Artikler i KONTRAST
Artikler  i DOCUMENT:
- Benedikt XVI: et mislykket pontifikat?
- Charles III, troens forsvarer?
- De faldnes Dal
- To kvinder
- USA: er løbet kørt?
Artikler fra Morgenavisen Jyllands-Posten, Berlingske Tidende, Politiken
B Befrieren Abraham Lincoln
C Carl Pedersen: Det andet USA
D Da Jesus blev syndebuk
- Den lille verden
- Den mystiske Spengler
- Den nysgerrige
- Den (u)undgåelige krig
- Det sidste tabu
- Det urolige klima
- Deus Io volt
E En halv nation nægter at dø
- En retssag om ligbrænding
- En tilståelsessag
- Et afgørende øjeblik
- Et ikon falder
- Europas digter
F Fantastiske former
- Fordrivelser og politik
G Grækernes store krig
- Guds værk?
H Hellige spor
- HILLARY - EN AMERIKANSK HISTORIE
- Hitler i vidneskranken
- Hvad nu hvis?
L Leopardens Sicilien
M Massakren i Rom og den sorte legende
- Mit segl derunder
- Moral, ansvar og den 9. april
O Omvendte verdener
- Overleveren
P Pionér- og pragtværk om Johannes Jørgensen
R Romerkirkens '68
S Slaget ved Kursk - myten om Prokhorovka
- Sådan greb Hitler magten
u Usandsynligt rig
v Vendepunktet
- Veteranen og diktatoren
Æ "Æresdrab" før og nu
Den (u)undgåelige krig
Af David Gress
Historiker, ph.d.

Den spanske borgerkrig (1936-39) er krigen, der ikke vil forsvinde.  Den har fremkaldt en enorm litteratur, der næsten uden undtagelse modbeviser reglen om, at sejrherrerne skriver historien.  For mens det var kommunister, socialister og anarkister, der tabte, har det været deres ideer og forståelse af krigen, der har skabt den fortælling om krigen, der har domineret i offentligheden såvel i Spanien som i resten af verden.

Denne fortælling, for nylig opridset endnu en gang af forfatteren Klaus Rifbjerg i en kronik i Politiken, lyder således:

Den 2. spanske republik, der opstod i april 1931, da kong Alfons XIII valgte at gå i landflygtighed, var demokratisk og repræsenterede det spanske folks sande interesser.  Republikkens venstreorienterede regering i 1931-33 under Manuel Azaña gjorde sit bedste for at indlede gennemgribende og nødvendige reformer af godsejervældet, af militæret og af uddannelsesvæsenet, som i alt for høj grad var præget af reaktionære, katolske kræfter.

Denne demokratiske udvikling truede de besiddende klasser, som derfor gjorde alt for at opbygge antidemokratiske, militante og voldelige bevægelser såsom den halvfascistiske Falange Española.  Samtidig konspirerede de rige og kirken med antidemokratiske officerer for at forberede et statskup mod demokratiet.  De reaktionære kræfters overgreb på demokraterne provokerede arbejderopstanden i oktober 1934, som blev slået ned med hård hånd.

Angsten for et reaktionært kup var hovedårsagen til, at venstrepartierne vandt valget i 1936 og fik flertal i Cortes (parlamentet).  De progressive fortsatte deres demokratiske politik, hvilket drev højrefløjen til at støtte det oprør, som en gruppe yngre officerer iværksatte i juli samme år.  Oprøret var et fascistisk og katolsk kup mod en demokratisk regering.  Den derpå følgende borgerkrig var derfor et demokratisk styres berettigede kamp mod et fascistisk terrorregime, som vandt krigen takket være støtte fra det fascistiske Italien og det nationalsocialistiske Tyskland.  Under og efter krigen udførte de fascistiske oprørere utallige massakrer, plyndringer og andre ugerninger, der kostede en halv million livet.

