Artikler i KONTRAST
Artikler  i DOCUMENT:
- Benedikt XVI: et mislykket pontifikat?
- Charles III, troens forsvarer?
- De faldnes Dal
- To kvinder
- USA: er løbet kørt?
Artikler fra Morgenavisen Jyllands-Posten, Berlingske Tidende, Politiken
B Befrieren Abraham Lincoln
C Carl Pedersen: Det andet USA
D Da Jesus blev syndebuk
- Den lille verden
- Den mystiske Spengler
- Den nysgerrige
- Den (u)undgåelige krig
- Det sidste tabu
- Det urolige klima
- Deus Io volt
E En halv nation nægter at dø
- En retssag om ligbrænding
- En tilståelsessag
- Et afgørende øjeblik
- Et ikon falder
- Europas digter
F Fantastiske former
- Fordrivelser og politik
G Grækernes store krig
- Guds værk?
H Hellige spor
- HILLARY - EN AMERIKANSK HISTORIE
- Hitler i vidneskranken
- Hvad nu hvis?
L Leopardens Sicilien
M Massakren i Rom og den sorte legende
- Mit segl derunder
- Moral, ansvar og den 9. april
O Omvendte verdener
- Overleveren
P Pionér- og pragtværk om Johannes Jørgensen
R Romerkirkens '68
S Slaget ved Kursk - myten om Prokhorovka
- Sådan greb Hitler magten
u Usandsynligt rig
v Vendepunktet
- Veteranen og diktatoren
Æ "Æresdrab" før og nu
Forud for Den Lille Istid gik en varmeperiode, som kulminerede i 1560'erne med en række lange varme somre. Efter Den Lille Istid kom varmen igen, og Europa oplevede fra omkring 1730 oftere varme somre end før. Er det et tilfælde, at Oplysningstiden, den optimistiske liberalisme og den moderne naturlyrik begyndte at blomstre på netop denne tid? Eller at Europa efter 1713 oplevede færre og mindre ødelæggende krige end i århundredet forinden?
Klima og samfund
Forud for Den Franske Revolution, der brød ud i 1789, oplevede Vesteuropa en række våde somre med dårlig høst, som mindede om vejrliget under Den Lille Istid. Det var ikke mindst sult og social nød, der provokerede repræsentanterne på Generalstænderne i maj 1789 til at forlange økonomisk reform og kort efter til at danne Nationalforsamlingen, der udløste revolutionen.
Kan ændringer i klimaet få verdenshistoriske politiske følger? Le Roy Ladurie giver ikke et enkelt svar. Et så indviklet forløb som Den Franske Revolution har ingen enkelt årsag. Det, den franske historiker vil, er at sætte søgelys på faktorer, som den politiske historieskrivning knap har ænset. Ja, vi ved, at isvinteren 1658 var den umiddelbare grund til Danmarks største nederlag nogensinde, tabet af Skånelandene. I det tilfælde har historikerne altid haft vejret for øje. Men i forståelsen af de lange forløb, i de gradvise økonomiske og sociale forandringer gennem århundreder, har vejrets og klimaets rolle været beskeden.
