Pionér-
og pragtværk om Johannes Jørgensen |
Pionér-
og pragtværk om Johannes Jørgensen, den store
journalist, digter og forfatter,
der som konverteret katolik satte sig uden for det
gode danske selskab.
|
24. november 2006
Af DAVID GRESS |
 |
"Det er ikke så let en sag for en ung mand
stadig at underkue naturens stærkeste drift,"
skrev den 19-årige nydebuterede digter Johannes Jørgensen
i 1886.
Det fik han anledning til, som så ofte i de år, at
sande ved grundlovsfesten i juni, hvor han med sine
nye københavnske kulturradikale digtervenner gik
med i arbejdernes optog.
Dagen endte "i en kælderbeværtning på
Vesterbro og en ung pige, der frimodigt inviterer
den unge student med hjem.
Og han går med".
Episoder som denne er Teddy Petersens bog, den første
biografi af Jørgensen på dansk, fuld af.
Petersen har haft adgang til arkiver, ingen andre
havde set, herunder Jørgensens dagbøger.
Af flere års arbejde er kommet et pragtværk, der
giver det brede og rige billede af Jørgensen, der
er forudsætningen for at forstå dette både
sammensatte og enfoldige menneske, der også var sin
tids bedst skrivende danske journalist, digter,
romanforfatter og senere biograf på højt litterært
og fagligt niveau.
Den farlige erotik Den i egne øjne grimme og
kejtede fynbo Jørgensen fandt sig foreløbig til
rette blandt de frisindede københavnerdigtere.
Han delte deres ideer om erotik, politik og om
videnskaben, hvis lære om menneskets afstamning fra
dyrene og arternes kamp om overlevelse bekræftede
de unge i det, der forekom dem det eneste ærlige
livssyn. |
I 1891 giftede han sig med Amalie Ewald, selvom hun
havde skrevet til ham, at "det er kun venskab,
jeg føler for Dem".
Det burde Jørgensen have taget til efterretning.
Efter få år begyndte ægteskabet at gå skævt,
selvom Johannes og Amalie fik fem børn for at
cementere det.
Til sidst endte forholdet i et gensidigt helvede.
Også denne historie fortælles første gang i al
sin gru af Petersen. |
|
|
Konvertit |
I sin roman "Vor Frue af Danmark" fortæller
Jørgensen om en student, Ronge, der julenat er på
vej hjem for at dyrke købt elskov med en kvinde.
Ronge hører kirkeklokker kime.
"De ringede julen ind, og her vandrede han med en
skøge og var fuld af lyst til det onde.
Hans barndoms juleaftener steg frem for ham, og han
hørte med ét de gamle salmer." |
Konflikten mellem lyst, samvittighed og anger var Jørgensens.
Hele sit liv analyserede han sig selv med klinisk
distance og var sin egen ubønhørligste dommer.
Længe før han blev katolik, praktiserede Jørgensen,
hvad katolikker kalder "at ransage sin
samvittighed", hvilket er én af betingelserne
for at kunne skrifte og modtage nadveren. |
I 1894 besluttede Jørgensen under en rejse i
Italien at blive katolik.
For Jørgensen var det, som om Gud havde fået ham,
den rådvilde synder, på sigtekornet og ikke ville
lade ham slippe.
Den tro, han som voksen fandt, kunne imidlertid ikke
være barndommens sentimentale og blodfattige
lutherdom, men Europas store religion, den
marvfulde, kulturbærende og lidenskabelige katolske
kristendom. |
Skridtet afgjorde resten af hans liv, og herunder at
han, som Sven Rossel skrev i kronikken den 1/11,
blev til en ikke-person i dansk kulturliv. |
Europæisk forfatter |
Den katolske Jørgensen var således endnu mere
ensom end den akavede unge digter og journalist.
Det og hans helvedesægteskab hindrede ham
imidlertid ikke i at fortsætte sin karriere som
journalist og forfatter af egne erindringer og
senere af de tre værker, der sikrede ham
international berømmelse, nemlig helgenbiografierne
af Frans af Assisi, Catharina af Siena og Birgitta
af Vadstena.
