Den
(u)undgåelige krig |
Af David Gress
Historiker, ph.d. |
Den spanske
borgerkrig (1936-39) er krigen, der ikke vil
forsvinde.
Den har fremkaldt en enorm litteratur, der næsten
uden undtagelse modbeviser reglen om, at
sejrherrerne skriver historien.
For mens det var kommunister, socialister og
anarkister, der tabte, har det været deres ideer og
forståelse af krigen, der har skabt den fortælling
om krigen, der har domineret i offentligheden såvel
i Spanien som i resten af verden.
Denne fortælling, for nylig opridset endnu en gang
af forfatteren Klaus Rifbjerg i en kronik i
Politiken, lyder således:
Den 2. spanske republik, der opstod i april 1931, da
kong Alfons XIII valgte at gå i landflygtighed, var
demokratisk og repræsenterede det spanske folks
sande interesser.
Republikkens venstreorienterede regering i
1931-33 under Manuel Azaña gjorde sit bedste for at
indlede gennemgribende og nødvendige reformer af
godsejervældet, af militæret og af
uddannelsesvæsenet, som i alt for høj grad var
præget af reaktionære, katolske kræfter.
Denne demokratiske udvikling truede de besiddende
klasser, som derfor gjorde alt for at opbygge
antidemokratiske, militante og voldelige bevægelser
såsom den halvfascistiske Falange Española.
Samtidig konspirerede de rige og kirken med
antidemokratiske officerer for at forberede et
statskup mod demokratiet.
De reaktionære kræfters overgreb på
demokraterne provokerede arbejderopstanden i oktober
1934, som blev slået ned med hård hånd.
Angsten for et reaktionært kup var hovedårsagen til,
at venstrepartierne vandt valget i 1936 og fik
flertal i Cortes (parlamentet).
De progressive fortsatte deres demokratiske
politik, hvilket drev højrefløjen til at støtte det
oprør, som en gruppe yngre officerer iværksatte i
juli samme år.
Oprøret var et fascistisk og katolsk kup mod
en demokratisk regering.
Den derpå følgende borgerkrig var derfor et
demokratisk styres berettigede kamp mod et
fascistisk terrorregime, som vandt krigen takket
være støtte fra det fascistiske Italien og det
nationalsocialistiske Tyskland.
Under og efter krigen udførte de fascistiske
oprørere utallige massakrer, plyndringer og andre
ugerninger, der kostede en halv million livet.
Oprørslederen Francisco Franco installerede derpå et
blodigt og hævngerrigt diktatur, som kostede
yderligere hundredtusinder livet.
Regimet tjente de rige og undertrykte de fattige;
uddannelse blev erstattet af propaganda og kritikere
røg i fængsel eller blev henrettet.
Da Franco endelig døde i 1975, fik de
demokratiske kræfter deres længe ventede chance til
at fortsætte.
Det konstitutionelle monarki af i dag er
således ifølge den nuværende regeringschef José
Zapatero fortsættelsen af republikken og et opgør
med republikkens fjender.
Hver eneste sætning i denne fortælling er falsk,
hvilket som nævnt ikke hindrer, at den dominerer
ikke blot i Spanien, hvor den har regeringens blå
stempel og doceres i skoler og på universiteter, men
i hele verden.
Store dele af den tages for gode varer selv
af mange erfarne historikere såsom englænderne Hugh
Thomas og Anthony Beevor.
Men den er bundfalsk, forløjet og egnet til at
fremme de værste fordomme og undergrave det spanske
demokrati.
Her følger en sandere fortælling, der er mere loyal
såvel over for de historiske kendsgerninger som over
for aktørernes egne holdninger og handlinger.
Manuel Azaña, den venstrerepublikanske regeringschef
1931-33 og republikkens præsident 1936-39, var ingen
mønsterdemokrat.
Han troede i den franske revolutions ånd på
et styre af de kloge og gode og agtede ikke at lade
politiske modstandere tage magten fra sig.
De reformer, hans regering indledte, var
hverken velgennemtænkte eller vel udførte.
Regeringen lukkede snesevis af fornemme
katolske læreanstalter, herunder Spaniens eneste
institut for økonomisk forskning.
Den tillod bander af anarkister og andre
voldsmænd at myrde snesevis af formodede fjender og
afbrænde uvurderlige biblioteker og kunstskatte.
Højrefløjen reagerede ikke herpå med gengældelse
eller sammensværgelser.
Tværtimod insisterede dens ledende skikkelser
såsom Franco eller politikeren José Gil-Robles, på
at overholde de republikanske spilleregler, selvom
de selv personligt foretrak monarkiet.