Le Roy Ladurie er elev af Fernand Braudel, som i 1940'erne lancerede forestillingen om ”den totale historie”. Det skulle være en historie, der inddrog geografi og vejrlig som aktive faktorer på linie med eller endda vigtigere end magthaveres beslutninger. Magthaverne beslutter inden for økonomiske rammer, som igen påvirkes af de fundamentale fysiske forhold, nemlig geografi og klima.
Påvirkes, ikke bestemmes. Braudel kan eksempelvis vise, at selv om et antal våde somre og kolde vintre i 1600-tallet gjorde det vanskeligere at dyrke oliven i Frankrig, så udvidede olivenavlen sig alligevel nordpå gennem århundredet. Det skete, fordi udbyttet af oliven vejede tungere end risikoen for enkelte hårde vintre. Menneskene handlede på trods af klimaet. Det er et vigtigt budskab. Klimaet sætter rammer, det kan ikke bestemme handling, for det er en anonym kraft. Det er ikke mindst værd at huske i dag, da ellers stærke mennesker bæver i knæene for klimaforandringer, der måske aldrig finder sted.
Vinhøst og gletsjere
Klimahistoriens byggeklodser er uendeligt mange detaljer. Le Roy Laduries bøger er ikke sammenhængende beretninger, men ansamlinger af detailoplysninger, hvorigennem historikeren søger at beskrive og forstå konkrete situationer.
Temperaturmålinger, som foreligger præcise fra omkring 1700, er kun én kilde. Andre er overleverede oplysninger, som den at vinen frøs i glassene i Versailles i januar 1695, hvoraf man kan udlede, at stuetemperaturen har været under minus 5. Men én af Le Roy Laduries største fortjenester er, at han i et myreflittigt arbejde over årtier har samlet alle tilgængelige oplysninger om to faktorer, der afslører klimaforandringer over lang tid.
Den ene er datoen for vinhøstens start i forskellige franske vindistrikter. Serien foreligger nu næsten komplet fra midten af 1300-tallet, og vi kan for eksempel se, at den tidligste høststart nogensinde var i 1599. Den anden er gletsjernes udstrækning i Alperne. Den afslører en slags forsinket dagbog over klimaforandringer, idet det tager en række varme år, inden gletsjerne svinder, mens der omvendt ikke skal gå så mange hårde vintre, inden de rykker frem igen.
Kilderne til gletsjernes udstrækning er dels skriftlige, såsom dagbøger eller juridiske dokumenter, der kan afsløre, om et bestemt jordstykke var isdækket eller ej på et givet tidspunkt, og dels billedlige, hvilket giver arbejdet en særlig charme. Af gamle illustrationer kan man let se, at næsten alle de store alpegletsjere, såsom Rhonegletsjeren eller ”Ishavet” oven for Chamonix, har haft langt større udstrækning i historisk tid end i dag.
Le Roy Ladurie finder, at gletsjerne indtil omkring 1600 var mindre end i dag. Derefter begyndte de en fremrykning, som enkelte varme somre ikke formåede at standse, til et maksimum omkring 1650. Her holdt de sig i 200 år, altså til langt efter Den Lille Istids kolde vintre var afløst af hyppige varme somre. Fra 1860 begyndte så den store afsmeltning, der har stået på lige siden