De var hans manddoms bedrifter; Frans-bogen, der er
oversat til flere sprog end noget andet dansk værk
bortset fra H.C. Andersens eventyr, kom første gang
i 1907, Birgitta-bogen i 1941-1943. |
I 1913 opgav Jørgensen samlivet med Amalie, men som
katolikker kunne de ikke blive skilt for Gud, og Jørgensen
fortsatte med at underholde hustru og børn i mange
år endnu.
Det reddede ham ikke fra at blive perfidt og løgnagtigt
angrebet af Ekstra Bladet i 1918, der med Amalie som
kilde beskyldte ham for at forsømme sin forsørgerpligt. |
Jørgensen boede nu i Assisi, hvor han indtil 1952
levede beskedent til leje i et gammelt hus, mens han
trofast sendte størsteparten af sine ofte
betydelige indtægter til Amalie og børnene, ikke
mindst den slyngelagtige og altid pengetrængende
Knud. |
Den store kærlighed |
I
1913 mødte Jørgensen i Siena den 26 år yngre franske malerinde
Andrée Carof.
Hun, der både beundrede og forstod ham, blev hans livs store
kærlighed.
Petersen mener, givetvis med rette, at forholdet aldrig blev
fuldbyrdet, eftersom begge var katolikker.
Fordi de elskede hinanden, men ikke kunne giftes, ville ingen af
dem i skriftestolen kunne love at afbryde forholdet og ville
derfor ikke kunne modtage hverken syndsforladelsens eller
nadverens sakramente.
At leve uden sakramenterne var for begge utænkeligt. |
Andrée døde i 1933 efter et sygdomsforløb, som Jørgensen selv
beskrev i et dokument, som Petersen bringer i sin tekst.
Det er både rystende tragisk og et mesterstykke af Jørgensens
kortprosa. |
To år
senere døde Amalie, og Jørgensen var nu fri til at gifte sig
igen.
Det gjorde han i 1937 med den 32-årige Helene Klein, som døde
for få år siden og var den, der gav Petersen adgang til mange af
de papirer, han har brugt. |
Sine
sidste år tilbragte Jørgensen i fødebyen Svendborg, hvor han
døde i 1956. |
Mange facetter |
Jørgensen har
ofte og grundigt været behandlet af italienske
litteraturhistorikere, men Petersens er den første grundige
behandling på dansk.
Det er et pionerværk, som i sin fortælling om et sammensat
menneske også fortæller om en epoke i dansk og europæisk
kulturhistorie.
Det var en epoke, da progressive digtere og tænkere forkastede
overleveret moral og søgte mening i egen magt og indflydelse,
mens et mindretal strittede imod og nægtede, at videnskab og
politik gav de kloge og følsomme lov til alt i kunstens og
frihedens navn.
Jørgensen satte sit liv ind på, at også det moderne menneske og
den moderne litteratur kræver og må søge en grund i livet, den
grund, han fandt i kristendommens katolske skikkelse. |
|
 |
 |
På tæppeindkøb i et parisisk
stormagasin i midten af det
19. århundrede. Den
europæiske vækstrate var for
alvor knækket opad.
Foto: YVAN-CHRIST-SAMLING |
|
16.03.2007
Af DAVID GRESS
|
Vestens velstand hænger uløseligt
sammen med den udvikling af
demokrati og frihed, der i Europa er
baseret på kristendommen.
I 1901 var fysikere og ingeniører
enige om, at det var umuligt at
konstruere en flyvende maskine,
fordi tyngdekraften betød, at intet
kunne holde sig i luften, hvis det
var tungere end samme luft. Derfor
var flyvning kun mulig med balloner.
En af ingeniørerne hed Wilbur
Wright. To år senere stod han på en
strand i North Carolina og så den
flyvemaskine, han og hans bror havde
bygget, lette fra sandet og bevæge
sig gennem luften uden at falde ned,
også selvom den var tungere end
luft.
