster Rudolf af Habsburg til konge i Det tyske Rige; Ottokar var én af dem, men nægtede at anerkende Rudolf. Opgøret endte med, at Rudolf besejrede og dræbte Ottokar i slaget ved Dürnkrut sydøst for Wien i 1278. Hermed var Rudolf ubestridt hersker i Tyskland. Han inddrog derpå hertugdømmet Østrig og gav det til sine sønner. Det var strategisk slægtstænkning af format.
Rudolf var selv herre over nogle områder i Elsass og i Aargau i Schweiz, hvor stamborgen Habsburg stadig ligger. Ifølge et gammelt sagn kommer navnet Habsburg af Habichtsburg, som betyder Høgsborg. Sandheden er dog snarere, at ordet Habs- var beslægtet med det senere tyske Hafen og betød anløbssted på en flod. Borgen Habsburg ligger ved floden Aare, hvor der lå et toldsted længe før, familiens storhedstid tog sin begyndelse. Habsburg skal da betyde ”borg ved anløbssted”.
Den snilde, Rudolf som andenrangs fyrste havde brugt til at blive valgt til konge, brugte han nu til at sikre sine efterkommere en husmagt, altså skatskyldige arvelande, der passede sig for en slægt, der var rykket frem i forreste række af de tyske fyrstehuse.
Østrig var det eneste land, der var til rådighed. Rudolf forstod at gribe chancen, fordi han vidste, at Habsburgerne ikke fremover ville kunne deltage i konkurrencen om Europas fornemste verdslige magtstilling - Det tyske Riges konge og kejser - uden de ressourcer, som store og rige arvelande kunne give.
Fra 1278 har Habsburgerne hjemme i Østrig, og østrigerne anser Rudolf for landets første grundlægger. Det stemmer, hvis man husker, at Østrig ligesom Sachsen, Bøhmen og Brandenburg var en præmie i Det tyske Riges samling af hovedlande og ikke en selvstændig stat. Det passer imidlertid også, at Habsburgerne ved at blive arvelige fyrster i netop denne provins gradvist fremmede en lokalpatriotisme, der igennem århundrederne bidrog til, at indbyggerne i Østrig identificerede sig mere med dynastiet og mindre med de øvrige tyske lande.
Rudolfs sønner blev ikke valgt til konge, men efter at have prøvet et par andre dynastier vendte kurfyrsterne i 1438 endegyldigt tilbage til Habsburgerne. De forenede herefter husmagten over Østrig med forventningen om altid at blive valgt til konge i Det tyske Rige. Med kongeværdigheden fulgte også retten til at blive kronet til romersk kejser og dermed til kristenhedens verdslige overhoved af paven i Rom.
Den fyrste, verset om at gifte sig var rettet til, var Maximilian (1459-1519). Han ville være kejser af gavn som af navn; som Europas "sidste ridder" ville han samle kristenheden mod tyrkerne og skabe et mægtigt og civiliseret rige. For at gøre dette muligt valgte han den eneste gangbare vej, nemlig det strategiske ægteskab. Det gjorde han med uforlignelig kraft og virkning.
I 1477 indledte han som 18-årig familien Habsburgs anden store geografiske rokade ved at ægte Maria, eneste barn af Karl den Dristige, hertug af Burgund, der netop var faldet i kamp mod schweizerne ved Nancy. Den burgundiske gren af det franske kongehus styrede et bælte med nogle af Europas rigeste lande fra Nordsøen til Alperne. Maximilians ægteskab med Maria betød, at den franske konge ikke uden videre kunne inddrage sin fætters fede len, men måtte se deres rigdomme overgå til Habsburgerne. Det tilgav han aldrig, og Frankrig og Tyskland var ærkefjender i århundreder derefter.
I 1478 fødte Maria sønnen Filip, senere kaldet den Smukke. Faderen gjorde ham til arvelig hertug af Burgund og markerede derved, at Habsburgerne nu også hørte hjemme i Nederlandene. Det var kun optakten. Habsburgernes tredje og største rokade ventede.
Også i Spanien levede der en pige, der var eneste arving til et mægtigt land, og det i dobbelt forstand. Juana var datter af Ferdinand og Isabella, der selv var de eneste arvinger til de to store spanske kongeriger Aragon og Kastilien. Foreningen af de to skabte kongeriget Spanien. Dets skæbne levede nu i Juana, og da Maximilian i 1496 hjemførte hende til sin søn Filip, var det ikke kun Spanien, han havde med, men også det Nye Spanien hinsides Atlanten.
På få år havde Maximilian svunget sig op fra at være arvehertug af Østrig til at være patriark over et rige der strakte sig fra Vestindien over Nederlandene til Wien. Sandelig, lad de andre slås!
Filip, der har eftermæle af at have været den klogeste af alle Habsburgerne, døde 1506 af at drikke for meget koldt vand på en hed dag. Heldigvis var der endnu en gang en sidste arving, og det var unge prins Karl, hertug af Burgund, konge af Spanien, og efter farfaderens død i 1519 hertug af Østrig, tysk konge og forventelig romersk kejser.
Så bange var Frans I af Frankrig for Karls mægtige rige, der omklamrede Frankrig fra nord, øst og syd, at han selv stillede op til kejservalget, selvom ingen fransk kandidat nogensinde havde vundet. Han håbede, at nogle af kurfyrsterne ville dele hans frygt for en kejser, hvis vældige udenrigske besiddelser ville gøre ham uafhængig af fyrster og Rigsdag.