Fakta

Emmanuel Le Roy Ladurie

  • Født 19. juli 1929 i Normandiet.
  • Kandidat fra École Normale Supérieure 1949.
  • Elev af Fernand Braudel, kendt som opfinderen
    af ”den totale historie”.
  • Medlem af kommunistpartiet indtil 1956.
  • Universitetslærer fra 1960.
  • Docteur ès lettres (svarer til dr.phil.) 1966.
  • Professor i den moderne kulturs historie ved Collège de France 1973-1999.
  • Medlem af Det franske Akademi 1993.
  • 16 æresdoktorater.
  • Har til dato skrevet 26 bøger og administreret talrige forskningsprogrammer.
  • Kommandør af Æreslegionen og af Kunsternes
    og Videnskabernes Orden.

Øjeblikke og lange linier

Klimahistorien består af et utal af konkrete oplysninger, hentet i tusindvis af dokumenter og billeder. Således kan Le Roy Ladurie i sin sidste bog fortælle os, at kuldebølgen i januar 1709 fulgte på et koldt forår 1708 med frost i maj i Normandiet. Vinhøsten begyndte først den 15. oktober, hvilket er meget sent. Den våde sommer førte til forhøjede kornpriser og forværrede den franske økonomi, der allerede var ovenanspændt af landets deltagelse i Den Spanske Arvefølgekrig.
Hidtidige historikere, herunder Le Roy Ladurie selv, havde opfattet vinteren 1709 som bare endnu en dramatisk vejrsituation. Men nyeste forskning viser, at den og den forudgående fugtige sommer kan have haft en bestemt grund, nemlig et udbrud af Fujiyama i Japan i december 1707. Mange vil huske den solklare, men kølige juni 1995 og isvinteren 1996, der ligeledes fulgte på et voldsomt vulkanudbrud i Mexico.
Vulkanudbrud slynger støv i luften, der tilbagespejler sollys, og kan have en virkning, der momentant overskygger andre faktorer, der bestemmer vejret. I april 1815 fandt det størst kendte vulkanudbrud nogensinde sted i Indonesien. I Europa og Nordamerika medførte udbruddet temperaturer i 1816, der lå op til 3 grader under normalen. Det var nok til at skabe ”sommeren, der blev væk”, med snevejr i juli i Massachusetts, en seks uger forsinket kornhøst i Sydengland og elendig vinhøst i Frankrig.
Lokalt kunne udbrud have ganske anderledes ødelæggende følger. Udbruddet af Laki på Island i 1783 skubbede i flere år temperaturen på og omkring øen så langt ned, at pakisen omsluttede den og forhindrede sejlads. Får og kvæg døde af mangel på græs. Den islandske befolkning faldt til sit historiske minimum på omkring 30.000. I England medførte udbruddet dårlig høst og dermed en overdødelighed i 1783-84 på 20 pct.
Er der lange linier i klimahistorien? Få, siger Le Roy Ladurie. Alt i alt er den gennemsnitlige temperatur i Europa i dag knap 1½ grad over gennemsnittet i Den Lille Istid. Og denne opvarmning er ikke nødvendigvis del af noget større mønster. Klimahistoriens i hvert fald foreløbige budskab er, at der intet mønster er. Bare forandringer, nogle kortvarige, andre mere langvarige.
Revolutionen igen
Det lille eksempel med olivenavlen viser, at menneskene allerede for århundreder siden kunne handle på trods af, hvad klimaet bød af muligheder. I dag er der endnu mindre grund til at frygte, at menneskene ikke skulle kunne håndtere forandringer i vejr og klima langt bedre end olivenbønder i 1600-tallet. Det handler om vilje og om ikke at falde for politiske sirenesange. Og mindst af alt for den groteske tro på, at det står i menneskers magt ikke blot at tilpasse sig og udnytte, men også at ændre klimaet. Le Roy Laduries værker er med deres kolossale dokumentation, snesevis af tabeller og hundredevis af detaljerede beretninger en advarsel mod at tro, at klimaet har nogen enkel forklaring eller nogen særlig retning, hvad enten det er mod varme eller mod kulde.
Vi slutter hvor vi begyndte, ved Den Franske Revolution. Marxistiske historikere, der tror på, at økonomiske forhold bestemmer de politiske, havde længe ment, at revolutionen brød ud, da den gjorde, fordi en række dårlige høster i 1780'erne havde skabt nød og social uro. De skabte i deres tur en politisk krise, fordi staten var næsten fallit, og kombinationen af disse faktorer udgjorde den situation, hvor revolutionen måtte finde sted.
Le Roy Laduries klimahistorie kan synes endnu mere materialistisk end marxismen. Siger den ikke, at det er faktorer uden for menneskers kontrol, altså vejr og klima, der bestemmer de materielle livsbetingelser, hvor god høsten er, hvornår sommeren kommer, om folk dør af kulde eller ej?
Nej, det siger den netop ikke. Klimahistorie som eksempel på ”den totale historie” vil integrere faktorerne vejr og klima i billedet af fortiden, ikke forklare al politik med dårlige høstudbytter. Om revolutionen skriver Le Roy Ladurie, at godt nok var høsten i dele af Frankrig ringe i 1788, »men derfra og til at udløse en revolution var der et stort skridt, som blev taget af talrige andre grunde, politiske og andre, som intet har med klimaet at skaffe«.
Den menneskelige historie er rig og kompleks, og få har beriget videnskaben om den mere end Emmanuel Le Roy Ladurie.
Histoire du climat depuis l'an mil
2. udgave 1983
2 bind, 18 euro
Flammarion
Histoire humaine et comparée du climat
I: Canicules et glaciers, XIIIe-XVIIIe siècles (hedebølger og gletsjere, 13.-18. århundrede)
II: Disettes et révolutions 1740-1860 (hungersnød og revolutioner 1740-1860)
Hhv. 27 og 25 euro
Fayard 2004-2006