Flyvemaskinen er en af mange
opfindelser, som få eller ingen
kunne forestille sig, før de blev
gjort, men som, så snart de blev
gjort, hurtigt blev uundværlige,
ikke mindst som kilder til vækst og
velstand.
Den lange vækst
Meget af verden er endnu fattigt
efter vestlig målestok, men antallet
af de ekstremt fattige, der har
mindre end én dollar (i 2007-værdi)
om dagen at leve for, er de sidste
50 år faldet med over tre
fjerdedele. I 1950 levede 60 pct. af
verdens befolkning på det niveau; i
dag er tallet omkring 15 pct. Faldet
fortsætter, og det i stigende takt.
Medmindre kurven knækker, vil den
ekstreme fattigdom være udryddet om
20 år.
Faldet i antallet af meget
fattige er faktisk verdenshistoriens
største materielle fremskridt. Den
vækst, der gør faldet muligt,
begyndte imidlertid længe inden
1950.
Svaret på, hvornår den lange
vækst satte ind, afhænger af,
hvilket perspektiv man anskuer
væksten fra. Hvis man ser på tallene
alene, altså på, hvor hurtigt
økonomierne voksede efter den
normale målestok for den slags,
nemlig den årlige tilvækst i
bruttonationalproduktet (BNP), vil
man finde, at vækstraten i England
og USA knækkede opad omkring 1820.
Efter i århundreder at have ligget
på under en halv pct. om året steg
raten i løbet af få år til 2-3 pct.,
hvor den i gennemsnit har ligget
siden.
|
|
|
Nu er det imidlertid ingen
forklaring på væksten at pege på,
hvornår den blev hastigere. Noget må
have udløst denne acceleration. Det
er dette noget, økonomer,
historikere og samfundsforskere i
århundreder har spurgt om. De har
ikke fundet noget entydigt svar, men
vi kan sige en hel del mere om
vækstens og velstandens kilder end,
at de må have fandtes, fordi væksten
fandt jo sted.
Den lange vækst har i Danmark
betydet, at BNP pr. indbygger på 200
år er steget fra få tusinde kr. i
2007-værdi til dagens ca. 200.000
kr. Det er en kolossal fremgang,
selvom de lave tal for gamle dage er
misvisende, idet mange folk levede
helt eller delvis uden for
pengeøkonomien. En anset
økonomihistoriker har anslået, at
gennemsnitsborgeren i Romerriget i
oldtiden levede på et materielt
niveau svarende til Indien eller
Egypten i 1950erne.
Selvom folk måske ikke var så
fattige, som tallene kunne tyde på,
er der dog ingen tvivl om, at
flertallets levestandard er
mangedoblet siden 1820. Alle er også
blevet sundere og stærkere. Så
meget, at nogle forskere mener, at
alene forbedringerne i folks fysiske
velvære og styrke og i deres levetid
forklarer meget af den lange vækst.
Vækst og moral
Vækst og velstand er ikke lykke,
men den moderne velstand tillader et
sundere, blidere og mindre fysisk
risikabelt liv. Risikoen for at dø i
utide af vold eller sygdom har,
terrorismen til trods, aldrig været
lavere i de rige lande.
Det er påfaldende, at det er i ly
af den sikkerhed, velstanden har
bragt, at folk lader sig skræmme af
falske trusler såsom global
opvarmning. Store dele af den
vestlige kultur har reageret på sin
velstand ved at hengive sig til
politiske neuroser. I 1970erne hed
de revolutionær ideologi, i 1980erne
fred for enhver pris, og i dag
hedder de miljøpanik. Fællesnævner
for neuroserne er, at de giver det
selvsamme vestlige samfund, der er
verdenshistoriens frieste og mest
kreative, skyld for alt muligt. En
skyld, der kun kan afhjælpes, hvis
Vesten opgiver troen på videnskab,
fremskridt og frihed.