Oprørslederen Francisco Franco installerede derpå et blodigt og hævngerrigt diktatur, som kostede yderligere hundredtusinder livet.  Regimet tjente de rige og undertrykte de fattige; uddannelse blev erstattet af propaganda og kritikere røg i fængsel eller blev henrettet.  Da Franco endelig døde i 1975, fik de demokratiske kræfter deres længe ventede chance til at fortsætte.  Det konstitutionelle monarki af i dag er således ifølge den nuværende regeringschef José Zapatero fortsættelsen af republikken og et opgør med republikkens fjender.

Hver eneste sætning i denne fortælling er falsk, hvilket som nævnt ikke hindrer, at den dominerer ikke blot i Spanien, hvor den har regeringens blå stempel og doceres i skoler og på universiteter, men i hele verden.  Store dele af den tages for gode varer selv af mange erfarne historikere såsom englænderne Hugh Thomas og Anthony Beevor.

Men den er bundfalsk, forløjet og egnet til at fremme de værste fordomme og undergrave det spanske demokrati.  Her følger en sandere fortælling, der er mere loyal såvel over for de historiske kendsgerninger som over for aktørernes egne holdninger og handlinger.

Manuel Azaña, den venstrerepublikanske regeringschef 1931-33 og republikkens præsident 1936-39, var ingen mønsterdemokrat.  Han troede i den franske revolutions ånd på et styre af de kloge og gode og agtede ikke at lade politiske modstandere tage magten fra sig.  De reformer, hans regering indledte, var hverken velgennemtænkte eller vel udførte.  Regeringen lukkede snesevis af fornemme katolske læreanstalter, herunder Spaniens eneste institut for økonomisk forskning.  Den tillod bander af anarkister og andre voldsmænd at myrde snesevis af formodede fjender og afbrænde uvurderlige biblioteker og kunstskatte.

Højrefløjen reagerede ikke herpå med gengældelse eller sammensværgelser.  Tværtimod insisterede dens ledende skikkelser såsom Franco eller politikeren José Gil-Robles, på at overholde de republikanske spilleregler, selvom de selv personligt foretrak monarkiet.  Falangepartiet, som var det nærmeste, Spanien fik en fascistisk bevægelse, var minimalt og aldeles ude af stand til at hamle op med bølgen af revolutionær vold.  Højrefløjen deltog loyalt i de politiske valg og vandt da også valget 1933 med stort flertal.

For ikke at provokere venstrefløjen dannede valgets sejrherrer en moderat centrumregering under ledelse af det radikale parti, der havde været republikansk årtier inden de fleste, der brystede sig af den etiket.  De radikales leder Alejandro Lerroux nægtede i et år at optage medlemmer af det største højreparti, Gil-Robles’ CEDA, i regeringen for ikke at provokere venstrefløjen.  Igennem hele republikkens korte historie var det højrefløjen, der udviste det mest konsekvent demokratiske sindelag, selvom mange af dens folk ikke var demokrater, mens det var venstrefløjen, der begik næsten alle voldshandlinger og overgreb på det demokrati, den hævdede at værne.

Arbejderopstanden i oktober 1934 var ikke drevet af nød eller angst for fascisme, en angst socialistlederne selv erkendte var rent opspind.  Den var forsøget på at udløse en voldelig revolution og var dermed det størst tænkelige angreb på demokratiet.  Den var også første etape af borgerkrigen.

Det, der fik bægeret til at flyde over for kritikerne af venstreregeringens politiske kurs, var netop, at den folkefrontsregering af revolutionære partier, der udgik af valget i februar 1936, ikke længere var demokratisk og ikke længere loyal mod republikkens grundlæggende principper.  Den var snarere præget af en accelererende udglidning mod revolutionær aktivisme rettet ikke mod at udvide demokratiet, men mod at ødelægge det og indføre et socialistisk diktatur.  Ikke for ingenting kaldtes socialistlederen Francisco Largo Caballero for ”den spanske Lenin”.  Hans beundring for det sovjetiske diktatur, hvis massemord på millioner ikke ligefrem var ukendt i samtiden, var grænseløs.  Da han blev styrets ledende mand efter det militære oprør i juli, var det derfor logisk, at han af alle kræfter fremmede den revolutionære proces.