Læs også

  • Andre af Emmanuel Le Roy Laduries vigtige arbejder er:
  • Les paysans de Languedoc (Bønderne i Languedoc),
    disputats 1966
  • The Beggar and the Professor: A Sixteenth-Century
    Family Saga
    (engelsk oversættelse af genfortælling af en familiekrønike fra 1500-tallet, 1997)
  • The Royal French State 1460-1610 og The Ancien Régime: A History of France 1610-1774 (engelsk oversættelse af et forsøg på at skrive en “total historie” om Frankrig under monarkiet, 1996)
  • Paris-Montpellier (PC-PSU 1945-1963) (1982, selvbiografi
    om hans politiske udvikling fra kommunist til socialdemokrat) Eneste danske oversættelse af en bog af Le Roy Ladurie er
  • Montaillou: En middelalderlandsby og dens mennesker (1985; ”totalhistorie” om en landsby i 1300-tallet, hvor kirken mente at finde kættere og derfor samlede en omfattende dokumentation om byen, dens indbyggere, deres adfærd og meninger)

En halv nation nægter at dø

Af David Gress
Historiker, ph.d.

”En halv nation nægter at dø”, sagde højrepolitikeren José Gil-Robles i det spanske parlament under voldsforåret 1936 patetisk, men i situationen ganske forståeligt.  Den ene halvdel af det politiske Spanien ønskede ikke at lade den anden leve, og den anden ville ikke lægge sig til at dø.  Derfor kom borgerkrigen.  Den begyndte ikke med generalerne Francisco Franco og Emilio Molas oprør den 17. juli, men med yderpartiernes, frem for alt socialisternes, undergravelse af republikken, som begyndte i 1931 og accelererede fra 1934.

Morten Heiberg mener (kronik 9/10), at jeg ”tydeligvis ingen indsigt har i borgerkrigen”.  Han angriber, ofte i et ejendommeligt oprømt tonefald, forskellige af de teser, jeg fremførte 1/10.  Han anfægter dog ikke, at socialisternes påstand om, at arbejderopstanden i oktober 1934 var svar på et truende fascistisk kup, var bevidst opspind.  Det ville også være svært, idet det fremgår af socialisternes egne interne dokumenter, som Pío Moa har refereret i ”Los orígines de la Guerra Civil Española” fra 1999.

Om Moa synes Heiberg åbenbart det er vigtigt at påpege, at manden var maoist i 1975.  Moa har selv undret sig over at han ofte mødes, ikke med modbeviser, men med dette argumentum ad hominem, frit oversat ”gå efter manden, ikke bolden”.  Hvis Moa har uret, er det hans påstande, der skal kritiseres, ikke hans levnedsløb, og det er ikke gjort med skældsordet ”revisionist”.  Moas metode er at referere aktørernes egne hensigter og sammenholde dem med deres handlinger.  Det er derfor, han med rette kan skrive, at det var højre, der under republikken 1931-36 handlede mest loyalt mod forfatningsordenen, mens venstre bestandig undergravede den.  Socialistlederen Francisco Largo Caballero, ”den spanske Lenin”, krævede i 1934 ”en revolutionær armé, som kan tage kampen op med vore fjender”, fjender, som Largo Caballero udmærket vidste ikke var fascister, men blot det Spanien, der ikke ønskede socialistisk revolution.  Han tilføjede, at det ikke gjaldt om at erobre regeringsmagten, for den ville man risikere at miste igen, men om at oprette en totalitær, socialistisk magt som i Sovjetunionen.

Heiberg har ret i, at general José Sanjurjo gjorde et kupforsøg i august 1932.  Kupforsøget mislykkedes, blandt andet fordi Franco nægtede at deltage.  Det blev fulgt af hårdhændet undertrykkelse af højrepolitikere og –aviser og udnyttet som argument for at fremme den revolutionære agitation, som udløste opstanden i 1934 og styrkede separatismen i Baskerlandet og Catalonien.  Ligeledes blev venstresejren ved valgene i februar 1936 udnyttet til at genopfriske forfølgelsen af højrefolk, herunder hundredevis af mord, ligskændinger og kirkeafbrændinger.  Overgreb, som højre kun spagt besvarede, hvilket selvsagt ikke udelukker, at visse højrefolk kom med antidemokratiske udtalelser.  Det er fakta, ligesom det er et faktum, at folkefrontspræsidenten Manuel Azaña selv i tilbageblik betegnede republikken som ”magtesløshed og ballade”.  Denne omskiftelige, dybt begavede, musiske, selvtilfredse og fascinerende mand døde fattig, men forsonet med kirken, i Frankrig i 1940.