Neuroserne er farlige for
fremtidens vækst. De lammer
fremtidsviljen og bilder folk ind,
at der er alt muligt galt ved
samfundet, som skal udbedres ved
hjælp af politisk kontrol og
formynderi. Det er en opskrift på
armod, ikke på fremtidig velstand.
De vender også tingene på
hovedet. De beskylder Vesten for at
forfølge vækst uden hensyn til
moral. I virkeligheden er det kun i
kraft af en særlig moral, at Vesten
overhovedet opnåede velstand. Og kun
hvis den moral fortsat honoreres,
vil velstandens kilder fortsat
springe. De velstandsvirksomme dele
af moralen kan også læres af andre
kulturer. Det ser vi i vore dage i
Kina og Sydøstasien.
Moralens udtryk hedder
nysgerrighed, pligtfølelse,
disciplin, evnen til at udsætte
nydelse, evnen og lysten til at
inspirere sig selv og andre til
ekstraordinære præstationer,
optimisme. Fordommen siger, at de,
der bliver rige, er selvoptagne
egoister. De, der skaber virkelig
velstand og gavner
samfundsøkonomien, kan imidlertid
ikke være egoister. De bliver nemlig
kun rige, hvis de tilfredsstiller
andres behov. Velstandens dybeste
logik er derfor, at for at
tilfredsstille egne behov må man
først tilfredsstille andres.
|
 |
Teknologiens betydning
Det hyppigste svar på, hvad der
skaber vækst, er teknologi. Det er
heller ikke forkert, selvom det ikke
er hele sandheden. Teknologi,
herunder opfindelser, har i de
sidste 200 år fået stigende
betydning for den økonomiske
udvikling. Ved indledningen til den
moderne teknologiske tidsalder står
opfindelser som James Watts
dampmaskine fra 1768 og Ely Whitneys
rensemaskine til bomuld fra 1795.
Begge revolutionerede produktion og
transport først i England og USA,
senere i resten af verden. Den
moderne velstand i Vesten er
utænkelig uden dem.
Det gælder også selvom dampdreven
produktion og bomuld ikke længere
spiller nogen økonomisk rolle i
vestlige lande. Mange af de
vigtigste opfindelser skabte
muligheder, som, da de var fuldt
udnyttet, havde omkalfatret samfund
og økonomi og ført til nye og endnu
mere utænkelige opfindelser, som
gjorde de gamle til
museumsgenstande.
Siden 1950 er teknologiens
betydning som vækstfaktor
accelereret. Det er derfor ikke
underligt, at mange af dem, der
undersøger kilderne til den
velstand, de vestlige lande har
opnået, anser teknologi og
opfindelser for en såvel nødvendig
som afgørende betingelse for
velstand. Uden fortsat teknologisk
udvikling vil væksten gå i stå.
Vækstskabende opfindelser kan
sjældent forudses. Det, man til
enhver tid kan forudse, ligner det,
man har. I 1903 var det, man havde i
lufttransport, ballonen, og derfor
var det næsten umuligt at forestille
sig en anden slags flyvende maskine.
Det karakteristiske ved den vestlige
teknologiske opfindsomhed er, at
opfindelserne opstår i et konstant
forløb af evige forsøg og
eksperimenter. Du skal kunne
risikere at tage fejl for indimellem
at ramme rigtigt, finde noget der er
originalt og nyttigt.
|
|
|
Den teknologiske opfindsomhed er
imidlertid ikke opstået af ingenting
og kan derfor ikke i sig selv være
den eneste kilde til velstand. For
at et samfund skal udvikle en
systematisk teknologisk
opfindsomhed, kræver det som nævnt
en særlig moral, der finder udtryk i
særlige kulturelle, sociale og
politiske forhold. Det var de
forhold, der eksisterede i
Vesteuropa og især i England i
århundrederne, inden vækstraterne
knækkede opad efter 1820. Hvad
udløste knækket? Hvor langt tilbage
går dets forudsætninger? Til 1800?
