Artikler i KONTRAST
Artikler  i DOCUMENT:
- Benedikt XVI: et mislykket pontifikat?
- Charles III, troens forsvarer?
- De faldnes Dal
- To kvinder
- USA: er løbet kørt?
Artikler fra Morgenavisen Jyllands-Posten, Berlingske Tidende, Politiken
B Befrieren Abraham Lincoln
C Carl Pedersen: Det andet USA
D Da Jesus blev syndebuk
- Den lille verden
- Den mystiske Spengler
- Den nysgerrige
- Den (u)undgåelige krig
- Det sidste tabu
- Det urolige klima
- Deus Io volt
E En halv nation nægter at dø
- En retssag om ligbrænding
- En tilståelsessag
- Et afgørende øjeblik
- Et ikon falder
- Europas digter
F Fantastiske former
- Fordrivelser og politik
G Grækernes store krig
- Guds værk?
H Hellige spor
- HILLARY - EN AMERIKANSK HISTORIE
- Hitler i vidneskranken
- Hvad nu hvis?
L Leopardens Sicilien
M Massakren i Rom og den sorte legende
- Mit segl derunder
- Moral, ansvar og den 9. april
O Omvendte verdener
- Overleveren
P Pionér- og pragtværk om Johannes Jørgensen
R Romerkirkens '68
S Slaget ved Kursk - myten om Prokhorovka
- Sådan greb Hitler magten
u Usandsynligt rig
v Vendepunktet
- Veteranen og diktatoren
Æ "Æresdrab" før og nu
09.04.2005 KL. 03:00
Kronik: Moral, ansvar og den 9. april
Danmarks tragedie den 9. april 1940 var, at folket var tvunget til at leve efter en slavemoral, fordi dets ledere havde svigtet. Derfor er det en rimelig historisk vurdering, at lederne handlede umoralsk. Den største skyld rammer ikke samarbejdspolitikerne, men dem, der gjorde samarbejdspolitikken nødvendig, altså i første række Stauning og de Radikale, skriver dagens kronikør
AF DAVID GRESS, HISTORIKER, PH.D., CENTER FOR KULTURFORMIDLING, AARHUS UNIVERSITET
Den 9. april 1940 besatte det tyske XXXI. armékorps Danmark. Samme eftermiddag kom korpsets stabschef, generalmajor Kurt Himer, i audiens hos kong Christian X. Himer garanterede kongen "ærefuld behandling" og gav ham lov at beholde Livgarden. Efter disse formaliteter sagde kongen spontant til Himer: »Og nu, hr. general, vil jeg som gammel soldat sige én ting til. Det her har I gjort helt fabelagtig godt. Det var storartet, det må man som soldat sige.«
Kongen havde ret. Korpsets 38.000 mand havde på få timer gennemført Weserübung Süd, besættelsen af Danmark. Den var den nødvendige forudsætning for hovedaktionen, at besætte Norge og især de norske atlanthavne for at komme en britisk besættelse i forkøbet og derved sikre Tysklands nordflanke i kampen mod Storbritannien. Sjældent eller aldrig er en krigsoperation forløbet så ublodigt og så præcist efter en stram og, mente mange tyske officerer, urealistisk tidsplan. Især ikke en så risikabel operation som Weserübung, der krævede et aldrig før set samarbejde af hær, luftvåben og marine over tusinder af kilometer.
Tyskerne havde dog ingen grund til at være overrasket over, at det gik så let i Danmark. I sin nytårstale få måneder før havde statsminister Thorvald Stauning sagt, at et militært forsvar af Danmark ikke var muligt, fordi befolkningen frygtede krig. Med denne besynderlige logik udstedte Stauning en åben invitation til Adolf Hitler, som da også tog imod den.
Logikken er besynderlig og genkendeligt dansk. Den går ud på at skyde det ansvar, man ellers har, fra sig ved at sige, at ydre omstændigheder, som man ikke kan påvirke, gør ellers nødvendige handlinger umulige. Den er besynderlig i to henseender. Dels var det regeringschefens ansvar at værne om rigets sikkerhed, uanset hvad befolkningen mente. Hvis befolkningen frygtede krig, burde en ansvarlig statsmand indgyde den mod, ikke give op. Dels sagde Stauning ikke, hvorfor befolkningen frygtede krig. Det var i høj grad hans og de Radikales skyld. De havde i 11 år sultet dansk forsvar og i tide og utide gentaget, at rigets sikkerhed ikke kunne garanteres med våben, men kun med håb og tillid til internationale aftaler.
En ærlig Stauning ville have sagt, at befolkningen takket være hans idelige defaitisme var blevet indoktrineret til at frygte al krig og tro, at intet forsvar var muligt. Det var lykkedes ham at skabe en stemning, som han nu kunne beskylde for at gøre et forsvar umuligt. Burde han da ikke være tilfreds? Nej, i stedet fik vi nytårstalens umandige klynkeri.