Sovjetdiktatoren Josef Stalin førte ifølge Heiberg en ”vægelsindet” politik i 1930’erne, ”dikteret af hensynet til vestmagterne”.  Den Kommunistiske Internationale besluttede dog i 1935, at den kommunistiske magtstrategi i vestmagterne skulle udøves gennem folkefronter, altså regeringskoalitioner med socialister, som kommunistpartierne så skulle udhule for gradvis at sætte sig på den reelle magt, som det skete i folkefronts-Spanien.  At planlægge totalitær magtovertagelse i demokratiske lande er en besynderlig måde at vise hensyn på.  Stalin distancerede sig ganske vist senere fra Komintern-strategien eller lod som om, hvilket førte til pagten med Adolf Hitler i august 1939.

Om det spanske guld til en værdi af op mod 100 mia. i dag, som blev sendt til Sovjet i september 1936, skriver amerikaneren Burnett Bolloten, at finansminister Juan Negrín ganske vist fik kabinettets tilladelse til at eksportere guldet, men at beslutningen om at sende hovedparten til netop Sovjetunionen blev truffet af Negrín og premier- og krigsminister Largo Caballero bag Azañas ryg, mens selve flytningen blev organiseret af marineminister Indalecio Prieto og den sovjetiske agent Artur Stasjevski.  Bolloten kommenterer, at ”eftersom guldtransporten gjorde den spanske regering økonomisk afhængig af Moskva og fratog den muligheden for at forhandle med andre lande, såfremt våbenembargoen skulle blive løftet … må man spørge sig, hvorfor Negrín og Largo Caballero ikke sørgede for at bevare en rest af økonomisk uafhængighed ved at sende guldet i mindre portioner”.

At Negrín og kolleger bevidst deponerede folkefrontstyrets økonomiske afhængighed hos Stalin er således ingen ”frankistisk myte”, som Heiberg med citat af venstrehistorikeren Ángel Viñas hævder, men den logiske følge af deres prosovjetiske holdning.  Her stemmer hensigter og handlinger fuldt overens.  Negrín fortrød før sin død 1956, at han havde ladet de sovjetiske agenter og sine kolleger gøre sig til Stalins mand i Spanien.  Det hindrer desværre ikke, at det var netop det, han var under borgerkrigen.

Bolloten var journalist i folkefronts-Spanien under krigen og begyndte allerede da at samle et arkiv herom, som inden hans død 1987 nåede at omfatte 125.000 billeder mikrofilm, 67 kasser manuskripter, 2500 ofte sjældne tryksager, 12.000 aviser og 10 scrapbøger.  Han sympatiserede indledningsvis med folkefronten, men hans oplevelser og samtaler fik ham til at ændre synspunkt.  Da første udgave af hans historie om krigen udkom i 1961, blev den derfor ignoreret eller udskældt af den progressive opinion.  Men ingen kan tillade sig at skrive om krigen og især om folkefrontens side uden at have tilegnet sig Bollotens uigendrivelige konklusioner, sidst fremstillet i den posthume 1100 siders udgave af ”The Spanish Civil War: Revolution and Counterrevolution” fra 1991.

Den overordnede er, at kommunisterne, deres allierede og andre nyttige idioter gennemførte ”et stort bedrag” i folkefronts-Spanien.  De lod regeringen udadtil fortsætte som et tilsyneladende legitimt republikansk styre, mens de i realiteten gjorde, hvad de kunne, for at omdanne dette til en forløber for efterkrigstidens totalitære folkedemokratier bag Jerntæppet.  Som reaktion gjorde antikommunistiske kræfter oprør i marts 1939 og fremskyndede derved de nationales sejr.