Det styre, der forsvarede sig mod Francos oprør, var derfor ikke længere en demokratisk republik i ordets egentlige betydning, men noget, der snarere lignede det, kommunisterne senere skulle kalde for ”folkedemokratier”, altså diktaturer, hvor kommunistpartiet og dets håndlangere har al magten og nådesløst bruger den til at udrydde modstandere og overtage den totale magt over samfundet, økonomien og kulturen.  På den anden side var Franco ikke fascist, men konservativ katolik og frem for alt spansk patriot.

Kommunistpartiet, som var minimalt i februar 1936, voksede eksplosivt hen over sommeren og efter borgerkrigen brød ud.  Fra foråret 1937 havde det sikret sig den reelle magt i det, omverdenen stadig betragtede som den spanske republik.  Igennem stråmænd som socialistlederen Juan Negrín, regeringschef 1938-39, sovjetiserede kommunisterne de dele af Spanien, de kontrollerede.  De indrettede fængsler, myrdede modstandere og truede naturligvis Franco-folkene med udryddelse, hvis de skulle vinde.  En hovedperson i den kommunistiske voldspolitik var partiets senere leder Santiago Carillo, som i efteråret 1936 var ansvarlig for mordet på omkring 6000 virkelige eller formodede fjender af det nye styre i Madrid.

Det var Negrín, der udleverede verdens fjerdestørste guldbeholdning, Spaniens, til Sovjetunionen, hvorved han bevidst deponerede styrets økonomiske handlefrihed hos Josef Stalin.  Den sovjetiske hjælp til folkefrontstyret var ikke mindre end den italienske og tyske til de nationale; ingen af de udenlandske interventioner var imidlertid krigsafgørende.

Krigen kostede ikke en halv million, men 300.000 livet, fordelt nogenlunde lige mellem de to sider.  De bedste beregninger over massakrer viser, at de nationale, som Franco-folkene kaldte sig, myrdede adskilligt færre end folkefronten.  Efter krigen henrettede sejrherrerne ca. 25.000, igen et meget langt spring fra den halve million, som stadig og ganske uden belæg nævnes, for eksempel af den venstreorienterede Franco-biograf Paul Preston.  Af de øvrige 25.000 politiske fanger fik langt de fleste eftergivet deres straf.  Det skete eksempelvis for dem, der arbejdede på Franco-styrets monument over de faldne i krigen i Guadarrama-bjergene, hvor hver straffefange fik eftergivet fem dages straf for hver dag, han arbejdede.

Overgangen til demokrati efter Francos død skete ikke i strid med hans ønsker, men i kraft af dem og blev uden undtagelse udført af mænd, han selv havde anbragt på deres poster.  Kongedømmet blev genindført efter Francos ønske, og kong Juan Carlos, der gælder for at være en progressiv, har sagt, at han ikke vil tåle, at der tales ondt om Franco i hans nærvær.  Han husker at være taknemmelig, hvad mange, der kalder sig demokrater i dagens Spanien, ikke ønsker at gøre.  