Det særligt danske i logikken genkender vi fra andre militære kriser, der førte til unødvendige nederlag som i 1657 og 1864. Begge gange førte ledelsen riget i krig, som man ved uduelighed, uenighed, manglende forberedelser og tøven havde gjort alt for på forhånd at tabe. Begge gange skød ledelsen bagefter skylden for nederlaget på alle andre end sig selv. Begge gange, især efter 1864, efterlod nederlagene folket med en malplaceret opfattelse af, at Danmark var umuligt at forsvare, og at forsvar kun endte med nederlag. Malplaceret, fordi duelig ledelse i begge tilfælde enten kunne have undgået krig eller ført til sejr.
Situationen i 1940 kan ikke sammenlignes med andre, vil man indvende. Det er rigtigt; alle historiske situationer er enestående, men kan de ikke sammenlignes, kan man ikke gøre historien forståelig. Desuden er duelighed, moral, mod og fejhed genkommende faktorer, også i 1940. Lad os derfor på 65-årsdagen for Weserübung Süd spørge, om den var uundgåelig, og hvad det vil sige at give en moralsk vurdering af den 9. april.
Staunings efterfølger, Anders Fogh Rasmussen, har provokeret både politiske modstandere og faghistorikere ved at sige, at samarbejdspolitikken efter den 9. april var moralsk forkert. Det moralske ville ifølge ham have været fra begyndelsen at sabotere samarbejdet og markere dansk modstand mod besættelsen. Alex Wittendorff (JP's kronik 6/4) gav eksempler på, hvordan regering og folk også uden at risikere blodige repressalier kunne have markeret en større distance til besættelsesmagten, end de gjorde. Som hovedleverandører af fødevarer til Tyskland havde danskerne større indflydelse, end mange senere har villet indrømme.
Statsministeren har ikke udtalt sig offentligt om den 9. april, og det er slående, fordi hvis han ikke synes om samarbejdspolitikken, må han også have en mening om den begivenhed, der var dens forudsætning, nemlig Besættelsen. Hvis det tyske angreb var uundgåeligt, ville det så have været bedre at slås, som nordmændene gjorde, selvom kampen var håbløs? Ville man ikke derved have markeret, at tyskerne var fjenden, og at enhver, der samarbejdede, var landsforræder? Og ville det allermest moralske ikke have været at forberede et kampdygtigt forsvar, så der måske slet ikke kom noget angreb? Spørgsmål, jeg her kun kan skitsere svar på, og som må besvares af alle, politikere og andre, der seriøst vil beskæftige sig ikke kun med samtidshistorien, men med spørgsmålet om national og individuel karakter og med de langtidsvirksomme faktorer, der påvirker de ledendes adfærd og befolkningens stemninger i krisetider.
Når statsministeren kalder samarbejdspolitikken umoralsk, mener han sikkert, at det var umoralsk at arbejde for Nazityskland, fordi nazismen i sig selv var ond. At fremme ondskab, også ved at levere mad til ondskabens soldater, er forkert.
Det er let at uddele moralske karakterbøger til fortiden, men det er ikke loyalt over for fortidens mennesker. Det er faktisk lidt umoralsk, fordi bakspejlsmoralisten ikke selv har noget ansvar. Han kan påstå, at han ville have handlet anderledes, men hvem ved? Han minder om de farisæere, Jesus kaldte hyklere, fordi de påstod, at de ikke ville have forfulgt profeterne (Matt. 23,30).
Bakspejlsmoralisten dømmer fortidens politiske og kollektive beslutninger ud fra sin egen moralopfattelse. Det er at blande forskellige slags moral sammen, og det er anakronistisk. Historiefagets fornemste grundregel er ikke at måle fortiden med nutidens alen. Det er den konstante overtrædelse af den regel, som gør så megen diskussion af historien i vore dage til moraliserende bulder, der formørker mere, end det oplyser.
Den eneste seriøse moralske vurdering af fortiden er en vurdering, der begynder med de handlendes reelle muligheder og karakteregenskaber under de givne betingelser. Derfor finder jeg det ulige vigtigere at se på den karakter og den (u)moral, Stauning lagde for dagen i nytårstalen 1940, end på samarbejdspolitikken. Den var blot en konsekvens af, at Stauning fralagde sig ansvaret for en situation, han selv med åbne øjne havde været med til at skabe.
Var et forsvar muligt? Ikke ifølge Stauning, som dermed fralagde sig statsmandens moral og iførte sig slavens, den moral der siger, at hvis jeg dukker nakken og giver herren, hvad han forlanger, så bliver han tilfreds, og så bliver jeg og min familie ikke straffet. Det er en slags moral, men den er kun nødvendig, hvis man sidder i en fælde, som det anstændige og frie menneske må søge at undgå. Somme tider er det ikke muligt, og så må slavemoralen træde i kraft.