Heiberg bestrider mine tabstal for likviderede under og efter borgerkrigen, skønt jeg takker ham for ikke at diske op med de absurde tal for de nationales drab, som visse fagfolk stadig bringer.  Ramón Salas Larrazábal udgav i 1977 pionerværket om tabene, senere korrigeret af Ángel Martín Rubio.  Denne taler om ca. 25.000 ofre for Franco-styret efter krigen.  Her indrømmer jeg en fejl, som desværre ikke nåede at blive rettet i den trykte kronik.  Jeg skrev, at der udover de 25.000 henrettede efter krigen var 25.000 andre politiske fanger.  Tallet er snarere 240.000 i året 1940, som dog i 1944 allerede var nede på 34.000.  Langt de fleste af dem, der flygtede ved borgerkrigens slut, vendte tilbage inden for et år, hvilket viser, at de ikke netop frygtede en morderisk undertrykkelse.  I øvrigt forblev også den almindelige kriminalitet uhyre lav efter nutidens målestok under Franco-styret.

Franco ønskede at besætte Gibraltar og Portugal i 1940, skriver Heiberg.  Det afgørende er, at det jo ikke skete.  Borgerkrigseksperten Stanley Payne, en stor beundrer af Pío Moa, skriver i sin netop udgivne ”Franco and Hitler”, at ”i december 1940 havde Franco og (hans dengang nære medarbejder og svoger Ramón) Serrano besluttet, at krigsdeltagelse ikke var ønskelig på daværende tidspunkt” og at den allierede landgang i Nordafrika i november 1942 endegyldigt overbeviste Franco om, at Spanien burde holde sig udenfor.

Franco håbede længe på Aksemagternes sejr i krigen, og det er let at anse for en moralsk fejl i dag, skønt det politisk naturligvis fulgte af Francos frygt for øget sovjetisk magt i Europa, en frygt som tiden skulle vise var velbegrundet.  Det hører imidlertid med i billedet, at Franco-styret frelste flere jøder fra udryddelse end nogen anden stat bortset fra Vatikanet; efter Moas skøn omkring 46.000.  Ingen jøde blev uanset nationalitet udvist af Spanien, og diplomaten Ángel Sanz Briz i Budapest, en tro Franco-mand, reddede personligt tusinder.

Til slut: ifølge Heiberg kan Franco-styret ikke være demokratiets forudsætning.  Den påstand er ikke blot løgn, men uforståelig.  Hvem gennemførte overgangen til demokrati andre end kong Juan Carlos, indsat af Franco, og Franco-styrets egne ministre og embedsmænd?  Socialistpartiet, tolereret af styret siden 1960’erne, spillede en underordnet rolle, og kommunistpartiet ønskede jo ikke demokrati.  At stærke kræfter i dag, anført af premierminister José Zapatero og meningsdannere, der efterplaprer venstre-vrængbilledet af historien, nu vil hævde noget andet, er en trussel mod spansk demokrati.  Dette kan kun bygge på forståelse og viden, ikke på intolerance og overtro.

Et ikon falder

Så sent som for et par uger siden bragte dagbladet Politiken en historie om spionparret Ethel og Julius Rosenberg, som USA henrettede i 1953 for spionage til fordel for Sovjetunionen.  Artiklen erkendte Julius’ skyld, men påstod, at Ethel blev uskyldigt dømt som offer for antikommunistisk hysteri.

Den progressive opinions hidtidige holdning har været, at retssagen var en farce rettet mod at lynche to uskyldige mennesker, som kun tjente fredens sag.  Erkendelsen af, at Julius i al fald var skyld i spionage, skyldes ikke nogen pludselig interesse for historisk præcision, men at én af Rosenbergs’ gamle partikammerater, Morton Sobell, for nylig indrømmede i et interview i New York Times, at han og Julius havde været spioner.  Han indrammede dog denne bekendelse i en påstand om, at spionerne handlede for at ”hjælpe Sovjet, som var vor allierede under krigen”, og at de udleverede hemmeligheder kun omhandlede forsvarsvåben og ikke kunne skade USA.  Hvad angik hemmeligheder om atomvåben, som var statens hovedanklagepunkt i retssagen, var de ifølge Sobell ”værdiløse”.

Det kan bestrides.  Min fhv. kollega, historikeren Ronald Radosh, som skrev den stadig fundamentale bog om Rosenberg-sagen, og som i over 40 år har forsket i den amerikanske venstrefløj, hvor han selv kommer fra, anfører i et indlæg på www.frontpagemag.com, at ”de angiveligt uskadelige oplysninger, som Sobell og Rosenberg stjal, kostede amerikanske faldne i Korea- og Vietnamkrigene”.  De tillod også Sovjet at nedskyde U-2 spionflyet i 1960, en episode, der ydmygede USA og gav sovjetisk fredspropaganda kraftig hjælp.