Den mystiske Spengler
Af DAVID GRESS
MORGENAVISEN Jyllands-Posten 29.09.07
Troen på Allah er ikke troen på en gud, der åbenbarer sig i kærlighed til sin skabning, skriver en produktiv, alsidig, men anonym skribent.
Nej, ikke den Spengler. Ikke den tyske matematiklærer Oswald Spengler, der i årene op til Første Verdenskrig skrev sit bizart-geniale værk om ”Vestens undergang”, som forkyndte, at kulturer levede og døde som organismer, og at den vestlige civilisation var på vej ind i en langvarig, men uafvendelig nedgangstid, der ville være præget af teknokrati, ligemageri, amerikanisering, svigtende kreativitet og forfald af dannelse.
Et værk, som da det endelig udkom i 1918, syntes at bekræfte manges fornemmelse af, at Europas storhed var forbi, og at fremtiden ville være mindre kultiveret, dummere og farligere end fortiden.
Et værk, som mere end noget andet skabte den stemning, vi kalder kulturpessimisme, troen på, at lige meget hvordan det momentant ser ud, så er det barbariets, uvidenhedens og vulgaritetens kræfter, der er i uimodståelig fremmarch.
Ikke den Spengler, for hans liv var lige så udadtil udramatisk, som det er velbelyst.
DEN SPENGLER, der her er tale om, er en i højeste grad nulevende, produktiv og alsidig skribent, der har valgt at skjule sin identitet bag den bistre preussers navn. Han skriver om alt fra amerikansk og international politik til film, litteratur og musik og det ud fra en grad af viden, dannelse, bidsk humor og skarphed, der i sig selv er et lille modbevis mod hans navnefælles tese om kulturens og dannelsens forfald.
Blandt de seneste emner er årsagerne til de vestlige nationers selvudslettelsestrang, hvordan forskellene på den japanske kirsebærblomst-ceremoni og den kristne påske afslører fundamentale forskelle på øst og vest, hvordan Europa som begreb og kultur er udsprunget af kristendommen, grundene til, at en krig mellem USA og Iran er sandsynlig og en tilintetgørende kritik af den moderne kunstverden betitlet ”Hvorfor lader De som om De synes om moderne kunst?”
SPENGLER ER ingen almindelig kulturkonservativ. Han kan således skrive, at den prokommunistiske og stærkt kirkekritiske spanske filminstruktør Luis Buñuels mesterværk ”Mælkevejen” »får enhver anden film med kristent tema til at tage sig åndløs ud i sammenligning. Kan De ikke le ad vittighederne, tror De sikkert ikke på et ord af det, De siger, De tror.«
Bag det brede spektrum af emner og overfloden af rammende detailviden afslører Spengler et dybere ærinde og grunden til sin pseudonymitet i et argument, der går igen i flere af hans altid veloplagte og ofte bidende analyser.
Det er argumentet om, at kristendommen og jødedommen er forskellige fra alle andre religioner i deres budskab om Guds kærlighed til og omsorg for menneskene, og at Europas dekadence, der begyndte i 1800-tallet, i høj grad skyldes, at europæerne har glemt, at uden kristendommen er de ingenting.
FOR EN MÅNED SIDEN bragte det amerikanske tidsskrift for samfunds- og religionsdebat, ”First Things”, et essay af Spengler betitlet ”Kristen, muslim, jøde”. Det har som emne den tysk-jødiske religionsfilosof Franz Rosenzweig, som i 1921 udgav ”Forløsningens stjerne”, en teologisk-samfundsvidenskabelig analyse af forholdet mellem jødedom og kristendom.
Sidstnævntes opgave er ifølge Rosenzweig at forkynde Guds selv-åbenbaring og kærlighed for verden, mens jødedommens er at »omvende den indre hedning i enhver kristen«.
Spengler peger på, at Rosenzweig også behandlede islam i sit værk og det endda udførligt, men at denne behandling forbigås af forskerne, fordi Rosenzweig var ubønhørligt kritisk over for, hvad han beskrev som et ny-hedenskab forklædt som monoteisme.
ROSENZWEIG MEDGAV, at islam i historien ofte havde været mere tolerant over for jøder end kristendommen, men at islam er og bliver et hedenskab, fordi dens gud ikke åbenbarer sig som kærlig, men er den uforudsigelige, uberegnelige almagt.
Denne farlige, afsondrede gud er »alle de hedenske guder sammenfattet i én«, og det samfund, han befaler, bliver nødvendigvis et totalitært samfund, hvor tro og samfundsliv ikke er adskilt, men må være ét.
Troen på Allah er ikke troen på en gud, der åbenbarer sig i kærlighed til sin skabning, men troen på en magt, der befaler social enhed og kamp mod de vantro. »At menneskenes synder vækker den guddommelige kærlighed i højere grad end deres fortrin er en umulig, ja absurd tanke i islam, men det er den tanke, der står i centrum for jødedom og kristendom.«
SPENGLER ER ANONYM, fordi teser af den art, som han bifalder, ville udelukke ham fra det gode selskab i den vestlige verden og indbringe ham mordtrusler fra den islamiske. Man kan forestille sig, at han er en amerikansk akademiker i fyrrerne med en for sin stand ganske usædvanlig viden og nysgerrighed.
Han vil samtidig beholde sin frihed. Derfor bruger han sin ytringsfrihed på denne usædvanlige måde. Han er en ressource, det er værd at holde øje med.
Carl Pedersen: Det andet USA