Falangepartiet, som var det nærmeste, Spanien fik en
fascistisk bevægelse, var minimalt og aldeles ude af
stand til at hamle op med bølgen af revolutionær
vold.
Højrefløjen deltog loyalt i de politiske valg
og vandt da også valget 1933 med stort flertal.
For ikke at provokere venstrefløjen dannede valgets
sejrherrer en moderat centrumregering under ledelse
af det radikale parti, der havde været republikansk
årtier inden de fleste, der brystede sig af den
etiket.
De radikales leder Alejandro Lerroux nægtede i et år
at optage medlemmer af det største højreparti,
Gil-Robles’ CEDA, i regeringen for ikke at provokere
venstrefløjen.
Igennem hele republikkens korte historie var
det højrefløjen, der udviste det mest konsekvent
demokratiske sindelag, selvom mange af dens folk
ikke var demokrater, mens det var venstrefløjen, der
begik næsten alle voldshandlinger og overgreb på det
demokrati, den hævdede at værne.
Arbejderopstanden i oktober 1934 var ikke drevet af
nød eller angst for fascisme, en angst
socialistlederne selv erkendte var rent opspind.
Den var forsøget på at udløse en voldelig
revolution og var dermed det størst tænkelige angreb
på demokratiet.
Den var også første etape af borgerkrigen.
Det, der fik bægeret til at flyde over for
kritikerne af venstreregeringens politiske kurs, var
netop, at den folkefrontsregering af revolutionære
partier, der udgik af valget i februar 1936, ikke
længere var demokratisk og ikke længere loyal mod
republikkens grundlæggende principper.
Den var snarere præget af en accelererende
udglidning mod revolutionær aktivisme rettet ikke
mod at udvide demokratiet, men mod at ødelægge det
og indføre et socialistisk diktatur.
Ikke for ingenting kaldtes socialistlederen
Francisco Largo Caballero for ”den spanske Lenin”.
Hans beundring for det sovjetiske diktatur, hvis
massemord på millioner ikke ligefrem var ukendt i
samtiden, var grænseløs.
Da han blev styrets ledende mand efter det
militære oprør i juli, var det derfor logisk, at han
af alle kræfter fremmede den revolutionære proces.
Det styre, der forsvarede sig mod Francos oprør, var
derfor ikke længere en demokratisk republik i ordets
egentlige betydning, men noget, der snarere lignede
det, kommunisterne senere skulle kalde for
”folkedemokratier”, altså diktaturer, hvor
kommunistpartiet og dets håndlangere har al magten
og nådesløst bruger den til at udrydde modstandere
og overtage den totale magt over samfundet,
økonomien og kulturen.
På den anden side var Franco ikke fascist, men
konservativ katolik og frem for alt spansk patriot.
Kommunistpartiet, som var minimalt i februar 1936,
voksede eksplosivt hen over sommeren og efter
borgerkrigen brød ud.
Fra foråret 1937 havde det sikret sig den
reelle magt i det, omverdenen stadig betragtede som
den spanske republik.
Igennem stråmænd som socialistlederen Juan
Negrín, regeringschef 1938-39, sovjetiserede
kommunisterne de dele af Spanien, de kontrollerede.
De indrettede fængsler, myrdede modstandere
og truede naturligvis Franco-folkene med udryddelse,
hvis de skulle vinde.
En hovedperson i den kommunistiske
voldspolitik var partiets senere leder Santiago
Carillo, som i efteråret 1936 var ansvarlig for
mordet på omkring 6000 virkelige eller formodede
fjender af det nye styre i Madrid.
Det var Negrín, der udleverede verdens fjerdestørste
guldbeholdning, Spaniens, til Sovjetunionen, hvorved
han bevidst deponerede styrets økonomiske
handlefrihed hos Josef Stalin.
Den sovjetiske hjælp til folkefrontstyret var
ikke mindre end den italienske og tyske til de
nationale; ingen af de udenlandske interventioner
var imidlertid krigsafgørende.
Krigen kostede ikke en halv million, men 300.000
livet, fordelt nogenlunde lige mellem de to sider.
De bedste beregninger over massakrer viser,
at de nationale, som Franco-folkene kaldte sig,
myrdede adskilligt færre end folkefronten.
Efter krigen henrettede sejrherrerne ca.
25.000, igen et meget langt spring fra den halve
million, som stadig og ganske uden belæg nævnes, for
eksempel af den venstreorienterede Franco-biograf
Paul Preston.