Ovenpå Sobells udtalelse hørte vi også fra Rosenbergs’ søn Robert Meeropol, som nu fortæller os, at han ”længe” havde anset Julius’ skyld for bevist.  Få dage efter trak Meeropol imidlertid i land.  Nu hed det igen, at oplysningerne var betydningsløse, især de atomare.  Det var de ikke.  Nok havde den sovjetiske statsspionage (dengang kaldet NKVD, siden NKGB, derpå MGB og endelig KGB) bedre placerede spioner i USA’s atomprogram end Rosenberg, men netop Rosenbergs oplysninger bekræftede dem fra storspionerne Klaus Fuchs og Ted Hall.  Radosh oplyser i øvrigt, at der her til efteråret udkommer en definitiv bog om Rosenbergs atomspionage forfattet af tre andre eksperter i amerikansk kommunisme.

Med hensyn til Ethel har uskyldsfortalerne en pointe, men ikke den, de tror.  Statsanklageren brugte som bevis for hendes indblanding, at hun havde affattet nogle af spionageringens indberetninger på sin egen skrivemaskine.  Påstanden beroede på en mened, den medanklagede Ruth Greenglass udtalte i retten.  Den var netop mened, og det vidste statsanklageren, fordi han i kraft af efterretningsvæsenets Venona-dekrypteringer vidste, at NKVD havde noteret, at materialet var ”håndskrevet”.  Men regeringen kunne ikke tillade Venona-dekrypteringerne at blive brugt i en offentlig retssag, for det ville fortælle NKVD, at deres kode var brudt.

Ethel var imidlertid intet snehvidt offer for en beskidt kold krig.  Det var hende, som foreslog sin mand at rekruttere Ruth og hendes mand David Greenglass, og det alene udgjorde sagsforholdet spionage og berettigede dermed dødsstraf efter gældende lov.  Grunden til, at statsanklageren brugte det falske vidnesbyrd, var, at han håbede, at risikoen for dødsstraf til Ethel ville få Julius til at levere oplysninger om sit netværk.  Havde han gjort det, ville hun næppe engang være stillet for retten og i al fald ikke idømt dødsstraf.

Julius medgav aldrig, at han var kommunist, for det ville have undergravet den progressive kampagne på parrets vegne, som netop kørte på, at de to var upolitiske fredsvenner.  Holdningen modbeviser påstanden.  Julius og Ethel var så meget kommunister, at de lod sig henrette frem for at gå til bekendelse, redde livet og være forældre for deres børn.  Men alt det er jo også bare borgerlig sentimentalitet, en sand revolutionær uværdig.