Af DAVID GRESS
MORGENAVISEN Jyllands-Posten 05.02.08

Politik: Carl Pedersens indtryk af USA er båret af ideologi og ønsketænkning snarere end beskrivelser af virkeligheden og sobre bud på fremtiden.

Carl Pedersen:
DET ANDET USA
Fornyelse og frihed
i fremtidens Amerika
196 sider, 249 kr.
Lindhardt og Ringhof
Er udkommet

Carl Pedersens version af USA's nyere historie ser således ud: I 1933 fik amerikanerne for første gang en virkelig stor præsident. Franklin Delano Roosevelt skabte med sin New Deal-politik arbejdspladser gennem offentlige investeringer, tæmmede storkapitalen, gav arbejderne rettigheder og førte USA i en retfærdig krig mod nazismen.
Fra 1945-1969 oplevede USA sine bedste år. Den økonomiske ulighed faldt, alle blev meget rigere, og næsten alle forstod, at frihed og fremskridt krævede en stærk stat, der agerede i almenvellets interesse.
Skuden vendte
I 1969 vendte skuden, stadig ifølge Pedersen, da amerikanerne fik Richard Nixon til præsident. I de følgende 24 år arbejdede Nixon og andre Republikanere systematisk på at nedbryde New Deal.
Det skete dels ved ”sydstatsstrategien”, hvorved Republikanerne ved at tækkes hvide sydstatsborgere sikrede sig permanente flertal i regionen. Det skete også i konkret politik, idet Republikanerne rullede den offentlige sektor tilbage, favoriserede de rige, forsømte infrastrukturen, uddannelses- og sundhedsvæsenet og skabte splid og ulighed.
Lavpunktet er nået med George W. Bush, der som Republikansk sydstatsmand er det værste, Pedersen ved, idet han står for »en treenighed af minimalstatstankegang, militarisme og religiøs fundamentalisme«.
Pedersens vision
Pedersens vision for USA's fremtid ser således ud:
Nu, hvor den væmmelige Bush har mistet troværdighed og ødelagt enhver Republikaners chancer for at blive valgt til november, vil ”det andet USA” komme til magten. Hvad enten det bliver med Hillary Clinton eller Barack Obama, vil et USA bestående af summen af alle ikke-hvide, ikke-heteroseksuelle, ikke-konservative, ikke-fundamentalistiske, ikke-miljøsvinende grupper forny og forbedre samfundet.
Pedersen baserer sin vision på påstanden om, at et progressivt Amerika båret af sociale, grønne og spraglede folkebevægelser faktisk er ved at samle opbakning fra ”helt almindelige amerikanere”.
Måske ikke den heldigste formulering, idet Pedersen derved indrømmer, at de ”spraglede folkebevægelser” for sager som bøsseægteskaber, tosproget forvaltning, vindmøller og den slags netop ikke er folkelige, men lad gå.
Ønsketænkning
Problemet i denne velskrevne bog, der er båret af et ubestrideligt engagement, som denne anmelder finder højst sympatisk, er, at såvel versionen af historien som fremtidsvisionen er ideologi og ønsketænkning snarere end beskrivelser af virkeligheden og sobre bud på den kommende tids udvikling.
Historien først