Danmarks tragedie den 9. april var, at folket var tvunget til at leve efter en slavemoral, fordi dets ledere havde svigtet. Derfor er det en rimelig historisk vurdering, at lederne handlede umoralsk. Den største skyld rammer ikke samarbejdspolitikerne, men dem, der gjorde samarbejdspolitikken nødvendig, altså i første række Stauning og de Radikale.
Tyskerne delte ikke Staunings vurdering, at et forsvar var umuligt. Den tyske efterretningsofficer Hans Oster ønskede at sabotere Hitlers krig og mente, at hvis Weserübung mislykkedes, kunne det føre til naziregimets fald. Han lækkede derfor planen til den hollandske militærattaché, som gav den videre til danskerne og nordmændene.
Hans-Martin Ottmer, der har skrevet den udførligste analyse af Weserübung, mener, at »hvis de konkrete oplysninger, som oberst Oster havde givet hollænderen, var blevet taget alvorligt af Storbritannien, Danmark og Norge, ville operationen sandsynligvis være mislykket. Tusinder af soldater ville være faldet og de fleste af krigsmarinens overfladeenheder tilintetgjort.« Den danske ledelse fik oplysningerne 4. april. Oster må derfor have ment, at et dansk forsvar endnu så sent kunne etableres.
De uforberedte danske styrker tog kampen op i nogle timer den 9. april. Det glemmer vi ofte, måske fordi den korte kamp antyder, at et forsvar også med den dårligt trænede og udrustede hær var muligt. Det forbløffende var, at de samme soldater, som den 8. april opførte sig udisciplineret og dovent, om morgenen den 9. i flere tilfælde kæmpede som løver under håbløse forhold.
Da tyskerne besatte Sønderborg, spurgte de den danske befalingsmand, hvor mange mand, der havde været til rådighed i Sønderjylland. 2000? 3000? Der var 800, lød svaret. Tyskeren måbede. »Gik De i kamp med så få?« Han rakte hånden frem. »De kan hilse Deres mænd og fortælle dem, at Værnemagten ville være stolt over at have sådanne soldater.«
Da de danske soldater efter få timer nedlagde våbnene, blev de overfuset af civilister. »I dur alligevel ikke til noget!« Igen mærker man en moralsk ladning, som gør ondt og skal skubbes væk. Det var den samme befolkning, der ifølge Stauning frygtede krig og gjorde et forsvar umuligt. Da så forsvaret gik i funktion, men hurtigt standsede, blev de samme mennesker rasende, ikke på Stauning eller sig selv, hvad der ville have været ærligt, men på de arme soldater, som ikke var skyld i, at de var for sent udkommanderet eller dårligt udrustet.
Hvad følgen ville have været af et organiseret dansk forsvar den 9. april, kan ingen vide. Det tyske korps talte 38.000; Danmark kunne have mobiliseret det tredobbelte. Det er heller ikke sagen her at skrive alternativ historie.
Sagen er det moralske spørgsmål, og her er mit svar, at den overordnede moralske og politiske dom må fældes over de ansvarlige, der skabte defaitismen og sultede forsvaret, og som klynkende løb fra ansvaret, da alvorens time slog. Det er en dom, der ikke er anakronistisk, men grunder sig nøje i de handlendes muligheder og karakter.
Kilder: Hans-Martin Ottmer, "Weserübung". Der deutsche Angriff auf Dänemark und Norwegen im April 1940. (= Operationen des Zweiten Weltkrieges, bd. 1). München: Oldenbourg 1994.
Sven Stolpe, Memoarer bd. 3, Krigstid. Stockholm: Askild & Kärnekull 1976.
Tage Kaarsted, Krise og Krig. Danmarks Historie 1925-1950. København: Gyldendal 1993.
Kronik: Slaget ved Kursk - myten om Prokhorovka
5. juli 2007 Jyllands-Posten
David Gress
Slaget ved Kursk er blevet kaldt ”det tyske panservåbens grav”, Anden Verdenskrigs endegyldige vendepunkt på Østfronten.
Den 5. juli 1943 indledte tyske styrker fra Kharkov i syd og Orel i nord en offensiv mod Den Røde Hær, der havde henved en million mand deployeret i en fremskudt bue i Østfronten vest for Kursk. I de tyske styrker indgik 2.700 kampvogne, herunder mange af de nye typer Tiger og Panther, som med deres stærke armering og langtrækkende kanoner var alle andre kampvogne på begge sider milevidt overlegne.
Slaget ved Kursk er blevet en af de store legender om Anden Verdenskrig.