Af de øvrige 25.000 politiske fanger fik langt de
fleste eftergivet deres straf.
Det skete eksempelvis for dem, der arbejdede
på Franco-styrets monument over de faldne i krigen i
Guadarrama-bjergene, hvor hver straffefange fik
eftergivet fem dages straf for hver dag, han
arbejdede.
Overgangen til demokrati efter Francos død skete
ikke i strid med hans ønsker, men i kraft af dem og
blev uden undtagelse udført af mænd, han selv havde
anbragt på deres poster.
Kongedømmet blev genindført efter Francos
ønske, og kong Juan Carlos, der gælder for at være
en progressiv, har sagt, at han ikke vil tåle, at
der tales ondt om Franco i hans nærvær.
Han husker at være taknemmelig, hvad mange,
der kalder sig demokrater i dagens Spanien, ikke
ønsker at gøre.
|
 |
Den mystiske
Spengler |
Af DAVID GRESS
MORGENAVISEN Jyllands-Posten
29.09.07 |
Troen på Allah er ikke troen på en gud, der åbenbarer sig i
kærlighed til sin skabning, skriver en produktiv, alsidig, men
anonym skribent. |
Nej, ikke den Spengler. Ikke den tyske
matematiklærer Oswald Spengler, der i årene op til Første
Verdenskrig skrev sit bizart-geniale værk om ”Vestens
undergang”, som forkyndte, at kulturer levede og døde som
organismer, og at den vestlige civilisation var på vej ind i en
langvarig, men uafvendelig nedgangstid, der ville være præget af
teknokrati, ligemageri, amerikanisering, svigtende kreativitet
og forfald af dannelse. |
Et værk, som da det endelig udkom i 1918, syntes at
bekræfte manges fornemmelse af, at Europas storhed var forbi, og
at fremtiden ville være mindre kultiveret, dummere og farligere
end fortiden. |
Et værk, som mere end noget andet skabte den
stemning, vi kalder kulturpessimisme, troen på, at lige meget
hvordan det momentant ser ud, så er det barbariets, uvidenhedens
og vulgaritetens kræfter, der er i uimodståelig fremmarch. |
Ikke den Spengler, for hans liv var lige så udadtil
udramatisk, som det er velbelyst. |
DEN SPENGLER, der her er tale om, er en i højeste
grad nulevende, produktiv og alsidig skribent, der har valgt at
skjule sin identitet bag den bistre preussers navn. Han skriver
om alt fra amerikansk og international politik til film,
litteratur og musik og det ud fra en grad af viden, dannelse,
bidsk humor og skarphed, der i sig selv er et lille modbevis mod
hans navnefælles tese om kulturens og dannelsens forfald. |
Blandt de seneste emner er årsagerne til de vestlige
nationers selvudslettelsestrang, hvordan forskellene på den
japanske kirsebærblomst-ceremoni og den kristne påske afslører
fundamentale forskelle på øst og vest, hvordan Europa som begreb
og kultur er udsprunget af kristendommen, grundene til, at en
krig mellem USA og Iran er sandsynlig og en tilintetgørende
kritik af den moderne kunstverden betitlet ”Hvorfor lader De som
om De synes om moderne kunst?” |
SPENGLER ER ingen almindelig kulturkonservativ. Han
kan således skrive, at den prokommunistiske og stærkt
kirkekritiske spanske filminstruktør Luis Buñuels mesterværk
”Mælkevejen” »får enhver anden film med kristent tema til at
tage sig åndløs ud i sammenligning. Kan De ikke le ad
vittighederne, tror De sikkert ikke på et ord af det, De siger,
De tror.« |
Bag det brede spektrum af emner og overfloden af
rammende detailviden afslører Spengler et dybere ærinde og
grunden til sin pseudonymitet i et argument, der går igen i
flere af hans altid veloplagte og ofte bidende analyser. |
Det er argumentet om, at kristendommen og jødedommen
er forskellige fra alle andre religioner i deres budskab om Guds
kærlighed til og omsorg for menneskene, og at Europas dekadence,
der begyndte i 1800-tallet, i høj grad skyldes, at europæerne
har glemt, at uden kristendommen er de ingenting. |