Det er en afgørende pointe i amerikansk venstrepropaganda, at Roosevelts New Deal var det bedste, der nogensinde skete for det amerikanske samfund. Kun takket være New Deal overlevede det amerikanske demokrati 1930'ernes verdenskrise. New Deal gav staten ansvaret for at lede økonomien, sikrede lønmodtageres rettigheder og reducerede uligheden blandt andet ved progressiv beskatning og arveafgifter.
Sådan var det ikke
En anden afgørende pointe er, at denne New Deal, som udtrykte det bedste i USA, blev afmonteret af Nixon og hans efterfølgere, og at det derfor er det progressive USA's opgave nu at indføre en ny New Deal, denne gang baseret på sager som vedvarende energi, favorisering af udvalgte grupper, højere skatter, multikulturalisme og kamp mod dem, der vil bevare engelsk sprog, europæisk kultur og kristendom som bærende piller af amerikansk identitet.
Sådan var det bare ikke, Pedersen.
Roosevelts New Deal løste ikke krisen, den forlængede den. Faldet i uligheden og væksten i efterkrigsårene havde meget lidt med New Deal at gøre og meget mere med globalisering og internationale markedsforhold. Og at Nixon og efterfølgere skulle have afmonteret New Deal, er forkert. Nixon indførte priskontrol, og såvel han som alle andre præsidenter og kongresser har fortsat med at ophobe reguleringer, blande sig i arbejdsmarkedet, favorisere særgrupper og gøre skattelovgivningen så uigennemskuelig, at få normale amerikanere kan udfylde deres egen selvangivelse.
At minimalstatstankegang skulle have styret amerikansk politik på noget tidspunkt de sidste 30 år er vitterligt vås, selvom det for nogle snarere er ønsketænkning. Og hvad angår fundamentalismen kan dens påståede magt ikke forenes med, at fundamentalisternes to store mærkesager, kampen mod abort og for retten til at bede i det offentlige rum, ikke har rørt sig af flækken i årtier.
Selvgode idealister
Fremtiden sidst.
Det er tydeligt, at Pedersen med stolthed regner sig til det andet USA. For denne anmelder består det andet USA af en farlig blanding af selvgode idealister, herskesyge feminister, antinationale multikulturalister og en lille kerne af kyniske manipulatorer, som hader USA så meget, at de bevidst søger at ødelægge det.
Jeg accepterer, at Pedersen håber, at dette USA får magten. En nøgtern analyse vil snarere anse det for katastrofalt. At det andet USA har bedre chancer end længe, har Pedersen ret i. Vi får se, hvad det vil bruge mulighederne til.
En forfatter, hvis verden ser så besynderlig ud, og som samtidig skriver medrivende og spændende, er svær at belønne. Tre stjerner må det blive til, et gennemsnit af seks for engagementet og én for vederhæftigheden.
Blå bog
Carl Pedersen
Født i 1951 i Englewood, New Jersey af danske immigrantforældre.
Uddannet ved Franklin & Marshall College i Pennsylvania samt i russisk og engelsk ved Københavns Universitet.
Siden 1971 bosat i Danmark.
Tidligere ansat ved Syddansk Universitet, Roskilde Universitetscenter og Københavns Universitet, nu adjungeret professor ved Copenhagen Business School.
Har tidligere udgivet USA-bøgerne ”Den sårbare nation” (2003), ”USA i det 21. århundrede” (2005) og ”Den forkerte krig” (2006).