Legenden siger, at Adolf Hitler med angrebet, døbt Operation Zitadelle, bevidst og for sidste gang søgte at fremtvinge en militær afgørelse på Østfronten til Tysklands fordel. Planen var ifølge legenden at vinde endnu en overvældende sejr, der ville overbevise Josef Stalin om, at Den Røde Hær aldrig kunne besejre den tyske værnemagt og derfor tvinge Sovjet til fred.
Det var, hedder det, knald eller fald. Og det blev fald, fordi Den Røde Hær var forberedt og overlegen. For at få flest mulig af de nye kampvogne til fronten udsatte Hitler gang på gang angrebet, indtil den sovjetiske front var så vel mineret og styrkerne så store, at det på forhånd var dødsdømt. I stedet for et hurtigt gennembrud og en klassisk knibtangsbevægelse, hvorved de to tyske angrebskiler skulle mødes ved Kursk og afskære en million rødarmister, måtte den nordlige kile, 9. armé, gå i defensiven efter en uge, mens 4. panserarmés kampvognsstyrker, der kom sydfra, forblødte i kaotiske, blodige kampe med endeløse masser af fremrykkende sovjetiske T34-kampvogne.
Herefter var det tyske panservåben på Østfronten kun en skygge af sig selv.
Slagets midtpunkt og symbolske kulmination var ifølge legenden dagen den 12. juli, da generalløjtnant Pavel Rotmistrovs friske 5. garder-panserarmé med 900 T34’ere sydvest for landsbyen Prokhorovka overraskende gik til modangreb på det uforberedte 2. SS-panserkorps, som blev tværet helt ud. Rotmistrov skabte legenden i senere bøger:
»T34-besætningerne udnyttede forvirringen og angreb på korteste afstand, som tillod dem at tage Tigrene og Pantherne under beskydning bagfra, hvor ammunitionen var lagret. Det fejlslagne tyske fremstød mod Prokhorovka markerede enden på Operation Zitadelle … Over 300 tyske kampvogne blev ødelagt alene den 12. juli … Kampen om Kursk rev hjertet ud af den tyske hær … Den sovjetiske succes ved Kursk var krigens vigtigste afgørelse«.
Selv under Den Kolde Krig blev Rotmistrovs helteepos troet og genfortalt i Vesten. Ikke mindst af den tyske populærhistoriker Paul Carell, hvis livlige beretninger udkom som billigbøger i USA og blev godtaget af titusinder, indtil de udgjorde den alment accepterede sandhed om de militære begivenheder på Østfronten. Hos Carell blev Prokhorovka for alvor til ”det tyske panservåbens grav” og til krigens absolutte vendepunkt, før hvilket tysk sejr var mulig, men efter hvilket kun sovjetisk sejr var det.
Carell identificerer ovenikøbet et kritisk øjeblik, nemlig da 3. tyske panserkorps i anmarch sydfra truer Rotmistrovs venstre flanke. Kunne 3. korps tage Prokhorovka, ville det afskære Rotmistrovs armé og bane den tyske angrebskiles vej mod Kursk.
I sidste øjeblik sender Rotmistrov imidlertid reserver mod den nye trussel. Det bliver altså et væddeløb om at komme først til Prokhorovka, som T34’erne vinder på minuttet. »Som så tit i historien afhang en skæbnesvanger militær afgørelse, der bestemte hele resten af krigen, af urets gang, af en dag eller en time. Således ved Prokhorovka den 12. juli«.
Det er en herlig legende, som tjente sovjetiske stolthedsfølelser og i Vesten befæstede den hårdføre og ikke uberettigede opfattelse af Den Røde Hærs indædte kampvilje. Legenden tjente også det menneskelige behov for at finde dramatiske vendepunkter, øjeblikke, hvor en hel verdens skæbne balancerer på en knivsæg for pludselig og uopretteligt at kippe i en ny retning.
Endelig tjente den behovet for at se vendepunktet virkeliggjort i billedet af massive panserstyrker, der støder sammen i ild og brag. Derfor omtales slaget ved Kursk også af professionelle krigshistorikere som ”historiens største panserslag”, stedet hvor datidens mest udviklede krigsteknik på begge sider mødtes, og hvor afgørelsen foregreb alt, der siden kom, Tysklands nederlag, den sovjetiske erobring af Berlin, Den Kolde Krig og Europas langvarige deling. Rotmistrovs legende og dens mange gentagelser i ellers pålidelige historier om Østfronten er blevet pensum på alverdens militærakademier fra Israel til Kina og USA.
Det er derfor ikke uden interesse, at alle elementer af legenden modbevises af kendsgerningerne. Som så ofte er den virkelige historie mindre éntydig end legenderne, og endegyldigt afgørende vendepunkter er selv i krige mindre hyppige, end mange gerne vil tro.