1700? 1500 eller længere? |
Frihedsrum og ejendomsret
Den moderne mosaik af stater i
Europa begyndte at danne sig i
århundrederne efter Romerrigets fald
i 400-tallet. Da Vesteuropa igen
udviklede en høj civilisation, var
det i skikkelse af en række
forskellige, ofte konkurrerende
stater. Europa var enestående i
verden derved, at det bestod af én
kultur, men politisk var opdelt.
Eftersom Europa også var enestående
derved, at væksten, den moderne
teknologi og det moderne demokrati
begyndte der, er det sandsynligt, at
alle disse ting hænger sammen. Såvel
væksten som demokratiet og
teknologien har dybt nede noget at
gøre med, at Europa var politisk
delt.
Den politiske deling skabte, hvad
jeg kalder frihedsrum, altså
muligheder for folk for at udvandre,
hvis vilkårene i deres hjemland blev
for barske. Konkurrerende fyrster
havde også et incitament til at
lindre på skat og andre vilkår for
at tiltrække de mest produktive,
eftersom en fyrste med mange
produktive undersåtter også ville
modtage mere i skat og blive bedre i
stand til at opretholde en stor hær.
Fyrsternes politiske interesser
dikterede derfor en adfærd, som i
heldigste fald kunne føre til
økonomisk udvikling.
Blandt de politiske
institutioner, der førte til
velstand, var og er ejendomsretten
den vigtigste. Ejendomsretten, der
bunder i romerretten, men fik sin
afgørende udformning i England fra
1200-tallet og frem, beskytter
individets interesser ved at
beskytte dets dispositioner, og gav
senere opfindere, investorer og
købmænd sikkerhed for, at de kunne
nyde udbyttet af deres risikovilje
og opfindsomhed.
Kristendommen
Indtil omkring 1800 fungerede
denne kombinerede logik af
geografisk splittelse og ejendomsret
tilfældigt, men dog med stadig
stigende kraft. De europæiske stater
udviklede markeder og handel, også
inden den lange vækst satte ind.
Europas politiske fragmentering og
respekten for ejendomsretten er
blandt velstandens dybe kilder.
Den europæiske kultur udsprang af
kristendommen. Den er en kilde til
velstand på flere måder. Først ved
at tage magi og dæmoner ud af verden
og sige, at verden er skabt af Gud
som menneskets virkeplads. Dernæst
ved at opfordre mennesker til at
bruge deres gudgivne fornuft,
herunder til at udforske naturen,
finde lovmæssigheder og dermed nå
frem til, hvad vi kalder videnskab.
For det tredje ved at forkynde, at
fysisk arbejde ikke er en ussel
nødvendighed, som er uforenelig med
en ordentlig samfundsborgers liv,
men et naturligt livsvilkår.
Opvurderingen af arbejde førte til
opvurdering af arbejderen og dermed
interesse for, hvordan arbejdet
kunne gøres bedre og hurtigere. Det
var en stærk impuls til teknologisk
opfindsomhed, som da også var
udbredt i middelalderen.
Andre aspekter af kristendommen
var mindre tjenlige for vækst, og de
måtte overvindes, for at de positive
elementer kunne udfolde sig. Større
hindringer var imidlertid de
politiske og ideologiske, såsom den
lære, der herskede i de fleste
europæiske stater inden 1800, nemlig
merkantilismen. Den sagde, at enhver
stat skal holde på sine penge,
forhindre import og beskytte
hjemlige producenter. Det var først,
da frihandelen vandt indpas i
1800-tallet, at handelens enorme
betydning som stimulans for vækst,
opfindsomhed og teknologi for alvor
slog igennem.
Velstandens umiddelbare kilde er
den menneskelige kreativitet. Det
store historiske spørgsmål er,
hvorfor det var i Europa, at den
kreativitet først førte såvel til
demokrati og frihed som til
videnskab og teknologi. Svaret herpå
må nødvendigvis begynde med Europas
særpræg. De var dels geografiske og
dels kulturelle, og kernen i det
kulturelle særpræg var
kristendommen.
I mandags udkom David Gress bog
Velstandens kilder (Borgen), som
dette essay tager afsæt i. |
 |
 |
|
|
|