FOR EN MÅNED SIDEN bragte det amerikanske tidsskrift
for samfunds- og religionsdebat, ”First Things”, et essay af
Spengler betitlet ”Kristen, muslim, jøde”. Det har som emne den
tysk-jødiske religionsfilosof Franz Rosenzweig, som i 1921 udgav
”Forløsningens stjerne”, en teologisk-samfundsvidenskabelig
analyse af forholdet mellem jødedom og kristendom. |
Sidstnævntes opgave er ifølge Rosenzweig at forkynde
Guds selv-åbenbaring og kærlighed for verden, mens jødedommens
er at »omvende den indre hedning i enhver kristen«. |
Spengler peger på, at Rosenzweig også behandlede
islam i sit værk og det endda udførligt, men at denne behandling
forbigås af forskerne, fordi Rosenzweig var ubønhørligt kritisk
over for, hvad han beskrev som et ny-hedenskab forklædt som
monoteisme. |
ROSENZWEIG MEDGAV, at islam i historien ofte havde
været mere tolerant over for jøder end kristendommen, men at
islam er og bliver et hedenskab, fordi dens gud ikke åbenbarer
sig som kærlig, men er den uforudsigelige, uberegnelige almagt. |
Denne farlige, afsondrede gud er »alle de hedenske
guder sammenfattet i én«, og det samfund, han befaler, bliver
nødvendigvis et totalitært samfund, hvor tro og samfundsliv ikke
er adskilt, men må være ét. |
Troen på Allah er ikke troen på en gud, der
åbenbarer sig i kærlighed til sin skabning, men troen på en
magt, der befaler social enhed og kamp mod de vantro. »At
menneskenes synder vækker den guddommelige kærlighed i højere
grad end deres fortrin er en umulig, ja absurd tanke i islam,
men det er den tanke, der står i centrum for jødedom og
kristendom.« |
SPENGLER ER ANONYM, fordi teser af den art, som han
bifalder, ville udelukke ham fra det gode selskab i den vestlige
verden og indbringe ham mordtrusler fra den islamiske. Man kan
forestille sig, at han er en amerikansk akademiker i fyrrerne
med en for sin stand ganske usædvanlig viden og nysgerrighed. |
Han vil samtidig beholde sin frihed. Derfor bruger
han sin ytringsfrihed på denne usædvanlige måde. Han er en
ressource, det er værd at holde øje med. |
 |
Carl Pedersen:
Det andet USA |
Af DAVID GRESS
MORGENAVISEN Jyllands-Posten 05.02.08
Politik: Carl Pedersens indtryk af USA er
båret af ideologi og ønsketænkning snarere
end beskrivelser af virkeligheden og sobre
bud på fremtiden.
Carl Pedersen:
DET ANDET USA
Fornyelse og frihed
i fremtidens Amerika
196 sider, 249 kr.
Lindhardt og Ringhof
Er udkommet
|
Carl Pedersens version af USA's nyere historie ser
således ud: I 1933 fik amerikanerne for første gang en virkelig
stor præsident. Franklin Delano Roosevelt skabte med sin New
Deal-politik arbejdspladser gennem offentlige investeringer,
tæmmede storkapitalen, gav arbejderne rettigheder og førte USA i
en retfærdig krig mod nazismen. |
Fra 1945-1969 oplevede USA sine bedste år. Den
økonomiske ulighed faldt, alle blev meget rigere, og næsten alle
forstod, at frihed og fremskridt krævede en stærk stat, der
agerede i almenvellets interesse.
|
Skuden vendte
|
I
1969 vendte skuden, stadig ifølge Pedersen, da amerikanerne fik
Richard Nixon til præsident. I de følgende 24 år arbejdede Nixon
og andre Republikanere systematisk på at nedbryde New Deal. |
Det
skete dels ved ”sydstatsstrategien”, hvorved Republikanerne ved
at tækkes hvide sydstatsborgere sikrede sig permanente flertal i
regionen. Det skete også i konkret politik, idet Republikanerne
rullede den offentlige sektor tilbage, favoriserede de rige,
forsømte infrastrukturen, uddannelses- og sundhedsvæsenet og
skabte splid og ulighed. |
Lavpunktet er nået med George W. Bush, der som Republikansk
sydstatsmand er det værste, Pedersen ved, idet han står for »en
treenighed af minimalstatstankegang, militarisme og religiøs
fundamentalisme«.