Det er mærkeligt, at legenden har været så hårdfør, når der i årtier i tilgængelige tyske dokumenter har ligget omfattende vidnesbyrd om, hvad der faktisk fandt sted ved Prokhorovka, og for, hvad Hitler ville med Operation Zitadelle. Men som historikeren Karl-Heinz Frieser påpeger i sin netop udkomne og endegyldige gennemgang af operationerne på Østfronten i 1943-44, så har østfrontkrigen efter Stalingrad, altså efter januar 1943, ligget underligt underdrejet også i fagfolks bevidsthed. De fleste har taget legenden som sandhed og koncentreret sig om de mindre blodige, men politisk mere interessante begivenheder i vest såsom invasionen af Normandiet i juni 1944.
Frieser udnytter også som den første vestlige forfatter sovjetiske dokumenter. I nogle få år efter Sovjetunionens sammenbrud i 1991 fik forskere adgang til nogle af de sovjetiske arkiver. Ikke det hemmelige politis, men andre, herunder udenrigsministeriets og militærets. Den adgang er nu stort set ophørt, men inden da havde en gruppe russiske historikere i 1993 udgivet værket ”Hemmeligheden løftes. Sovjetiske tab i krig”. For første gang skrev russere frit og uden frygt for censur eller magthavernes ønsker om at opretholde legender en sandfærdig beretning på grundlag af de bedst mulige kilder.
Frieser sætter tyske og sovjetiske kilder sammen, og hvad angår slaget ved Kursk og vendepunktet ved Prokhorovka, panservåbnets angivelige grav, er det, han finder ud af, sensationelt. Krigsakademierne må revidere deres pensum og politiske historikere revidere deres forståelige, men overfladiske opfattelse af østfrontfelttogets senere faser.
Hitler anså ikke Zitadelle som en krigsafgørende offensiv. Den 18. marts 1943 erklærede han, at man ikke kunne påtænke større offensive operationer mod øst i det indeværende år, højst ”små slag”, fordi det nu gjaldt at styrke forsvaret i vest. Den lange tøven, inden Zitadelle blev udløst, skyldtes, at hverken Hitler eller generalerne egentlig ønskede en større offensiv, men heller ikke gjorde noget for at standse den. En vis fatalisme gjorde sig gældende. Nu havde man alle de tropper samlet, så måtte de vel også i kamp.
Det er imidlertid det sovjetiske værk om tab, der river sløret væk fra Rotmistrovs legende, der viser sig at være nødværge, der skulle beskytte Rotmistrov mod Stalins vrede. For i virkeligheden mistede 2. SS-panserkorps den 12. juli ikke én eneste kampvogn til fjendtlig ild, mens 5. garder-panserarmé mistede op mod 300. De tyske tab af tre kampvogne bestod af køretøjer, som måtte forlades uskadte på slagmarken.
Rigtigt er, at Rotmistrovs 5. garder-panserarmé angreb 2. SS-panserkorps uventet i morgentimerne den 12. Rigtigt er også, at han havde 900 T34’ere. De vandt bare ikke kampen, og de gravede i hvert fald ikke det tyske panservåbens grav.
Derimod faldt de selv i en grav. Om det skyldtes vodka, dårlig hukommelse eller opgejlet forvirring blandet med frygt for, hvad der ville ske, hvis de ikke angreb hensynsløst, så rullede Rotmistrovs nye T34’ere mod de tyske linier uden at huske, at de få dage før på samme terræn, som de agtede at generobre, havde efterladt en fire meter dyb panserværnsgrav, der krydsede hele fronten foran Prokhorovka.
Det hører med til forståelsen, at sovjetiske kampvogne ikke alle havde radio. Kun delingsførerne havde radio, og det var i kampens hede umuligt kortfristet at ændre ordrer. Det hører også med, at den sovjetiske kampvognsfører både skulle være udkigsmand, eventuelt give ordrer til andre vogne og beordre ild. Den sovjetiske fører havde for mange opgaver og sad desuden sammenkrøbet i T34’erens lille tomandstårn, mens de tyske tremandstårne gav vognføreren en selvstændig rolle som taktisk chef.
Da Rotmistrovs bølger af T34’ere derfor begyndte at vælte ned i graven, var der få, der kunne omdirigere de efterfølgende masser. Mange T34’ere drejede af for at undgå fælden, men blottede derved deres sårbare sider for Tigrenes og Panthernes langtrækkende kanoner. Det blev en massakre, hvis omfang endnu er ukendt, for den sovjetiske rapportering var mangelfuld, dels af frygt og dels af manglende organisering. De tab, det sovjetiske værk af 1993 opgiver på grundlag af samtidige indberetninger, er givetvis sat for lavt.
I hele slaget om Kursk mistede Værnemagten 54.000 mand, Den Røde Hær 320.000 efter Friesers udregninger. Af kampvogne mistede tyskerne 252, russerne henved 2.000 og af fly 159 mod ca. 2.000. I december 1943 besad den tyske østhær flere kampvogne, heraf 1.500 af de nye typer, end i juli. Udregninger har vist, at det under hele Ruslandsfelttoget ”kostede” mellem otte og ti rødarmister at uskadeliggøre én tysk soldat. Og alligevel tabte Tyskland.