Michael Ehrenreich:
HILLARY - EN AMERIKANSK HISTORIE
Af DAVID GRESS
MORGENAVISEN Jyllands-Posten 20.12.07
Biografi: Hillary Clinton set med velvillige danske øjne.
Michael Ehrenreich:
HILLARY - EN AMERIKANSK HISTORIE
296 sider, rigt ill. 275 kr.
Gyldendal
»På det værdimæssige område er hun« - Hillary Clinton - »betydeligt mere konservativ« end sin mand, ekspræsident Bill. Det er en ganske overraskende påstand, men den deles af Michael Ehrenreich, mangeårig USA-korrespondent for Berlingske Tidende, hyppig gæst i TV, som nu debuterer med en politisk biografi af guvernør- og præsidentfruen, som måske bliver USA's næste præsident. Et resultat, Ehrenreich selv gerne ser.
Her er det, at den veloplagte, velskrevne og langt hen velinformerede bog svigter. For det er ikke en politisk journalists opgave at forherlige de personer, han måtte skrive bøger om, eller holde sig til sine personers egne versioner og udlægninger. Hans opgave er at give en afrundet og perspektiveret fremstilling, som gerne må være velvillig, men aldrig ukritisk. En sådan gav eksempelvis Carl Bernstein i sin massive Hillary-biografi. Det kan desværre ikke i samme grad siges om Ehrenreich, hvis beretning sjældent afviger fra Hillarys egen version om sagerne.
Guddommelig sanktion
Et sted, hvor den tilsyneladende gør det, er i historien om Bill Clintons største politiske ambition som nyvalgt præsident, nemlig at indføre en føderal sygesikring, der frem for alt skulle dække de i øvrigt uforsikrede. Han satte Hillary i spidsen for et lille udvalg, der skulle udarbejde den forberedende lovgivning.
Projektet mislykkedes imidlertid. Lovteksten fyldte 1.342 sider og var så kompleks, at ingen politiker eller rådgiver kunne forstå den. Modstandere af, at forbundsregeringen overhovedet skulle blande sig i sygesikringsanliggender, havde let ved at spille på amerikaneres frygt for, at et føderalt system ville fjerne det frie lægevalg og i øvrigt koste penge.
Den vigtigste grund til, at projektet kuldsejlede, var dog ifølge Ehrenreich, at Hillary optrådte arrogant og bedrevidende. Hun vidste, at projektet var nødvendigt, og opfattede modstandere som nederdrægtige fjender. At der kunne være saglige grunde til at betvivle, at forbundsregeringen var kompetent til at administrere et nationalt sygesikringssystem, faldt hende ikke ind. For hende er politisk magt til for at bruges, og politisk magt kan aldrig nå forkerte resultater, hvis de rigtige mennesker, altså folk, der er enige med Hillary, har denne magt.
Det er denne blindhed for virkeligheden og tyrkertro på egen moralske og politiske fortræffelighed, som andre iagttagere finder mest uhyggeligt hos Hillary Clinton, men som bortset fra dette ene eksempel ikke synes at anfægte Ehrenreich det mindste. Når han skal forklare hendes ubestridelige moraliserende patos, finder han som nævnt, at hun er konservativ. Han citerer hendes åndelige rådgiver, den radikale præst Donald Jones, for at sige, at Hillary er et oprigtigt troende menneske, hvis tro giver hende tillid til at handle og styrke til at tro på sig selv.
Ehrenreich stiller her som alt for ofte andetsteds ikke det mindste kritiske spørgsmål til den slags forskønnende ros af Hillarys personlighed. Jones siger, at Hillary er mere pragmatiker end ideolog. En smule efterforskning ville vise, at det udsagn skal forstås ideologisk. Jones har lyst til at fremstille Hillary sådan, fordi han ikke har lyst til at afsløre, hvor selvretfærdig en ideolog hun kan være og slet ikke sin egen rolle i hendes omvendelse til en politisk aktiv kristendom, som giver hendes store selvfølelse guddommelig sanktion.
Narret af overfladen
På samme måde læser Ehrenreich ukritisk Hillarys egen bog om familiepolitik, som han kalder konservativ. Imidlertid er bogen bagved den nødvendige familievenlige retorik, hvormed Hillary udsmykkede den, et radikalt angreb på kernefamilien og et budskab om, at kun magthavere som hun selv virkelig forstår, hvad børn og børnefamilier har brug for.
Det er forbløffende, at en USA-kender som Ehrenreich kan få et konservativt budskab ud af en så fundamentalt anti-konservativ bog. Han har ladet sig narre af overfladen.
I det hele taget lader Ehrenreich sig ofte overmande af danske vurderinger af forhold, hvorpå danske vurderinger passer uhyre dårligt. Når han f.eks. taler om sygesikringssagen, slutter han med at beklage, at reformen faldt, idet han på dansk vis går ud fra, at en central statslig sygesikring er en god ting. Men USA er ikke Danmark, og det er ikke sikkert, tværtimod ret usikkert, at et sådant system ville styrke sundhedsvæsenet. Det er muligt, at Hillary i en særlig optik kan forekomme konservativ efter danske forhold, men det gør hende ingenlunde konservativ i amerikansk perspektiv.
Køb bogen for de mange billeder, for det solide baggrundsstof om Bills og Hillarys lange samarbejde, men tag kritiske briller på, for bogen sigter ikke skarpt, men er et venligt partsindlæg af en mand, der gerne ser Hillary Clinton som præsident i januar 2009.