|
Pedersens vision |
Pedersens vision for USA's fremtid ser således ud: |
Nu,
hvor den væmmelige Bush har mistet troværdighed og ødelagt
enhver Republikaners chancer for at blive valgt til november,
vil ”det andet USA” komme til magten. Hvad enten det bliver med
Hillary Clinton eller Barack Obama, vil et USA bestående af
summen af alle ikke-hvide, ikke-heteroseksuelle,
ikke-konservative, ikke-fundamentalistiske, ikke-miljøsvinende
grupper forny og forbedre samfundet. |
Pedersen baserer sin vision på påstanden om, at et progressivt
Amerika båret af sociale, grønne og spraglede folkebevægelser
faktisk er ved at samle opbakning fra ”helt almindelige
amerikanere”. |
Måske
ikke den heldigste formulering, idet Pedersen derved indrømmer,
at de ”spraglede folkebevægelser” for sager som bøsseægteskaber,
tosproget forvaltning, vindmøller og den slags netop ikke er
folkelige, men lad gå. |
Ønsketænkning |
Problemet i denne velskrevne bog, der er båret af et
ubestrideligt engagement, som denne anmelder finder højst
sympatisk, er, at såvel versionen af historien som
fremtidsvisionen er ideologi og ønsketænkning snarere end
beskrivelser af virkeligheden og sobre bud på den kommende tids
udvikling. |
Historien først |
Det
er en afgørende pointe i amerikansk venstrepropaganda, at
Roosevelts New Deal var det bedste, der nogensinde skete for det
amerikanske samfund. Kun takket være New Deal overlevede det
amerikanske demokrati 1930'ernes verdenskrise. New Deal gav
staten ansvaret for at lede økonomien, sikrede lønmodtageres
rettigheder og reducerede uligheden blandt andet ved progressiv
beskatning og arveafgifter. |
Sådan var det ikke |
En
anden afgørende pointe er, at denne New Deal, som udtrykte det
bedste i USA, blev afmonteret af Nixon og hans efterfølgere, og
at det derfor er det progressive USA's opgave nu at indføre en
ny New Deal, denne gang baseret på sager som vedvarende energi,
favorisering af udvalgte grupper, højere skatter,
multikulturalisme og kamp mod dem, der vil bevare engelsk sprog,
europæisk kultur og kristendom som bærende piller af amerikansk
identitet. |
Sådan
var det bare ikke, Pedersen. |
Roosevelts New Deal løste ikke krisen, den forlængede den.
Faldet i uligheden og væksten i efterkrigsårene havde meget lidt
med New Deal at gøre og meget mere med globalisering og
internationale markedsforhold. Og at Nixon og efterfølgere
skulle have afmonteret New Deal, er forkert. Nixon indførte
priskontrol, og såvel han som alle andre præsidenter og
kongresser har fortsat med at ophobe reguleringer, blande sig i
arbejdsmarkedet, favorisere særgrupper og gøre
skattelovgivningen så uigennemskuelig, at få normale amerikanere
kan udfylde deres egen selvangivelse. |
At
minimalstatstankegang skulle have styret amerikansk politik på
noget tidspunkt de sidste 30 år er vitterligt vås, selvom det
for nogle snarere er ønsketænkning. Og hvad angår
fundamentalismen kan dens påståede magt ikke forenes med, at
fundamentalisternes to store mærkesager, kampen mod abort og for
retten til at bede i det offentlige rum, ikke har rørt sig af
flækken i årtier. |
Selvgode idealister
|
Fremtiden sidst. |
Det er tydeligt, at Pedersen med stolthed
regner sig til det andet USA. For denne anmelder består det
andet USA af en farlig blanding af selvgode idealister,
herskesyge feminister, antinationale multikulturalister og en
lille kerne af kyniske manipulatorer, som hader USA så meget, at
de bevidst søger at ødelægge det. |
Jeg accepterer, at Pedersen håber, at
dette USA får magten. En nøgtern analyse vil snarere anse det
for katastrofalt. At det andet USA har bedre chancer end længe,
har Pedersen ret i. Vi får se, hvad det vil bruge mulighederne
til. |
En forfatter, hvis verden ser så
besynderlig ud, og som samtidig skriver medrivende og spændende,
er svær at belønne. Tre stjerner må det blive til, et gennemsnit
af seks for engagementet og én for vederhæftigheden. |
Blå bog
Carl Pedersen |
Født i 1951 i
Englewood, New Jersey af danske immigrantforældre.
Uddannet ved Franklin & Marshall College i
Pennsylvania samt i russisk og engelsk ved Københavns
Universitet.
Siden 1971 bosat i Danmark.
Tidligere ansat ved Syddansk Universitet, Roskilde
Universitetscenter og Københavns Universitet, nu adjungeret
professor ved Copenhagen Business School.
Har tidligere udgivet USA-bøgerne ”Den sårbare
nation” (2003), ”USA i det 21. århundrede” (2005) og ”Den
forkerte krig” (2006). |
 |
|
|
|