Den større sandhed bag legenden står derfor fast. Tyskland kunne næppe i sommeren 1943 vinde krigen på Østfronten ved militære operationer. Dertil var den sovjetiske overmagt i mandskab og udrustning for stor, og den blev kun større, ikke mindst takket være de kolossale leverancer af amerikanske kampvogne og lastbiler. Mod krigens slutning var Den Røde Hær langt bedre kørende end Værnemagten.
Det er derimod ikke sandt, at Kursk var krigens vendepunkt. Slaget sluttede, fordi de Allierede den 10. juli var gået i land på Sicilien og dermed havde åbnet en ny front. Hitler besluttede, hvad han tidligere havde ønsket, nemlig at prioritere vestforsvaret, og trak 2. SS-panserkorps, sejrherren fra Prokhorovka, ud af den østlige opstilling.
Dermed fratog han østhæren dens sidste større operative reserve, og alle fremtidige operationer blev til stedse mere desperate afværgekampe. Det hindrede dog ikke, at Værnemagten i marts 1945 indledte sin sidste massive panseroffensiv netop mod Den Røde Hær, nemlig i Ungarn. Først den blev panservåbnets grav, ikke fordi vognene blev skudt i smadder, men fordi de på grund af det elendige vejr slet ikke kom i kamp.
Da stod Den Røde Hær foran Wien og Berlin, og krigen var for længst afgjort.
Kilde: Karl-Heinz Frieser m.fl., ”Die Ostfront 1943/44”, Stuttgart 2007. Bind 8 af ”Das Deutsche Reich und der Zweite Weltkrieg”, udgivet siden 1979 af Deutsche Verlags-Anstalt. Sidste bind om krigsafslutningen i selve Tyskland følger om et års tid. Dermed vil ét af vor tids største historiske forskningsprojekter være afsluttet.
05.08.2006 KL. 03:00
"Æresdrab" før og nu
Uden at forstå forskellene til fortiden kan vi ikke begribe de udfordringer, de moderne islamiske "æresdrab" stiller os, skriver dagens kronikør.
AF DAVID GRESS, HISTORIKER, PH.D., ÅRHUS
Det er nu gået op for almindelige danskere, at vi her til landet har inviteret en gruppe mennesker, der anser det for rigtigt at slå deres unge kvinder ihjel, hvis de ikke gifter sig med dem, deres mandlige slægtninge har bestemt. Disse mennesker er alle muslimer og hævder, at islamisk lov og praksis bestemmer, at en kvinde, der ikke ægter eller bliver hos den, klanen har bestemt, må og skal straffes med døden. For de pågældende kræver den islamiske lov, som udtrykker Allahs vilje, ubetinget lydighed, mens en verdslig lov vedtaget af vantro såsom den danske straffelov kun fortjener foragt, hvis den forbyder det, Allah har påbudt.
Vi har lært at omtale de resulterende mord som "æresdrab". At disse forekom i stor stil i klanernes hjemlande, især Pakistan, kan ikke have været ukendt for de ansvarlige for indvandringen herfra. At "æresdrab" nu også er hyppige i Vesteuropa er således et selvpåført problem. For det er jo et problem, i og med at "æresdrab" strider mod de vestlige i kristendommen rodfæstede opfattelser af individets frihed og af, at ægteskab kun kan grundes på en fri overenskomst mellem de to parter.
Kun få forsvarer de muslimske "æresdrab" ved at sige, at deres skikke er lige så gode som vore. På den anden side er det også få, der i dag ville udtrykke sig så konsekvent som den britiske øverstbefalende i Indien, Charles Napier, der for 180 år siden ønskede at forbyde hinduernes skik med at brænde enker efter deres mænds død. Skikken skulle hindre, at en kvinde med sin eventuelle formue kom til at tilhøre en anden mand og havde således rødder i forestillinger af samme art som dem, de muslismske æresmordere hylder. Til en delegation af hinduer, der protesterede mod forbudet, svarede Napier: »I siger, at det er jeres skik at brænde enker. Udmærket. Vi har også en skik. Når mænd brænder en kvinde levende, lægger vi dem reb om halsen og hænger dem. Følg I jeres skik, så vil vi følge vor.«
En del såkaldt progressive er imidlertid ikke glade for, at "æresdrab" opfattes som bevis for, at islam er brutal og kvindeundertrykkende. De bliver pikerede over påstande som den, at kristendommen er den dybeste årsag til, vi ikke har "æresdrab" blandt indfødte vesterlændinge. Kristne har ikke lov til at bryste sig af større menneskelighed, hedder det, fordi også i kristendommen har "æresdrab" tidligere været udbredt. "Æresdrab" er udtryk for et reaktionært familie- og kvindesyn, som også har hersket i Europa. Nogle påstår endda, at de kristne oprindeligt var langt værre, eller at de muslimske "æresdrab" er afmægtige udtryk for følelser af diskrimination, som europæerne forårsager blandt muslimer. Derfor er det egentlig europæere eller kristne, der er årsag til "æresdrab".