Karl svarede igen med en valgpropaganda, der har umiskendeligt nationale toner. "Det hellige [romerske] Riges magt, ære og værdighed blev skænket den tyske nation for 700 år siden", skrev Karls spindoktorer med hentydning til år 800, da paven kronede frankerkongen Karl, der i deres propaganda blev til tysker, til romersk kejser. De mobiliserede den gamle forestilling om, at der i verden kun fandtes ét rige, det romerske, som gik i arv til den tyske nation, fordi tyskerne var de tapreste og værdigste af alle kristenhedens folk. Tyskerne har dermed ret til riget, som "garanterer, at den tyske nation beholder sin frihed".
Karl V fik som kejser vrøvl med en opsætsig augustinermunk ved navn Martin Luther. Det ligner en skæbnens ironi, at Habsburgerne netop i øjeblikket for deres allerstørste triumf løb ind i oprør og borgerkrig på hjemmefronten. Luther fik hurtigt mange fyrster med sig, og Karl sled sig op i sine evige forsøg på med magt eller diplomati at etablere sin suverænitet som kejser i riget.
Heller ikke paven fik han det godt med, fordi paven var franskvenlig. I 1527 slap Karls feltherrer de kejserlige landsknægte løs mod selve Rom, der blev plyndret og skændet som aldrig før eller siden. Heraf kan den nordiske læser få et dramatisk billede i Mika Waltaris panoramiske roman Mikael Låddenfod.
Det blev en pyrrhussejr. Paverne havde aldrig siden tillid til tyskerne, og selvom Habsburgerne var Europas mægtigste katolske herskerhus, var det kun modstræbende, at paverne fremover allierede sig med dem.
Karl delte den dynastiske arv mellem sine sønner. Den ene, Filip, fik Spanien, Amerika og Burgund; den anden, Ferdinand, fik Østrig, Ungarn, der var indgået i arvelandene i 1526, og kravet på den tyske krone. De to grene af slægten samarbejdede tit mod Frankrig og protestanterne, men det var ikke det, Maximilian havde forestillet sig. Den sidste ridders drøm forblev en drøm.
I 1618 udløste de religiøse og politiske modsætninger i Det tyske Rige historiens værste borgerkrig, den vi kalder Trediveårskrigen. En tredjedel af befolkningen omkom; velstand, kultur og handel blev sat 200 år tilbage. Endnu en gang sandede det sig, at Habsburgere havde mere held i giftermål end i krig.
Østrig slap forholdsvis nådigt. Det var endnu en grund til, at Habsburgernes arvehovedstad Wien blev rigets midtpunkt; her lå hoffet, her lå den øverste rigsret og her lå rigskammeret, altså finansministeriet. Landene omkring Donau, Enns og Inn var stadig lande i Det tyske Rige, men de var også på vej til at blive en politisk og økonomisk enhed for sig.
1740 døde den sidste mandlige habsburger. Endnu en gang afhang et riges skæbne af en pige, men hvilken pige. Maria Theresia, Østrigs anden grundlægger, arvede hertugdømmerne Østrig, men kunne ikke formelt vælges til tysk konge og kejser. For at råde bod herpå blev hun gift med hertug Frans af Lothringen. Han var hende en god gemal og havde udpræget økonomisk sans, men det vigtigste, han gjorde, var at videregive sin leptosome fysik til dynastiet, der efter Maria Theresia holdt op med at bestå af undersætsige folk med store hager for i stedet at bestå af høje tynde folk.
Maria og Frans fik 16 børn, hvoraf 10 blev voksne; to blev kejsere og et, Marie Antoinette, dronning af Frankrig indtil de revolutionære halshuggede hende i 1793. Maria var en from, streng og sparsommelig hersker, men hun undgik ikke krig.
Det tyske Rige var en højt udviklet forbundsstat, måske forud for sin tid, for dets regler og love, der oprindelig var indført for at sikre freden mellem protestanter og katolikker, hindrede en stærk centralmagt i at udvikle sig. Det udnyttede de øvrige tyske fyrster, især Frederik II af Preussen, til at føre krig dels indbyrdes og dels mod Habsburgerne.
I 1806 opløste Napoleon Det tyske Rige, og Habsburgerne kaldte sig derefter arvelige kejsere af Østrig og konger af Ungarn. Det var de indtil 1918; de sidste 100 års habsburgervælde i Wien styrkede østrigernes fornemmelse af, at de var en særlig slags tyskere. Efter 1806 vendte de sig mere mod syd og øst, mod de ungarske og slaviske dele af Habsburgernes lande. De gamle hertugdømmer Østrig var i denne periode blot det vigtigste af monarkiets tysktalende lande.
Da sejrherrerne i 1919 lemlæstede det habsburgske rige, stod Østrig tilbage som en fattig randprovins. Dets eneste chance var at tilslutte sig Tyskland, der også var besejret, men immervæk større og rigere end Østrig. Hermed ville den tyske nation, som blev delt, da riget blev opløst i 1806, genforenes. Det ønskede næsten alle østrigere. Det stemte da også overens med princippet om folkenes selvbestemmelse, som de Allierede hævdede at have ført krigen for, men de Allierede sagde nej. Det forbitrede østrigerne og forklarer, hvorfor Hitler blev så jublende modtaget i Wien i 1938.
Er østrigerne tyskere eller ej? Historien viser, at svaret ikke er entydigt. Lad mig slutte med et andet mundheld fra Habsburgernes storhedstid: A E I O U, Austriae est imperare orbi universo, det tilkommer Østrig at herske over hele verden.
Maximilian smiler fra sin himmel.