Som eksemplet fra Indien i 1826 viste, har "æresdrab" af kvinder ikke kun været et muslimsk fænomen, og det er da også rigtigt, at jøder og kristne har begået dem. Det er imidlertid for let at sige, at alle religioner på det punkt har fremmet ens fordomme og ens praksis. Der er faktisk nogle interessante forskelle på, hvordan forskellige kulturer har defineret, praktiseret og forsvaret "æresdrab", som jeg her definerer som mord på kvinder som straf for at have vanæret slægten ved forbudt seksuel adfærd.
Går vi til den oprindeligste kilde til den vestlige tradition, nemlig Bibelen, finder vi i 5. Mosebog 22,23-26 dette bud:
»Når en mand inde i byen træffer en jomfru, der er trolovet med en anden, og har samleje med hende, skal I føre dem begge ud til byens port og stene dem til døde, pigen fordi hun ikke skreg om hjælp i byen, og manden fordi han krænkede sin næstes brud. Således skal du udrydde det onde af din midte. Men hvis manden træffer den trolovede pige ude i det fri og tiltvinger sig samleje med hende, skal kun manden, der havde samleje med hende, dø.« (1931-oversættelsen).
En barsk ordre vil de fleste medgive, og at den er blevet håndhævet i det gamle Israel er mere end sandsynligt. Imidlertid falder en afgørende forskel i øjnene på den praksis, Gamle Testamente befaler, og den, eksempelvis Slagelse-morderne lagde for dagen.
Forskellen er, at den jødiske befaling anser manden og ikke kvinden for den hovedskyldige. Kvinden straffes, hvis hun ikke gjorde anskrig, hvor det var muligt, hvori ligger en formodning om, at hun frivilligt indlod sig med den fremmede forfører. Bliver hun derimod voldtaget i det fri, kunne hun ikke gøre anskrig, og tvivlen må derfor komme hende til gode. Manden derimod skal i begge tilfælde dø. Blandt vore moderne æresmordere gælder imidlertid den modsatte formodning. Kvinden er altid skyldig i at have vanæret slægten; manden går fri.
En anden forskel er naturligvis, at den jødiske befaling er 2500 år gammel og ikke har været håndhævet i 2000 år, men det er ikke min hovedpointe, som er den afgørende forskel i placeringen af ansvaret for en seksuel forbindelse, slægten ikke har ønsket.
Forskellen slår igennem i hele den vestlige kulturhistorie. De gamle danske landskabslove sanktionerede i visse tilfælde, hvad vi ville kalde "æresdrab", men igen var det manden, der måtte bøde, og lovene, der stammer fra omkring 1200, forsøgte endvidere at forvandle slægtens selvtægt, altså at slå manden ihjel, til pengebøder, som forbryderen erlagde, ikke til slægtens overhoved, men til den, hvis forlovede eller hustru han havde forført eller voldtaget.
Lovene, som har paralleller i hele Europa, hvilte på en dybt forankret norm om, at forbryderen imod ægteskabet eller jomfrudommen var den fremmede mand og ikke som hos de pakistanske klaner kvinden.
Det kan tydeligt ses i såvel praksis som den litteratur og de folkelige opfattelser og legender, der afspejlede praksis. Et af de mest berømte eksempler på en situation fra den virkelige historie, der minder om de situationer, der har fremkaldt de aktuelle "æresdrab", er affæren mellem Abailard og Heloisa fra 1100-tallets Frankrig. Abailard var en begavet og karismatisk lærer, og Heloisa var hans unge elev. I parentes bemærket møder vi her en anden kulturel forskel, nemlig at det i europæisk middelalder ansås for naturligt, at en begavet ung kvinde uddannede sig og til det formål opsøgte viden, hvor den kunne findes.
Abailard og Heloisa indledte et kærlighedsforhold, som kom til hendes værges kendskab. I stedet for at lade hende myrde, hvilket var Slagelse-mordernes princip, lod han Abailard overfalde og kastrere. Igen var det manden, der burde have holdt naller og følelser for sig selv, og som ansås for forbryderen. Han blev heller ikke slået ihjel, men berøvet det fysiske redskab for sin forbrydelse. Og Abailards og Heloisas kærlighed har lige siden levet i den europæiske erindring.
Europæisk litteratur og populærkultur kredser oftere om utroskab og ansvar end om noget andet, og intetsteds finder man den forenklede tanke, at kvinden altid er skyldig, eller at det er retfærdigt, at hun kun må ægte den, slægtens overhoveder bestemmer. I vore dage er det især i sydeuropæisk kultur, at begreber som slægt og slægtens ære endnu har en magt, der kan drive mennesker til mord. Atter er det dog den mandlige forfører, der oftest lider straffen. Den kristne europæiske kultur har aldrig godtaget den tanke, at kvinden alene bør undgælde for, at hun har haft et forhold til en anden end den, slægten har bestemt. Den har heller ikke godtaget den tanke, at et ægteskab indgået under tvang mod den kvindelige part er gyldigt og skal håndhæves. Det betyder ikke, at sådanne ægteskaber ikke er forekommet. Igen er litteraturen og virkeligheden fuld af eksempler. Men de har netop optaget folk, fordi de føltes tragiske og uretfærdige.
Mit sidste eksempel stammer fra populærkulturen, nærmere bestemt fra den bedste franske kriminalfilm, der nogensinde er lavet, Henri Verneuils "Klanen fra Sicilien" fra 1969.
Alain Delon spiller Roger Sartet, en forhærdet morder, som i filmens start er på vej til en dødsdom og guillotinering - Frankrig havde stadig dødsstraf i 1969. I fængslet har han taget kontakt til Vittorio Manalese, spillet af den gamle Jean Gabin, som er overhoved for en siciliansk familie, der udadtil lever af at producere og sælge spillemaskiner, men tillige af kriminalitet i stor stil. Vittorio hjælper Roger med at flygte fra en fangetransport. Til gengæld leverer Roger planerne for sikkerhedssystemet på en vandrende storudstilling af juveler, som klanen beslutter at røve.
Klanen består foruden patriarken Vittorio af hans kone og tre sønner, hvoraf den ene er gift med Jeanne, en fransk kvinde (Irina Demick). Fra begyndelsen mærker man en spænding mellem sicilianerne og denne fremmede kvinde, som provokerer ved at gå i lårkort nederdel. »Fortæl din kone, at hun skal klæde sig ordentligt på«, siger Vittorio til sin søn. Han taler ikke direkte til Jeanne. Det er mændene, der bestemmer. Så vidt holder analogien til de muslimske klaner.
I en episode er Roger lige ved at blive taget af politiet anført af den ihærdige inspektør Le Goff, spillet af endnu en fransk storstjerne, Lino Ventura. Roger har ikke kunnet styre sine drifter og er hoppet i sengen med en luksusluder. »Du har din hjerne under bæltestedet«, siger Vittorio til ham. »Jeg stoler ikke på dig. Du fik os næsten alle knaldet, fordi du skulle på bordel.«
Roger og sicilianerne beslutter at stjæle juvelerne ved at kapre det fly, der skal bringe dem til New York. Under forberedelserne til aktionen befinder Roger og Jeanne sig en dag alene på en strand. Hun lokker den kun alt for villige Roger, der kaster sig over den nøgne Jeanne og først for sent ser, at Vittorios lille barnebarn har stået og kigget på dem. »Sig intet til bedstefar, for han bliver vred, hvis han ved, jeg har været i vandet«, trygler Jeanne.
En aften sidder klanen samlet og ser fjernsyn. Skærmen viser en mand og en kvinde, der kysser på en strand, og pludselig udbryder drengen, at sådan gjorde tante Jeanne og Roger. Vittorio og de andre vender sig mod Jeanne, som flygter ud af stuen efter at have nægtet alt. »I har altid været imod mig!«
Roger er i New York, og Vittorio lokker ham hjem til Frankrig ved en list. De to aftaler at mødes, og patriarken tager Jeanne med. I en afsides grusgrav står de ud af bilen. Roger kommer fra den modsatte side. Vittorio trækker sin pistol. I det øjeblik kaster Jeanne sig i vejen og tager Vittorios kugle i ryggen. Da hun er faldet, skyder Roger tilbage, men rammer ved siden af. Vittorio gør ham færdig, vender om og kører af sted. Senere samme aften dukker inspektør Le Goff op på fabrikken. Han ser på skudhullet i Vittorios frakke og siger blot: »De har vist været heldig. Skal vi gå?«
I dette tilfælde dør kvinden, fordi hun tager den kugle, der var tiltænkt manden. Det var ham, Roger, der var den skyldige og skulle bøde med døden, også selvom han ikke var ene om forførelsen.
Populærkulturen bekræfter her som i talrige andre tilfælde de herskende fordomme. "Æresdrab" er ikke et udelukkende islamisk begreb. Det er faktisk et stort tema også i europæisk kultur og samfundsvirkelighed. Det gør kun forskellene i tradition, praksis og populære holdninger desto væsentligere. Uden at forstå de forskelle og deres historie kan vi ikke forstå de udfordringer, de moderne islamiske "æresdrab" stiller os.